Bild 2012 års R1 – har Yamaha gjort rätt?

Det är snyggare...


  • Antal röstningar
    0

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Gör ljuddämpare under sätet 2012 års R1 snyggare eller inte?
 

Bifogat

  • r12.jpg
    r12.jpg
    90.7 KB · Visningar: 1,163
  • 2012-Yamaha-YZF-R1-WGP-50th-Anniversary-EU-Anniversary-White-Studio-002_gal_c.jpg
    2012-Yamaha-YZF-R1-WGP-50th-Anniversary-EU-Anniversary-White-Studio-002_gal_c.jpg
    76.5 KB · Visningar: 509
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hmm.. svår fråga.. jag tycker att de nyare R6:eek:rna är de snyggaste sporthojarna som finns... och de har dämparen där nere. Men å andra sidan så tycker jag nånstans att R1:an "ska" ha 2 burkar under sätet.

Den där blir nästan FÖR clean baktill...
Men men, jämför man med de soptunnor som sitter baktill så är din editering snyggare.
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Pratar vi klassisk industri design-teori så är ska den ha ljuddämpare under sätet så man får en jämn fördelning av "massan". Annars blir den oproportionell, lite som att gå till gymmet och bara träna överkroppen men inte benen.

84537356.jpg
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Hmm.. svår fråga.. jag tycker att de nyare R6:eek:rna är de snyggaste sporthojarna som finns... och de har dämparen där nere. Men å andra sidan så tycker jag nånstans att R1:an "ska" ha 2 burkar under sätet.

Den där blir nästan FÖR clean baktill...
Men men, jämför man med de soptunnor som sitter baktill så är din editering snyggare.

Det är för att även om R6an har ljuddämparen på sidan så är "massan" jämt fördelad ty stänkskydd samt fotpinneplacering.

78106130.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utan ljuddämpare under sätet frigörs plats för lite bagage under sadlarna. Praktiskt om man åker längre än till korvmojen på väg. Vilket jag gör.
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Helt rätt, tycker faktiskt att när den nyare R1:an kom att den äldre R1:eek:rna va snyggare fortfarande, de stora maffiga ljuddämparna under sätet blev för mkt och för stort. Röven såg alldeles för tjock ut. Nu med ljuddämparen nere så tycker jag den är riktigt snygg faktiskt.

Kul också med lite ändringar tycker jag! Ibland stämmer det, "less is more" :)
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Pratar vi klassisk industri design-teori så är ska den ha ljuddämpare under sätet så man får en jämn fördelning av "massan". Annars blir den oproportionell, lite som att gå till gymmet och bara träna överkroppen men inte benen.

84537356.jpg

Fast nu handlar ju det här inte om industri utan om sporthojar... Det där verkar vara en teori bland andra teorier så den gäller ju inte... :fakta

tycker den ser helt ok ut med ljuddämparen "där nere".
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Vilket man nästan uppnått när massan är jämt fördelad.

Förövrigt så "gäller" inte det gyllene snittet; det är en teori bland andra teorier.

...naturligtvis 'gäller' (för att använda mig av din klumpiga beskrivning) det gyllene snittet. allt annat är trams.
 
Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Helt klart snyggare även fast en r1 "ska" ha dubbla pipor under sätet. Dock är det en akra-burk på bilden och min fundering är hur original kommer se ut..
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Originalburkarna är alldeles för klumpiga för att funka under sätet. Men med ett par snygga eftermarknadsdämpare så är nog den looken att föredra mot att ha en på sidan. Mer proportionerligt utseende.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vilket man nästan uppnått när massan är jämt fördelad.

Förövrigt så "gäller" inte det gyllene snittet; det är en teori bland andra teorier.
Det verkar som Ducati inte har förstått det där med att massan ska vara ”jämt fördelad”. De behöver lära sig industridesignens grundregler.

:rolleyes:
 

Bifogat

  • Ducati-1199-Panigale.JPG
    Ducati-1199-Panigale.JPG
    130.9 KB · Visningar: 196
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det verkar som Ducati inte har förstått det där med att massan ska vara ”jämt fördelad”. De behöver lära sig industridesignens grundregler.

:rolleyes:

Den här har väl massan jämt fördelad? De har tydligen läst industridesignens grunder. Men jag tycker inte det är en sporthoj.
 

Bifogat

  • HD-FXDF-FatBob.jpg
    HD-FXDF-FatBob.jpg
    119.2 KB · Visningar: 78

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det verkar som Ducati inte har förstått det där med att massan ska vara ”jämt fördelad”. De behöver lära sig industridesignens grundregler.

:rolleyes:

Massan är definitivt jämt fördelad:

ducatid.jpg


Förövrigt så nämnde jag att det är klassisk industridesign att fördela massan jämt; det betyder inte att det är bibeln för design. Det finns ingen "grund regel", gyllene snittet kan återfinnas i naturen till viss del och många anser att det är attraktivt, men det stämmer inte i samtliga fall.

Det här är själva anledningen till att design till viss det ligger i "flum" kategorin. Men man kan inte bortse från det faktum att vissa designers lyckas gång på gång. Alltså hade dessa inte bara tur.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Fast nu handlar ju det här inte om industri utan om sporthojar... Det där verkar vara en teori bland andra teorier så den gäller ju inte... :fakta

tycker den ser helt ok ut med ljuddämparen "där nere".

Det är definitivt en teori bland andra teorier; men motorcyklar har ofta designats av just industridesigners, alltså har dessa följt klassiskt industri design tänk.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Jag kan väl inte påstå att just den där editeringen var speciellt lyckad men absolut, både med original och eftermarknadsburkar är det väldigt mycket material där bak. Å andra sidan tycker jag ju att min hoj är bland det snyggaste som finns (inte alls partisk) :tungan
Det hade däremot varit kul att se Yamahas egna bilder på en lösning med annan placering av ljuddämparen. 1199:an ser ju skaplig ut trots att man är van att se sportduccar med högt placerade dämpare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top