Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Fina grejer. En tocken där lufthammare verkar ju vara ultra.

Yes!
Hade tänkt att beställa hjulen du länkade till (byggsats), men de hade dem inte hemma :( så blev det att jag fick tag på ena sån där lufthammare, och det funkar kanoners!
Blir kanske ytterligare bättre med hjulen, men detta duger till en klåpare som mig ... än så länge iaf :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Blev en snabb sväng idag till hålan :)
Inte fick jag gjort det som var tänkt, svetsa. Har fixat en billig tig, köpt elektroder o gas o fan o hans moster ... men få skiten att funka va inte te å tänka på.
Gav upp och filade till cutsen ... som nu är rätt klar ... som cuts betraktat ... ja, den ska ju kompletteras med baklyse, blinkers åh annat tjaffs som egentligen inte alls vill ha dit ... och så måste ju den ju svetsas ihop då :)

Nästa del blir sadeln ... jobbar mig framåt nu :) och tanken får komma sist, lär väl bli att korta den något, men men, den dan , den sorgen.
Några bilder på dagens filande blev det inte ...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vad var det som inte fungerade med TIGen ? Startade inte alls eller var det själva svetsandet som inte gick ?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det låter om den, men den tänder inte ... funderar på om det kan ha med strömmatningen att göra.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tala är silver ... Tiga är ..

Guld ??
Idag fick jag ju iaf igång harven, svetsat så det glött om grejerna :) Det var inget knas med svetsen, det var skit bakom spaken :död
Kul som satan, men lätt, njae ... som tur var så testade jag på spillbitar först, det blev ju en del hål om man säger så.
Misstänker att jag behöver en tunnare elektrod än den 2,4 jag har nu. Körde på runt 15 amp .. det blev hål ändå :) Och så tror jag att jag behöver träna lite till innan jag ger mig på att svetsa i plåten till cykeln.

Tejpade ihop cutsen och monterade, satte ditt "sadelämnet" och måttade in med tanken :hihi
Jaja ... får väl banta satan om jag ska få ner arslet däremellan ... och det hade jag ju inte tänkt, så fram med tigersågen och kapa bakdelen. Passade på att höja den något samtidigt. Näste fast ett rör och tänkte sätta ett annat rör utanpå, så kan jag justera lite innan allt svetsas klart.

Cuts på plats 1.jpg Cutsen ihoptejpad

Cuts på plats 2.jpg Sadelämne och tankunderdel ... det blev trångt :)

avsågad bak.jpg Tigersågen får jobba lite

Ny bakdel.jpg Svetsar på dubbla rör så kan jag skuta cutsen i rätt läge

Ny bakdel 2.jpg Första rören på plats ...

Avslutar dagen med en P-Bot ... man tackar !!:glömdet
 

Bifogat

  • fastsättning cuts 1.jpg
    fastsättning cuts 1.jpg
    84.5 KB · Visningar: 203

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Äntligen fått ihop bakdelen :)
Cutsen är svetsad, pinnad ... gick över förväntan. Bakramen klar, skall bara måttas in och svetsas fast. Men det får vänta tills sadeln är klar. SÅ ska man ju komma på ett bra sätt att få isär grejerna .. tanken är ju att gömma batteriet i cutsen.
Bilderna ligger i telefonen ... kabeln ligger på jobbet :)
Nu ska cutsen slipas ... och tanken är att tennspackla den.
Nån som vet vart man köper det i Göteborg ?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Pillerill ...

ett steg fram och ett par tillbaks.
Fick ju ihop cutsen och bakramen på ett vettigt sätt. Dock kvarstår nåra små detaljer :)
Hur ska man bygga sadeln? Hur ska "framsidan" av cutsen se ut, hur ska den kunna demonteras på ett vettigt sätt osv osv ...

Fick iaf fortsatt bygga på cutsen framåt (syns inte på bilderna) med plåtar som räcker rören i bakramen, dessa ska ju sedan ... antingen övergå i en sadel ... eller bortsätta fram för att möta tanken, och bilda bas för en sadel .... :) I-LANDS problem


cuts ihop 1.jpg cuts på plats 2.jpg
Cuts på plats 3.jpg Cuts på plats 4.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Dags att lägga på ett kol ..

om man ska ha nåt att åka på, nu när Trajjan är borta. Antar att den är leksak i nåt ytterområde och dumpas när det bara är skit kvar av den?

Nåväl, istället för att deppa över det så har det bankats för fullt i garaget.
Kom på hur jag ska låta sadel och cuts mötas.

Ena fästet till sadeln fick jag dit med, sedan var klockan så mycket så jag kunde inte med att hålla på att banka längre :)

cuts 6.jpg cuts 5.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
stulen?? men fint dÅ blir du motiverad att bygga klart:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Japp, nåt klåfingrigt helvete tyckte att han behövde den bättre än mig.

Ja :) om nu inte FB är snabba ... jag har ju kört nästan varje (snöfri) dag sedan 13:e mars , så jag vill ju ha nåt att åka på NU!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
hopp trist .... jag har Även prickat in nÅgra snÖiga...hoppas du fÅr stÅlar snart dÅ. men bygg pÅ som fan undertiden:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tar en månad innan FB lösen in den :4skrika
Funderar på att hitta nåt annat billigt innan dess. Även om jag bor i Garaget så är det massor kvar på Yamman innan den blir körklar. Och så har man ju ett jobb att sköta, och barn att ta hand om, och en sambo som vill ha lite sällskap (då och då iaf :) )
Jag har inte tittat på motorn än, och den BEHÖVER tittas över ... läcker olja från ventilkåpan/muttrarna och det ser ut som topppackningen har gått. Den är fuktig vid kylflänsarna vid cylinder/topp skarven ...
Men visst, jag funderar på att köpa en gammal tank och slänga dit så länge, för den kommer att ta tid att få till ... den ska ju bli tät också :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tråkigt med trajjan men XJ:n ser ju ut att ta sig:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Sadel & Cuts ...

Nu börjar det ta form ...
Gott att banka av sig lite ilska o frustration över trajjan

Lillkameran är fortfarande på semester i London så mobilen får ge en bild av hur det ser ut .. om än en dålig sådan :)

Fästen så nu sitter sadeln som en smäck :)
sadel 1.jpg

Ja, inte är svetsarna vackra, men skiten sitter iaf ihop
cuts på plats 5.jpg

Ska försöka klämma in en liten packning mellan sadel och cuts sedan.
cuts på plats 6.jpg

Nästa steg blir att få till anslutning mellan sadel o cuts på undersidan och få till en snygg linje ... vidare fram mot ... TANKEN :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Börjar ju se riktigt bra ut:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar.
Blir en sväng till ikväll efter jobbet. Ska försöka styva upp bakdelen på sadeln som går upp på cutsen, sedan börjar inpassning av mötet mellan tank o sadel :)
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Nu börjar det arta sig ordentligt. Ser riktigt bra ut :) Det är lätt plågsamt att se någon hålla igång så som du gör när man själv inte kunnat öppna garagedörren på alldeles för länge. Men snart så!

Tråkigt med Triumphen, blev den stulen i garage eller utomhus? :(
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Nej, det är ju mycket annat som ska hinnas med också, här i livet. Just nu är jag gräsänkling, så då kan jag ju passa på att vara där ganska mycket :)
Den stod i låst garage ... men det hjälpte inte. Tror den stått säkrare på gården faktiskt.
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Tackar!
Nej, det är ju mycket annat som ska hinnas med också, här i livet. Just nu är jag gräsänkling, så då kan jag ju passa på att vara där ganska mycket :)
Den stod i låst garage ... men det hjälpte inte. Tror den stått säkrare på gården faktiskt.

Ja då får du passa på. Men det verkar du göra också :tummenupp
Alltid störigt att få saker stulna ur låsta utrymmen. Då ligger det ju planering bakom på ett eller annat sätt. Hoppas försäkringsbolaget jobbar fort nu då, men det är ju inte ofta tyvärr...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top