Kolvslitage

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Hej!
Plockade isär cylindern förut för att kolla måtten på kolvbultslagret som jag ska beställa nytt då jag glömde detta när jag gjorde kolvbyte i sommras. Upptäckte något som jag tycker ser misstänkt ut. Nämligen att den nya kolven som gått ca 170mil är sliten på något konstigt vis. :S

Cylindern ser helt intakt och fin ut, motorn har gått 1700 mil och har hela tiden varit på 11kw verkar det som.

När jag byte kolv så byte jag till en i samma storlek med betäckning B då den gamla såg väldigt fin ut och såg knappt sliten ut. Nåja här visar jag några bilder på hur det ser ut!
_MG_2183.jpg
_MG_2188.jpg
_MG_2189.jpg

Den mörka ytan är som bortnött på vissa ställen som ni ser. Den hade en jämn oljefilm när jag tog isär den. Är detta normalt? Den gamla hade inget mörkt skickt alls, fanns det inget från början eller är det bortnött det med?

Tacksam för all hjälp!
 

Bifogat

  • _MG_2182.jpg
    _MG_2182.jpg
    222.9 KB · Visningar: 119

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Det svarta på kolvtoppen är sotavlagringar, som normalt uppstår under drift. I en fin motor bör det vara en finare symmetri på sotet, men som sagt, inget konstigt där.

Vad gäller det mörka på kolvens kjol (sidorna) så är det någon form av coating, vilken även den nöts bort med tiden. Jag hade inte varit orolig i dina kläder.
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Det svarta på kolvtoppen är sotavlagringar, som normalt uppstår under drift. I en fin motor bör det vara en finare symmetri på sotet, men som sagt, inget konstigt där.

Vad gäller det mörka på kolvens kjol (sidorna) så är det någon form av coating, vilken även den nöts bort med tiden. Jag hade inte varit orolig i dina kläder.

Okej!!!!! Skotningen på gamla kolven såg finare ut. Kan det ha att göra med att den är avstrypt nu och i te helt rätt bestyckad???

Tackar för det snabba (och positiva) svaret!!!:tungan
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
Ser inte ut som något du behöver oroa dig för men kolla över bestyckningen lite
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ser ut som en namurakolv, den svarta beläggningen brukar slitas bort lite.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top