Projekt "Jap-style" Z1000 Mk.II

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Projekt Resto-Mod Z1000 Mk.II

Satt nu ikväll och hade trist efter att jag sett klart en film tillsammans med min käre bror. Så, varför inte ta tillfället i akt och göra något vettigt?

Rensade upp lite runt Kawan ute i garaget och skred till verket. En stund senare så var hela bakändan bortriven, elsystemet bortplockat och bara motor och framända kvar på hojen. Jäklar så effektiv man kan vara ibland.

Att det inte sitter speciellt mycket delar på hojen kan också vara en bidragande faktor... :näsblod

Nå, nog om det. En kort intro om projektet och vad som komma skall.


För att starta projektet har vissa gobitar inhandlats. Närmare bestämt:


  • En stycken uppsättning svarta Astralite lättviktsfälgar.
  • En stycken Kawasaki ZRX1100 aluminiumsving.
  • En stycken Honda CBR900RR framgaffel.

Öhlinsdämpare bak ska införskaffas inom en snar framtid. Avgassystem blir av samma typ som jag hade på min GSX.

Tanken är att med detta bygga en typisk Japanese-style muskelhoj, inte helt olik den här (lite modernare stuk bara).

japanese-stylemk2.jpg


Hojen ska fixas till och vara körduglig tills i vår (Majrundan den 1:a Maj), ett mål som inte är helt omöjligt eftersom hojen i övrigt kommer behållas i originalskick. Elsystemet blir samma, reglage samma, mätare samma. Inget trim i motorn mer än andra förgasare (Mikuni VM33 alternativt Keihin CR33).

Ramen ska förstärkas upp så den inte är spaghettiramen den är idag. Delar av ramen är inte svetsad mer än på två små punkter, med andra ord ett riktigt vobbelstaket. Inget man vill köra allt för inspirerat med när man stoppat dit modernare fjädring och fälgar.

Bromsar kommer även dom att uppgraderas. Fram blir det nog samma bromsok som hör till gaffeln. Bak återstår att se.


En sak man slås av när man arbetar med såhär gamla maskiner är hur simpelt allt är. Varje del har ett syfte, men delarna är utformade på det absolut billigaste och enklaste sättet som är tänkbart. Hela tändsystemet, all större el samt batteri är monterat i ett fläskigt kluster av tjock plåt. Finns inte en tanke på att vara smäckert utan allt ser ut att vara byggt för att klara ett kommande världskrig.

Sen höll jag på att svimma när jag skulle plocka bort bakfälgen. Jag har pillat på ett antal hojar med att byta däck och grejja på så jag har en hygglig uppfattning om vad en fälg med drevhubb och bromsskiva väger men jag har aldrig kännt något lika tungt som den här bakfälgen. Man skulle kunna tro att japanerna stöd-legerade med bly för att få ner kostnaderna... fälgen vägde utan tvekan 15-17kg med däck på. Astralitefälgen med nav tror jag väger in runt 6kg, om ens det. Alltså upp emot 250-300% viktbesparing bara på bakfälgen. Misstänker att framfälgen väger ungefär lika mycket med dom gigantiska skivorna som sitter där.

Tänk vilken skillnad det ska bli när man fått bort all den där ofjädrade vikten? :hojraket

Jag slänger upp lite bilder på vraket imorn så ni får en klarare bild av vad som är gjort och ska göras. :)
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Kul att du äntligen början skruva lite igen.
du har latat dig länge nog nu :D
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
mumma

Satt nu ikväll och hade trist efter att jag sett klart en film tillsammans med min käre bror. Så, varför inte ta tillfället i akt och göra något vettigt?

Rensade upp lite runt Kawan ute i garaget och skred till verket.

Jag slänger upp lite bilder på vraket imorn så ni får en klarare bild av vad som är gjort och ska göras. :)

Det var en otroligt snygg, smakfullt fixad gammel hoj. Att fixa ett vrak upp till denna nivån... blir inte lätt. Mvh Tony
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Detta ska följas, hade en Z1000-81 som jag blev tvungen att sälja.
Hade då planera att bygga en Eddie kopia.
Btw, sålde min till Luleå en blå en. =)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Jao, en riktigt trevlig hoj det där. Hoppas kunna få ihop något liknande.

Kul att du äntligen början skruva lite igen.
du har latat dig länge nog nu :D

:arsele

Lika bra att börja nu annars blir det aldrig nåt gjort. Farsan behöver en liten spark i arslet för att komma igång, men när han väl börjat då går det inte att sluta. Kommer nya idéer hela tiden. :tummenupp

Det var en otroligt snygg, smakfullt fixad gammel hoj. Att fixa ett vrak upp till denna nivån... blir inte lätt. Mvh Tony

Bara att instämma. Japanerna har helt klart ett öga för hur gamla klassiker ska se ut.

Riktigt sån där knullputs blir det nog inte på projektet här. Fälgarna har lite märken och så men i största allmänhet ska vi försöka eftersträva rätt så hög nivå på finishen. Är så mycket roligare med en vacker hoj än ett vrak, det vet du ju själv som äger gamla klassiker. :)

Detta ska följas, hade en Z1000-81 som jag blev tvungen att sälja.
Hade då planera att bygga en Eddie kopia.
Btw, sålde min till Luleå en blå en. =)

Den här Mk.II:an från -80 är lite annorlunda jämfört med dom efterföljande motorerna. Den här är den sista motorn med kick samt att den bygger på den ursprungliga Z1:an från 70-talet. En välbeprövad konstruktion som håller i princip förevigt.

Nåja, jag hade lovat att posta lite bilder så här kommer några.


Alla projekt börjar nånstans och såhär såg det ut efter ungefär 1 timma runt hojen. Här är en bild på den bly-legerade bakfälgen och det 40 kilo tunga bromsoket. Svingen var också duktigt tung jämfört med den nya aluminiumsvingen.

DSC_0001.jpg


Luftbox, batterilåda, elektronik med mera. Allt väger ett ton.

DSC_0002.jpg


Med allt skrot bortplockat så hängde jag dit svingen som tursamt nog är en "straight fit". 235mm i svingarmsinfästningen på ramen och samma på svingen. Den kommer behöva fräsas av en aning för att få dit bussningar och tätningar för svingaxeln. Tänkt beställa nya lager och sånt nu i veckan så det går att börja laborera lite.

DSC_0003.jpg


Blir viss skillnad med en 5,5" bakfälg. Fyller ut baken betydligt mer. Kommer bli tjusigt med gummi på fälgen.

DSC_0005.jpg


Sidovy.

DSC_0006.jpg


Så mycket bättre det blir när alla linjer följer varandra. Dämparens linje går igen i ramröret bakom motorn, tankens bakkant och kutsen. Nya stötdämparinfästningar tillhör väl den största modifikationen på ramen det här projektet. Blir dock en ganska enkel operation då man kan bygga en borrjigg som man skruvar fast nere i fotpinnsinfästningarna (samma operation är gjord på japshojen ovanför).

DSC_0009.jpg


Tomt under sadeln. Elen kommer att fästas på en ny lådkonstruktion och en ny "balja" / innerskärm där det gapar ett stort hål kommer också att fixas. Allt i aluminium såklart.

DSC_0014.jpg


Och sist men inte minst, en bild på framfälgen som jag hittade på eBay för några veckor sedan. I princip nyskick och med skivor från en 80-tals GSXR. Kommer bli suveränt. :tummenupp

DSC_0020.jpg


Det får bli allt för denna gång. Ska försöka börja pyssla med lite maskinarbete och sånt dom närmaste veckorna. Att få svingen och stötdämparna centrerade blir det första jobbet.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Snygga fälgar,blir fränt med bredare bakhjul.
Gillar verkligen dom här gamla 80-tals hojarna med lite modernare stuk.
kommer att följa detta bygge också:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Coolt!
Vad är det för sving du använder?

Svingen är originalsvingen från en Kawasaki ZRX1100.

Både svingen och hjulen var ju galet fina, vad är det för tillverkare på dom?

Svingen: se ovan. Fälgarna: Astralite, tillverkades av en brittisk firma som heter Dawson Harmsworth Ltd. Fälgarna tillverkades under 80-talet och början av 90-talet. Tillverkade av valsade aluminiumplåtar som nitades ihop. Extremt lätta och väldigt styva. Idag pysslar dom dock bara med diverse elektronik för racehojar, bland annat extremt fina analoga mätare. :)

Snygga fälgar,blir fränt med bredare bakhjul.
Gillar verkligen dom här gamla 80-tals hojarna med lite modernare stuk.
kommer att följa detta bygge också:tummenupp

Japp! Finns inget fetare än en gammal klassiker med lite uppdateringar. :tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Sjukt snygg sving, den gjorde sig bra där.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tackar för kommentarerna!

Välutrustade verktygssats på dom gamla åken.
Bara skruvstädet i sig väger väl +10kg ;)

Du ska bara veta. :hihi


Nu har jag rensat hela hojen från delar så nu är det bara ram, gaffel, framfälg och motor kvar. Kommer börja måtta ut distanser och sånt här i dagarna. Ska även rita upp hur jiggen för stötdämparinfästningarna ska se ut.

Hade även turen att hitta svingarmslager på eBay till en billig peng. :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Spännande, ska följas! :tummenupp

Var får du all energi ifrån!? :confused: :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Glöm inte det viktigaste, oljekylaren måste exponeras ordentligt :fakta

View attachment 349627

Hahaha, kanske skulle vara något. :tummenupp

Nä, visst fasen är det ballt med gammalt race-stuk men den här blir bara en hoj för mysigt finåkande. :)

Spännande, ska följas! :tummenupp

Var får du all energi ifrån!? :confused: :)

Energi?

Om sanningen ska fram tror jag att jag har någon form av ADHD. När jag gör något så ska jag göra det till 110% och detta råkar då gälla just motorcyklar. Andra saker som jag blir totalt absorberad av är böcker och byggmodeller. Har jag väl börjat så är det väldigt svårt att sluta och det tas ofta till extremer (bara kolla på Suzuki projektet, började som en liten uppfräschning och nu är det en helt ny motorcykel). T.ex. är den dyraste byggmodellen i samlingen just nu på ca 3200kr, tillverkad i 30 exemplar av en italiensk skulptör / modellbyggare. Pysslade på med lite hörlurs-HiFi för ett antal år sedan också och då dög det inte att ha ett par lurar för 200kr utan det skulle vara det värsta bästa i prisklassen 10000kr (bara lurarna då, sen tillkom förstärkare och CD-spelare för 30 000kr).

Av någon anledning blir jag som besatt av kvalitétsprodukter. Är det handgjort och i ädelträ är det bra. Är det hangjort och i titan är det bra, osv...

Dög det som förklaring? :)
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hehe & fint blir det!! :tummenupp :hihi

Såg i din andra tråd att du redan hade ytterligare byggplaner, sweet!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Härligt bygge igen! Den där svingen är nog det snyggaste som lämnat Honshu. Såg i Practical Sportbikes en zrx400rr med precis en sådan sving, sehr lecker.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top