Buell 1125 R Turbo?

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag tror han köpt motorerna från Maddox, den här killen heter Dennis Begyn. Han håller på och räjsar med Harleysar på strippen oxå... Konstig snubbe :hihi
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Inte helt överraskande så inser jag att det är svårt att få plats med en turbo på denna hoj:confused: Nåväl det ska väl lösa sig om jag flyttar på lite annat!!
1125 R Turbo.jpg
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Det rullade in en ny distraktion i garaget i dag....... En Dodge Charger Hemi 2012!! Jag får försöka fokusera på Buellen igen:)
Charger.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Har inte blivit så mycket tid att skriva på ett tag här. Satte i hop hojen utan snigel för att testa hur den funkade med långsving. Nu börjar det bli kallt igen och jag väntar på ett paket med rostfria krökar och en mc lyft.....

racebulle.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Min blev ruskigt hög bak också, men jag köpte justerbara hundben och då var det inga problem att få ner den till original eller t.o.m lägre :tummenupp
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Eftersom du har underliggande ljuddämpare borde du inte kunna sätta turbon under hojen bakom motorn typ som denna XB´n

Turbo Bulle 2.jpgTurbo Bulle 3.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Dogge, precis så har mina tankegångar varit den senaste tiden.... Jag vet att många säger att du förlorar mycket av avgaspulsen (och värmeenergi) genom att ha turbon för långt från avgasventilen. I detta fall tror jag inte att det är så noga, dessutom har jag vrid så det räcker i alla fall på låga varv, så mera vrid långt ned kan bli för mycket för vxllåda & koppling kanske?

Hur som helst så är det väl bara att sätta i gång, det kan ju inte bli mer än fel!

Det skulle ju vara elegant om det blev plats för en laddluftkylare någon stans på vägen oxå....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Eftersom du har underliggande ljuddämpare borde du inte kunna sätta turbon under hojen bakom motorn typ som denna XB´n

Nämen så smidig placering! Har du mer bilder/film på den här hojen?

Undrar bara hur det funkar med oljereturen, det lär ju användas en returoljepump så klart men det ryms ju inte något uppsamlingskärl under turbon.

Luftfiltret skulle man nog också vilja flytta till något mindre utsatt ställe eller i alla fall skydda på något sätt, känns som att det lär bli fullt i vatten och vägdamm rätt så fort när det är öppet ner mot backen...:gnissla
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag har kört så med pumpen direkt på returen och en backventil. Så gjorde Yamaha på sin turbohoj också om jag inte missminner mej. fast dom sög med original oljepumpen. Har aldrig förstått vitsen med ett kärl, vad har jag missat?
Och luftfiltert måste bort från undersidan, efter 2 burnisar var mitt helt igentäppt av gummiröken
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har kört så med pumpen direkt på returen och en backventil. Så gjorde Yamaha på sin turbohoj också om jag inte missminner mej. fast dom sög med original oljepumpen. Har aldrig förstått vitsen med ett kärl, vad har jag missat?
Och luftfiltert måste bort från undersidan, efter 2 burnisar var mitt helt igentäppt av gummiröken

Kärlet har som uppgift att lugna ner oljan lite så att den även går att avlufta

Utan avluftning så suger man lagren torra med haveri som resultat

Volymen på kärlet har också den uppgiften att ta hand om den olja som fylls på efter avslagen motor
(siforeffekten)

Olika Turbosar är naturligtvis olika känsliga för misshandel , Mitsuturbon är ju i det närmaste oförstörbar i jämförelse
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Utan avluftning så suger man lagren torra med haveri som resultat

Volymen på kärlet har också den uppgiften att ta hand om den olja som fylls på efter avslagen motor
(siforeffekten)

Just så gjorde jag på aprilian då turbon satt under motorn. Ingen blårök vid uppstart eller problem med returen alls. Oljan knuffa pumpen tillbaka till oljetanken. Torrsump är tacksamt emellanåt

Rymde väl en knapp dl, gjorde en enkel konstruktion av en stump 25mm rör.

oljeretur.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag funderade lite på hur låg jag måste ha hojen bak. För att undvika att kedjan spänner sig när hojen fjädrar ned bak så bör ju svingen vara horisontell i utgångsläget. Nu går det inte att komma så mycket lägre än på bilden om jag fortfarande skall ha tillräcklig markfrigång....

697353.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top