Mercedes Kompakt (W115) 220 och 240D köpråd

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Har sett att det finns en del mercedeskunniga här, och jag kände häromdagen plötsligt ett sug efter en gammal Mercedes kompakt, med dieselfyran.

Naturligvis ska den fixas till, roligt att ha en fin blank pilsnerholk :)

Vad ska man kolla på en sån?
Hur håller dom? Mercedes gamla håller ju rent allmänt bra, men är det viktigare med låga mil än bra kaross? Farligt om den gått 40k+ bara den är fin? 70k+?

Inte säkert ja skaffar en, men suget börjar bli stort :)
Riktig äkta slö surdiesel med radpump, förkammare och snigelglödning :)

Skattefri, hög dragvikt på B-kort, byggkvalité som saknar motstycke, och komfort som utan problem räcker till även vid långkörning.

Vad drar en sån om man inte pressar den? 0,7? 0,8?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du ska nog gasa satan om en sån tar så mycket som 0.7.

Har ett roligt minne från när jag körde kompisens 200Död, och fick stanna vid ett rödljus längs kanalgatan genom Skellefteå. Upp bredvid kommer en 220Död med tre fyllskallar samt en chaufför. Dom tittar överlyckligt på mig, varvar sin diesel. Och ropar till mig, "Är det där också en 220?" Jag skrattar och bekräftar att jo det är en 220D(Dock var det bara en 200D fick jag veta senare...)
Så slår ljuset om till grönt och världens långsamaste dragrace startar. Jag vet att min bästa chans till en vinst är att växla så snabbt som möjligt så att tiden utan vridmoment på bakhjulen minimeras. Så vid varje växling vinner jag ungefär en dryg meter på motståndarna. Och lagom innan inbromsning från vansinneshastigheten på 50km/h till nästa rödljus leder jag med ca 3 meter.

Staden var full av folk men sannolikt var det ingen annan än vi som fattade att det precis varit ett dragrace rätt igenom staden.

Inget svar på frågorna men jag blev bara tvungen berätta. Vet inte mycket om dom utöver att man åker väldigt bekvämt i dom med tanke på årsmodellen. Det är bra skit!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag skulle skaffa finåkarbil, så skulle det bli en compact.
Dock helst en 300 (bensin).

Är karossen inte rutten och drivlinan saknar missljud, så tror jag inte att du behöver bry dig om milen.


Har föresten sett ett ordentligt dieselbruksbilsrejs.
En av killarna som skulle köra på Feringe rasade motorn innan start.
Han ställde upp med dragbilen - En Peugeot 504 diesel.
Strax innan mål fick han i trean..

Jag tycker dock att mercedesar passar bra med dieselmotorerna (oavsett volym).
En lugn, trevlig och pålitlig kamrat på vida färden.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Som jag trodde, snål och slö=bra glidarbil, tänk att kunna köra en hel cruising hela natten (ja många kör vanliga veteranbilar) på en halv tank :)

Fräsch lack, och klä om insidan i sann patrullbilsanda (Galon i säten och golv) så har man en trevlig maskin för varma sommar(krog)kvällar :)

Slitdelar m.m va billigt iaf, och alla andra delar finns att köpa (Hurra Mercedes) :)
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Dom 240 d jag har kört har inte gått speciellt billigt. 0,8 är inte så långt från sanningen.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
jag åker 230.4 bensinare rostfri och allmänt oskruvad, men den är till salu. Enda avvikelsen från original är klassiska mags fälgar.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Sicken nostalgitråd!:) Det där är bilar med totalt överlägsen byggkvalitet. Hittar man ett välvårdat ex så tjöp. Miltalet spelar ingen roll, de är närmast outslitliga.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
jag åker 230.4 bensinare rostfri och allmänt oskruvad, men den är till salu. Enda avvikelsen från original är klassiska mags fälgar.
Säkert på tok för dyrt för min budget, men...

Pris?
Årsmodell? (skattefri?)
Manuell/automat?
115 eller 123?
Mil? (dock ointressant på MB egentligen)

Varför är BTW 115 billigare i allmänhet än 123?
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Säkert på tok för dyrt för min budget, men...

Pris?
Årsmodell? (skattefri?)
Manuell/automat?
115 eller 123?
Mil? (dock ointressant på MB egentligen)

Varför är BTW 115 billigare i allmänhet än 123?

Tur man är snabb

Pris: 22k
årsm: 1976 (W115)
Manuell
23k mil ca
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
300dieseln kör man ju med hjulspinn på ettan och tvåan. Hade velat kompressormata en sån nån gång????
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
300dieseln kör man ju med hjulspinn på ettan och tvåan. Hade velat kompressormata en sån nån gång????

88 vilda hk på 1550 kg tyskt stål får ju gärna den effekten... på halt underlag. Dessutom var automat mer eller mindre standard på 300-an. Turbodieseln hade 125 hk vilket på den tiden ansågs som mycket.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
88 vilda hk på 1550 kg tyskt stål får ju gärna den effekten... på halt underlag. Dessutom var automat mer eller mindre standard på 300-an. Turbodieseln hade 125 hk vilket på den tiden ansågs som mycket.
Fruktansvärt ös, tror min toppade 140
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vet inte om jag har så många råd men jag saknar fortfarande min -68 som var motorbytt till en 300D-motor. Det var en riktigt mysig bil.

Är den inte rostigare än du kan stå ut med och inte har några uppenbara fel så går den troligtvis rätt många mil till.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Hade förmånen att åka W115 220d ett tag, vilken bil! Trots att den var sliten så ingav den ett så gediget intryck, inga ryck eller klonk i transmissionen och chassiet var avstämt men på ett rejält och sävligt sätt.
Motorljudet på tomgång var ren terapi, riktigt avstressande.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top