Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Härligt att du uppskattar mina försök att vara till lags :)
Tyvärr saknades en till sadelfästet... men det kommer
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, den andra muttern hade jag som distans när jag kapade av bulten så det är en riktigt ful fulskruv dessutom :)
Men det kommer nog bli att byta en hel del av bultarna på hojen vad det lider...
Vart ju en sväng till garaget igår, men fy fan vad det tryter med orken nu... gick mest och störde de andra i garaget igår :D

Kastade i batteriet i Trajjan igår också... :tummenupp
Rätt sugen att dra en repa nu, måste besikta pärlan... men först byta ljuddämpare o kolla bakbromsen
Den startade iaf utan knorr.... av nån anledning så måste man hålla inne kopplingen? Det har varit så så länge jag haft den, men det måste ju va nåt som e tokigt :va
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Nää visst är det väl så på trajjan men man kan släppa den när den startat om neutralen är i. Annars kan du bygla brytaren vid kopplings handtaget.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nää visst är det väl så på trajjan men man kan släppa den när den startat om neutralen är i. Annars kan du bygla brytaren vid kopplings handtaget.

Ahh, det ska vara så alltså :)
Ja precis, så snart den startat så kan man släppa kopplingen i N-läget.
Naturligtvis kom jag inte ihåg det med en gång... :va
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Snurrpanna! Kopplingen ska va indragen på alla hojar med elstart mig veterligen.:7peta
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
OK... men jag har ju iaf 2 hojar till som INTE behöver det, trots startmotor, kan inte minnas att Kawan hade det heller.. jaja trajjan är kanske nåt nyare.
Men visst, jag kan ju se vitsen med det...
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Fasen vad lusten gått o gömt sig :)
Fick iaf vaskat av trajjan lite idag. Skarvat till en sladd till en blinkers, kollat olja o bytt ljuddämpare, så nu ska jagas beisktningstid... naturligtvis blev det en lite provtur också.... GÖÖÖÖÖÖTTTTT!!
Våren o värmen är ju här :tummenupp
Fast den låter ju rätt fjösigt med orginaldämparen :)

Hittade batteri till Yamman också, naturligtvis glömde jag mäta cutsen när jag vart i garaget. Innsound (tror jag de hette, har anlitat dem för när ABS-styrningen la av på bmw'n), de hade ett 12/12 som bara var 10 cm högt, bör ju kunna gå att smyga in i cutsen :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jaha..ja...så super Zäta börjar tappa motivation...är detta möjligt !? :D
Det är nog bara en lite down grabben...den kommer igen ska du se.

Själv tittar jag mer på flugspöt än hojjen...men jag vet att en paus bara gör gott. Kommer ta lite småprojekt med hojjen när jag känner för det för att sedan ladda hårt inför hösten igen.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Du har helt rätt, men också ett (? eller fler) bygge i bagaget, jag är ju så j-a sugen på att få fram slutresultatet nån gång... OCH jag gillar ju den där kreativa delen mer... när jag får gå loss med storsläggan, forma o svetsa ... ja, du vet :)
Så nu är det lite transportsträcka för mig :)

Men jag har faktiskt börjat fundera på att plocka fram och damma av kameran igen, och nån fisketur ska jag väl hinna med i sommar oxå...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Det finns bara ett sätt...kör klart Z-hojjen och njut av den i sommar :tummenupp
När du börjar nästa bygge fattar man hur lång tid det tar och man sätter en annan tidplan och gör allt det där som man funderade på men aldirg gjorde på förra hojjen.

Det kommer bli grymt Zäta !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Helt rätt, pung...t! :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Blev lite bankat idag... kan bli bra :)
Ett embrio till frontkåpa..

6 kåpa 1.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Fick bytt till sommarsulor idag, kollat olja och lite småpill. Naturligtvis hade handbromslänkaget satt sig ordentligt och behövde ett rejelt tag med mjukgörande :)
Men nu ska den nog vara klar för besiktning, kanske man kan vara ute i god tid för en gång skull :)
Imorgon ska Trajjan besiktigas, enda funderingen är bakbromsen, den tar ju sådär, men allt såg OK ut?
Jaja, vi får se vad besiktningsman säger..

Bankat lite till idag... lurar på om jag inte ska ha en "hel" toppkåpa iaf... hade ju först bara tänkt en liten vindavvisare...

7 kåpa 1.jpg 7 kåpa 2.jpg
7 kåpa 3.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag röstar för "helkåpa"! Med lite urkapningar och ett liiiitet glas så kommer det så sjukt coolt ut, riktigt udda och härligt. Du har ju verkligen inte följt "traditionella" former på baken och tanken, även om du har inspirerats av klassiker. Dock tror jag att du ska överväga att göra den i aluminium eller faktiskt plasta den i glasfiber (kolfiber? :brynad ) När du sedan är färdig kan ett fläckfritt exemplar med tillhörande ställning för en moddad SR500 skickas ner till mig i Skåne med valfritt transportföretag.:D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja det vore ju en ära Rally, men jag skrev nog i nåt av de första inläggen, att om det verkligen skiter sig med plåt så ska jag kolla på glasfiber...... men där är jag inte riktigt ännu :)

Kåpan tar sig ... ungefär som du beskrev kanske :) ....
En del kvar men formen känns ok...eller?

Avslutade kvällen med att börja göra fästen... sicken tur att man tog bort de som satt från början, åtmindstånde det i framkant hade garanterat funkat nu :3freak

7 kåpa 4.jpg 7 kåpa 5.jpg

7 kåpa 7.jpg 7 kåpa 6.jpg

7 fäste 1.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Du har ju blivit äckligt duktig på plåtarbete ! :Bugar

Jag beställer ett body kit till en Shelby Cobra...med dina skills har du klart det om några dagar :hihi

Riktigt jävla snyggt Zäta ! Håller med fisken...en liten remsa plexi vore grymt.

:rock
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja det vore ju en ära Rally, men jag skrev nog i nåt av de första inläggen, att om det verkligen skiter sig med plåt så ska jag kolla på glasfiber...... men där är jag inte riktigt ännu :)

Kåpan tar sig ... ungefär som du beskrev kanske :) ....
En del kvar men formen känns ok...eller?

Avslutade kvällen med att börja göra fästen... sicken tur att man tog bort de som satt från början, åtmindstånde det i framkant hade garanterat funkat nu :3freak

View attachment 382683 View attachment 382684

View attachment 382681 View attachment 382685

View attachment 382682

Ännu ett kanonjobb. :tummenupp

Undrar om man skulle handla lite plåt ?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar grabbar!
Värmer att höra :krama

Jodå, kåpan ska kapas ur där jag kladdat med en märkpenna, måste bara fixera kåpan på hojen så jag får rätt linje, sedan ska kanten förstärkas och en liten låg ruta ska på plats.

Jag och en polare i garaget har faktiskt snackat lite om bilar :)
Men det får bli i ett annat garage, nån annan gång... men vem vet.
Men NU ska jag inte påstå att jag skulle fixa det, det är en sak att fippla lite med smådelar, nåt helt annat att fixa till en motorhuv tex, där varenda liten miss lyser :va

MEN det är grymmt kul, fler borde absolut prova.
Stf@ du om nån som verkar vara rena allkonstnären kunde säkert knåpa ihop nåt!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top