Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Så var det väl dags att uppdatera lite, inte för att det hänt några stordåd precis, men lite smått iaf.

Tanken (som fortfarande inte är färdig) har iaf fått en form som känns OK. Lite förlängd har den blivit så det blir att skjuta lite på sadel o cuts.
Höger axel har fått sig en rejäl inflammation ... undrar varför :) , så man är lite invalido för tillfället.

Tanken kompletteras nu med de resterande delarna ...

tank mars.jpg

Tejpad ...
tank mars 2.jpg

skarvarna blir godkända...
tank mars 3.jpg

Ihåligt ... har börjat vika till en framkant
tank mars 4.jpg

Så fick man en rejäl insulinkänning (har diabetes) ... då ser världen ut så här ungefär :)
snurrigt.jpg

Locket på... ja, den ska passas in lite till först
tank mars 5.jpg

Och så här blev det nu då ... tanken skall ju ner lite i bakkant. Sadel o cuts för slyttas bak en bit
Mockup1.jpg
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Ser grymt ut detta! Jag gillar att du gör så mycket för hand. Det finns ju få saker som är bättre terapi än att banka på metall änna. Stuket ser grymt ut och jag tycker du har fått ett flow i formen som är intressant.

Jag hoppas inte du tänker lackera dina bearbetade metall-delar sen för övrigt. Hantverket skall synas! :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack! Man bockar o bugar
Helt sant, nån psykoterapeft lär man inte behöva i första taget :)

Nja ... hade jag fått till en finish som var OK, så hade jag inte ens funderat på att lacka. MEN, nu är inte ytan ens i närheten av bra, tyvärr. Så jag lär bli tvungen att spackla o lacka grejerna.
Men en polare har lovat att hjälpa mig att svarva några hjul, så jag hoppas ha ett engelskt hjul inom en snar framtid.
Så... det lär byggas fler tankar i framtiden!
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Ser riktigt bra ut!!! Har man väl börjat banka plåt ser man bara nya o nya möjligheter hela tiden.:smasha Urskoj o skapa något från ingenting, ger mig en tillfredställse skapandemässigt som är svår att klå.
Ser kanon ut!!:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar tackar :)
Vart en sväng i kväll, hoppas få upp ett par bilder imorron. Lyckades ju naturligtvis bränna hål på tankjäveln :huvet när jag skulle nästa fast en plåtbit .... så nu fick man lite merjobb, igen :) Skyller på pinnsvetsen :va
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Får slänga upp lite bilder med från gårkvällens övningar ....

Svetsen laddad :hihi
1 svetsa 13_3.jpg

Klantarsle :va skulle kanske inte kört på så hög värme
2 nya hål 13_3.jpg

Till slut så kom den på plats iaf
3 nya kant 13_3.jpg

Börjar likna nåt ... och inpassningen känns ju kanon
4 passform 13_3.jpg

Bara nästa sida kvar
5 nästa sida 13_3.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hade missat din byggtråd!
Satan sicket jobb du lägger ned på tanken.
Har du ingen MIG du kan låna? Ett rent helvete att svetsa tunnplåt med pinne.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nej, jag känner ju inte som många som mekar här i faggorna, men en tig är införskaffad, ska "bara" fixa gas också :)
Sen ska det tiggas så det glöder i plåten! Har ju bara kört lite punkter med pinnen.

Ja, det har varit en resa, har ju ingen som helst erfarenhet av att meka MC eller knacka plåt sedan tidigare, men så j-a roligt! (trots en del små motgångar). Tanken med hela bygget (förutom att få en caferacer då) var ju just att lära mig en massa. Målet är fortfarande att ha den körbar till sommaren ... vi får se hur det går :)

Och får jag ihop det, så lär det bli fler byggen. Skulle ju gärna bygga nåt runt en snygg paralelltwin nästa gång.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Nu har vi väl allt legat på latsidan i garaget ett tag? Dags för oss att ta ett ryck i våra byggen! :smasha :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:)
Yes, föräldrarna är dock i lite behov av hjälp för tillfället, så det har varit och kommer nog att bli lite pendlande till Västervik ett tag. Men jag hoppas snart komma ut en sväng till garaget också ... hoppas ju fortfarande kunna köra caferacer till sommarn :)
Ha det gott!
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Lite mer inspiration : ) .... kompisens xj400-83 bygge i min verkstad. Blir helkåpa med yamahas racingfärger från 70 talet gul o vit o svart med guld fälgar.
jonas xj400.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Lite mer inspiration : ) .... kompisens xj400-83 bygge i min verkstad. Blir helkåpa med yamahas racingfärger från 70 talet gul o vit o svart med guld fälgar.
View attachment 357490

:)
Ja, gordon var ju faktiskt en av mina första inspirationskällor ... hmmm, det är alltså DITT fel att jag står och fryser i ett kallgarage med en axel så inflammerad att jag knappt kan klia mig i ars****

Ang xj400:an ... du som knackat fram tanken? Ser ut att kunna bli ett schysst bygge....
Och just nu behövs lite inspiration ... lägger ju all ledig tid på vägen nu .. satte på en titanpipa på Trajjan igår :yoparty
Rackarns vad det väsnas, och vilket vrid det blev :3freak , visste inte att det gjorde så stor skillnad. Den är ju mappad med den pipan och öppet filter .. så nu blev det väl som mappningen var gjord för :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, den ser lite hög ut i baken :) och antar att det är även därför den extra kedjerullen sitter där?
Även vinkeln på svingen skvallrar ju om en viss höjning.
Jag kommer dock inte att plocka just den ideen, då mina ben (som fö. är alldeles lagom långa för mig) inte tillåter speciellt höga cyklar ... dock ser den j-igt läcker ut

Men just vid svingens infästning tycker jag att hans lösning är fantastiskt snygg!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Så var det äntligen lite tid över ....

för en sväng till garaget.

Fixat en liten kompressor ...
kompressor1.jpg

Och en luftdriven hammare...
hammare1.jpg hammare2.jpg

Resultatet ... helt OK, och blir säkert bättre när man får lite kläm på det

Före (gamal bild)
hugger4.jpg

Och efter några minuters nötande i kväll
hammare resultat1.jpg hammare resultat2.jpg

Det syns kanske inte så bra, men det är rätt stor skillnad :tummenupp


Så, hoppas komma ut fler kvällar, lite tidigare, för är det nåt den här grejen gör, så är det väsnas ... så in i h-e , bara hoppas att inte grannarna får spelet innan tanken är klar :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top