Svinbillig sporthojförsäkring via MHRF?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Hittade detta på http://www.mhrf.se/1065 följande:

"Helförsäkring samlarmotorcykel 1992-2001
Endast för den som sedan minst ett år haft, och har, en gällande MHRF-helförsäkring för motorcykel tillverkad t.o.m. 1990. Grundpremie för ersättning upp till 2 prisbasbelopp (85.600:). Extra prisbasbelopp kan i vissa fall köpas till. Pris: 1.754:- /år."

Kan man alltså helförsäkra en 10+ år gammal supersporthoj för 1754kr/år om man går med i en mhrf-ansluten klubb samt skaffar sig en rishög från 80/70-talet som man försäkrar bara för att få teckna ovannämnda försäkring? Eller har jag missuppfattat det hela?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Cykeln måste vara klassad som ett samlarobjekt. Har dock en vän med en ZXR750 som kör på detta sätt.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Läs igenom villkoren noga!

MHRF har mycket stränga regler vad gäller brukandet va fordonet.
Min erfarenhet är att de kräver att fordonet ska vara i så gott som originalskick.
DVS, inga slipon, inga race-pinnar, PC-lådor eller liknande. En man jag jobbat åt tidigare hade en äldre engelsk sportbil som var MHRF försäkrad, det var extremt mycket om och men när det kom till besiktningen, han hade tydligen inte tidstypiska bränsleslangar eller något sånt.

Det är inte som att teckna en classica försäkring hos bilsport o MC där det bara krävs ett par bilder på hojen från var sida där den är "original".
Dessa gubbarna är nästan perverst noggranna när det gäller besiktningen innan du faktiskt får försäkra fordonet. Sen ska det ju också vara ett historiskt intressant objekt att spara på, vilket jag personligen inte tror innefattar en 10 år gammal R1:a.

Men kör på! Vi får inget svar förrän någon har testat:tummenupp
Jag skulle spara en dryg 1000-lapp om året på en sådan försäkring så jag tycker personligen inte att det är värt besväret med att ha inskränkningar i bruket av fordonet.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Titta i fliken till vänster på deras hemsida under "Vanliga Frågor".

Hur får jag använda mitt fordon?

Fordonet ska ägas och brukas uteslutande i hobbysyfte och får inte användas som bruksfordon. Det innebär bl.a. att det inte får användas för körningar till och från arbetsplats och att det inte får användas som ersättningsfordon för ett bruksfordon. En enstaka körning till jobbet för att visa den fina bilen för arbetskamraterna är OK – men inte att ta bilen till jobbet för att vardagsbilen är på service! Det skall alltid vara ett nöjesmoment förknippat med körningen. Traktorer och lastbilar får naturligtvis inte användas för "normalt" arbete.

"Mycket nöje ska det vara".

/KentW
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Skummade igenom sidan samt villkore som hastigast, och det finns ju en hel del restriktioner som kan orsaka problem utifall det blir en skada. T.ex. Fordonen ska vara av utpräglad samlarkaraktär. Fordonet ska vara renoverat till ursprungsskick eller vara i mycket gott bevarat skick och ska enbart användas för nöjeskörningar, aldrig som bruksfordon. Vidare kunde man läsa i villkoret att man måste ha ett "vanligt" bruksfordon vid sidan om det försäkrade objektet. Som jag förstod det gällde detta alla fordon, och inte bara bil men jag kan ha fel. Vidare stod att fordonet exempelvis inte fick användas för körning till och från arbetsplats eller som ersättning för ett normalt bruksfordon. Dessutom kan MHRF/Folksam kräva in vägmätarställning från dig eller Bilprovningen där man kan behöva försvara en "för hög" körsträcka. I kombination med hårda låsregler etc. tycker jag det verkar som ett ganska risigt alternativ för att få ner premien... :va
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vad händer om fordonet blir mer värt?

Normalt är bilar försäkrade för sitt saluvärde upp till 4 prisbasbelopp och motorcyklar upp till 2 prisbasbelopp. Det går att höja värdet i steg om 2 prisbasbelopp. På försäkringsbrevet står vad som gäller för ditt fordon. Vill du ändra kontaktar du MHRF. Ofta vill vi då ha in nya foton och kanske ett nytt besiktningsprotokoll från klubben.




Hur avgörs fordonets värde vid svår skada?

Grundregeln är att ett skadat fordon skall återställas till det skick det hade före skadan. Skulle det totalförstöras, eller skadas så svårt att det är orealistiskt att reparera, skall ägaren ersättas med den summa han kunnat få i allmänna handeln i Sverige om han haft rimlig tid på sig att sälja. Vi kontaktar ägaren, klubben, andra ägare av fordonstypen, tar rätt på vad som betalats för liknande fordon, m.m. Är vi överens om värdet slutförs skaderegleringen, är vi oense kan ärendet prövas av MHRF-försäkringens skadeprövningsnämnd som består av personer från MHRF och Folksam. Ärendet kan sedan överlämnas till ytterligare instanser.

/KentW
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Behöver man ha en RC30 för att hojen ska klassas som samlarobjekt? Första generationens R1 kan väl klassas som ett samlarobjekt (speciellt den polkagrisfärgade)? Likaså de äldre fireblades mf?

Inskränkningar i brukandet av fordonet är obefintliga - ALLT förutom jobbpendling/yrkestrafik är nöjestrafik. Och det är inte många som pendlar på sina supersporthojar...
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Rätta mig om jag har fel, men detta är väl precis samma sak som Bilsport&MC's classicaförsäkring? Fast den är ju ännu billigare... 1686:- per år, helförsäkrad tror jag ger för min FZR1000 i malmö innerstad :)
 

Str3 R

Guest
Jag har tre hojar försäkrade i MHRF, är medlem i MCHK (Motorcykelhistoriska Klubben) och kravet är att man är medlem minst 1 år innan man kan dra nytta av försäkringen. Nej, man får inte ha hojen till och från jobbet, min Honda CB750 Four från -73 är försäkrad hos MHRF, vissa smådetaljer är inte original, framstänkan har nån ägare före mig kapat i men den ser, om man tittar som hastigast ganska så original ut i alla fall. Det gick att försäkra den hos MHRF, det är ju bara att berätta att man håller på och återställer hojen och letar efter delar.

Tyvärr jobbar det nån analfabet på Folksam som reggar alla MHRF-försäkringar, jag blev omedvetandes plötsligt medlem i nån bilklubb så jag fick ett brev från dem att jag inte betalt medlemsavgiften och riskerade att få försäkringen uppsagd. Det enda som stämde var mitt namn, min adress och reg nr på fordonet, det stod t o m motorcykel Husqvarna 256A KAF 1968. När jag berättade detta för min motorcykelhysteriska klubb kom det fram att fler hade haft sina hojar i en bilklubb av misstag. Nån på Folksam kan inte läsa MCHK Motorcykelhistoriska Klubben och reggar in mc i bilklubben M.G. Carclub of Sweden. :dummer
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Rätta mig om jag har fel, men detta är väl precis samma sak som Bilsport&MC's classicaförsäkring? Fast den är ju ännu billigare... 1686:- per år, helförsäkrad tror jag ger för min FZR1000 i malmö innerstad :)

Läs mitt tidigare inlägg och informationen som ges via länken i första inlägget. MHRF är MYCKET strängare när det gälelr fordonets skick. Du kan försäkra ombyggda fordon via MHRF, typ choppers, caféracers och liknande men då måste de vara tidstypiskt modifierade och helst (läs nästan uteslutande) ska modifieringarna vara gjorda under den för modifieringen tidstypiska perioden. Alltså, 60-tals trajja chopper BÖR vara byggd under den tidsperioden för att kunna bli försäkrad via MHRF.

Specialhojar som Honda RC30, NR750, GSXR750R, OW01 etc kommer säkert att kunna försäkras utan gnabb och knussel från besiktningsmannen, man kan ju även försäkra som rullande renovering om de är tillräckligt kompletta om jag förstår det rätt.

Tror det är många som jobb-pendlar med "super-sport" hojar enligt MHRF:s bedömning då det verkar som om att du kan få köra dit med din pärla för att visa upp och sedan köra hem igen. Under tiden ska den säkert låsas in i godkänt kassavalv med beväpnade vakter utanför och en orm i tanken.

MHRF är sjukt bra. De behövs verkligen för att sätta en måttstock i försäkringsfrågan. De tar inte någon vidare hänsyn till ålder och bostadsort när det sätter premien utan håller samma pris till alla. MEN med den friheten kommer många restriktioner som finns där av en anledning, det är försäkringar för entusiast-fordon som enbart nöjeskörs ett mindra antal mil per år. Krockar du med din MHRF-försäkrade båge på väg till jobbet finns risken att du inte blir ersatt med det förväntade.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Rätta mig om jag har fel, men detta är väl precis samma sak som Bilsport&MC's classicaförsäkring? Fast den är ju ännu billigare... 1686:- per år, helförsäkrad tror jag ger för min FZR1000 i malmö innerstad :)
Stor skillnad. På bilsport mc måste hojen vara 20+ år (till skillnad från 1992-2001 hos mhrf), samt bilsport mc försäkrar inte vissa hojar öht oavsett hojens ålder. Hade varit gött att veteranförsäkra en gammelblade hos bilsport, men det är bara utopi. De tar inte ens emot en cbr600f som är nyare än 1989...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top