Buell 1125 R Turbo?

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Hej,

Jag har en Buell 1125 R 2008 som jag har tänkt att turbokonvertera. Planen var först att turboladda min Buell XB 12 2009 men efter att ha planerat ett tag så insåg jag att det troligtvis är bättre att överladda Helicon motorn.

För er som inte är bekant med denna motor så har ni lite fakta här:

Borr: 103mm
Slag: 67,5 mm
Komp: 12,3:1
Effekt: 146 HP vid 9800 RPM
Vrid: 111 Nm vid 8000 RPM
V-motor med 72 graders vinkel mellan cylindrarna.

Mål med överladdningen är att få en hoj som man kan köra lite med på gatan samt använda på stippen med jämna mellanrum. Jag har tänkt att förlänga svingen en bra bit för att hålla framhjulet nere något mer än med kort sving. Tänkte få ut runt 250 HP om det går på denna motor?

Nu till mina frågor!

Eftersom kompressionen är för hög så måste denna tas ned, detta är nog extra viktigt eftersom soppan här i USA har något sämre oktan än hemma i Sverige. Kan det vara lämpligt med 9:1 i statiskt komp?

Klarar jag mig med att sänka kompet så mycket med en cylinderfotsspacer? Om jag har räknat rätt så behöver jag ungefär 2,5 mm spacer för att sänka kompet från 12,3 till 9:1. Det blir ju långt i från någon squish, men det kanske funkar ändå?

Jag har planer på att använda ett Garrett GT 2252 aggregat med en Tial 38 mm wastegate. Om jag hade befunnit mig hemma i Sverige hade jag troligtvis valt ett Mitsu 16T aggregat, men här går dom knappt att få tag på..... Är GT 2252:an ett aggregat av lämplig storlek?

Jag skulle uppskatta om någon kunde ge mig råd om detta projekt, kanske är Heliconmotorn direkt olämplig att överladda??? Det är ju lite konstigt att jag inte hittat någon annan som gjort detta förut!

Mvh
Peter
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
OK det verkar som om ingen har koll på detta..... Jag får chansa lite i stället ;-)
 

gängsallad

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
hojlös för tillfället :(
Kul projekt!

Finns det inget alternativ till den amerikanska soppan?

Kommer med spänning följa detta!!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad gäller ditt komp och det där. Använd denna sida http://www.turbo-bike.net/ på vänster sida finns turbo calculator. Där kan du mata in dina värdena för din motor och se vilket komp och ladd du kan ha på den soppan du kör med.

Finns även en flik för att räkna ut distanstjockleken.

Om man läser här på sporthoj lite så verkar rekomendationen vara att ta väldigt stor turbo när det inte är en 4a. Tror kanske en 16t är lite väl liten men jag vet inte så mycket.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ja, 16t är nog i minsta laget om du ska plocka 250hk (på hjulet) ur en twin. Välj en större turbo, för stor kan den nästan aldrig bli.. varje avgaspuls från en 250hk twin är lika stor som från en 500hk 4a och det är det som skapar problem. Sen blir ju kompressorn lite för stor för flödet om man väljer en turbo som är gjord för 500hk så nån stans mitt emellan brukar bli bäst, men grundregeln är ändå att en för stor turbo funkar bättre än en för liten, mycket ladd/vrid på låga varv vill du förmodligen undvika ändå om du vill att koppling och låda ska hålla
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jojje,

Bra synpunkter! Vad tror du om en Garrett GT28RS? http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GRT-TBO-004&Category_Code=GRT

Vet dock inte vilken turbin man ska välja... På något vis känns det bäst att välja A/R ,64 i stället för en ,86 turbin då det känns som ,86 turbinen kommer att ge slö gasrespons?

Det finns även ett special turbinhus med A/R ,72 för yttre wastegate. Kostnad för detta hus är okänd...

Någon synpunkt på turboval samt storlek på turbin?

Mvh
Peter
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Vad gäller ditt komp och det där. Använd denna sida http://www.turbo-bike.net/ på vänster sida finns turbo calculator. Där kan du mata in dina värdena för din motor och se vilket komp och ladd du kan ha på den soppan du kör med.

Finns även en flik för att räkna ut distanstjockleken.

Om man läser här på sporthoj lite så verkar rekomendationen vara att ta väldigt stor turbo när det inte är en 4a. Tror kanske en 16t är lite väl liten men jag vet inte så mycket.

OK tack för länken. Enligt turbo kalkylatorn ska det funka med en spacer på 2 mm....
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Det är klurigt på twinnar, du får nog helt enkelt prova. Men är är mina tankar om det: Jag hade valt ,86. Det är bara fördelar med "långsam" spolup anser jag, blir som en sugmotor att köra. Te.x så byggde jag en 1600cc HD med T04e och man kände nästan inte var turbon gick in, 200+hk på hjulet vid 1bar och helt odramatisk att köra. Klart att man får varva lite om det ska gå fort, men så håller grejerna bättre också. En 4a är annorlunda, där är ju inget vrid om inte turbon är igång (om vi nu pratar motorer med samma effekt) Vill du ha monstervrid redan från botten så välj ,64 men skyll inte på mej när det blir drevsallad i växellådan ;)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Och, med sen spolup så kan du köra mer grundkomp, det är där du har max vrid som det spikar, på höga varv så är fyllningsgraden låg även med turbo. Men som sagt, du får nog prova dej fram..
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
I väntan på att jag ska få tummen ur & beställa en turbo så håller jag på funderar på en svingförlängning. Det kan nog behövas då hojen är så kort.... Provade att se hur det skulle se ut om man svetsar dit svingförlängare från en Busa, men det ser ut att bli långt i från snyggt!
Swing arm extension.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Någon som har koll på om det är samma bakhjul till Busa & GSXR 1000?

Vet inte hur tunga dessa hjul är i förhållande till Bullehjulet men det verkar enklare att få till en Busasving så den ser ut något för världen och då vore det ju enklast & ta hela skiten från samma hoj....

Att anpassa svinginfästning och stötdämparfäste borde inte vara någon raketforskning direkt:gnissla
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Kanske detta ser bättre ut än att bygga om orginalsvingen? En Hayabusasving med förlängare, men f_n vad den ser lång ut!!Bulle med långsving.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag räknar med att landa på max 68tum eller 1730 mm så att jag kan vara med och leka i Sverige om slutresultatet skulle bli lyckat ;-)
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Blir nog en bra uppstickare i PTB, har du någon erfarenhet av hur kopplingen är? Jag hade ju stora problem med min koppling i Aprilian:-(
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag tror detta blir en av de första helicon hojjarna i världen med turbo! Har googlat massor tidigare och funnit ingenting.

EBR gjorde en del försök med turbo på den gamla HD spisen, och det var ju hål genom ramen just för detta fram till 2004 eller 2005 tror jag. Men det kom aldrig ut på marknaden.

Så en gammal XB eller XBR är ju perfekt att överladda rent byggmässigt. Sedan att motorn kanske inte håller för så mycket är ju en annan femma =)

//K
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är det inte nått krångel med sprutet på dessa eller har man fixat detta?

Går det att montera Pc5a?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top