Buell 1125 R Turbo?

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Det ser bra ut men ska inte trattar sticka in i plenum några cm? Så har jag gjort och läst mig till, men jag antar det spelar ytterst liten roll om ens det spelar någ roll?
Inkommande blåsväder har ju en bra vinkel som inte stör trattarna så det lär funka kanonbra ändå.

Se bild nedan för genomskärning av trattpassning till plenum.
Cut view.JPG
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag kör med 1000 cc spridare på Blackbirden. Går jämt och bra på tomgång ca 1000-1200 varv. Trodde själv att det skulle bli för stort men det funkar.
Peter
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
1280cc räcker till 512 hk utan att stressa dom

1000cc räcker till 400hk på en 2 cylindrig


Siemens deka 870 cc skulle klara 350 hk på din snurra

Pc5a med mapsensor 3 bar så har du hela setupen

Även om den inte finns till din modell så kan jag inte tänka mig att det inte skulle funka med en til exempelvis VTX 1800 Hondan
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
1280cc räcker till 512 hk utan att stressa dom

1000cc räcker till 400hk på en 2 cylindrig


Siemens deka 870 cc skulle klara 350 hk på din snurra

Pc5a med mapsensor 3 bar så har du hela setupen

Även om den inte finns till din modell så kan jag inte tänka mig att det inte skulle funka med en til exempelvis VTX 1800 Hondan

Tack Andersson :tummenupp Jag har redan PC5:a på hojen och behöver komplettera med en MAPsensor. Måste väl lura originalMAPsensorn att bara se undertryck, något förslag på lämpliga ventiler till detta när jag ändå befinner mig på hemmaplan?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man brukar köra cykelventiler som backventil till orginal mapsensor så den bara kan se undertryck
laddtryck pyser ut

2 st brukar man köra med T stycken så man inte får felkod
 

Belsebub36

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Malmö
Hoj
harley Wideglide 124" med Procharger
1280cc räcker till 512 hk utan att stressa dom

1000cc räcker till 400hk på en 2 cylindrig


Siemens deka 870 cc skulle klara 350 hk på din snurra

Pc5a med mapsensor 3 bar så har du hela setupen

Även om den inte finns till din modell så kan jag inte tänka mig att det inte skulle funka med en til exempelvis VTX 1800 Hondan

Har en harley med twincam motor på 2 liter som jag monterat en supercharger(procharger) på.
I bänken gav den 212 HK 260Nm på bakhjulet. Jag har Siemens Deka short 80 lbs som flödar vid ett bränsletryck på 58 PSI c:a 970cc. Vid 6300 varv hade jag en dutycycle på 95% och ett AFR på 12.5. Rent teoretiskt så skall ju spridarna räcka till 350-400 hk. Har funderat lite vad det beror på om det har med att jag har rätt mycket överlapp på kammarna så soppa bara blåser rakt ut eller om det har med gemensamt insug att göra så soppa hamnar i fel cylinder?
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har en harley med twincam motor på 2 liter som jag monterat en supercharger(procharger) på.
I bänken gav den 212 HK 260Nm på bakhjulet. Jag har Siemens Deka short 80 lbs som flödar vid ett bränsletryck på 58 PSI c:a 970cc. Vid 6300 varv hade jag en dutycycle på 95% och ett AFR på 12.5. Rent teoretiskt så skall ju spridarna räcka till 350-400 hk. Har funderat lite vad det beror på om det har med att jag har rätt mycket överlapp på kammarna så soppa bara blåser rakt ut eller om det har med gemensamt insug att göra så soppa hamnar i fel cylinder?


Vad hade du för bränsletrycksregulator och hur var den trycksatt?
Följde den laddtrycket linjärt?
 

Belsebub36

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Malmö
Hoj
harley Wideglide 124" med Procharger
Vad hade du för bränsletrycksregulator och hur var den trycksatt?
Följde den laddtrycket linjärt?

Tänkte inte sno tråden men det kanske är intressant för fler.
Kör med original harley bränsle system så regulatorn är helt utanför laddtrycket. så ingen progressiv regulator. det jag skall göra är att mäta om mitt bränsletryck sjunker när jag laddar på(12 PSI). kan ju vara så att jag tappar mycket i tryck. Det jag har är en Thundermax ECM med 2bar mapsensor. Man byter ut original ECM så jag har full tillgång till bränsle och tändning under laddtryck.
Och som info går det fint på tomgång och lägre varv även om spridarna är 1000cc.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmm, Försöker att inte verka dryg men förvånansvärt många som gör detta klassiska misstag

Det man kallar bränsletryck är ju faktiskt differanstrycket man benämner , det vill säga att laddar man 1 bar
och har 3 bar i bränsletryck så måste man naturligtvis kompensera detta genom att lägga på för laddtrycket

Trycksätta regulatorn

Pumpen måste i detta fall prestera 4 bar , Men differanstrycket är fortfarande 3 bar
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jajamen Jörgen! Fick dock bakläxa på topparna från motorgurun i Norrköping... Det var visst inte tillräckligt bra kanaler i UPM-topparna :-/
 

Belsebub36

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Malmö
Hoj
harley Wideglide 124" med Procharger
Hmm, Försöker att inte verka dryg men förvånansvärt många som gör detta klassiska misstag

Det man kallar bränsletryck är ju faktiskt differanstrycket man benämner , det vill säga att laddar man 1 bar
och har 3 bar i bränsletryck så måste man naturligtvis kompensera detta genom att lägga på för laddtrycket

Trycksätta regulatorn

Pumpen måste i detta fall prestera 4 bar , Men differanstrycket är fortfarande 3 bar

Inte alls dryg det bara uppskattas att du delar med dig. Tyvärr så lyssnar man på fel personer ibland..Jag har en malpassi bränsletrycksregulator liggandes. Någon som vet om det går att montera en sådan i tanken?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har monterat egengjorda snarlika malpassin genom plåten i diverse tankar , Halva inne och halva på utsidan

Fjädertorn och luftanslutning på utsidan
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lite mickel med slangdragning dock , Svårt med slang som tål att ligga i bensin

Har kört med svart hårdplastslang modell moderna bilar orginal på insprutsdetaljer
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Tänkte det var en bra ide att kolla över motorn lite men kolvbultarna satt som s_tan! Höll på ett bra tag med värme och övervåld innan jag vann över bulten men efter att fått loss den förstår jag varför den satt....
Piston pin small.jpg

Är detta vanligt på en sån här tro??
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aj då :p
Jag kan inte dessa Rotaxmotorer, men att det skulle vara ngt seriefel gällande kolvbultslagringarna på Heliconmotorerna har iaf inte jag blivit varse. Inte på de stora rotaxtwinnarna i tex apriliorna heller. Men jag är som sagt inte kunnig i dessa motorer. Känns som att man borde kolla stakarna i din snurra. Men det är ju säkerligen en självklar grej för en kunnig motorkille som du.
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Tack Jörgen! Jag ska kolla och eventuellt byta stakar. Är jag ändå på gång är det lika bra att ringa JE och Carillo:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top