Förbannad på katt!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Helt rätt!

Utekattsägare fattar inte vilken stor risk de utsätter sina (förhoppningsvis) älskade djur för.

Jag håller inte riktigt med.
Innekattsägare inser inte vilket sort djur de har.
De katter vi haft, och den katt vi har, går ute nästan jämt.
Man får visserligen räkna med att de försvinner ibland.
En del flyttar, men de flesta dör.
Jag anser att det är ett bättre liv för en katt än att sitta inomhus som en zombie.
Men det beror naturligtvis på var man bor också.
I samället kan man inte ha lösa katter.
Men jag är inte säker på att man skall ha katt där.

Det är möjligt att raskatter är annorlunda rent psykiskt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men jag förstår inte riktigt varför man skaffar ett djur som man så uppenbart inte bryr sig om?

Skulle vilja se den hundägare som sa:
"De hundar vi haft, och den hund vi har, går ute nästan jämt.
Man får visserligen räkna med att de försvinner ibland.
En del flyttar, men de flesta dör.
"

Jag tror inte det finns ett djur i världen som uppskattar att vara inomhus eller sitta i bur hela tiden men vill man visa respekt för sina medmänniskor är det så man får hantera sina djur. Alternativt rasta dem under ordnade former/låta dem bo utomhus men inhägnat.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men jag förstår inte riktigt varför man skaffar ett djur som man så uppenbart inte bryr sig om?

Skulle vilja se den hundägare som sa:
"De hundar vi haft, och den hund vi har, går ute nästan jämt.
Man får visserligen räkna med att de försvinner ibland.
En del flyttar, men de flesta dör.
"

Jag tror inte det finns ett djur i världen som uppskattar att vara inomhus eller sitta i bur hela tiden men vill man visa respekt för sina medmänniskor är det så man får hantera sina djur. Alternativt rasta dem under ordnade former/låta dem bo utomhus men inhägnat.

Hundar är flockdjur.
Katter inte.
Katter är rena rovdjur.
Hundar inte.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mina erfarenheter grundar sig på hustruns kattavel och grannars (skiter på min tomt o repar min bil) o bekantas utekatter.

Alla som avlar seriöst har innekatter o det funkar bra då de har en hög aktivitetsnivå i grupp o inga zombietendenser känns till. Nu skiljer ju sig olika raser åt iofs, precis som med hundar dock inte lika distinkt.

Katter är ej flockdjur beteendemässigt men de lever i matriarkat/grupp o rangordnar sig. Det går dock inte att dominera dem till lydnad utan man får lura dem med bättre alternativ för o styra dem. Obehag som vattenspruta följt av ett nej funkar för o få dem o lyssna till nej.

Bor man utanför tättbebyggt område kan man väl ha utekatt, då stör den ju ingen. Bara man ser till att den har tillgång till värme o skydd mat o vatten men det är ju elementärt.


Nu skrev jag bara lite vad jag tänkte, vet inte riktigt vart jag ville komma egentligen.

Om nån vill komma o göra studiebesök i ett katteri för o lära mer om katthållning inne så willkommen...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
LR_18991211.eps.jpg


Brassa helvet!
 

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Kattproblem beror oftast på vorstehbrist.
Edit: Drikkigt staaköl och stafar som en kratskavt.

Öl eller inte men sant. Många utav kattproblemen i detta land skulle inte finnas om bara fler skaffade sig en vorsteh eller två. Med fördel till de strävhåriga.

Alltså, skaffa sig en Vorsteh kotten!
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Öl eller inte men sant. Många utav kattproblemen i detta land skulle inte finnas om bara fler skaffade sig en vorsteh eller två. Med fördel till de strävhåriga.

Alltså, skaffa sig en Vorsteh kotten!
Kan intyga att en staffe (eller två ) med intakta råttjägargener funkar oxå.:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan intyga att en staffe (eller två ) med intakta råttjägargener funkar oxå.:tummenupp

Jag tror dock att vorsteh är värre.
Vet inte om det görs fortfarande, men för några år sedan var det fortfarande krav i Tyskland att en vorsteh, inför två domare, skulle dräpa en katt innan den fick gå i avel.
Detta för att behålla rovviltskärpan i rasen.
Vet inte om det gjorde någon nytta, men det är inte lätt att ha katt och vorsteh under samma tak.
Undantag finns.
En av de mest framstående uppfödarna föder även upp katter.
Vet inte hur stort svinn det är.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Finns mycket likheter mellan djur o mcägandet här.

Jag har en mc alltså: vet jag allt om mc, jag brassar järnet överallt utan hänsyn till andra, jag skall ha den fräckaste som är snabbare än alla andra, jag parkerar den på gatan o blir sur när den råkar illa ut etc etc :)

Det viktigaste är, vad det gäller katter, att de inte springer fritt i bostadsområden o dylikt. De skapar massa irritation o råkar lätt illa ut pga andra människor etc. Själv har jag satt en "Ultrasonic cat repeller" i carporten o har inga problem efter det.

Vorstehtar etc ser jag inte ofta lösa i villaområden. 8 av 10 som har hund hemmaomkring sköter det perfekt, men med katter är det tydligen svårare? Katten har en mycket lägre status än hunden helt klart.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Finns mycket likheter mellan djur o mcägandet här.

Framför allt att andra ständigt ska försöka pracka på sina egna uppfattningar och tro att dom sitter inne med någon universiell sanning, vare sig det gäller hur man ska köra mc eller huruvida katter ska få gå ute eller inte.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Hoppas du inte tycker att jag försöker o pracka på folk min uppfattning. Skriver vad jag tycker o tänker själv.

Mitt önskemål/förhoppning är att folk tänker själva och att det då kan vara bra att ha olika infallsvinklar att utgå ifrån.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hundar är flockdjur.
Katter inte.
Katter är rena rovdjur.
Hundar inte.
Du skjuter dig lite i foten med ovanstånde. Varför låta rovdjur gå lösa vind för våg? :3freak

Hundar är rovdjur de också. I det vilda lever de inte direkt på det flocken odlar eller föder upp.

Framför allt att andra ständigt ska försöka pracka på sina egna uppfattningar och tro att dom sitter inne med någon universiell sanning, vare sig det gäller hur man ska köra mc eller huruvida katter ska få gå ute eller inte.
Nu spånar jag bara men du råkar inte ha en utekatt och är jäkligt less på att andra ska tycka till om det? ;)

Min hund älskar att jaga katter, synd bara att han skulle få stryk av en kattunge :hihi
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu spånar jag bara men du råkar inte ha en utekatt och är jäkligt less på att andra ska tycka till om det? ;)

Har en innekatt (sover inne, har kattlåda inne) som dock ibland får gå ut, sällan mer än nån halvtimme åt gången, vissa kanske därför skulle kalla henne för utekatt. Har faktiskt aldrig fått negativa synpunkter henne, kanske för att den enda vägen hon når till är en 30-väg som tillika är återvändsgränd och att alla grannar också har katt. När hon bor hos svärmor som bor i större håla får hon dock ha koppel på sig när hon vill ut, mest för att vi är rädda om henne då det finns betydligt fler och "snabbare" vägar omkring.

Däremot bor vi granne med ett naturreservat och därifrån kommer det rådjur och hjortar som både skiter och käkar allt som inte är giftigt, inkluderat nån gren på vårt nysatta äppelträd. Och dom jävlarna är ute dygnet runt, vem fan är ansvarig för dom? :4skrika

Det jag reagerade på i tråden var självutnämnda regelmakare som skulle hitta på vad som gäller för alla som bor inom tätort, det är lite skillnad på utkant av byhåla(där jag bor) och centrala Stockholm även om båda av respektive kommun faktiskt definieras som tätort. Men Hjo ska tydligen ha förbjudit katter utan koppel, så dom mer rabiata katthatarna kan ju överväga att flytta dit... :D

Edit: Förresten förekommer kritik åt andra hållet, vissa ägare av utekatter (och då menar jag katter som verkligen bor ute) anser att det är rent djurplågeri att ha katter boende inomhus, möjligtvis är det ok om man har kattlucka (vilket vi inte har). Det finns med andra ord folk med bestämda åsikter i båda läger...
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag tror dock att vorsteh är värre.
Vet inte om det görs fortfarande, men för några år sedan var det fortfarande krav i Tyskland att en vorsteh, inför två domare, skulle dräpa en katt innan den fick gå i avel.
Detta för att behålla rovviltskärpan i rasen.
Vet inte om det gjorde någon nytta, men det är inte lätt att ha katt och vorsteh under samma tak.
Undantag finns.
En av de mest framstående uppfödarna föder även upp katter.
Vet inte hur stort svinn det är.
Stämmer säkert men en pigg staffe kan rätt bra den oxå, åtminstone räknat per kilo
hund s.a.s.
Allt rörligt, "litet" och pälsklätt skall jagas och nedgöras medelst synnerligen snärtiga slängar med huvvet.
Ett par vildkaniner och en hare har tyvärr blivit varse detta, lite för sent. Kaninerna var goda....
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det jag reagerade på i tråden var självutnämnda regelmakare som skulle hitta på vad som gäller...

Blir inte klok på om det är mina uttalanden i tråden du menar? men då så är du la lite känslig eller? Dikterar inga regler här utan skriver vad jag tycker o tänker som sagt.

Nepp, nu skall jag gå o baja på grannens gasolgrill. Min .44 Magnum 4" Ruger Redhawk är med om jag skulle se ngt klövvilt, svårt o balansera på huk med en studsare över knäna. Viva villaområde!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du skjuter dig lite i foten med ovanstånde. Varför låta rovdjur gå lösa vind för våg? :3freak

Hundar är rovdjur de också. I det vilda lever de inte direkt på det flocken odlar eller föder upp.

Nu spånar jag bara men du råkar inte ha en utekatt och är jäkligt less på att andra ska tycka till om det? ;)

Min hund älskar att jaga katter, synd bara att han skulle få stryk av en kattunge :hihi

Hunddjur är inga rena rovdjur.
de äter som björn, gris och människa.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Hundar är allätare o de jagar bara när de måste. Inte rovdjur

Katter jagar alltid och är rena köttätare. Det enda från växtriket de behöver är maginnehållet från bytesdjuren. Rovdjur.

Kattmatsindustrin har dock sina egna teorier om vad katterna skall äta. Allt för att det skall vara lätt för oss o köpa o utfodra. Men det är en annan femma.

Det slog mig, om någon nu varit inne på vårt katteris hemsida www.balines.se o kollat så finns det regler som vi satt upp för vad som gäller för våra potentiella kattköpare.
Detta är vanligt bland uppfödare o en rättighet som vi tar oss då det handlar om avkomma från vår avel.
Har inget med diskussionen här o göra egentligen.

När man avlar är det för att man vill behålla individer för egen del o gå vidare på.
Överskottet är bara en "restprodukt" som kommer andra till glädje.
Då det finns starka band till de djur man föder upp och det ligger mycket jobb o engagemang bakom så vill vi att de skall få ett så bra liv som möjligt. Därför sätts regler upp för o selektera ut köpare som enl oss är "seriösa" o har samma inställning. Detta är baserat på egen erfarenhet o från andra i branschen.

Huga vad många papphattar det svarar på djurannonser, typ som o sälja en R1a :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top