Övningsköra med någon

Pochen

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2011
Ort
Gävle
Hoj
04a Yahama fazer 600
Hej!
Jag har bott i Gävle dryga året och skaffade cykel i våras. Jag kan köra, jag har kört en hel del i trafik osv men lyckades på något vänster kugga på låghastigheten. Jag har ingen här uppe som jag kan köra med (har haft kort mer än 5år) men vill komma ut. Inte bara ut och övningsköra, det kan jag göra på körskola, men få komma ut på vägarna, få köra fritt så att säga, utan att vara begränsad till en timme på bana med övernitisk lärare.

Kanske är en konstig fråga men är det någon här som vill hjälpa till? Jag vet att det är mycket ansvar som handledare. Jag kan som sagt köra MC och har kört i flertalet år, och kanske går det att skriva på nåt papper att jag tar ansvar OM (läs om, inget ska ju hända) något händer. :)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Lägg ut en annons på blocket. Skriv att du bjuder på lite kaffe och bullar så ska det nog fixa sig.
 

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
@ poschen - jag försökte med samma sak förra året... NOLL respons... Folk är rädda... Jag fick tömma min vänskapaskrets och deras krets för att hitta en handledare..Mitt tips är att göra samma sak. Good luck! :)

BTW - Har de kört ute i Rörberg med Lovéns trafikskola? De är klockrena som lärare...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Men om du har kört mycket hoj och enbart kuggat lågfarten så är det väl bara att göra en helvetes insats nu i vår och fixa lappen? Då slipper du den fula västen också :yoparty
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Gör som endel brukar göra, pallra dej ut till ersbo på hojen. (Har du en egen hoj btw?) Och kör på konbanan som står där, där kan du köra flera timmar utan att någon stör dej. Det är typ som en vändplats där dom har märkt ut och ställt ut koner, både för undanmanövern och lågfarten. Jag skulle kunna visa dej vart det ligger någon dag, men jag har bara haft kortet i ett halft år, så övningsköra med dej kan ja tyvärr inte göra... :gnissla
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Gör som nöten säger.. öva själv. Då du inte slingrar runt konor kan du köra runt i cirklar/åttor så snävt som möjligt.
Det funkade för mig förra året. Bakbroms gäller i detta fall och rätar upp hojen något, annars flyttar du ut höften så hojen skjuts ut för att hålla den rät när du svänger, men det är väldigt små justeringar. När du känner att du har kontroll, dvs kan köra riktigt sakta och titta dig omkring är du både redo och mästare.

Mimo, det är fel på killarna där du bor. Det är väl lite lättare i en större stad samt att man erbjuder lite pengar.
 

Pochen

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2011
Ort
Gävle
Hoj
04a Yahama fazer 600
Bra tips! När ni säger pallra mig ut... körs själv. Menar ni att jag ska fuskköra dit ut eller är det bil/släp som gäller? Jag har egen hojj och hyrde bil och släp när jag skulle köra upp, men det är så bökigt. Jag ska se om jag kan hitta till Ersbo, låter som ett bra ställe. Tack för tipsen!
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Bra tips! När ni säger pallra mig ut... körs själv. Menar ni att jag ska fuskköra dit ut eller är det bil/släp som gäller? Jag har egen hojj och hyrde bil och släp när jag skulle köra upp, men det är så bökigt. Jag ska se om jag kan hitta till Ersbo, låter som ett bra ställe. Tack för tipsen!

Ja du ska "fuskköra" dig dit :tuttar Kör förbi Ica Maxi, Biltema, Jula och fortsätt UNDER e4an, efter du kört under e4an tar du första höger. Kör rakt fram tills du kommer till en vändplats, där är det konbanor :fyllisar
 

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Gävle.
Hoj
Street Triple R, -12
Bakbroms gäller i detta fall och rätar upp hojen något, annars flyttar du ut höften så hojen skjuts ut för att hålla den rät när du svänger, men det är väldigt små justeringar.

Nej, nej, nej! På lågfartsbanan är det inte tillåtet att använda broms - om man bromsar sig runt blir man kuggad.

Och att fuskköra till en övningsbana är verkligen inte att rekommendera.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Nej, nej, nej! På lågfartsbanan är det inte tillåtet att använda broms - om man bromsar sig runt blir man kuggad.

Och att fuskköra till en övningsbana är verkligen inte att rekommendera.

Det är bakbroms som gäller om man behöver sänka farten något. Jag kanske var otydlig men självklart ska man inte bromsa sig runt, och det skulle väl knappast underlätta heller. Men man måste veta att det är bakbroms som gäller och varför när man snurrar runt koner. Bennyfax tränade så mycket att han inte ens var nervös på körprovet. Bennyfax vet... Puss! :krama

Fuskköra?
Äsch, jag snurrade runt i mitt villaområde och även 200 meter till en parkering. Inte värre än att köra moped.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top