Vår vän gpf har lämnat oss.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Vår vän gpf har lämnat oss.

2003-09-23 vid klockan 2200 på kvällen omkom vår vän gpf (Rikard) i en MC-olycka.

Ingen vet exakt hur det har gått till men några saker vi vi.

Vid kl 2200 så var gpf på väg hemmifrån till en annan adress. Han åkte ensam. På en nästan helt rak väg har hans bakhjul låst sig av någon anledning. Det blev ett svart spår på nästan 30 meter på vägen och sedan ner i ett dike där han kolliderar med en lyktstolpe. Gpf omkom omedelbart.

Rikard var en mycket nära vän till mig. Jag tror inte man kan vara mycket närmare vänner egentligen. Vi var på många sätt som bröder och delade nästan allt.

Det finns så mycket jag vill säga men jag kan inte formulera det. Rikard och jag gjorde lumpen ihop och har sedan dess varit som sammansvetsade. Det fanns dom som skämtsamt kallade Rikard för min pojkvän eftersom vi alltid gjorde saker ihop.

Saknade är enorm. Det är ett stort hål i mitt liv just nu. Jag tänker på honom och olyckan hela tiden och varje gång andas jag tungt och hjärtat slår tungt.

Det är väldigt svårt att skriva detta då det skär i hela kroppen när jag försöker formulera mig. Det finns egentligen inga ord som kan göra honom rättvisa.

Rikard var en mycket snäll kille. Han var oerhört intelligent och därför oxå lite svår att få kontakt med. Men när man hade fått kontakt med honom så var det en vän som alltid ställde upp och hjälpte sin nära.

Rikard var lite av en ensamvarg som kunde göra saker han ville göra utan att behöva ha någon att hålla i handen. Han var mycket stark psykiskt och hade få svaga punkter. Det var helt enkelt en kille att lita på i vått och torrt.

För att undvika spekulationer så ska jag försöka ge er den fakta som finns om olyckan.

* Olyckan skedde på raksträcka.
* klockan var ca 2200.
* Av märken i terängen att dömma har han hållt en ganska hög hastighet. Förmodligen runt 130-140km/h.
* Han körde en motard som toppar ca 170km/h.
* Han hade nya däck.
* Han var ensam.

Min teori om olyckan är att han har kommit åkandes längs vägen i täby i ca 130-140km/h. Av någon anledning har bakhjulet låst sig och han har jobbat med att hålla hojen på vägen. Eftersom det verkar som om hjulet varit låst hela vägen ner i diket tror jag inte att han har låst upp hjulet själv utan att det är någon typ av haveri som orsakat det.

Vid dikeskanten har hojen gått omkull (märken i gräs och asfalt) och tyvärr har hoj och Rikard träffat en lyktstolpe. Rikard omkom omedelbart vid kollisionen.

Rikard, jag tänker på dig. Jag saknar dig. Du kommer alltid finnas i mitt liv. Du lärde mig så mycket och du gav mig så mycket.

Rikard, du förtjänade inte det här. Goda människor finns det inte nog av på denna jord och därför borde du fortfarande finnas bland oss.

Rikard, det gör ont när jag tänker på att jag inte kommer få träffa dig igen. Så ont.

Rikard, vi ses.

Kram.

/Fredrik "Lucky9" Nilsson

*************

Om någon vill ha någon att prata med eller något annat får ni gärna ringa mig så ska jag hjälpa till så gott jag kan.

Tfn: 070-590 58 03

/Fredrik
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jga känner varken dig eller gpf, men jag lider med dig! Han har det nog bra nu, får köra hoj varje dag.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
:gråta
Vet hur du känner dig... En tjejkompis till mig omkom i en mopedolycka förra lördagen... Hela Åkersberga deppade och däppar fortfarande! :gråta
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Ryser i hela kroppen när jag läser detta. Må GPF vila i frid, vaka över alla motorcyklister o låt olyckorna ta slut genast.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Mycket tråkigt och hemskt att mista en till av oss mc-åkare.

Har bytt några ord med honom via pm här på Sporthoj så när jag läste din rubrik trodde jag inte det var sant först.

Stor tanke till anhöriga och vänner

Kram Lillan
 
Last edited:

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Ååå fyn faaan nu blir jag riktigt ledsen.
Jag har varit ute och åkt med Rikard ett flertal gånger.

En av de trevligaste människor jag träffat faktiskt hjälpte mig med många saker. Då framförallt med frågor angående den ena och det andra.

Han var tillochmed med när jag skulle sälja min båge och körde efter spekulanten på en lånad Fazer.

Allt utan att nånsin säga att han inte visste eller inte ville hjälpla till.

Rikard du kommer att bli oerhört saknad av en kille som är tacksam att få ha träffat dig.

Hoppas du har det bäst i hojhimmlen med alla snygga båge brudar.
 

oXydex

Guest
Sagt det förut och säger det igen

Verkligen beklagligt det som hänt

Suttit många timmar och pratat med gpf på IRC så det känns lite overkligt och så fel. Synd att man inte hann träffa dig i verkligheten

Villa i Frid Rikard

:(

IRC-brodern Stefan
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag har gått omkring och bara känt en stor konstig tomhet sedan jag fick reda på vad som hänt. Det känns så fruktansvärt overkligt. Jag träffade ju honom nyss. Känns så otroligt märkligt att jag då inte hade en aning om att vi aldrig skulle ses mer. Det är vansinnigt att tänka så, men jag önskar att jag hade vetat.

Det är alldeles för många olyckor just nu för att det ska kännas kul med gatåka längre. Tyvärr, är det väl något man bara måste acceptera. Kör man mc finns riskerna där. Trots att jag mycket väl inser detta är det fortfarande lika obegripligt och hjärtekrossande när något sådant här händer.

Jag kommer inte att glömma Rikard!

Dessutom känner jag med dig, Fredrik. Jag tror inte jag har den minsta aning om hur det känns att mista sin bästa vän, men jag (och många, många andra skulle jag tro) finns om du vill prata. Det är det absolut bästa sättet att klara av en sorg, enligt min erfarenhet.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Jag blir lika lamslagen varje gång jag läser en tråd som denna.

*tyst minut*

V.I.F.
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
:gråta :4skrika :gråta

fruktansvärt, tragiskt.. finns många ord som ändå inte kan beskriva.

Tankarna går till vänner och anhöriga. Vila i frid.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top