Sidan 1 av 11 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 202
  1. #1
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 567

    Projekt Resto-Mod Z1000 Mk.II

    Satt nu ikväll och hade trist efter att jag sett klart en film tillsammans med min käre bror. Så, varför inte ta tillfället i akt och göra något vettigt?

    Rensade upp lite runt Kawan ute i garaget och skred till verket. En stund senare så var hela bakändan bortriven, elsystemet bortplockat och bara motor och framända kvar på hojen. Jäklar så effektiv man kan vara ibland.

    Att det inte sitter speciellt mycket delar på hojen kan också vara en bidragande faktor...

    Nå, nog om det. En kort intro om projektet och vad som komma skall.


    För att starta projektet har vissa gobitar inhandlats. Närmare bestämt:


    • En stycken uppsättning svarta Astralite lättviktsfälgar.
    • En stycken Kawasaki ZRX1100 aluminiumsving.
    • En stycken Honda CBR900RR framgaffel.


    Öhlinsdämpare bak ska införskaffas inom en snar framtid. Avgassystem blir av samma typ som jag hade på min GSX.

    Tanken är att med detta bygga en typisk Japanese-style muskelhoj, inte helt olik den här (lite modernare stuk bara).



    Hojen ska fixas till och vara körduglig tills i vår (Majrundan den 1:a Maj), ett mål som inte är helt omöjligt eftersom hojen i övrigt kommer behållas i originalskick. Elsystemet blir samma, reglage samma, mätare samma. Inget trim i motorn mer än andra förgasare (Mikuni VM33 alternativt Keihin CR33).

    Ramen ska förstärkas upp så den inte är spaghettiramen den är idag. Delar av ramen är inte svetsad mer än på två små punkter, med andra ord ett riktigt vobbelstaket. Inget man vill köra allt för inspirerat med när man stoppat dit modernare fjädring och fälgar.

    Bromsar kommer även dom att uppgraderas. Fram blir det nog samma bromsok som hör till gaffeln. Bak återstår att se.


    En sak man slås av när man arbetar med såhär gamla maskiner är hur simpelt allt är. Varje del har ett syfte, men delarna är utformade på det absolut billigaste och enklaste sättet som är tänkbart. Hela tändsystemet, all större el samt batteri är monterat i ett fläskigt kluster av tjock plåt. Finns inte en tanke på att vara smäckert utan allt ser ut att vara byggt för att klara ett kommande världskrig.

    Sen höll jag på att svimma när jag skulle plocka bort bakfälgen. Jag har pillat på ett antal hojar med att byta däck och grejja på så jag har en hygglig uppfattning om vad en fälg med drevhubb och bromsskiva väger men jag har aldrig kännt något lika tungt som den här bakfälgen. Man skulle kunna tro att japanerna stöd-legerade med bly för att få ner kostnaderna... fälgen vägde utan tvekan 15-17kg med däck på. Astralitefälgen med nav tror jag väger in runt 6kg, om ens det. Alltså upp emot 250-300% viktbesparing bara på bakfälgen. Misstänker att framfälgen väger ungefär lika mycket med dom gigantiska skivorna som sitter där.

    Tänk vilken skillnad det ska bli när man fått bort all den där ofjädrade vikten?

    Jag slänger upp lite bilder på vraket imorn så ni får en klarare bild av vad som är gjort och ska göras.
    Senast redigerat av Viktor L den 2014-05-18 klockan 22:09.

  2. #2
    122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uddevalla
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Inlägg
    6 923

  3. #3
    Med lem katana83s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bålsta
    Hoj
    Katana 1100 sedan -87
    Inlägg
    1 088
    Kul att du äntligen början skruva lite igen.
    du har latat dig länge nog nu

  4. #4
    Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002 Toymans avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norr om fjorden
    Hoj
    BESLUTS-vånda...........
    Inlägg
    1 470
    Blogginlägg
    1819

    Thumbs up mumma

    Citat Ursprungligen postat av Viktor L Visa inlägg
    Satt nu ikväll och hade trist efter att jag sett klart en film tillsammans med min käre bror. Så, varför inte ta tillfället i akt och göra något vettigt?

    Rensade upp lite runt Kawan ute i garaget och skred till verket.

    Jag slänger upp lite bilder på vraket imorn så ni får en klarare bild av vad som är gjort och ska göras.
    Det var en otroligt snygg, smakfullt fixad gammel hoj. Att fixa ett vrak upp till denna nivån... blir inte lätt. Mvh Tony

  5. #5
    Medlem Mhassics avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Haparanda
    Hoj
    Haft1998 Honda AfricaTwin
    Inlägg
    425
    Detta ska följas, hade en Z1000-81 som jag blev tvungen att sälja.
    Hade då planera att bygga en Eddie kopia.
    Btw, sålde min till Luleå en blå en. =)
    NU SKA DET SKAPAS!

  6. #6
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 567
    Citat Ursprungligen postat av Nikel Visa inlägg
    Najjjjs
    Jao, en riktigt trevlig hoj det där. Hoppas kunna få ihop något liknande.

    Citat Ursprungligen postat av katana83 Visa inlägg
    Kul att du äntligen början skruva lite igen.
    du har latat dig länge nog nu


    Lika bra att börja nu annars blir det aldrig nåt gjort. Farsan behöver en liten spark i arslet för att komma igång, men när han väl börjat då går det inte att sluta. Kommer nya idéer hela tiden.

    Citat Ursprungligen postat av Toyman Visa inlägg
    Det var en otroligt snygg, smakfullt fixad gammel hoj. Att fixa ett vrak upp till denna nivån... blir inte lätt. Mvh Tony
    Bara att instämma. Japanerna har helt klart ett öga för hur gamla klassiker ska se ut.

    Riktigt sån där knullputs blir det nog inte på projektet här. Fälgarna har lite märken och så men i största allmänhet ska vi försöka eftersträva rätt så hög nivå på finishen. Är så mycket roligare med en vacker hoj än ett vrak, det vet du ju själv som äger gamla klassiker.

    Citat Ursprungligen postat av Mhassic Visa inlägg
    Detta ska följas, hade en Z1000-81 som jag blev tvungen att sälja.
    Hade då planera att bygga en Eddie kopia.
    Btw, sålde min till Luleå en blå en. =)
    Den här Mk.II:an från -80 är lite annorlunda jämfört med dom efterföljande motorerna. Den här är den sista motorn med kick samt att den bygger på den ursprungliga Z1:an från 70-talet. En välbeprövad konstruktion som håller i princip förevigt.

    Nåja, jag hade lovat att posta lite bilder så här kommer några.


    Alla projekt börjar nånstans och såhär såg det ut efter ungefär 1 timma runt hojen. Här är en bild på den bly-legerade bakfälgen och det 40 kilo tunga bromsoket. Svingen var också duktigt tung jämfört med den nya aluminiumsvingen.



    Luftbox, batterilåda, elektronik med mera. Allt väger ett ton.



    Med allt skrot bortplockat så hängde jag dit svingen som tursamt nog är en "straight fit". 235mm i svingarmsinfästningen på ramen och samma på svingen. Den kommer behöva fräsas av en aning för att få dit bussningar och tätningar för svingaxeln. Tänkt beställa nya lager och sånt nu i veckan så det går att börja laborera lite.



    Blir viss skillnad med en 5,5" bakfälg. Fyller ut baken betydligt mer. Kommer bli tjusigt med gummi på fälgen.



    Sidovy.



    Så mycket bättre det blir när alla linjer följer varandra. Dämparens linje går igen i ramröret bakom motorn, tankens bakkant och kutsen. Nya stötdämparinfästningar tillhör väl den största modifikationen på ramen det här projektet. Blir dock en ganska enkel operation då man kan bygga en borrjigg som man skruvar fast nere i fotpinnsinfästningarna (samma operation är gjord på japshojen ovanför).



    Tomt under sadeln. Elen kommer att fästas på en ny lådkonstruktion och en ny "balja" / innerskärm där det gapar ett stort hål kommer också att fixas. Allt i aluminium såklart.



    Och sist men inte minst, en bild på framfälgen som jag hittade på eBay för några veckor sedan. I princip nyskick och med skivor från en 80-tals GSXR. Kommer bli suveränt.



    Det får bli allt för denna gång. Ska försöka börja pyssla med lite maskinarbete och sånt dom närmaste veckorna. Att få svingen och stötdämparna centrerade blir det första jobbet.

  7. #7
    Medlem Mhassics avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Haparanda
    Hoj
    Haft1998 Honda AfricaTwin
    Inlägg
    425
    Coolt!
    Vad är det för sving du använder?
    NU SKA DET SKAPAS!

  8. #8
    Medlem wm1000s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Grå metallic
    Inlägg
    356
    Snygga fälgar,blir fränt med bredare bakhjul.
    Gillar verkligen dom här gamla 80-tals hojarna med lite modernare stuk.
    kommer att följa detta bygge också

  9. #9
    Medlem Peaceinns avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    bakomflötet
    Hoj
    suzuki
    Inlägg
    311
    Både svingen och hjulen var ju galet fina, vad är det för tillverkare på dom?

  10. #10
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 567
    Citat Ursprungligen postat av Mhassic Visa inlägg
    Coolt!
    Vad är det för sving du använder?
    Svingen är originalsvingen från en Kawasaki ZRX1100.

    Citat Ursprungligen postat av Peaceinn Visa inlägg
    Både svingen och hjulen var ju galet fina, vad är det för tillverkare på dom?
    Svingen: se ovan. Fälgarna: Astralite, tillverkades av en brittisk firma som heter Dawson Harmsworth Ltd. Fälgarna tillverkades under 80-talet och början av 90-talet. Tillverkade av valsade aluminiumplåtar som nitades ihop. Extremt lätta och väldigt styva. Idag pysslar dom dock bara med diverse elektronik för racehojar, bland annat extremt fina analoga mätare.

    Citat Ursprungligen postat av wm1000 Visa inlägg
    Snygga fälgar,blir fränt med bredare bakhjul.
    Gillar verkligen dom här gamla 80-tals hojarna med lite modernare stuk.
    kommer att följa detta bygge också
    Japp! Finns inget fetare än en gammal klassiker med lite uppdateringar.

  11. #11
    Tvåhjulsburen sedan -2000 SkaDs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    KTM 690 SMC-R -12
    Inlägg
    2 409
    Sjukt snygg sving, den gjorde sig bra där.
    Team Budget Racing

  12. #12
    medlem
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Hoj
    xjr1300
    Inlägg
    2 242
    Citat Ursprungligen postat av Viktor L Visa inlägg
    Luftbox, batterilåda, elektronik med mera. Allt väger ett ton.

    Välutrustade verktygssats på dom gamla åken.
    Bara skruvstädet i sig väger väl +10kg

  13. #13
    Phillip
    Gäst
    Det här blir grymt !

  14. #14
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 567
    Tackar för kommentarerna!

    Citat Ursprungligen postat av frankof Visa inlägg
    Välutrustade verktygssats på dom gamla åken.
    Bara skruvstädet i sig väger väl +10kg
    Du ska bara veta.


    Nu har jag rensat hela hojen från delar så nu är det bara ram, gaffel, framfälg och motor kvar. Kommer börja måtta ut distanser och sånt här i dagarna. Ska även rita upp hur jiggen för stötdämparinfästningarna ska se ut.

    Hade även turen att hitta svingarmslager på eBay till en billig peng.

  15. #15
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 567
    Japansk naken hoj.


  16. #16
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 744
    Glöm inte det viktigaste, oljekylaren måste exponeras ordentligt

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Oljekyld.jpg
Visningar:	800
Storlek:	152,8 KB
Id:	349627

  17. #17
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 396
    Spännande, ska följas!

    Var får du all energi ifrån!?
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  18. #18
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 567
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Glöm inte det viktigaste, oljekylaren måste exponeras ordentligt

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Oljekyld.jpg
Visningar:	800
Storlek:	152,8 KB
Id:	349627
    Hahaha, kanske skulle vara något.

    Nä, visst fasen är det ballt med gammalt race-stuk men den här blir bara en hoj för mysigt finåkande.

    Citat Ursprungligen postat av MrMadMax Visa inlägg
    Spännande, ska följas!

    Var får du all energi ifrån!?
    Energi?

    Om sanningen ska fram tror jag att jag har någon form av ADHD. När jag gör något så ska jag göra det till 110% och detta råkar då gälla just motorcyklar. Andra saker som jag blir totalt absorberad av är böcker och byggmodeller. Har jag väl börjat så är det väldigt svårt att sluta och det tas ofta till extremer (bara kolla på Suzuki projektet, började som en liten uppfräschning och nu är det en helt ny motorcykel). T.ex. är den dyraste byggmodellen i samlingen just nu på ca 3200kr, tillverkad i 30 exemplar av en italiensk skulptör / modellbyggare. Pysslade på med lite hörlurs-HiFi för ett antal år sedan också och då dög det inte att ha ett par lurar för 200kr utan det skulle vara det värsta bästa i prisklassen 10000kr (bara lurarna då, sen tillkom förstärkare och CD-spelare för 30 000kr).

    Av någon anledning blir jag som besatt av kvalitétsprodukter. Är det handgjort och i ädelträ är det bra. Är det hangjort och i titan är det bra, osv...

    Dög det som förklaring?
    Senast redigerat av Viktor L den 2011-12-05 klockan 14:03.

  19. #19
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 396
    Hehe & fint blir det!!

    Såg i din andra tråd att du redan hade ytterligare byggplaner, sweet!
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  20. #20
    Gränsfall BlöjRäserns avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Behövs inte
    Inlägg
    7 508
    Härligt bygge igen! Den där svingen är nog det snyggaste som lämnat Honshu. Såg i Practical Sportbikes en zrx400rr med precis en sådan sving, sehr lecker.
    Citat Ursprungligen postat av Barf Visa inlägg
    When you're right, you're right and you're always right!

Sidan 1 av 11 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här