Buell 1125 R Turbo?

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Tjockare fotpackning 102 gånger utav 100:yoparty
Cometic påstår att det ska gå lika bra med tjock toppackning men jag är lite skeptisk vilket du också verkar vara... Kan kanske vara en god ide att byta skruvarna till starkare typ ARP? Då kan man öka åtdragningsmomentet och få högre klämkraft mellan topp och cylinder och därmed minska risken för att blåsa packningen.

Jag råkade beställa ett par packningar när jag pratade med Cometicingenjören på telefon men idén med spacer i botten av cylindern är definitivt inte skrotad än..

Om man lägger en spacer i botten av cyllen så flyttar man anliggningsytan där kolvringarna går vilket medför honing samt nya ringar, vilket kanske är en bra idé hur som helst :tummenupp
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Oops, kopplingen löste du säkert för ett år sen såg jag nu..
Tack för tipset! Jag har faktiskt inte gjort något med kopplingen än då byggtakten är lite långsam... Jag satte i hop hojen i somras för att testa hur den nya svingen funkade. Annnars hade jag inte gjort mer ät motorn än att installera en Power Commander 5. Har sneglat på denna koppling, men priset avskräcker en del: http://www.haysmachineonline.com/buell-1125r-convertable-clutch/
buell_clutch_2_web_ready__40051.1337310111.1280.1280.jpg
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Cometic påstår att det ska gå lika bra med tjock toppackning men jag är lite skeptisk vilket du också verkar vara... Kan kanske vara en god ide att byta skruvarna till starkare typ ARP? Då kan man öka åtdragningsmomentet och få högre klämkraft mellan topp och cylinder och därmed minska risken för att blåsa packningen.

Jag råkade beställa ett par packningar när jag pratade med Cometicingenjören på telefon men idén med spacer i botten av cylindern är definitivt inte skrotad än..

Om man lägger en spacer i botten av cyllen så flyttar man anliggningsytan där kolvringarna går vilket medför honing samt nya ringar, vilket kanske är en bra idé hur som helst :tummenupp

Helt enkelt mycket stadigare med en tunnare toppackning

Gillar inte alla dessa utryck att det " fungerar " med ditten å datten

Allt beror på nytjandegraden utav den färdiga produkten

Det är hur som helst bättre att inte bygga in eventuella felkällor

När man bygger sin egen hoj och inte tänker på produktion och ekonomi så kan man gott kossta på det lilla extra

Blir spännande att se när du får fart på den:yoparty
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om man lägger en spacer i botten av cyllen så flyttar man anliggningsytan där kolvringarna går vilket medför honing samt nya ringar, vilket kanske är en bra idé hur som helst :tummenupp

Jag flyttade upp min cylinderrad men gjorde inget åt cylinder och bytte inte kolvringar och det fungerade ändå. Men du har kanske inte nicasilade cylindrar så det beter sig annorlunda?

Edit: Glöm inte att cylinder/topp flyttar sig och du måste flytta med allt annat eller ta upp hålen lite mer. Jag menar eventuella motorfästen osv.
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Ojdå, har visst glömt att uppdatera på ett tag:rodnar Hursom så fick jag ett litet projekt emellan som ni kan se på bilden... Återkommer med Turbobullen
Halv Bulle.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Om man svetsar mer än en skarv i taget på avgasröret kan det bli så här fel...
Ooops.jpg
Då får man svetsa lite till!
Fixat.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Hmmm, har ett litet problem... Hur löser jag oljereturen? Plan A var att montera en elektisk returoljepump som denna: http://www.enginegearonline.com/1-gpm-gear-pump-12v-or-24v-for-motor-oil-diesel-fuel-and-water/

men inser nu att det kommer att bli minst sagt krångligt att hitta plats för pumpen någonstans.

Vad är plan B? En mekanisk returoljepump? Antagligen men hur driver man den på en sån här rova?

Förslag på pump och var jag tar ut drivning till denna mottages tacksamt!

Mvh
Peter
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lotus mickes pump , Vad har du i mellan höger vevaxelände och kåpan man ser på bilden??

Kanske går det att få ut en drivaxel där?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det gängad plugg för vevaxel vid generator? Där är en bra plats. Det går att gänga fast en drivtapp i svänghjulskruven och svarva till en hållare för oljepumpen som ersätter pluggen. Om den nu är lik v60 rotax...
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag ska skruva loss lite grejer på motorn & kolla. Återkommer med lite bilder på hur det ser ut så fort jag har dokumenterat detta.
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Det verkar som det vettigaste vore en mekanisk returoljepump och det ser ut som det ska gå att få till något, se bilder nedan:
IMG_1766.jpgIMG_1767.jpgIMG_1773.jpgIMG_1775.jpg

Hade tur tror jag då axeln har en sexkant på 17 mm samt en M12x1,75 gänga. hålet i själva kåpan är 20 mm ner till en nivå strax under sexkanten som kan ses på bilden nere till höger.
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Var tvungen att göra ett verktyg att pressa ur veven till HD:n...
IMG_1776.jpg
 

Bifogat

  • IMG_1776.jpg
    IMG_1776.jpg
    238 KB · Visningar: 199
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Just det, kan Lotus Mickes pump funka som den ska oavsett rotationsriktning? Den ser ut att hamna på vänster sida och det ser ut som den brukar sitta höger sida vanligtvis.... Hmmm:va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top