Luftdriven WR250F

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I en tid då miljönissarna lyckas förbjuda det mesta när det gäller motorsport så kanske detta är en väg att gå.
En WR250F driven av tryckluft.
Borde ju vara ganska enkel att tanka i alla fall.

Hemsida: http://o2pursuitdeanbenstead.wordpress.com/

Video: http://media.theage.drive.com.au/cars/car-news/motorbike-that-runs-on-air-2797531.html

o2-pursuit-final_03.jpg

o2-pursuit-fina.jpg

o2-pursuit-final_01.jpg

lufthoj.jpg
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
meeen... man kommer ju aldrig kunna återskapa ljudet, vibrationerna och känslan med sånt där :(
Fast det är ju fortfarande kul att det görs nåt nytt!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
meeen... man kommer ju aldrig kunna återskapa ljudet, vibrationerna och känslan med sånt där :(
Ljudet, vibrationerna och lukten av en cross är svår att ersätta. Jag tror den där skulle kännas väldigt udda att köra, men ändock så tror jag att jag skulle kunna vänja mig. Speciellt ifall valet vore att inte köra alls eller att köra den där.

Fast jag misstänker att Sune Säll (aka. miljönisse) skulle hävda att elen som driver luftkompressorn som laddar hojen kommer från ett kolkraftverk i Polen eller något, och därav borde vi förbjuda även denna form av hojar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tryckluft är extremt energiineffektivt.
Det går åt massor av energi för att fylla trycktanken.
För att få skiten körbar, så sitter det antagligen en högtryckstank (som är skittung) och en regulator.
Alternativt ingen regulator, vilket gör att den är jefflastark första metrarna, vilket snabbt avtar.
Oavsett vilket, så är drifttiden ett fåtal minuter.
En tramsig skitidé som inte ens är nyskapande.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Tryckluft är extremt energiineffektivt.
Det går åt massor av energi för att fylla trycktanken.
För att få skiten körbar, så sitter det antagligen en högtryckstank (som är skittung) och en regulator.
Alternativt ingen regulator, vilket gör att den är jefflastark första metrarna, vilket snabbt avtar.
Oavsett vilket, så är drifttiden ett fåtal minuter.
En tramsig skitidé som inte ens är nyskapande.

Men det finns ju ett antal fördelar, som nämns i videon, som gör den konkurrenskraftig i vissa tänkbara applikationer jämfört med elalternativet. Trycktanken är ju lättare än batterierna, och "laddtiden" är ju smidig. Men, uppgift på verkningsgrad ävore intressant.
Förmodligen kass, som du skriver.

Kul med uppfinnarjockar oavsett. Det är ju egentligen ganska tramsigt och ickenyskapande att köra 0-402 meter på4-5 sekunder &så. Men likförbannat skoj.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lika bra att lägga ned alla försök till utveckling då och spendera pengarna på krogen istället.
Jag menar bensinen tar inte slut innan jag dör ändå, vad som händer sen är ändå inte mitt problem liksom.
:öl

Vad är det som är nyskapande med den då?
Man brukar använda tryckluft för att driva förevisningsmodeller av motorkonstruktioner och har så gjort sedan tidigt nittonhundratal.
En trycktank är bara ett sätt (och ett dåligt sådant) att lagra energi på.
Detta är inte utveckling.
Detta är bondfångeri.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ähh, naturligtvis en agenthoj. Man kör i vattentät smoking och plums.. rätt till åttafittans gömställe!
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Inte helt galen idé, tryckluft vs. batteri drift har diskuterats en del tidigare. Men med nyare och mer avancerad batteriteknik utvecklats har tryckluften fallit efter en del...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det som är nyskapande med den då?
Jag har aldrig hävdat att hojen i fråga är nyskapande, läs om första inlägget. Det var du som drog upp det ordet i samband med ditt första ganska negativa inlägg.
Men skall rikta in sig på något nytt så vore det väl en ganska snygg förpackning för tekniken i sig.

Hojen har en gammal hederlig dykartub som trycktank med regulator, men det borde väl finnas möjlighet att tillverka något dylikt i kompositmaterial, t.ex. någon variant av Textreme eller dylikt för att få ned vikten.

Sen är ju förvisso tryckluft energiineffektivt, men det är fortfarande vanlig luft man använder och sedan släpper ut. Inga avgaser eller avfallsprodukter i form av uttjänta batterier.
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Sen är ju förvisso tryckluft energiineffektivt, men det är fortfarande vanlig luft man använder och sedan släpper ut. Inga avgaser eller avfallsprodukter i form av uttjänta batterier.

Absolut, detta är väl ett av de största argumenten för tryckluft jämfört med batteri: inga end-of-life problem. Men de nyare batterierna, typ litium-jon, har även dom blivit mycket bättre ur miljöaspekt jämfört med dom gamla blyackarna samtidigt som energieffektiviteten ökat.

Väldigt intressant detta och vi har nog mycket att vänta i utveckling av båda teknikerna i framtiden (kan man ju iallafall hoppas)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Oavsett vad vill ja se denna i action på en Dirt bana för att därefter dra växlar om de håller, de elektriska crossarna som kommit ut och finns att testa så måste man ha en bana anpassad för dom att köra på då dom inte klara påfrestningen av en riktigt cross bana(nån längre stund i allafall).

Alltid kul med nya saker, men nu har man bara sett att den funkar och hur inte om den funkar på en bana nån längre stund...
 

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Skutskär
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Det är ju bara och byta ut stötdämparna mot cykelpumpar, så man fyller tanken när man kör i hopp och gupp. hehe....
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Det är ju bara och byta ut stötdämparna mot cykelpumpar, så man fyller tanken när man kör i hopp och gupp. hehe....

Hahaha skitbra idé !

Men helt allvarligt, de borde ju kunna gå att ta till vara på energin i dämparna. Kanske inte just till tryckluft, men till el, precis som man tar till vara på energin när man bromsar en elektrisk bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen är ju förvisso tryckluft energiineffektivt, men det är fortfarande vanlig luft man använder och sedan släpper ut. Inga avgaser eller avfallsprodukter i form av uttjänta batterier.


..om man inte räknar kolkraften som gör elen som driver kompressorn som fyller tanken....

I varje steg av energiomvandlingen har du dessutom en förlust.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top