Buell 1125 R Turbo?

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Plenumet ska tillverkas i 3/16" (4.76mm) 5052-H32 alu. Nackdelen med denna konstruktion blir att jag blir tvungen att ha ett åtkomstlock så att jag kan komma åt att skruva fast insatserna till spjällhusen. Eftersom det är begränsad höjd så är inte slanganslutning ett alternativ även om detta skulle varit enklast att bygga.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag fick också göra en lock lösning för att få till ett plenum på rotaxen. Det underlätta när trattarna skulle på plats eftersom jag använde originalet. Täta den med sikaflex eller motsvarande eländiga klet som i princip höll det på plats även om jag glömde skruvarna..
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Tack för tipsen! Satt och funderade & ritade lite på plenumet men troligtvis är det för sent eftersom designen inte blev något vidare ut....

Plenum 20131120.JPG
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för tipsen! Satt och funderade & ritade lite på plenumet men troligtvis är det för sent eftersom designen inte blev något vidare ut....

View attachment 395074

Det ser bra ut men ska inte trattar sticka in i plenum några cm? Så har jag gjort och läst mig till, men jag antar det spelar ytterst liten roll om ens det spelar någ roll?
Inkommande blåsväder har ju en bra vinkel som inte stör trattarna så det lär funka kanonbra ändå.
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Det ser bra ut men ska inte trattar sticka in i plenum några cm? Så har jag gjort och läst mig till, men jag antar det spelar ytterst liten roll om ens det spelar någ roll?
Inkommande blåsväder har ju en bra vinkel som inte stör trattarna så det lär funka kanonbra ändå.

Jodå så är det nog om man har utrymme att bygga i höjd. I detta fall så blir trattarna i princip lika som original fast gjorda av Alu i stället för plast. Jag tätar av mellan spjällhuset & tratten med en oring och bultar tratten i plenumet. Jag planerar att sätta extra spridare i plenumet riktade mot respektive spjällhus och gjorde därför bedömningen att det var bättre att ha trattarna jäms med golvet i plenumet. Rätt eller fel -- ingen aning :confused:
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Varför vill du ha extra spridare?????

Mycket bättre att byta orginalspridaren till en större
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad menas med bättre? Eller är det enklare du syftar på?[/QUOTE

Lång eller kort utläggning??

För det första har man ju redan bränslesystemet draget , Extra spridare ger ett virrvarr utav slangar inte sällan med hemska slangklämmor

Vidare så är det extremt mycket krångligare att mappa ett tillskottssystem som inte har nått med grundmotorns bränslemapp att göra , Det blir nästan alltid omöjligt att få en snygg transient mellan oladdat och när laddet kommer

Med stora spridare så mappas motorn som en sugis och laddtryckspålägget läggs som en procentsats i egen anrikningstabell

Denna tabell är väldigt lätt att till och med gissa sig till utan att behöva köra alla lastlägen
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Varför vill du ha extra spridare?????

Mycket bättre att byta orginalspridaren till en större

OK, Andersson det var nog mest för att jag låst mig pga. det är ganska speciella spridare på denna motor. Ska jag byta sprïdare så måste jag göra nya insug eftersom dessa är gjorda i plast..... Det kanske ändå är bättre att göra detta jobb nu så jag slipper det senare :va Sen blir det så groteskt stora spridare eftersom jag bara har två så det kanske kan vara en utmaning att få till en acceptabel tomgång när öppningstiden på spridaren blir extremkort? När det gäller insprutningen har jag även andra funderingar eftersom dom sena Buellerna inte är lika lätta att justera eftersom ECM Spy inte funkar rätt av.
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Storleken på spridarna beror på vilken strategi jag väljer att ha med bränsletrycket. Med en progressiv bränsletryckregulator kan jag klara mig med lite mindre kapacitet på spridarna vilket troligtvis är att föredra i detta fall. Utan progressiv regulator blir spridarstorleken cirkus 1280cc vid 300 HP på veven. Jag hade 800cc spridare på en HD jag pysslade med tidigare och den var väldigt känslig att få till tomgången på, IOFS var det en ganska hårt trimmad sugmotor i detta fall och kanske inte direkt jämförbar :confused::confused:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Körde med 2x1000cc på apa-turbon, tomgång funka ok, dellast lågvarv lite ruppig men det kan nog mer härledas till att pc3 inte är nåt under strömstabilitet... G-G, går det så går det.

Du kan ju låta org sitta kvar, köra dem endera parallellt med extraspridare vilket motverkar transientproblematiken Andersson låst på alternativt bara koppla bort dem elektriskt och sätta två andra spridare som själva står för totalbränslet med lämplig kapacitet. Båda lösningar skapar inget extrajobb på plastinsugen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top