Suzuki gsx 750 r - 86 Går inte riktigt

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Du har väl gissningsvis dödat batteriet när du står och jiddrar på startmotorn.

1. Plocka ur tändstiften och dra runt motorn för utluftning
2. Ladda batteriet helt fullt i både starthjälp och ombord
3. Tjacka startgas
4. Startar mc inte direkt använd startgas. Startar den fortfarande inte så lämna in.

Med tanke på i vilken takt du klåpar sönder prylarna är det kanske läge att lämna in cykeln och få tillbaka den fungerande istället för att åka och köpa nya grejer för att du förstör det befintliga.

Ja jag vet :/ Otålig som man är. Ta sig vatten över huvud är lite min grej och brukar bli dyrt i längden :)

Vart sprutar jag in startgas? På luftfiltrena?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Startgas i luftintaget. Gasen kommer alltså att färdas genom luftfiltret in i förgasarna och vidare in i cylindrarna samma väg som luften tar. Spreja några sekunder och starta sen så snabbt som möjligt. Min empiriska erfarenhet har visat att det kan ta 2-3 sekunder innan startgasen når cylindrarna, vilket ju säger sig själv om man tänker efter...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Är batteriet taskigt kan "smart"-laddaren inte ladda det fullt, om det över huvud taget går att ladda igen.

Låna en hederlig laddare, eller om du vågar sätt det mot bilen med startkablar mellan.

Ta loss plusspolen i hojen, rött på plus i bägge ändar, svart mellan valfri jordpunkt i hojen och bilen.

Låt bilen stå på tomgång 20-30min och prova sen.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Är batteriet taskigt kan "smart"-laddaren inte ladda det fullt, om det över huvud taget går att ladda igen.

Låna en hederlig laddare, eller om du vågar sätt det mot bilen med startkablar mellan.

Ta loss plusspolen i hojen, rött på plus i bägge ändar, svart mellan valfri jordpunkt i hojen och bilen.

Låt bilen stå på tomgång 20-30min och prova sen.

Varför gör smartladdaren så?

Kan den göra sönder batteriet helt alltså? Jävla skit :(

Vad är grejjen med en smartladdare?

Jag vet. lite offtopic men ändå :/
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Varför gör smartladdaren så?

Kan den göra sönder batteriet helt alltså? Jävla skit :(

Vad är grejjen med en smartladdare?

Jag vet. lite offtopic men ändå :/

Hur dant skick är hojen i övrigt? Original kåporoch lack? Eller sunkigt Streetfighter stuk? Jag bjuder 5000:- för hojen om den är nått så när original, så slipper du det bekymret.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Varför gör smartladdaren så?

Kan den göra sönder batteriet helt alltså? Jävla skit :(

Vad är grejjen med en smartladdare?

Jag vet. lite offtopic men ändå :/

Nej, det är inte laddaren som sabbar batteriet.

Är det kass/halvkass kan laddaren tolka det som fullladdat trots att det inte är det.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Nu har jag laddat både batteriet och starthjälpen. Drog ur tändstiften och luftade.
Men när jag trycker på starten så sugs batteriet ur omeldebart och starthjälpen gör ingen skillnad alls när jag kopplar in den. Har prövat att gjorda lite varstans.
Har dock inte prövat med starthjälp från bil.
Hur kan det ha blivit så här? Den startade och gick innan jag hade isär den. Motorn går runt. Har bara haft bort förgasarna och översta delen på cylindern så man ser ventilspelen. Vad kan egentligen hända på den lilla resan?
Det verkar ju hur konstigt som helst.
Förslag någon? Kanske någon som vill köpa skiten för en femtusing?

/BrännJack
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Nu har jag laddat både batteriet och starthjälpen. Drog ur tändstiften och luftade.
Men när jag trycker på starten så sugs batteriet ur omeldebart och starthjälpen gör ingen skillnad alls när jag kopplar in den. Har prövat att gjorda lite varstans.
Har dock inte prövat med starthjälp från bil.
Hur kan det ha blivit så här? Den startade och gick innan jag hade isär den. Motorn går runt. Har bara haft bort förgasarna och översta delen på cylindern så man ser ventilspelen. Vad kan egentligen hända på den lilla resan?
Det verkar ju hur konstigt som helst.
Förslag någon? Kanske någon som vill köpa skiten för en femtusing?

/BrännJack
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nu har jag laddat både batteriet och starthjälpen. Drog ur tändstiften och luftade.
Men när jag trycker på starten så sugs batteriet ur omeldebart och starthjälpen gör ingen skillnad alls när jag kopplar in den. Har prövat att gjorda lite varstans.
Har dock inte prövat med starthjälp från bil.
Hur kan det ha blivit så här? Den startade och gick innan jag hade isär den. Motorn går runt. Har bara haft bort förgasarna och översta delen på cylindern så man ser ventilspelen. Vad kan egentligen hända på den lilla resan?
Det verkar ju hur konstigt som helst.
Förslag någon? Kanske någon som vill köpa skiten för en femtusing?

/BrännJack

Vad är det för starthjälp du har?
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Den borde räcka, förutsatt att det är ok.

När du skriver att batteriet dör, menar du i samma ögonblick som du trycker på knappen eller efter några sekunders vevande?

Efter bara två till tre sekunders vevande.
Jag förstår inte. Felet är så konstigt. Antingen borde den veva tills batteriet inte orkar mer eller inte alls. Jag tycker ju att med ett nytt nyladdat batteri plus ny nyladdad starthjälp så borde man kunna veva i två till tre minuter och inte två, tre sekunder? Åh :(
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Efter bara två till tre sekunders vevande.
Jag förstår inte. Felet är så konstigt. Antingen borde den veva tills batteriet inte orkar mer eller inte alls. Jag tycker ju att med ett nytt nyladdat batteri plus ny nyladdad starthjälp så borde man kunna veva i två till tre minuter och inte två, tre sekunder? Åh :(

Låter precis som svagt batteri, men en kass startmotor kan oxå ge det symptomet.

Jag skulle använda starthjälp från en bil för att vara säker, låt bilen vara avstängd under tiden.
 

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Låter precis som svagt batteri, men en kass startmotor kan oxå ge det symptomet.

Jag skulle använda starthjälp från en bil för att vara säker, låt bilen vara avstängd under tiden.

Avstängd? När vi har startat från bil så har vi alltid låtit bilen vara igång? Är det fel?

Vart får jag tag på en ny startmotor? Är det svårt att byta?

Finns det något sätt att testa ifall starthjälpen fungerar med en multimeter? Isåfall, hur?

Aja. Tack för att du försöker hjälpa mig :( Kommer du förbi skövde nån gång så bjuder jag på kaffe.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Avstängd? När vi har startat från bil så har vi alltid låtit bilen vara igång? Är det fel?

Poängen med att använda bilbatteriet som starthjälp är att *seriekoppla två st 12V batterier, hojens och bilens. Plus till plus och minus till minus. Med bilbatteriet får du en massa extra amperetimmar (Ah) som gör att man kan mata startmotorn längre med den ström den behöver. Har du bilen igång är ju även bilens generator inkopplad, och det finns ingen mening och kanske kan vara en direkt dålig idé. Min startmotor drar t.e.x 80A. Mitt hojbatteri är på 10Ah. Det betyder 10A i en timme = 20A en halvtimme = 40A en kvart = 80A 7,5 min. Ett bilbatteri på 100Ah ska alltså klara att leverera 80A i 75min! Detta är så siffrorna är tänkta att tolkas i teorin i alla fall.

*EDIT: det är så man kopplar, men det heter parallellkoppling!, inte serie- .
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sen säger du 2-3 sekunder?
80A i 3 sekunder blir 8A i 30 sekunder blir 4A i en minut. Skulle ditt batteri vara så dåligt så kan du väl testa att sätta på helljuset och se hur länge det dröjer innan det slocknar. En minut? En kvart? Eller vill du inte ladda ur batteriet helt kan du väl slå på helljus, blinkers och bromsljus på samma gång, och se om den pallar i en minut. Gör den det är nog ditt batteri ganska friskt.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top