Singelolycka med tamboskap inblandat

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Halloj sporthojare!

Var för en månad sen inblandad i en olycka där jag la omkull hojen för att undvika att kollidera med en ko som stod på vägen.

Gick till så att jag körde på en väg som är spikrak i 1 mil, inga hus, ingen gatbelysning.
Var runt 20:00 = beckmörkt. Fick möte och slog därför ifrån helljus vilket mötande bil inte gjorde.
Detta leder så klart till att jag blir bländad och ser inte många meter framför mig. Plötsligt ser jag konturerna av en ko som står mitt på vägen och då sätter instinkten in, jag nyper åt bromsen och låser framhjulet.

Gör en lowsider och både jag och hojen dundrar iväg mot den mötande bilen. Efter ca 10m tar jag stopp men hojen drar iväg ytterliggare 15-20m. Eftersom jag är livrädd att hojen och bilen ska kollidera reser jag mig och springer mot hojen som nu stannat liggande vid vägkanten och reser den upp.

Så där står jag med en hoj i trasor och i icke körbart skick men bilen kör förbi utan att kolla läget :dummer

Nu till saken:

Går det få ut nå ersättning för detta? Var i kontakt med mitt försäkringsbolag dagen efter olyckan men de kunde inte hjälpa mig då hojen bara är halvförsäkrad.

Till saken hör att ägaren till kreaturet är bekanta till mig och de dök också upp på olycksplatsen efter ett tag då de fått ett tips från en bilist om att deras djur sprang löst.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
fan vad förbannad jag blir av dessa jävla bilister som smiter!!!!!! ( hände mig i början på säsongen också. bil som genade i min fil i dold kurva så att jag låste framhjulet å lowsidade)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fråga ägarn av kreaturet om dom har nån försäkring som täcker nå likn..?
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Ska ta kontakt med bonden nu i veckan men tänkte ifall någon hade koll på om det fanns nå lantbruksförsäkring som täcker olyckor orsakade av lösdrivande djur
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om du kan bevisa att det var kons fel så borde ansvaret ligga på bonden då denne ska hålla djuren inhägnade.

Bilisten är ju dum i huvet som vare sig bländar av. Troligen uppfattade väll denne inte att du gick omkull.

Hoppas det löser sig!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Kan tyvärr inte tänka mig att det ska skilja på boskap och vilda djur!
Har du riktig tur så har bonden någon försäkring som kan täcka detta annars är det nog vagnskadan som skall ta den!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om min hund orsakar något sånt så är det mitt ansvar och jag får ta det på försäkringen... borde vara lika för tamboskap då det finns en ägare som har ett ansvar.

Jag hade ringt till försäkringsbolaget igen och bett att få prata med en skadereglerare och ställt frågorna till den istället då de brukar vara pålästa på vad som gäller vilket man inte riktigt att säga att kundservice brukar va.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag tror du får vara glad att det bara var materiella skador och att du inte gjorde illa dig.

Tyvärr är nog läget så att du får stå hela kalaset själv. Detsamma gäller för tex lösspringande hästar, fordonsföraren är ansvarig för kostnaden vid skada på sitt egna fordon och även för djuret om det skulle skadas. Så illa är det om jag kommer ihåg rätt. Det är väldigt irriterande och känns orättvist men så har de skrivit lagen.

Hädanefter kan du alltså jämför alla människor som dräller på vägen med kossor för det är du som betalar om du prickar någon av dem även om det är dem som gör fel.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Tyvärr är nog läget så att du får stå hela kalaset själv. Detsamma gäller för tex lösspringande hästar, fordonsföraren är ansvarig för kostnaden vid skada på sitt egna fordon och även för djuret om det skulle skadas. Så illa är det om jag kommer ihåg rätt. Det är väldigt irriterande och känns orättvist men så har de skrivit lagen.

Nja, lagen gör tydlig skillnad på djur och djur. Hästar räknas inte som tamboskap och gamla lagar från tiden då man bara hade 1 häst mellan benen gör gällande att det i olyckor med häst i praktiken krävs att hästägaren är rejält oaktsam, typ sadelonykterhet eller vad det nu kan kallas om man rider på fyllan.

För tamboskap och andra husdjur, t.ex. hundar gäller andra regler som säger att ägaren har ansvar för att djuren är inhägnade. Troligtvis har inhägnaden inte varit tillräckligt bra i den här situationen och då borde ansvaret falla på bonden.

Om jag får spekulera fritt så kan jag tänka mig att problemet som kan uppstå är att bondens bolag inte anser det bevisat att kossan orsakat olyckan och därmed inte vill pynta. Eftersom TS inte är helförsäkrad har inte hans bolag ngn motivation att ifrågasätta och då landar det, i brist på andra vittnen, på att bonden vittnar till TS fördel.

Kanske vore bra att upprätta en polisanmälan trots allt?
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Hästar,kor o får tex räknas som tamboskap medans hund o katt räknas som husdjur.
Krockar du med ett tamboskap är det mycke svårt att få nåt på försäkringen såvida inte djurägaren har nån som kan hjälpa men det kräver ju att denne är villig att själv ta på sig ansvaret,eller att du visa att ägaren har extremt dåliga stängsel.
Hund däremot är djurägare skyldig att hålla under uppsikt och därför är det hundägaren som bär ansvaret vid krock
Vad som gäller vid jakt med hund vet jag inte men även där ska ju hundägare ha koll på hunden.
Vet av egen erfarenhet vid fler än ett tillfälle.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
när bilar bländar med helljus så bländar du tillbaks och tar fram din "in case of emergency" sten du har tejpat på tanken
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Har varit i kontakt med bonden och han har gått med på att pröjsa återställningen av hojen.
Har så smått börjat fixa iordning bågen men har en fråga om lackering.

Går denna skadan att fylla i på nåt sätt eller bör jag slipa ner färgen och lacka om hela kåpan?
IMG_20111230_151516.jpg
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Har varit i kontakt med bonden och han har gått med på att pröjsa återställningen av hojen.
Har så smått börjat fixa iordning bågen men har en fråga om lackering.

Går denna skadan att fylla i på nåt sätt eller bör jag slipa ner färgen och lacka om hela kåpan?
View attachment 350944


Jag hade lämnat hela hojen till nån pålitlig mek som kunde ta en titt och göra en bedömning om vad som behöver lagas.
Kan va svårt att se ev skada på infästningar i ramen osv...
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Får man fråga vart på ön detta hände?
Lite nyfiken då jag är f-d ölänning och bodde i Algutsrum större delen av mitt liv. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top