"Hur får vi fler unga att åka hoj"

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Det finns en tråd på SMC forum som heter som rubriken.
Finns det någon tråd här på sporthoj med liknande frågeställning?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag hör ju tyvärr många som inte byter upp sig från moped istället för att ta lätt MC kortet.
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Jag har inte sett någon sådan tråd. Men som svar på frågan i rubriken:

1.
Skippa riskettan och risktvåan, eller åtminstone - få ner risktvåan till rimligt pris.

2.
Hitta på en lösning att kunna erbjuda rimliga försäkringspremier. Visst, risken är större på unga förare, men är den 100000kr+ större? Och är risken verkligen 10 gånger högre på en 20-åring i Stockholm jämfört med en 20-åring i Åsele. Och är risken verkligen 4 gånger högre för en 35-åring i Stockholm jämfört med en 20-åring i Lycksele? Något är snett...
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Vet hur många kompisar som helst som hade velat ha hoj, men alla gnäller alltid över samma sak: För jobbigt eller dyrt att ta körkort. Och det måste jag hålla med om att det är, jag hade tur och kunde övningsköra med min farsa så mitt körkort landa på 5000 kr med allt, vilket är billigt nu med riskubildningarna. Har man ingen att övningsköra med vill jag inte ens börja räkna på vad det kan kosta.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Som sagt, körkortsutbildningen är alldeles för krånglig numera. Många tyckte den var komplicerad innan ändringarna, nu är det ju bara löjligt.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Prioriteringar....
Finns mycket annat som drar intresse för folk i min ålder:) Men en rejäl omstrukturering av riskutbildningar för att få ner kostnaderna på en rimlig nivå är väl en bra början. Många, inklusive jag själv, bävar för försäkringspremien på sportigare maskiner (för inget annat existerar ju;) ) men den är ju som den är...
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Jag tog begränsat på åland och kan ju säga att de var en cakewalk :p
Vi har ju inte något mera än första skedet, så jag ska snart fara o hämta nya kortet så man får
köra vad man vill :O
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tror nog varken sporthojar o Stockholm är representabelt för att diskutera hur vi får nya hojåkare. Dyrt och dyrt stavas den kombinationen.
Om man skippar att börja med en nyare sporthoj o köper några år äldre hoj av mer allround-typ så blir det billigare.
Däremot som jag förstår är det dyrt att komma igång med körkort, riskutbildning mm.

Vad kostar riskutbildningen?

Jag tror kanske att man ska starta ett nytt forum här på SH med 100% inriktning till de som SKA skaffa hojkort där allt går ut på att hjälpa dem. Även om SH har huvudinriktningen sporthojar så är det Sveriges största sajt för hojar så det känns nästan som självklart.
Nytt forum med namnet typ "SKAFFA HOJKORT" med undertrådar som "hojval", utbildning trafiksskolor på orten", "Övningskörning privat" mm, mm.

En kul idé, i alla fall hypotetiskt, skulle också kunna vara att skapa en övningskörar-pool för de olika regionerna i landet där duktiga hojåkare ideellt erbjuder sig att vara övningslärare privat på sin ort till ett par killar eller tjejer per år. Jag tror det många duktiga hojåkare med lite erfarenhet som skulle kunna hjälpa till lokalt med detta för unga wannabee som inte har någon att åka med. Kanske SMC har några idéer där?

När det gäller att minska kostnaderna och förenkla körkortsutbildningen känns det som att vi har typ världens bästa organ för det - SMC, och att vi lyssnar på dem och ser vad vi kan göra för att samhället lättare ska acceptera oss hojåkare och underlätta för politiska beslut som gör utbildningarna mer tillgängliga för de unga.

Nuff said.
 
Last edited:

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Jag vill inte ha flera unga sporthojspiloter i trafiken som kör som idioter och förstör för oss andra. Så jag tycker att det är bra att det är dyrt och svårt att ta körkort. Fast jag tycker inte ens att det är svårt att ta körkort, man gör det ju ändå om man verkligen verkligen vill.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Starta ett försäkringsbolag som inte är vinstdrivande jämfört med andra försäkringsbolag där aktieägar ska ha mer och mer för varje år. Det är i slutändan vi som betalar ut vinsten.

Nej jag vill ha ett bolag som är för folket. Styrt av vanligt folk. Jag är med och betalar gärna för rätt syften. Krockar man hojen så hjälper vi varandra och betalar det som krävs. Lika för alla.

Tycker förövrigt att det ska gå att få hojen lagad med begagnade delar om man får en billigare försäkring. Det borde gå att välja när man tecknar försäkring. Valfrihet.




sorry för ot
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
de är ingen dum ide peter pan :tummenupp. vi måste ju se till att den yngre generationen (som mig) tar mc kort:yoparty. de har blivit komplicerat att ta mc kort i dagens läge, risk 1,2 är ju löjlig. alla vet att man inte får köra för fort,kör på fyllan etc. tycker risk 1,2 är over kill.


mvh,johan
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Nästan samtliga jag pratar med både unga och äldre har funderingar på MC. Vissa mer seriösa än andra såklart och oftast är det väl bara prat.

Jag tror däremot det hela handlar om intresse, har du det så tar du kortet d1reCCKT!!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag förstår inte vad som är krångligt med utbildningarna.
90% av de jag träffat som tycker risk ettan / tvåan är onödiga ska helst inte köra hoj alls.

Jag lärde mig massor på risktvåan, och hade riktigt kul runt alla konor och grejer.
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Bästa förslaget hittills är att stänga av internet. Det näst bästa kom peter pan med:

Jag tror kanske att man ska starta ett nytt forum här på SH med 100% inriktning till de som SKA skaffa hojkort där allt går ut på att hjälpa dem. Även om SH har huvudinriktningen sporthojar så är det Sveriges största sajt för hojar så det känns nästan som självklart.
Nytt forum med namnet typ "SKAFFA HOJKORT" med undertrådar som "hojval", utbildning trafiksskolor på orten", "Övningskörning privat" mm, mm.

Jag själv hade ingen aning om hur och vad jag skulle göra för att få kortet i handen.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag förstår inte vad som är krångligt med utbildningarna.
90% av de jag träffat som tycker risk ettan / tvåan är onödiga ska helst inte köra hoj alls.

Jag lärde mig massor på risktvåan, och hade riktigt kul runt alla konor och grejer.

Bokningssystemet för dem är ju ett skämt... ringa runt till massa små blodsugare och hoppas på tid förre nästa jul..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Peter Pan har en väldigt bra idé med en ny forumsdel, personligen så saknar jag en tråd där begränsade hojar avhandlas.
Just motarder är en jävla jungel då vikten ofta gör att de inte kan strypas till 25kw, men sen är en del hojar reggade på väldigt låg effekt iaf, en sticky där dessa (och alla andra sorters hojar/rekommendationer till nybörjare med begränsade hojar) avhandlas hade varit guld värt i mina ögon.

För övrigt så tyckte jag inte att riskutbildningarna var onödiga eller dyra (2an kostar en del ja, men det är väldigt lärorikt och fruktansvärt roligt).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top