Byta baken på en classic-hoj

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Undrar om det finns någon här som bytt bakdelen (bakram och kåpor) på sin classic-hoj och undrar hur det gått med försäkringen sen, går det fortfarande att försäkra hojen som classic efter detta byte? Har varit i kontakt med försäkringsbolagen om detta men deras svar är i stil med "ja, nej, typ, kanske?" :mad:

Annat man bör veta, vad gäller besiktning och så? All info om att byta röv är intressant! :)

Edit: Inser att detta kanske inte är helt rätt forumdel att lägga det i men kändes som det passade bäst här. Är mod av annan åsikt så flytta gärna :)
 
Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
det som är sagt om min hoj gsx 84 är att man ska skicka in bild på cykeln , hjul sving m,m ska vara org skick ,, men det står inget om ombyggnationer under tidens gång !!!!

det enda bes bryr sig om är att det följer derras regelverk ,, dvs mått osv
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Nikel skrev:
Öhh.
Du byter och så kör du som vanligt.

Det är det du behöver veta så tråden kan nästan låsas nu.
Förbannat bra och uttömmande svar du :tummenupp

Mugge skrev:
det som är sagt om min hoj gsx 84 är att man ska skicka in bild på cykeln , hjul sving m,m ska vara org skick ,, men det står inget om ombyggnationer under tidens gång !!!!

det enda bes bryr sig om är att det följer derras regelverk ,, dvs mått osv
Men om du kraschar med hojen efter att du byggt om den är ju frågan hur intresserade FB är av att ersätta då, om de nu vill att hojen är i orginalskick?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Förbannat bra och uttömmande svar du :tummenupp


Men om du kraschar med hojen efter att du byggt om den är ju frågan hur intresserade FB är av att ersätta då, om de nu vill att hojen är i orginalskick?

givetvis så har hojen varit bygd så sen långt tbx ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Beror ju på hur mycket du förändrar. Är det t.ex. en gammal Honda CB900 med dubbla bakdämpare som du konverterar om till mittmonterad enkeldämpare med annan sving så kan dom nog neka dig. Fast det är inte säkert. Alla ombyggen är en bedömningsfråga och är din hoj bara modifierad "lite" rent kosmetiskt så kan du komma undan med rätt mycket modifikationer utan att försäkringsbolaget bryr sig.

Finns hur många byggen som helst där folk bytt till upside-down gafflar, fetare fälgar, andra bromsar, m.m. på sina classic hojar utan några som helst invändningar från försäkringsbolagen. Men som sagt, det är ett vågspel. Ett år kan besiktningen / försäkringen gå skitbra, ett annat kan det vara tvärstopp.

Det är väl mest en fråga om hur du vill ha det. Vill du vara på den säkra sidan och ha dina papper i ordning och veta att du garanterat får ersättning från försäkringsbolaget och att den går genom besiktning då skiter du antingen i att modifiera eller så går du genom SFRO och bilprovningen för att få förändringarna helt godkända.

Jag som kostat på mitt bygge så pass gick genom SFRO för att få allt godkänt. Vill inte krasha en hoj som är påkostad 100 000kr och bara få ut 10-15 000kr.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Tack så mycket, precis vad jag behövde veta! :) Nu känner jag att jag har tillräckligt med kött på benen för att inte behöva fundera mer över detta. Anledningen till just Classic är att försäkringskostnaden helt enkelt skulle bli för hög annars. Men byte av bakram borde ju innefattas i "mindre" modifikationer då det inte påverkar hojens köregenskaper.

Det får bli till att chansa helt enkelt.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Min CBX -80 fick jag inte göra några förändringar på som att byta ex swing, framgaffel..för då skulle jag få betala vanlig försäkringspremie samt värdet på beräknas ett annat sätt (Bilsport- & MC). Bäst du hör med ditt FB först.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
om du tänker på bilsport mc´s classic försäkring så får du inte göra såna ändringar. du får bara göra mindre ingrepp som att byta blinkers och lacka om den i annan färg, vet inte hur hårda dom är om du skulle crasha med en ombyggd hoj.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska vi börja med hårklyveri så tror jag faktiskt att det inte finns några uttalade förbud i deras försäkringsvillkor förutom just svingen. Det står inget nämnt om fälgar, bromsar eller fjädring. :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Om det är till någon hjälp så fick jag ok på classica försäkring hos
Bilsport & MC för min gamla CB500 -72 när jag frågade i fjol.
Bifogade den här bilden:
CB500_B.jpg
Helt ok enligt handläggaren.
:tummenupp

/e
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tror inte dom gillar ett bakramsbyte men skulle tro de skulle gå bra, jag frågade så sa jag att de skulle bli en cafecuts clipons o sånt och de gick bra..
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
jag ställde frågan till Bilsport och MC förra hösten innan jag köpte på min en Fightad FZR 1000, som i år blev veteranare.
Inga bekymmer sades det då, bara krav på original gaffel och sving precis som redovisats ovan.

När jag i år skulle byta till Bilsport & MC´s försäkring så ställde jag en kontrollfråga, "just in case"

Fick ett difust svar om original och från "fall till fall"

Hej!
Tack för din förfrågan. Utgångspunkten är att mc:n visuellt ska vara i originalutförande. Om något är ändrat/utbytt vill vi ha bilder (en från varje sida) för godkännande innan vi tecknar classicaförsäkring.
Med vänlig hälsning

Skickade in en bild på hojen, med just utbytt bakdel (egenbyggd bakram, inga ingrepp i ram), borttagen helkåpa, fightad helt enkelt.

fick ett svar:

Hej!
Denna mc kan vi tyvärr inte registrera som classica. När det gäller denna modell kräver vi i princip 100% original för att classicaförsäkra den.

Med vänlig hälsning

Maila in bild och fråga, få det på papper.
Finns en anledning att dem vill ha en bild på din hoj vid tecknandet.



Blev en liknande försäkring på Svedea.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Det där var minsann lysande information, tack för det :tummenupp

Men det var alltså inga problem med Svedeas Retro-försäkring?
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Det där var minsann lysande information, tack för det :tummenupp

Men det var alltså inga problem med Svedeas Retro-försäkring?

Jag har inte sett någonstans i svedeas vilkor att man inte får bygga om bakdelen men det är nog bäst att fråga dom iaf så det inte blir några problem när du ska teckna försäkring.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
jag ställde frågan till Bilsport och MC förra hösten innan jag köpte på min en Fightad FZR 1000, som i år blev veteranare.
Inga bekymmer sades det då, bara krav på original gaffel och sving precis som redovisats ovan.

När jag i år skulle byta till Bilsport & MC´s försäkring så ställde jag en kontrollfråga, "just in case"

Fick ett difust svar om original och från "fall till fall"



Skickade in en bild på hojen, med just utbytt bakdel (egenbyggd bakram, inga ingrepp i ram), borttagen helkåpa, fightad helt enkelt.

fick ett svar:



Maila in bild och fråga, få det på papper.
Finns en anledning att dem vill ha en bild på din hoj vid tecknandet.



Blev en liknande försäkring på Svedea.

Detta gäller nog mer om det är helförsäkring.
Det är ju vagnskadan som ställer till problem för bolaget om man går omkull.

Det blir ju krångligt när man lämnat in hojjen och verkstaden inte ens vet hur den ska se ut längre.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag har inte sett någonstans i svedeas vilkor att man inte får bygga om bakdelen men det är nog bäst att fråga dom iaf så det inte blir några problem när du ska teckna försäkring.

Ska ringa de och kolla imorgon.

Nikel skrev:
Detta gäller nog mer om det är helförsäkring.
Det är ju vagnskadan som ställer till problem för bolaget om man går omkull.

Det blir ju krångligt när man lämnat in hojjen och verkstaden inte ens vet hur den ska se ut längre.
Just Classica är ju en helförsäkring. Sen tror jag nog tanken med undantagen är att folk inte ska ta 20+ år gamla hojar, renovera upp de med ny sving, gaffel, dämpare etc etc för att sedan ändå komma undan med den billiga premien på vad som i praktiken blir en relativt modern hoj.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Detta gäller nog mer om det är helförsäkring.
Det är ju vagnskadan som ställer till problem för bolaget om man går omkull.

Det blir ju krångligt när man lämnat in hojjen och verkstaden inte ens vet hur den ska se ut längre.

Classica försäkringarna å bilsport o svedea finns bara som helförsäkring :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Flyttade tråden hit. Tror det passar bäst här.
Det är för lite teknik för Teknikforumet. Mer en fråga om försäkringsvillkorspraxis.

Mvh
Jörgen
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
För att följa engströms exempel:

jag fick min dr600 från 1988 classic försäkrad hos bilsport & mc och bilden nedan var en av bilderna jag skickade till dom..

Skrev vad som var ändrat på den och att alla originaldelar fanns kvar, är inne på andra sommaren med den och än så länge har dom inte sagt att den ser för modern ut :)
 

Bifogat

  • dscn1641z.jpg
    dscn1641z.jpg
    143.2 KB · Visningar: 80

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Nu har jag ringt och pratat med Svedea och denna gången hade jag tur att prata med någon som verkade kunnig. Enligt honom så är det ok att modifiera hojen så länge besiktningen tycker det är ok, vilket jag tolkar som att du kan modda tills bes kräver en regbesiktning till ombyggt fordon. Däremot får man bara ut marknadsvärdet av hojen om något skulle hända så jag antar att diverse modifikationer inte täcks av detta. Känns som en rimlig risk att ta, med premien i åtanke.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top