Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar
Jag har ju tillverkat en egen baklampa, men naturigtvis tar bakramen i :3freak
Så just nu är jag inne på att köpa en färdig som har både regplåtshållare, gabljus, blinker iett, och fästa baktill på cutsen...
Man skulle ju kunna tänka sig nåt lågt monterat på ena sidan (typ som på många bobber/choppers )... men då har man ändå blinkersen kvar....

27 taillight 7.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan du inte bara fälla in lite dioder i baken då? Eller fälla in ditt hemmagjorda bakljus?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Hur du än vrider o vänder på't så måste ju som sagt skylt, blinkers samt skyltbelysning dit. Och då finns det ju faktiskt mindre bromsljus med inbyggd skyltbelysning som du kan sätta på skylthållaren.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Rally, nej, det var ju just det... hade lite otur när jag tänkte :) så ramen går precis bakom den ända plana ytan bakpå cutsen där lampan kan fällas in...
Dioder har jag varit inne på, men dels så är det lite modernt, och så var det ju som Broberg skriver, det är ju lite annat som ska till med.

Broberg, ja, den är ju inte heller så retro, men det är en sån jag är inne på. Och skulle man mot all förmodan få för sig att "visa upp" pärlan nån gång, så är det lätt att skruva av....

Horn1, tack
Räknar man bort det som gjordes i gamla garaget, inget av det finns ju kvar... kanske 700 timmar...
Men mycket av tiden handlar ju om att lära sig... fortfarande...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du kan ju fälla in dioder för både blinkers, broms och bakljus. Skylltbelysningen löser du som jag, en liten söt skruv med pytteliten lampa i (som kommer vibrera sönder efter 2 minuter på min hoj:hihi).

Annars så tycker jag att du helt enkelt borrar två hål på undersidan av cutsen och skruvar fast hållaren i. Sen köper du likadana blinkers som EST, de är pyttesmå! Jag tycker många se baklysen som något ful men nödvändigt, vilket i mina ögon är fel sätt att se det. Ett snyggt lyse kan höja intrycket ordentligt. Kan du inte fräsa/svara ut ett baklyse som smiter åt runt kåpans runda delar eller är det "omöjligt"?

Ps, min barndomspolare var nere och hälsa på i söndags och kika på hojen, han fatta inte varför jag inte satt i hop den. När jag beklagade mig över eler så höjde han lite på ögonbrynet och konstaterade att "det är ju inga problem, det löser vi nån helg".:banana:banana
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ett tipps lite sent påkommet men bygg ihop siken innan lack riv sen & lacka sen ihop igen tråkigt men man vet att det går...sen kan jag absolut inte säga att jag alltid gjort så...
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Rally... håller med dig... och tycker att jag gjorde en rätt snygg lampa :)
Men du kan ha rätt att det går att smida till nåt annat... man blir bara lite trött och ger upp lite ibland..
Mycke på alla plan just nu :va
Jag får väl dra lite el eller nåt tills ideerna kommer igen :)
Idag kom iaf 2 m2 tunn plåt, så nu kan jag börja smida på en retrokåpa :)

Fast först ska jag fira påsk med barnen, imorgon drar vi till Ostkusten :tummenupp

Est, jag säger bara: nästa gång... då j-lar :) .. eller näst nästa kanske :)
men du har så rätt, och hur mycket det förmodligen skulle ta emot, så ska jag absolut försöka bygga hela hojen klar innan lack nästa gång :tummenupp
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
vill du absolut fälla in den i cutsen da?
Du som är så händig kan ju snickra ihop en cool hållare för hela paketet alternativt en för bara lampan som du placerar där du tänkt från början men lite distans från cutsen och fäster innanför i ramen?
Ska rita upp hur jag menar vid tillfälle
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tanken var ju att få det att se så proffsigt ut som möjligt (trots att man e klåpare) så infällt var det givna valet, men självklart är det alltid roligt med input... och kan man få ideer som går att sätta i verket är det ju kanon!
Jo man kan nog snickra ihop nåt, tänkte lite genväg, eftersom det ändå inte blev som jag tänkt :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba Zed !

E tillbaka från min fisketur så nu kan jag häckla och irritera härpå SH igen :D

Jag skulle nog gott för en sidomonterad bromslyckta och nummerplåt, du har stuket på hojen för det.
Bygger du en "enhet" för detta kan du klämma dit den fina mässingslycktan. Är det så att den ska sitta bakom hjulaxel...tror jag läst det i nån tråkig regelbok ?

:rock
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Tjabba Zed !

E tillbaka från min fisketur så nu kan jag häckla och irritera härpå SH igen :D

Jag skulle nog gott för en sidomonterad bromslyckta och nummerplåt, du har stuket på hojen för det.
Bygger du en "enhet" för detta kan du klämma dit den fina mässingslycktan. Är det så att den ska sitta bakom hjulaxel...tror jag läst det i nån tråkig regelbok ?

:rock

Sidomonterad nummerplåt är snyggt (kommer köra med det på min XS) men ska man även ha lyktan där så måste man ha en lykta även på andra sidan för att få det godkänt. Stämmer att plåten ska sitta bakom hjulaxeln också.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjenare Kawa
Hur var fiskafänget då? Havsöringen är ju lite mastigare på därborta... var själv i Västervik föresten :) Kan ju inte vara mer än några mil från borgholm... fågelvägen :)
Ja, jag får lura lite på vad det blir för lösning på bakljus osv... men det kan ju va en ide faktiskt.. ang regler får jag kolla i SFRO handboken
Ha det :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Bakom hjulaxeln tycker jag gott kan tolkas på två sätt. Det beror ju på vilket håll man kolla ifrån.:crash
Men tyvärr är det nog så att den ska sitta mer bakom bakhjulet. Jag vet inte om min skyltlösning skulle bli godkänd på bilprovningen, det har ju en tendens att vara lite si och så med gamla saker. Ibland är det bara "jaha, men det kan ju inte vara så viktigt egentligen..." eller "det där fixar du när du kommer hem va?" men sen finns det ju folk som hetsar upp sig för det minsta lilla. Farsan fick ombesiktning på sin Volvo PV 444 från början av 50-talet för att det "lös vitt bakåt". Det saknades en liten täckbricka i kofångaren som gjorde att skyltbelysningen "lös vitt bakåt":huvet
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Sidomonterad nummerplåt är snyggt (kommer köra med det på min XS) men ska man även ha lyktan där så måste man ha en lykta även på andra sidan för att få det godkänt. Stämmer att plåten ska sitta bakom hjulaxeln också.

Åh fasen, men jag har nog aldrig sett ett sådant "dubbelmontage" :va
Men snyggt som fan är det :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Bakom hjulaxeln tycker jag gott kan tolkas på två sätt. Det beror ju på vilket håll man kolla ifrån.:crash
Men tyvärr är det nog så att den ska sitta mer bakom bakhjulet. Jag vet inte om min skyltlösning skulle bli godkänd på bilprovningen, det har ju en tendens att vara lite si och så med gamla saker. Ibland är det bara "jaha, men det kan ju inte vara så viktigt egentligen..." eller "det där fixar du när du kommer hem va?" men sen finns det ju folk som hetsar upp sig för det minsta lilla. Farsan fick ombesiktning på sin Volvo PV 444 från början av 50-talet för att det "lös vitt bakåt". Det saknades en liten täckbricka i kofångaren som gjorde att skyltbelysningen "lös vitt bakåt":huvet

Sånt som jag ändå ska smida fram och få fast kan man ju försöka göra så "lagligt som möjligt"... så kanske de inte hetsar upp sig så mycket över allt annat jag gjort.... hrmm :D
Eller så gör jag tvärt om... ger dem nåt smått att hetsa över... så de glömmer att kolla ram osv.. :va
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Du kan ju oxå ha det stora fula bes.kittet med reg.plåt, blinkers, reflex mm som man bultar på en gång varannat år. Sedan har du fin-plåten med miniblinkers som du kör med normalt..

Det är bara fantasin som sätter gränserna...jag har inte ens börjat fundera på hur jag ska lösa det på min hoj :hihi


:rock
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Åh fasen, men jag har nog aldrig sett ett sådant "dubbelmontage" :va
Men snyggt som fan är det :)

Ja det skulle ju vara skitfult med lyktor på bägge sidorna så jag kommer ha bakljuset monterat under cutsen och bara ha skyltbelysning vid nummerplåten. Ska man sen vara laglig på besiktningen så ska reflexen sitta i mitten så jag fäster den väl provosoriskt där men sen kommer jag ha den vid nummerplåten.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
1:a april och deadline... ja det sket sig ju, så nu kan man ju lägga det åt sidan då :)
Nästa månad blir det platsbyte i garaget och min plats blir liite större... kommer defenitivt att påbörja projekt No2 då...

Nej, det är ju en tanke att ha en ful för besiktning och en annan till vardags... får se hur det löser sig :)

Ägnat några timmar i kväll åt sadelstommen, dynmaterial och lite andra infästningar till sadel och tank..
Mest en massa pill alltså....

Funderar på att ta en plastskiva (ikea skärbräda) och bygga själva sadeln på och sedan fästa i sadelstommen...

2 hojen 4.jpg 2 hojen 1.jpg

2 hojen 2.jpg 2 hojen 3.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skönt at någon lyssnar på mig, jag ser fin-mutter på ett typiskt ful-mutter-ställe!:tummenupp
Ja, IKEAs skärbrädor är bra till nästan allt, utom att skära saker på. Jag byggde ju en batteri/elavdelarlåda av en skärbräda som hade slagit sig nått djävulskt av varmvatten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top