GSXR 750-tråden.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har trasigt bromshandtag och trasig bromspedal på min GSX-R 750 -98, och undrar om det finns fler modeller med samma delar, alltså utbytbara mellan olika modeller?
Pedalen är samma på 600 96-99 (kanske fler?). Bromshandtaget ska passa 600 och 750 ända fram till 03 och även Tl1000s.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag funderar på att uppgradera bromspump på min -00 till nästa säsong. Bromsarna tar bra, men men saknar känsla jämfört med nyare åk.

Har ni tips på bra pumpar från andra hojar som passar? Eller är det lika bra att köpa en ny brembo radial på en gång? Vilken storlek ska man köpa i så fall?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Jag funderar på att uppgradera bromspump på min -00 till nästa säsong. Bromsarna tar bra, men men saknar känsla jämfört med nyare åk.

Har ni tips på bra pumpar från andra hojar som passar? Eller är det lika bra att köpa en ny brembo radial på en gång? Vilken storlek ska man köpa i så fall?

Rekommenderar att du satsar på en Brembo bromspump. Kostar lite extra, men den kan du flytta till kommande hojar eller senare sälja till ett bra andrahandsvärde. Jag har precis beställt ett Brembopump kit till min -11 från carpimoto.it till ett bra pris. Omniaracing.net har också bra priser på Brembopumpar.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Rekommenderar att du satsar på en Brembo bromspump. Kostar lite extra, men den kan du flytta till kommande hojar eller senare sälja till ett bra andrahandsvärde. Jag har precis beställt ett Brembopump kit till min -11 från carpimoto.it till ett bra pris. Omniaracing.net har också bra priser på Brembopumpar.
Smart! Jag hade inte tänkt på att man kan plocka av den när man säljer.

Nu är detta lite av en djungel för mig så du får gärna hjälpa. Jag har listat ut att jag borde ha 19mm, men sen då?

Duger denna? https://carpimoto.it/en-SE/Bike_Suz...er-Cylinder-Brembo-19x18-Forged-Racing-HP.htm

Priset var ju i rätt nivå i alla fall.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Duger alldeles utmärkt eller mer än väl. Tänk på att komplettera med hydraulisk bromskontakt om det inte ingår. Till vissa ingår microswitch i paketet, mekanisk kontakt. Kontakterna till Brembokontakten lär få moddas med andra stift . Banjon på brembo är i 1 mm stigning mot normalt 1,25. Slang till reservoaren om du behåller original.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Duger alldeles utmärkt eller mer än väl. Tänk på att komplettera med hydraulisk bromskontakt om det inte ingår. Till vissa ingår microswitch i paketet, mekanisk kontakt. Kontakterna till Brembokontakten lär få moddas med andra stift . Banjon på brembo är i 1 mm stigning mot normalt 1,25. Slang till reservoaren om du behåller original.
Efter lite efterforskning så beställde jag ett 19 RCS kit där allt ingick. Jag ska vara ärlig. Det blev lite dyrare än jag hade tänkt. Men jag misstänker att det kommer bli sjukt stor skillnad. Och så var det ju lön igår, så ingen skada skedd. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det kommer att vara mer värt per krona än ett slipon.
Nu har jag testat nya pumpen på liten bana, och helvete vilken skilnad! Jag gick ut med pumpen inställd på 18 vilket resulterade i att jag bromsade loss framhjulet redan på 3e varvet. Så det fick bli att ändra till 20 passet efter.

Tack för övertalan. Bromsarna har skuttat 15år framåt i tiden. :). Klart bästa prestandainvesteringen i år.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Nu har jag testat nya pumpen på liten bana, och helvete vilken skilnad! Jag gick ut med pumpen inställd på 18 vilket resulterade i att jag bromsade loss framhjulet redan på 3e varvet. Så det fick bli att ändra till 20 passet efter.

Tack för övertalan. Bromsarna har skuttat 15år framåt i tiden. :). Klart bästa prestandainvesteringen i år.

Roligt att höra. Du får gå över från helhands till 1-2 fingersfattning :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Roligt att höra. Du får gå över från helhands till 1-2 fingersfattning :)
Absolut! Det blir något att öva på till nästa sommar. Det ska bli intressant hur den beter sig på större bana.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Absolut! Det blir något att öva på till nästa sommar. Det ska bli intressant hur den beter sig på större bana.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

En förutsättning för att klara framhjulsbromsa med en hand på styret är väl 1- eller 2-fingerbroms ?

Jag har för att få in tekniken också börjat använda det på trampcykeln för egentligen är det väl också samma sak på kopplingssidan, mer kontroll med 1- eller 2-fingerskoppling.
Och det går bättre och bättre.

(Blev ganska knäckt när en SMC-instruktör 2019 sade att har man bra förankring kan man bromsa med en hand på styret. Men nu tror jag knepet är bra förankring plus 1- eller 2-fingerbroms. :D )
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
En förutsättning för att klara framhjulsbromsa med en hand på styret är väl 1- eller 2-fingerbroms ?

Jag har för att få in tekniken också börjat använda det på trampcykeln för egentligen är det väl också samma sak på kopplingssidan, mer kontroll med 1- eller 2-fingerskoppling.
Och det går bättre och bättre.

(Blev ganska knäckt när en SMC-instruktör 2019 sade att har man bra förankring kan man bromsa med en hand på styret. Men nu tror jag knepet är bra förankring plus 1- eller 2-fingerbroms. :D )
Bra tips. Det handlar ju trots allt att repetera tills rätt beteende sitter i reptilhjärnan. Enda problemet är att jag då behöver uppgradera bromsarna på elcykeln också. Det börjar bli dyrt nu. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Letar efter tråden där ts återställer en GSX-R 750 -96 till att bli en hoj att lita på igen. Kul att läsa om hur hojen återställs till sitt ursprung, någon som vet vad jag menar?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag skulle vilja ersätta passargerarsadeln på min GSX750r-98 med en låg plastkåpa, men vet inte om det finns någon "standardmodell" på sådana, eller om det är olika beroende på smak?

Helst skulle jag vilja ha den så låg som möjligt, så det inte ser så maffigt o stort ut bakom förarsitsen.
Kanske någon här som har en till salu rentav? : )
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag skulle vilja ersätta passargerarsadeln på min GSX750r-98 med en låg plastkåpa, men vet inte om det finns någon "standardmodell" på sådana, eller om det är olika beroende på smak?

Helst skulle jag vilja ha den så låg som möjligt, så det inte ser så maffigt o stort ut bakom förarsitsen.
Kanske någon här som har en till salu rentav? : )
Du kanske har dålig smak eller bara köpt fel hoj? Det blir inte fränare än så här:
 

Bifogat

  • 320B617C-B886-41DB-9F1B-0D4668421C94.jpeg
    320B617C-B886-41DB-9F1B-0D4668421C94.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 35

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du kanske har dålig smak eller bara köpt fel hoj? Det blir inte fränare än så här:
- Njaäää....jag tycker det blir för mycke plast bakom röva där. Hellre slimmad och kortare bakdel så det blir lite mer hoj framåt. Jag gillar inte bilar med för kort motorhuv heller : )
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top