Flytta till Karlskrona ?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag fick så mycket bra hjälp här på SH sist jag skulle flytta så det blir en repris. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?187773-Jag-flyttar-till-Ume%E5

Tar examen 9 Juni och är erbjuden jobb i Karlskrona som jag väldigt gärna vill ha. Tyvärr är sjukhuset där sega på att ordna fram jobb till flickvännen så risken är att hon kommer att ta sitt drömjobb i ett annat landsting.:(

Oavsett så har jag beslutat mig för att flytta dit men då uppkommer en mängd frågor:

Vart vill man bo? Vilka hyresbolag är bra? Tjöpa lägenhet trots att planen är att inte stanna längre än 2 år? Hur överhettad är bostadsmarknaden?

Vilket gym är det som gäller i stan?

Var ordnar man garage?

Är kollektivtrafiken skit så man måste ha 2 bilar? I Umeå kör jag just nu med min Golf Cab 1979 med dubbfria vinterdäck.

Vart ligger de fina mc-vägarna?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Boende i Karlskrona sedan ett år tillbaka så kan nog svara på några frågor iallafall.

Hyresbolag så är det nog kommunala Karlskronahem som är det vanligaste iallafall, hyr själv av de och funkar helt ok. Vad gäller områden kan du ta en titt här http://www.karlskronahem.se/sv/vara-omraden/ men bland de finaste/bästa områdena är helt klart Saltö, Trossö och Pantarholmen. Ju längre bort från centrum du kommer, såsom Marieberg, Gullaberg, Marieberg och Kungsmarken, desto mer miljonprogram blir områdena. Mest invandrare och studenter bor här (bor själv vid Kungsmarken). Vad gäller bostadsrätter har jag ingen aning men räknar du inte med att stanna så länge hade jag nog struntat i det.

Gym finns det en hel del, Lok&Motion, TK Trossö och Grand Squash & Gym ligger alla inne i stan. Någon kilometer från centrum finns också Friskis.

Går många stadsbussar över hela stan och finns även många fina cykelvägar så bil är absolut inte av nöden.

Garage och hojvägar har jag ingen aning om, det får någon annan fylla på med.

Kan varna för att Karlskrona är en extremt sömnig håla, här händer inte mycket :trött
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Närheten till smålands helt galet krokiga skogsvägar är ett plus här...

Annars är staden som bentebent sa riktigt tråkig. Speciellt om man inte gillar mainstream. I princip en typisk svensk småstad, fast med mer folk.

Garage finns lite här och var, beroende på var du bestämmer dig för att bo så kan du nog till och med få tag på ett garage. Jag har inte ett garage inom vettigt avstånd, men det beror mest på att jag bor i ett skitområde.

Lokaltrafiken INOM stan är oklanderlig. Man behöver i princip inte veta när bussarna går för det går bussar så tätt, och de brukar vara någorlunda i tid om det nu skulle spela roll. Annars är en moppe fullt tillräcklig för att ta sig till/från jobbet.
Ska man däremot åka någon annanstans än till Malmö eller Köpenhamn med tåg så är det som förgjort. Flygförbindelse till Stockholm som funkar bra däremot.

De gymmen jag har testat har varit okej, men jag är för lat och oordnad för att kunna träna på gym, så jag köpte lite prylar och tränar hemma istället.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Karlskrona verkar vara en fin stad med havet, skärgården i närheten och en äldre bebyggelse, men jag kan inte påstå att jag känner till staden särskilt bra efter att i princip bara varit på genomfart med kortare stopp. Något jag reagerat på när man kör från Skåne upp till Karlskrona, Kalmar, Öland, glasriket är hur värdelösa vägar det är. Massor med sträckor med kameraövervakning och mitträcken (2+1 vägar) och låga farter. Rena sömnpillret om man ska ta sig till och från regionen söder och västerut. Norrut kan jag inte uttala mig om riktigt, men tittar man på kartan ser det inte så bra ut där heller.

Ledsen för lite OT, men jag ser att folk har besvarat lite frågor med större lokalkännedom. Lycka till i Karlskrona!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Arbetsmarknaden verkar iaf bra. Idag ringde flickvännen till den avdelning hon ville jobba på och fick jobb på 10min. Så nu har vi båda jobb 3mån med option på 21mån förlängning om vi vill.

Vägarna är nog ingen hit men det kan omöjligen vara sämre än norrland. Familjen har sommarstuga på Öland så jag har åkt E22 allt för många gånger under uppväxten, 2+1 och 90km/h är påfrestande när man vet hur bra E6 är. Någon som har koll på hur tågtrafiken fungerar till Lund/Malmö?


Verkar finnas gott om riktigt häftiga sekelskifteslägenheter för maffiga pengar. Märkligt nog är riktigt stora lägenheter knappt dyrare än en vanliga 3:a, skulle kanske slå på stort för att kompensera cheyen för all jour jag kommer att arbeta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Arbetsmarknaden verkar iaf bra. Idag ringde flickvännen till den avdelning hon ville jobba på och fick jobb på 10min. Så nu har vi båda jobb 3mån med option på 21mån förlängning om vi vill.

Vägarna är nog ingen hit men det kan omöjligen vara sämre än norrland. Familjen har sommarstuga på Öland så jag har åkt E22 allt för många gånger under uppväxten, 2+1 och 90km/h är påfrestande när man vet hur bra E6 är. Någon som har koll på hur tågtrafiken fungerar till Lund/Malmö?


Verkar finnas gott om riktigt häftiga sekelskifteslägenheter för maffiga pengar. Märkligt nog är riktigt stora lägenheter knappt dyrare än en vanliga 3:a, skulle kanske slå på stort för att kompensera cheyen för all jour jag kommer att arbeta.

Tåg till Lund/Malmö funkar bra. Eller ja, så bra tågtrafiken funkar här i landet iaf. Det är samma tåg du åker till båda stationerna.

Helt värdelösa är inte vägarna, det är lite motorväg bitvis, och när man väl kommer förbi alla skithålor på e22 så går det rätt bra.

Sweden rock ligger ju i närheten med. ;)
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
...sekelskifteslägenheter för maffiga pengar[/URL]. Märkligt nog är riktigt stora lägenheter knappt dyrare än en vanliga 3:a, skulle kanske slå på stort för att kompensera cheyen för all jour jag kommer att arbeta.[/QUOTE]

Allting är relativt. En femma på 176 m2 i centrala Malmö hade knappast kostat 11. Möjligtvis
en fyra på Lindängen =)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vägarna är nog ingen hit men det kan omöjligen vara sämre än norrland. Familjen har sommarstuga på Öland så jag har åkt E22 allt för många gånger under uppväxten, 2+1 och 90km/h är påfrestande när man vet hur bra E6 är. Någon som har koll på hur tågtrafiken fungerar till Lund/Malmö?

Blekingarna är dåliga på vägunderhåll och det satsas enbart på utbyggnaden av E22, bedrövlig vägsträcka. Man hellre välja gamla riksvägen och ha någorlunda trevligt under tiden. Finns avsevärt trevligare stigar att ta sig från Karlskrona till Öland på än E22 och gillar man grus är ju Blekingeskogarna nerlusade av upptrampade stigar med gräsrand i mitten.

Kan väl tillägga att iom att man prioriterat genomströmning av citytunneln i Malmö verkar glesbygden ha blivit något lidande. Kolla tiderna det tar för Öresundståget Karlskrona- Kristianstad med omotiverade stillestånd i Karlshamn (och sedan Kristianstad) t ex. Från C4 går det sen acceptabelt fort till Malmö Lund. Tror det tar över 1h från Sölvesborg till Ronneby! Knappt 6 mil bilväg men tåget stannar åas tätare än pågatågen, (hu). Dessvärre är ju den delen av E22 ingen höjdare heller. 50, kanske t o m 30 på sina ställen och mycket 2+1.

Det är bara att inse, Karlskrona är en avkrok vi lämpligen kunde sänka i Österpölen.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Mitt hetaste tips e o sälja raggarbilen som endast funkar uppe i bonde samhällen i norr! :mattias
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Hur säger man till sin nya arbetsgivare att planen är att stanna högst 2 år? :va

Är det sån brist på läkare att de tar in vem som helst på hur kort tid som helst?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur säger man till sin nya arbetsgivare att planen är att stanna högst 2 år? :va

Är det sån brist på läkare att de tar in vem som helst på hur kort tid som helst?

Jag sökte 5 jobb och fick 4 av dem så JA, sålänge man inte vill jobba i storstadsregionerna har man det oförskämt bra. Nu har jag valt en specialitet med stor konkurrens om platserna så jag får inte fylla i lönechecken själv men det är inte läge att gnälla....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur säger man till sin nya arbetsgivare att planen är att stanna högst 2 år? :va

Är det sån brist på läkare att de tar in vem som helst på hur kort tid som helst?

Jag har gjort det flera gånger.
De har verkat uppskatta att jag är ärlig. Då slipper de lägga massa tid på att lära upp mig för att jag ska stanna kvar och allt sånt. Jag är en tillfällig resurs. Ofta får man ju däremot göra alla skitjobben då, men det är ju ingen större fara.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag sökte 5 jobb och fick 4 av dem så JA, sålänge man inte vill jobba i storstadsregionerna har man det oförskämt bra. Nu har jag valt en specialitet med stor konkurrens om platserna så jag får inte fylla i lönechecken själv men det är inte läge att gnälla....

Trodde du hade bokat Merca-cabben o semesterlägenheten i Italien redan...


Måste vara skönt ändå att få så bra utdelning på jobbsökeriet.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag har gjort det flera gånger.
De har verkat uppskatta att jag är ärlig. Då slipper de lägga massa tid på att lära upp mig för att jag ska stanna kvar och allt sånt. Jag är en tillfällig resurs. Ofta får man ju däremot göra alla skitjobben då, men det är ju ingen större fara.

Det är skönt att kunna ha raka puckar med arbetsgivaren. Bra för det egna samvetet i alla fall.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top