Sidan 1 av 20 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 390
  1. #1
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413

    Question Buell 1125 R Turbo?

    Hej,

    Jag har en Buell 1125 R 2008 som jag har tänkt att turbokonvertera. Planen var först att turboladda min Buell XB 12 2009 men efter att ha planerat ett tag så insåg jag att det troligtvis är bättre att överladda Helicon motorn.

    För er som inte är bekant med denna motor så har ni lite fakta här:

    Borr: 103mm
    Slag: 67,5 mm
    Komp: 12,3:1
    Effekt: 146 HP vid 9800 RPM
    Vrid: 111 Nm vid 8000 RPM
    V-motor med 72 graders vinkel mellan cylindrarna.

    Mål med överladdningen är att få en hoj som man kan köra lite med på gatan samt använda på stippen med jämna mellanrum. Jag har tänkt att förlänga svingen en bra bit för att hålla framhjulet nere något mer än med kort sving. Tänkte få ut runt 250 HP om det går på denna motor?

    Nu till mina frågor!

    Eftersom kompressionen är för hög så måste denna tas ned, detta är nog extra viktigt eftersom soppan här i USA har något sämre oktan än hemma i Sverige. Kan det vara lämpligt med 9:1 i statiskt komp?

    Klarar jag mig med att sänka kompet så mycket med en cylinderfotsspacer? Om jag har räknat rätt så behöver jag ungefär 2,5 mm spacer för att sänka kompet från 12,3 till 9:1. Det blir ju långt i från någon squish, men det kanske funkar ändå?

    Jag har planer på att använda ett Garrett GT 2252 aggregat med en Tial 38 mm wastegate. Om jag hade befunnit mig hemma i Sverige hade jag troligtvis valt ett Mitsu 16T aggregat, men här går dom knappt att få tag på..... Är GT 2252:an ett aggregat av lämplig storlek?

    Jag skulle uppskatta om någon kunde ge mig råd om detta projekt, kanske är Heliconmotorn direkt olämplig att överladda??? Det är ju lite konstigt att jag inte hittat någon annan som gjort detta förut!

    Mvh
    Peter

  2. #2
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413
    OK det verkar som om ingen har koll på detta..... Jag får chansa lite i stället ;-)

  3. #3
    Medlem gängsallads avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Norrort
    Hoj
    hojlös för tillfället :(
    Inlägg
    9
    Kul projekt!

    Finns det inget alternativ till den amerikanska soppan?

    Kommer med spänning följa detta!!

  4. 2012-01-13, 16:07

  5. #4
    Värmlänning i Dalarna Mr Helmuts avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Borlänge
    Hoj
    YAMAHA FZ1 Turbo
    Inlägg
    8 475
    Vad gäller ditt komp och det där. Använd denna sida http://www.turbo-bike.net/ på vänster sida finns turbo calculator. Där kan du mata in dina värdena för din motor och se vilket komp och ladd du kan ha på den soppan du kör med.

    Finns även en flik för att räkna ut distanstjockleken.

    Om man läser här på sporthoj lite så verkar rekomendationen vara att ta väldigt stor turbo när det inte är en 4a. Tror kanske en 16t är lite väl liten men jag vet inte så mycket.

  6. #5
    Medlem jojje1963s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Triumph Bonneville Turbo
    Inlägg
    969
    Ja, 16t är nog i minsta laget om du ska plocka 250hk (på hjulet) ur en twin. Välj en större turbo, för stor kan den nästan aldrig bli.. varje avgaspuls från en 250hk twin är lika stor som från en 500hk 4a och det är det som skapar problem. Sen blir ju kompressorn lite för stor för flödet om man väljer en turbo som är gjord för 500hk så nån stans mitt emellan brukar bli bäst, men grundregeln är ändå att en för stor turbo funkar bättre än en för liten, mycket ladd/vrid på låga varv vill du förmodligen undvika ändå om du vill att koppling och låda ska hålla

  7. #6
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413
    Jojje,

    Bra synpunkter! Vad tror du om en Garrett GT28RS? http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=GRT

    Vet dock inte vilken turbin man ska välja... På något vis känns det bäst att välja A/R ,64 i stället för en ,86 turbin då det känns som ,86 turbinen kommer att ge slö gasrespons?

    Det finns även ett special turbinhus med A/R ,72 för yttre wastegate. Kostnad för detta hus är okänd...

    Någon synpunkt på turboval samt storlek på turbin?

    Mvh
    Peter

  8. #7
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413
    Citat Ursprungligen postat av Mr Helmut Visa inlägg
    Vad gäller ditt komp och det där. Använd denna sida http://www.turbo-bike.net/ på vänster sida finns turbo calculator. Där kan du mata in dina värdena för din motor och se vilket komp och ladd du kan ha på den soppan du kör med.

    Finns även en flik för att räkna ut distanstjockleken.

    Om man läser här på sporthoj lite så verkar rekomendationen vara att ta väldigt stor turbo när det inte är en 4a. Tror kanske en 16t är lite väl liten men jag vet inte så mycket.
    OK tack för länken. Enligt turbo kalkylatorn ska det funka med en spacer på 2 mm....

  9. #8
    Medlem jojje1963s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Triumph Bonneville Turbo
    Inlägg
    969
    Det är klurigt på twinnar, du får nog helt enkelt prova. Men är är mina tankar om det: Jag hade valt ,86. Det är bara fördelar med "långsam" spolup anser jag, blir som en sugmotor att köra. Te.x så byggde jag en 1600cc HD med T04e och man kände nästan inte var turbon gick in, 200+hk på hjulet vid 1bar och helt odramatisk att köra. Klart att man får varva lite om det ska gå fort, men så håller grejerna bättre också. En 4a är annorlunda, där är ju inget vrid om inte turbon är igång (om vi nu pratar motorer med samma effekt) Vill du ha monstervrid redan från botten så välj ,64 men skyll inte på mej när det blir drevsallad i växellådan

  10. #9
    Medlem jojje1963s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Triumph Bonneville Turbo
    Inlägg
    969
    Och, med sen spolup så kan du köra mer grundkomp, det är där du har max vrid som det spikar, på höga varv så är fyllningsgraden låg även med turbo. Men som sagt, du får nog prova dej fram..

  11. #10
    Medlem lladrons avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Oskarshamn
    Hoj
    -14, Yamaha MT 09
    Inlägg
    324
    Det här ska bli jättekul att följa, en av mina favorithojar :-)

  12. #11
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413
    I väntan på att jag ska få tummen ur & beställa en turbo så håller jag på funderar på en svingförlängning. Det kan nog behövas då hojen är så kort.... Provade att se hur det skulle se ut om man svetsar dit svingförlängare från en Busa, men det ser ut att bli långt i från snyggt!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Swing arm extension.jpg
Visningar:	970
Storlek:	239,8 KB
Id:	352057

  13. #12
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413
    Den nästan ber ju om att få bli tvångsmatad!!!

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Throttle Body.jpg
Visningar:	702
Storlek:	223,6 KB
Id:	352156

  14. #13
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413
    Någon som har koll på om det är samma bakhjul till Busa & GSXR 1000?

    Vet inte hur tunga dessa hjul är i förhållande till Bullehjulet men det verkar enklare att få till en Busasving så den ser ut något för världen och då vore det ju enklast & ta hela skiten från samma hoj....

    Att anpassa svinginfästning och stötdämparfäste borde inte vara någon raketforskning direkt

  15. #14
    Befriande Okunnig Tommie-Busas avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Staffanstorp
    Hoj
    Hayabusa Turbo
    Inlägg
    46
    Samma och samma, du får nog pula till någon distans.. Har jag för mig.
    Nu kör jag äntligen med Snigel på röret :-)

  16. #15
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413
    Kanske detta ser bättre ut än att bygga om orginalsvingen? En Hayabusasving med förlängare, men f_n vad den ser lång ut!!Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bulle med långsving.jpg
Visningar:	1251
Storlek:	234,4 KB
Id:	353558

  17. #16
    Fast i accelerations träsket SGB 81 Bellons avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kungsör
    Hoj
    Zx-12r 00:a och en SV 1000n
    Inlägg
    132
    [QUOTE= men f_n vad den ser lång ut![/QUOTE]

    Hur långt blir axelavståndet då?

  18. #17
    Medlem blownharleys avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Insjön, Dalarna
    Hoj
    Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
    Inlägg
    413
    Jag räknar med att landa på max 68tum eller 1730 mm så att jag kan vara med och leka i Sverige om slutresultatet skulle bli lyckat ;-)

  19. #18
    Medlem Nils Svenssons avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    Äntligen ny sporthoj Electra Glide
    Inlägg
    115
    Blir nog en bra uppstickare i PTB, har du någon erfarenhet av hur kopplingen är? Jag hade ju stora problem med min koppling i Aprilian:-(

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    ÖSD
    Hoj
    FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
    Inlägg
    256
    Jag tror detta blir en av de första helicon hojjarna i världen med turbo! Har googlat massor tidigare och funnit ingenting.

    EBR gjorde en del försök med turbo på den gamla HD spisen, och det var ju hål genom ramen just för detta fram till 2004 eller 2005 tror jag. Men det kom aldrig ut på marknaden.

    Så en gammal XB eller XBR är ju perfekt att överladda rent byggmässigt. Sedan att motorn kanske inte håller för så mycket är ju en annan femma =)

    //K
    ______________________________________________
    Sökes: Buell 1125CR clubman bar.

  21. #20
    Turbotok Andersson turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    upplands väsby
    Hoj
    suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
    Inlägg
    4 630
    Är det inte nått krångel med sprutet på dessa eller har man fixat detta?

    Går det att montera Pc5a?
    http://www.turbo-bike.com/


    JAG har orginalet ( kinakopior börjar dyka upp )

    Kör så de ryyker , Fast man inte får

    Numera Dynobänksinnehavare

Sidan 1 av 20 1234567 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ska precis ner och snurra i de trakterna själv, fast jag åker bara åt ena hållet. Skickade ner hojen med lastbil förra veckan och sitter just nu och väntar på f [...]

Bonzo
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här