Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Nej, men du tränar heller inte lika mycket dagligen som du sover eller gör något annat mindre aktivt. Visst förbränner du mer över samma tid ju mer aktiv du är, men så mycket som tio gånger tror jag inte att det rör sig om och det är heller inte en särskilt realistisk tanke att man skulle träna lika mycket som man sover. Så jag vidhåller fortfarande att träning ger en marginell viktminskning och att man istället bör fokusera på matintaget om man bara vill tappa kilon:)
angående 40 min löpträning vs 8 timmar sömn så tror jag inte för ett ögonblick att du skulle förbränna lika mycket energi. Kroppen förbränner ju ständigt en massa energi bara för att leva, och även om det går åt mer för att utföra aktivt arbete är kroppen i sig ganska aktiv även i vila. Det jag har hört är som sagt att träningsförbränningen är marginellt större jämfört med viloförbränningen, och även om jag inte vete exakt hur marginell så låter det absurt att du skulle kunna öka på kroppens förbränning så pass mycket bara med lite träning. Isåfall skulle du kunna gå ner i vikt bra mycket snabbare än vad som är fysiskt möjligt. Jag menar, om kroppen nu förbränner ca 2500 kcal per dygn så skulle man ju kunna gissa att lite drygt en tredjedel av detta förbränns under en nattsömn. skulle då 40 timmars löpträning bränna lika många kolhydrater skulle du uppa kroppens förbränning med över 30 procent, bara genom att springa en dryg halvtimme. Och du kan ju rent potentiellt springa bra mycket mer än så, finns ju folk som springer timmavius varje dag. De skulle ju isåfall kunna bränna upp till två eller tre gånger så mycket kalorier per dag som en normal person, vilket, om nu 100kcal förbränning innebär ca 10 gram viktminskning, skulle ge en högst märkbar viktminskningsskillnad (sisådär ett halvt kilo) från dag till dag bara genom att träna. Det låter väldigt mycket, om du frågar mig...
Man förbränner ungefär 70 kcal per timma när man sover. Promenad 5km/h som är rätt normalslött temo ger över 300 och löpning i 8km/h (7.5 minuter / km) bränner över 700 kcal. Det är inte konstigt alls. Det som gör att folk kan springa i en evighet är att de äter mycket mer än 3000 kcal per dag och det som gör att man inte kan springa hur länge som helst och därför försvinna är att kroppen inte kan omsätta hur mycket som helst och behöver även återhämtning. Sov tio timmar, eller spring en, och du har förbränt lika. Sova är dessutom det sämsta när det kommer till att göra sig av med enrgi och kalorier och kan därför inte stå för en tredjedel av den totala dygnsförbrukningen. Det bror på att kroppen är helt inaktiv och alla funktioner (puls, andning osv) är på ett minimum.

Sen är det som du säger att det är lättare att göra något slött i en hel dag än att gymma livet ur sig i tre timmar, men det är ändå inte sant att träningen är marginell. Det var detta jag försökte säga tidigare med, att när man tränar del av dag så ökar förbränningen hela dagen, alltså även när man inte tränar. Därför har inte själva träningen (löpning 45 minuter) just när man gör den så stor inverkan, men den totala summan av den ökade förbränningen över dygnet är inte försumbar. Träningen gör också så att musklerna bygger upp sig och ju större muskelvolym man har desto mer bränner man över tiden eftersom det kostar energi att underhålla muskler. Det går givetvis att sitta på stjärten och svälta sig själv smal men det kan knappast vara varken nyttigt eller vettigt.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Nej, men du tränar heller inte lika mycket dagligen som du sover eller gör något annat mindre aktivt. Visst förbränner du mer över samma tid ju mer aktiv du är, men så mycket som tio gånger tror jag inte att det rör sig om och det är heller inte en särskilt realistisk tanke att man skulle träna lika mycket som man sover. Så jag vidhåller fortfarande att träning ger en marginell viktminskning och att man istället bör fokusera på matintaget om man bara vill tappa kilon:)
angående 40 min löpträning vs 8 timmar sömn så tror jag inte för ett ögonblick att du skulle förbränna lika mycket energi. Kroppen förbränner ju ständigt en massa energi bara för att leva, och även om det går åt mer för att utföra aktivt arbete är kroppen i sig ganska aktiv även i vila. Det jag har hört är som sagt att träningsförbränningen är marginellt större jämfört med viloförbränningen, och även om jag inte vete exakt hur marginell så låter det absurt att du skulle kunna öka på kroppens förbränning så pass mycket bara med lite träning. Isåfall skulle du kunna gå ner i vikt bra mycket snabbare än vad som är fysiskt möjligt. Jag menar, om kroppen nu förbränner ca 2500 kcal per dygn så skulle man ju kunna gissa att lite drygt en tredjedel av detta förbränns under en nattsömn. skulle då 40 timmars löpträning bränna lika många kolhydrater skulle du uppa kroppens förbränning med över 30 procent, bara genom att springa en dryg halvtimme. Och du kan ju rent potentiellt springa bra mycket mer än så, finns ju folk som springer timmavius varje dag. De skulle ju isåfall kunna bränna upp till två eller tre gånger så mycket kalorier per dag som en normal person, vilket, om nu 100kcal förbränning innebär ca 10 gram viktminskning, skulle ge en högst märkbar viktminskningsskillnad (sisådär ett halvt kilo) från dag till dag bara genom att träna. Det låter väldigt mycket, om du frågar mig...

En man på 80kg som tränar lite och har ett stillasittande jobb förbränner ungefär 2150kcal per dygn.
På mitt tvåtimmars cykelpass förbrände jag ungefär 1500kcal
En timmes simning gör ungefär 700kcal

Att säga att träningen är försumbar är lite att ta i. :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
För en mindre summa erbjuder jag en träningsform som kallas klubba anorektikern där ja iförd springer runt med en megafon och kommer med halvrisiga tjockisskämt medans ni får jaga mig med fläskkottleter

Skriv upp er på listan snabbt det finns bara ett fåtal platser kvar!

1. Göran p
2. Knugen
3. bert karlsson
4. loket
5. Den tjocka konduktören på roslagsbanan
6.
7.
8.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
De kan säkert vara alldeles sneda, sa ju att de inte var exakta.

De är inte bara lite sneda, de är helt åt helvete. Om du inte ens kan få de där siffrorna rätt, varför skall då folk lyssna på dina övriga råd......... (?)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De är inte bara lite sneda, de är helt åt helvete. Om du inte ens kan få de där siffrorna rätt, varför skall då folk lyssna på dina övriga råd......... (?)

För att jag inte hittar källan jag läst det i och valde då att, istället för att fokusera på siffrornas exakthet, behålla det inbördes förhållandet och tog ett par passande siffror ur luften:) Sa redan från början att jag inte hade exakta siffror, och det var inte heller siffrorna som var det viktiga utan förhållandet siffrorna emellan. Men visst, alla här är ju träningsgurus så... Lycka till med att gå ner ett halvt kilo om dagen enbart genom att träna säger jag...:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En man på 80kg som tränar lite och har ett stillasittande jobb förbränner ungefär 2150kcal per dygn.
På mitt tvåtimmars cykelpass förbrände jag ungefär 1500kcal
En timmes simning gör ungefär 700kcal

Att säga att träningen är försumbar är lite att ta i. :)

Du kan fortfarande inte förvänta dig ens en märkbar viktminskning dagligen genom att träna...;) Eller ja, svettas du som en gris så kommer vågen såklart visa annorlunda. Ända tills du sätter i dig ett par liter vatten och återfuktar kroppen tillbaka till normal vätskebalans...:D Man tränar inte bort några större kilon, kilon tappas genom minskat födointag. All I'm sayin', take it or leave it:)

Edit: För att den här debatten ska bli hållbar ska man ju egentligen räkna på kroppens förbränning i vila, ökad förbränning under aktivitet, födointag, snabba eller långsamma kolhydrater, vilande energireserver i kroppen, fettreserver, kondition och metabolism etc etc... Så mycket som det redan generaliseras på det här stället tycker jag inte att det är så fel att generalisera tillbaka;) I den bästa av världar förbränner kanske alla människor lika mycket, och genom att inta exakt så mycket energi som kroppen behöver så går du varken upp eller ner i vikt. Men i vår verkliga värld är det inte riktigt så enkelt. Dövikt kan man väl grovt säga ligger inbäddat i fettreserverna i kroppen, och dem kommer du inte åt så lätt bara genom att träna. Kroppen tar först de snabba kolhydraterna du ätit, sen de långsamma, sen ATP-reserver etc etc. Jag vill bara inte att folk ska tro att de kan springa bort sina kilon, för det är inte så lätt som man tror:) Men visst, kör man både en svältkur med mindre energiintag än vad kroppen gör av med OCH tränar som en dåre så kan man väl skynda på viktminskningen lite. Men kroppen är väldigt aktiv även i vilande tillstånd (till skillnad från vissa djurarter som kan gå ner i dvala och nära nog stoppa hela sin metabolism så kan vi människor inte det, utan förbränner mängder med energi även i vila), och man ska inte lura sig själv med "förbrända kalorier" siffrorna på löpmaskinen, för de kalorierna tas inte rakt ifrån din kroppsvikt;)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En man på 80kg som tränar lite och har ett stillasittande jobb förbränner ungefär 2150kcal per dygn.
På mitt tvåtimmars cykelpass förbrände jag ungefär 1500kcal
En timmes simning gör ungefär 700kcal

Att säga att träningen är försumbar är lite att ta i. :)

Well, om man är överviktig, tränar normalt (dvs 2-3 "kortare" pass/vecka) så får man hålla på löjligt länge om man skall gå ner i vikt. Om man ens går ner något alls. Förutsatt att man äter som tidigare (vilket antagligen är anledningen till att man gick upp i vikt från början....)

Anta att man käkar 500 kcal för mycket/dag. För att gå ner skulle man behöva ligga på ett underskott om säg 500 kcal. Alttså skulle man behöva träna "bort" 1000 kcal/dag. Varje dag. Ganska hopplöst.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Edit: För att den här debatten ska bli hållbar ska man ju egentligen räkna på kroppens förbränning i vila, ökad förbränning under aktivitet, födointag, snabba eller långsamma kolhydrater, vilande energireserver i kroppen, fettreserver, kondition och metabolism etc etc...

Sant, men man kan fortfarande göra generaliseringar inom rimliga gränser utan att det blir fel.

Dövikt kan man väl grovt säga ligger inbäddat i fettreserverna i kroppen, och dem kommer du inte åt så lätt bara genom att träna. Kroppen tar först de snabba kolhydraterna du ätit, sen de långsamma, sen ATP-reserver etc etc. Jag vill bara inte att folk ska tro att de kan springa bort sina kilon, för det är inte så lätt som man tror:) Men visst, kör man både en svältkur med mindre energiintag än vad kroppen gör av med OCH tränar som en dåre så kan man väl skynda på viktminskningen lite.

Beroende på vilken intensitet man har i träningen kommer kroppen välja olika energigivare beroende på vilka som är bäst lämpade. Vid hög intensitet kommer snabba energigivare nyttjas i störst utsträckning (kolhydrater) och när de tar slut så orkar kroppen inte hålla samma intensitet längre. Vid lågintensiv träning kan kroppen nyttja andra resurser som inte är lika snabba (som exempelvis fettreserver). Hur snabb en kolhydrat är beror på hur lätt kroppen kan ta upp den. Socker som inte behöver spjälkas är kan användas snabbare än kolhydrater som behöver spjälkas innan de kan nyttjas. Minskar man kolhydratsintaget och tränar mycket intensiv träning så kommer det ge snabbare resultat än om du äter alla magiska soppor i världen och sitter på röven.

Men kroppen är väldigt aktiv även i vilande tillstånd (till skillnad från vissa djurarter som kan gå ner i dvala och nära nog stoppa hela sin metabolism så kan vi människor inte det, utan förbränner mängder med energi även i vila), och man ska inte lura sig själv med "förbrända kalorier" siffrorna på löpmaskinen, för de kalorierna tas inte rakt ifrån din kroppsvikt;)

Att vi skulle förbränna fantastiska summor energi när vi sover är det största skämtet idag tror jag. Vad exakt i kroppen är det som förbrukar denna energi? Inte musklerna, inte kroppstemperaturen, inte andningen, inte hjärtat, knappt hjärnan. Det finns ju ett skäl till att man blir trött och slö om man inte äter ordentligt. Kroppen stänger av för att minska energiförbrukningen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sant, men man kan fortfarande göra generaliseringar inom rimliga gränser utan att det blir fel.

Beroende på vilken intensitet man har i träningen kommer kroppen välja olika energigivare beroende på vilka som är bäst lämpade. Vid hög intensitet kommer snabba energigivare nyttjas i störst utsträckning (kolhydrater) och när de tar slut så orkar kroppen inte hålla samma intensitet längre. Vid lågintensiv träning kan kroppen nyttja andra resurser som inte är lika snabba (som exempelvis fettreserver). Hur snabb en kolhydrat är beror på hur lätt kroppen kan ta upp den. Socker som inte behöver spjälkas är kan användas snabbare än kolhydrater som behöver spjälkas innan de kan nyttjas. Minskar man kolhydratsintaget och tränar mycket intensiv träning så kommer det ge snabbare resultat än om du äter alla magiska soppor i världen och sitter på röven.

Att vi skulle förbränna fantastiska summor energi när vi sover är det största skämtet idag tror jag. Vad exakt i kroppen är det som förbrukar denna energi? Inte musklerna, inte kroppstemperaturen, inte andningen, inte hjärtat, knappt hjärnan. Det finns ju ett skäl till att man blir trött och slö om man inte äter ordentligt. Kroppen stänger av för att minska energiförbrukningen.

Ja, det är ju det vi håller på med för fullt...:D

Där är jag inte så säker på att du har rätt. Varför skulle kroppen välja en mer svåråtkomlig energikälla om en mer lättillgänglig existerar? Kroppen börjar bränna fett först efter att kolhydrater och energireserver är slut, och det kan du antingen uppnå genom att träna som ett djur och förbränna dina energireserver tills kroppen går på fettet, eller så kan du låta bli att stoppa munnen full av socker, vetemjöl, ris och potatis och gå ner i vikt utan djuriska ansträngningar. Ersätter du sen kolhydraterna med protein (som du inte kan lägga på dig som fettreserver) kan du dessutom vara mätt under tiden.

Nu skojar du väl ändå va?:) Som sagt, en del djur kan gå ner i dvala och stänga av kroppens metabolism. Vi människor kan det inte. Skulle vi inte förbränna någonting medan vi sover skulle vi dö, eftersom alla de kroppsfunktioner du nämner kräver energi oavsett hur avslappnade vi är. Kroppen måste ständigt hålla en temperatur på ca 37 grader, och det gör den genom att förbränna energi (slå upp termen varmblodig). Hjärtat bultar ständigt, musklerna rör sig ständigt, tarmarna arbetar ständigt, hjärnan processar allt det vi varit med om under dagen på natten och behöver därför massor av energi etc... Så jo, just allt det du nämner kräver energi också medan vi sover, och därför förbrukas energi också medan vi sover:) Kroppen stänger inte av någonting, den kan bli mer eller mindre avslappnad men den stänger inte av förrän du är död.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är bara kärringar som bantar, en riktig man viktoptimerar.

Att svälta sig eller att tokträna är dock varken roligt eller hälsosamt, dom få gånger jag tagit mig i kragen så har jag kört med att räkna ungefärliga kalorier, 1700-2000 kcal per dygn går att överleva på, långpromenader och några pass på cykel ger resultat.

2-3 kg viktoptimering i månaden är realistisk, det tar månader att komma i form, det handlar om att ändra livsstil, minska på alkohol eller skippa det helt.

Åldern tar ut sin rätt, jag vägde ungefär 70 kg 1981, 75 kg 1991, 80 kg 2001, vid 88 kg 2006 så tog jag mig i kragen, 4-5 månaders viktoptimering tog mig tillbaks till 1991 och 75 kg, tyvärr är det gott med grillat och pilsner så efter några år så var jag tillbaks på 88 kg.

Men jag är inte fet, jag är bara underlång.... men jag ska försöka att viktoptimera ännu en gång, bitch 2012 here we come .
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ja, det är ju det vi håller på med för fullt...:D

Där är jag inte så säker på att du har rätt. Varför skulle kroppen välja en mer svåråtkomlig energikälla om en mer lättillgänglig existerar? Kroppen börjar bränna fett först efter att kolhydrater och energireserver är slut, och det kan du antingen uppnå genom att träna som ett djur och förbränna dina energireserver tills kroppen går på fettet, eller så kan du låta bli att stoppa munnen full av socker, vetemjöl, ris och potatis och gå ner i vikt utan djuriska ansträngningar. Ersätter du sen kolhydraterna med protein (som du inte kan lägga på dig som fettreserver) kan du dessutom vara mätt under tiden.

Nu skojar du väl ändå va?:) Som sagt, en del djur kan gå ner i dvala och stänga av kroppens metabolism. Vi människor kan det inte. Skulle vi inte förbränna någonting medan vi sover skulle vi dö, eftersom alla de kroppsfunktioner du nämner kräver energi oavsett hur avslappnade vi är. Kroppen måste ständigt hålla en temperatur på ca 37 grader, och det gör den genom att förbränna energi (slå upp termen varmblodig). Hjärtat bultar ständigt, musklerna rör sig ständigt, tarmarna arbetar ständigt, hjärnan processar allt det vi varit med om under dagen på natten och behöver därför massor av energi etc... Så jo, just allt det du nämner kräver energi också medan vi sover, och därför förbrukas energi också medan vi sover:) Kroppen stänger inte av någonting, den kan bli mer eller mindre avslappnad men den stänger inte av förrän du är död.

Men...detsamma gör ju kroppen under träning/när man är vaken, och då ganska rejält mycket intensivare? Borde inte sömn i detta läge bidra till den minsta energiförbränningen under ett dygn?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men...detsamma gör ju kroppen under träning/när man är vaken, och då ganska rejält mycket intensivare? Borde inte sömn i detta läge bidra till den minsta energiförbränningen under ett dygn?

Det är ju det vi diskuterar, och vad jag har hört är just att det inte är frågan om "ganska rejält mycket intensivare". Kan vara helt fel, men faktum kvarstår att man inte kan träna bort några större kilon bara sådär. Var väl någon som sa att 100 kcal (över vad vi förbränner) ger 10g viktökning. Ifall då det omvända också stämmeroch man förbränner sig 700 kcal på en timmes simning så borde det innebära att man tappar 70g eller näranog ett hekto efter en timmes simning. Vad händer då om man simmar fem-sex timmar per dag? Går man ner ett halvt kilo pålagt fett per dag? Nej, det gör man inte. Isåfall skulle ju vem som helst kunna tokdeffa sig smal på ett par veckor eller något, och det tror jag att vi alla är ganska överens om att det inte går. Därför tycker jag inte att det verkar helt orimligt att kroppen förbränner mer vid aktivitet, men inte så mycket mer att det ger en tydligt märkbar viktminskning. Dvs, viktminskningen av träning är ganska marginell om man jämför med effekten av att äta mindre. Och det är allt jag någonsin har sagt:)

Edit: Sen så är det inte riktigt sant att kroppen gör "allt det fast mer aktivt" när man inte sover. Kroppens temperatur exempelvis hålls mer eller mindre konstant oavsett vad du gör (annars är det något fel med dig, hypotermi eller feber exempelvis), hjärnan jobbar alltid, hjärtat likaså (om än något mer aktivt vid hård träning). Ska man generalisera, vilket vi tydligen ska, så är väl muskelarbetet det som skiljer mest. Du rör dig ju onekligen mindre i sömnen... Musklerna förbrukar dock energi även i vila, för de vilar aldrig helt. En del rör sig ju dessutom ganska så livligt även när de sover så...:D
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kan vara helt fel, men faktum kvarstår att man inte kan träna bort några större kilon bara sådär.

Kan kan man, men det är sällan sunt.

För de flesta vanliga dödliga, alltså de som inte är sådär väldigt överviktiga så skulle du kunna få lite rätt i det du säger..
- För de allra flesta är en hastig viktminskning sällan sund då det alltid handlar om att förbruka mer än man konsumerar... Problemet är bara att det finns en gräns för när kroppen börjar ställa om till svält eller få andra problem till följd av en för hastig viktnedgång. 2-4 kilo per månad brukar vara en ganska nykter ambitionsnivå för de flesta. Man skärper maten en smula, man ser till att röra sig lite mer och vips tappar man 0,5-1 kilo i veckan. Sen brukar iofs hastigheten avta efter ett par månader eftersom folk sällan gör mer än den där första korrigeringen av motion & kost.

Problemet är att folk har så bråttom och sätter igång när de dragit på sig 20-30 kilo för mycket och sedan, vid en plötslig ingivelse med champagneglas och nyårsraketer i luften, hoppas de kunna nå matchvikt till sommaren trots att de lagt på sig de där extra kilona under många års tid..
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det är ju det vi diskuterar, och vad jag har hört är just att det inte är frågan om "ganska rejält mycket intensivare". Kan vara helt fel, men faktum kvarstår att man inte kan träna bort några större kilon bara sådär. Var väl någon som sa att 100 kcal (över vad vi förbränner) ger 10g viktökning. Ifall då det omvända också stämmeroch man förbränner sig 700 kcal på en timmes simning så borde det innebära att man tappar 70g eller näranog ett hekto efter en timmes simning. Vad händer då om man simmar fem-sex timmar per dag? Går man ner ett halvt kilo pålagt fett per dag? Nej, det gör man inte. Isåfall skulle ju vem som helst kunna tokdeffa sig smal på ett par veckor eller något, och det tror jag att vi alla är ganska överens om att det inte går. Därför tycker jag inte att det verkar helt orimligt att kroppen förbränner mer vid aktivitet, men inte så mycket mer att det ger en tydligt märkbar viktminskning. Dvs, viktminskningen av träning är ganska marginell om man jämför med effekten av att äta mindre. Och det är allt jag någonsin har sagt:)

Tror inte det är så många som klarar att simma 5-6timmar om dagen dock.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Problemet är att folk har så bråttom och sätter igång när de dragit på sig 20-30 kilo för mycket och sedan, vid en plötslig ingivelse med champagneglas och nyårsraketer i luften, hoppas de kunna nå matchvikt till sommaren trots att de lagt på sig de där extra kilona under många års tid..

Well. Look whos talking. Skulle inte du hoppa på LCHF-dieten alldeles nyss :)
En panikdiet i mina ögon, precis som alla andra dieter. Dieter är bara en kortsiktig lösning.
Visst kanske man kan gå ner 8-10 kilo på två månader, men sen då?
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Det är ju det vi diskuterar, och vad jag har hört är just att det inte är frågan om "ganska rejält mycket intensivare". Kan vara helt fel, men faktum kvarstår att man inte kan träna bort några större kilon bara sådär. Var väl någon som sa att 100 kcal (över vad vi förbränner) ger 10g viktökning. Ifall då det omvända också stämmeroch man förbränner sig 700 kcal på en timmes simning så borde det innebära att man tappar 70g eller näranog ett hekto efter en timmes simning. Vad händer då om man simmar fem-sex timmar per dag? Går man ner ett halvt kilo pålagt fett per dag? Nej, det gör man inte. Isåfall skulle ju vem som helst kunna tokdeffa sig smal på ett par veckor eller något, och det tror jag att vi alla är ganska överens om att det inte går. Därför tycker jag inte att det verkar helt orimligt att kroppen förbränner mer vid aktivitet, men inte så mycket mer att det ger en tydligt märkbar viktminskning. Dvs, viktminskningen av träning är ganska marginell om man jämför med effekten av att äta mindre. Och det är allt jag någonsin har sagt:)

Ok, jag tycker att du tydligt i det här inlägget visar att din fundamentala förståelse för kroppen och hur den fungerar är tämligen liten. Först ska jag svara lite på ditt tidigare inlägg.

Hur jag vet att kroppen kommer välja olika energikällor är därför att jag har läst detta relativ nyligen på högskola. Kroppen har väldigt svårt att förbruka fett under högintensiv träning då det kräver en hel del av kroppen för att bryta ner fettet till något som den sedan kan utvinna energi ur. Därför väljer den i större utsträckning att bränna fett när man tränar lågintensivt, och kolhydrater när man tränar högintensivt.

Jag menade inte att vi stänger av kroppen när vi sover, men i princip alla vet väl att till exempel pulsen sjunker när man sover, att de stora muskelgrupperna (nej tarmarna räknas inte in där) inte direkt utför något arbete, hjärnan vilar, lägre andningsfrevkens osv. Allt detta sammantaget gör att man inte förbrukar speciellt mycket när man sover utan som jag skrev tidigare idag kanske runt 70-80 kcal per timma. Slå upp det om du inte tror på det.

Man behöver inte träna livet ur sig för att få effekt, man behöver ändra sin aktiveringsgrad. Gå, jogga, lyft något lagom tungt, simma osv. Att du tycker det verkar orimligt att en löprunda på en timme ska kunna förbruka mer än 400 kcal är ju i sig ett tecken på att du är dåligt påläst. Det råder heller inget auto-magiskt förhållande mellan kcal och massa, i den meningen att om du förbrukar si och så så kommer du tappa så många kilon. Det är en process som tar tid och det är därför inte du ej heller någon annan kan simma bort 20kg på en eftermiddag. När du tränar så förbrukar du den energi som är lagrad i musklerna och levern och när du är klar med träningen så börjar kroppen återhämta vilket betyder att den kommer flytta energi från sina reserver till sina förstahandsdepåer i just musklerna. Detta går ju av förklarliga skäl inte att göra ögonblickligen utan kommer ta en del tid i anspråk.

För att göra detta mer överskådligt så ska jag ställa upp det för dig.

Din normalförbrukning som inaktiv student är kanske 2000 kcal/dygn för att ta en siffra.

Du äter 1500kcal/dygn för du vill minska i vikt. Lite lågt skulle jag säga men nu är det exempelsiffror. Det innebär ju i sig inte att du helt plötsligt väger mycket mindre från dag till dag som du nu har fått grepp om.

Utöver detta så simmar du en timme, vilket förbrukar 700kcal, samt ökar din viloförbränning med 20kcal/timma de nästkommande 20 timmarna.

Summan är då:
+1500
-2000
-700
-20*20 (=400)
----------------
-1600

Helt plötsligt har du under ett dygn ökat din förbrukning med 50% och därmed rimligtvis påskyndat din bantning. Även om du inte orkar träna tio timmar i veckan samtidigt som du svälter dig så kommer raska promenader fyra dagar i veckan på en timma stycket ge en märkbar skillnad gentemot om du bara sitter still och litar på att du ska göra allt jobbet när du sover. Det är inte så svårt att få kunskap, sök på nätet, låna böcker, läs på andra forum än här kanske.

Edit: Alltså budskapet jag vill förmedla är att träning gör skillnad och påvisbar sådan, men man måste kombinera kost och träning för att få bra effekt. Det går att svälta sig smal och träna sig smal var för sig men i grunden så handlar det om en livsstilsförändring som ska ske där de båda kombineras.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Skall man tolka den här tråden som att sporthojsåkare numera bygger tak över nöjesfältet?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan kan man, men det är sällan sunt.

För de flesta vanliga dödliga, alltså de som inte är sådär väldigt överviktiga så skulle du kunna få lite rätt i det du säger..
- För de allra flesta är en hastig viktminskning sällan sund då det alltid handlar om att förbruka mer än man konsumerar... Problemet är bara att det finns en gräns för när kroppen börjar ställa om till svält eller få andra problem till följd av en för hastig viktnedgång. 2-4 kilo per månad brukar vara en ganska nykter ambitionsnivå för de flesta. Man skärper maten en smula, man ser till att röra sig lite mer och vips tappar man 0,5-1 kilo i veckan. Sen brukar iofs hastigheten avta efter ett par månader eftersom folk sällan gör mer än den där första korrigeringen av motion & kost.

Problemet är att folk har så bråttom och sätter igång när de dragit på sig 20-30 kilo för mycket och sedan, vid en plötslig ingivelse med champagneglas och nyårsraketer i luften, hoppas de kunna nå matchvikt till sommaren trots att de lagt på sig de där extra kilona under många års tid..

Visst, rent sådär kan man väl. Men det är som du säger varken sunt eller något man gör "bara sådär" som sagt. Jag håller med om att kroppen förbrukar mer i aktivt tillstånd än i vilande, så rent teoretiskt skulle man ju bara behöva se till att hålla sig ständigt aktiv och aldrig sova så skulle man gå ner mer i vikt än om man bara vilar. Men vore det praktiskt hållbart? Nej.

Håller med, och det är ju precis i det läget folk borde passa sig lite. Går man ut för att tokdeffa på kort tid får det oftast som följd att man tränar för hårt, för mycket och på fel sätt vilket bara skadar kroppen, och man går inte ner i vikt som önskat. Jag har själv provat olika metoder av viktminskning, träning och dieter, och det som funkat allra bäst för mig (rent viktminskningsmässigt) personligen är att minska på kolhydratintaget och bara fortsätta vardagen som vanligt. Genom att köra en atkinslik diet och skippa allt socker och övriga snabba kolhydrater får man väldigt lätt ner kaloriintaget till under vad man naturligt förbränner per dag, och då börjar kroppen ta av fettreserverna och man blir smalare. Sen kan man kombinera det med träning om man vill för lite snabbare resultat, men då gäller det ju att kämpa på fastän man har ont om energi och inte börja äta som värsta elitidrottaren, för då kan jag garantera att man kommer snarare gå upp i vikt. Receptet är enkelt, ät mindre än man gör av med så går man ner i vikt. Hur mycket man äter och hur mycket man gör av med är upp till var och en, men min erfarenhet är att det går lättast (återigen, för mig personligen) att vila sig smal och äta väldigt lite saker som kroppen kan använda som energi.

Sen ska man, som du säger, passa sig för att svälta sig eftersom kroppen då går in i energisparläge och håller hårt i sina resurser vilket hämmar viktnedgången. Lagom är bäst. Vill man sen röra sig i kombination med dieten så gärna för mig, om man har ork. Träning skadar ju aldrig (om man inte tränar fel), men man ska inte tro att man tränar sig smal bara sådär hur som helst :)
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Jag planerar att gå ner från ca 87 till runt 80 fram till april-maj. Jag är ca 180cm långt.
Men ungefär vilket kalori intag bör jag ligga på? Samt hur bör man dela upp kalorierna på protein/fett/kolhydrater? Jag försöker äta ungefär 2g protein/kg kroppsvikt.

Jag rör mig en del i jobbet men inte extremt mycket. Kör 3split på gymmet och kör ca 5-6styrkepass i veckan och ett mindre konditionspass bestående av 30min på en crosstrainer varje vecka.

Tänk inte så mycket siffror..

Proteinintaget låter bra, sedan drar du ner på fett och kollisar. Antingen lite av båda eller mer av det enda, det varierar vad man föredrar..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top