Projekt "Jap-style" Z1000 Mk.II

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det blir fint det där!

Av vilken anledningen blästrade ni svingen? Min originalsving är eloxerad vilket har sina fördelar. Eller ska du lackera svingen svart?

Om du ska köra med riktiga däck så ska du kanske överväga att förstärka svingen, många med ZRX gör det med gott resultat för körbarheten.

Tackar!

Svingen blästrades för att den är pulverlackad på den här årsmodellen (dom tidigare). Jäkligt besvärligt att ha att göra med när man ska svetsa saker. Svingen kommer att vara silver som tidigare fast vanlig lack.

Vad gäller förstärkning av svingen så sitter det en liten extra rörbit på vardera sida i svingen för lite mer triangulering på den. Hojen ska bara användas på gata för lite finåkning så jag tror inte det spelar nån roll om den är lite underarbetad. Hade det däremot varit en renodlad racehoj som byggdes, då skulle den nog förstärkas mer. Tror den är nog överarbetad ändå. :)
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Ok.

Bifogar bild på dels en "vanlig" förstärkning (med rör) av 1100-svingen samt så som min kommande ser ut (moddad av DEET i Japan).

Men som du säger, ser ju inte så original ut.

PM:a eller maila om du behöver hjälp med att köpa grejer i Japan. Har en bekant där som pysslar med sådant.
 

Bifogat

  • braced arm small.jpg
    braced arm small.jpg
    63.3 KB · Visningar: 314
  • b.jpg
    b.jpg
    103.6 KB · Visningar: 325

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hallå Viktor.
Jag följer båda dina byggtrådar även om jag inte kommenterar så mycket.

Det jag gillar med dina byggen är dels att du har ett kreativt sinne och tekniskt kunnande att genomföra dina idéer, men det jag gillar mest av allt är att du behandlar dessa klassiker med den respekt de förtjänar.

Du är ett föredöme för oss alla i en tid när "slit och släng"-attityden är alltför utbredd.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ok.

Bifogar bild på dels en "vanlig" förstärkning (med rör) av 1100-svingen samt så som min kommande ser ut (moddad av DEET i Japan).

Men som du säger, ser ju inte så original ut.

PM:a eller maila om du behöver hjälp med att köpa grejer i Japan. Har en bekant där som pysslar med sådant.

Trevliga bilder. Det där blir dock lite som jag sa - mer för race och liknande. Klart överkurs att lägga ner sådär mycket jobb för en vanlig gathoj om man nu inte tycker det ser tufft ut (vilket det gör). :)

Har lite kontakter själv i Japan om det är nåt speciellt men jag har klarar mig rätt bra med mina egna kunskaper i språket hittills. Ska lägga det på minnet dock!


Hallå Viktor.
Jag följer båda dina byggtrådar även om jag inte kommenterar så mycket.

Det jag gillar med dina byggen är dels att du har ett kreativt sinne och tekniskt kunnande att genomföra dina idéer, men det jag gillar mest av allt är att du behandlar dessa klassiker med den respekt de förtjänar.

Du är ett föredöme för oss alla i en tid när "slit och släng"-attityden är alltför utbredd.

Tackar å ödmjukast. :)

Och visst förtjänar även gamla hojar lite kärlek. Dom är trevliga att köra i sina originalutföranden men oj vilken skillnad det blir med riktig fjädring och riktiga däck. :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Allt ser så fint ut så.

En av mina favorittrådar :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kladdade på lite fotpinnar idag. Först var det tänkt att dom skulle sitta lite på baksidan av nedre ramrören (där dom går upp mot stötdämparna) men dom hamnade på tok för långt bak så det blev att utnyttja en av dom gamla infästningarna istället. Ska svetsa färdigt det imorn.

DSC_0007-1.jpg


Känns förövrigt väldigt bekväm att sitta på nu. Väldigt avslappnad körställning. Blir lite mer aggressivt stuk på den också vilket är positivt. :tummenupp

DSC_0011-2.jpg


Imorn ska jag svetsa ett kryss (ett V rättare sagt) mellan förstärkningarna jag gjort i framkant av ramen (rören som går tvärs över) så att det blir ordentligt uppstyvat.

Utöver det så blir det nog att frammana lite material för gaffelkronor under morgondagen.

Mer kommer imorn eller nån gång under veckan!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är ramen färdig för att skickas på blästring och pulverlack. Lämnar nog av den på måndag morgon för blästring och sen förhoppningsvis pulverlack nån gång vid lunch. Slänger upp lite bilder när det är klart. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Här var delen som har "fördröjt" projektet. Lyckades hitta ett billigt och bra stöd på eBay från en ZX10R som kom med posten igår. Tillverkade ett fäste idag och svetsade på det.

DSC_0001-3.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det blev snabba ryck idag. Lämnade av ramen på blästring imorse strax före kl10 och satte mig och läste dagstidningen under tiden Gunder var inne i båset (återigen stort tack till han). Tjugo minuter senare var det klart och ramen såg ut som ny. Skaka av lite blästermedel sen var det bara in med den i bilen och iväg till pulverlack.

Väl hos pulverlackeraren så visade det sig att en kompis var och jobbade lite extra just idag. Helt plötsligt blev ramen prio ett och strax efter kl18 ikväll kunde jag hämta en yberfint pulverlackad ram samt batterilåda och allt sånt.

Efter det bar det av hemåt för att skruva ihop lite. Jäklar så fint det är med nyrenoverade saker! :yoparty

Blank svart bad jag om och blank svart blev det! Knullputs utan dess like! :kär

DSC_0006-4.jpg


Sen var det bara att börja smälla på lite grejjer.

DSC_0009-3.jpg


DSC_0016-2.jpg


Så provade jag sätta på kåpor och tank bara för att se. Vackert så man blir tårögd!

DSC_0017-1.jpg


Nu återstår det "bara" att tvätta upp motorn och lacka den samt fixa lite gaffelkronor och hjuldistanser. Nytt elsystem och mätare ska köpas in här framöver nån dag.

Mer bör nog komma fram emot helgen. Tänkt fixa till motorn då (tvätta rent och måla).
 

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Satan vad trevliga saker du bygger!
Vackert!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Oj oj! Idag blev det handlat saker ska jag säga! Följande har beställts:


  • Elektronisk hastighetsmätare och varvräknare.
  • Sprillans nytt elsystem.
  • 7" lyse.
  • Blinkers.
  • Frästa lyktfästen.
  • Nya emblem till tank och sidokåpor.
  • Dekalark med stripes för tank och kåpor.
  • Bakre hjulaxel.

Dyrt blev det men ack så fint det kommer att bli! Sakerna bör väl börja droppa in nån gång till veckan kanske.

Det som återstår att införskaffa nu är bakre bromsok, främre hjulaxeln samt gaffelkronor samt styrlager och gasvajrar. I övrigt finns allt hemma. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Så det går framåt här! Imponerad!

Vad har du tänkt dig för bakbromshistoria?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra tempo på det här bygget! :tummenupp
Blir nog nåt ok från GSXR600/1000. Dom har snygga tvåkolvsok som hänger neråt. Passar perfekt här.

Du vet inte om det kan finnas ngt passligt kawa-ok istället? Finns ju en skönhet i att hålla sig till samma hojmärke, om man inför delar från nyare modeller.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top