Yamaha XJ 600 goes cafe

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Zäta: Fan, du preppar redan för lack..??! Jag ligger hack i häl men har ett fått blästrat ännu...
Tror oxå på det Twin säger, grunda, spackla, (grunda igen) och lacka !
Har du lackbås eller ska du lägga ett tunnt lager lack över polarnas hojjar :D

Twin: Mellan raderna läser jag att du är proffisionell svetsare. Vad är din syn på Alu-svetsning med DC tig och Argon. Glöm det eller ?

Rally: Jag har ett äkta Jakaranda träd hemma ! Dock skall det bli en Bonsai...men om ca 20 år kan jag bidra med en lite pinne :D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kawa: Glöm det. Fysiskt omöjligt dessvärre. Funkar bättre med MIG men inte bra.. argon som gas funkar men ArHe blandning är det optimala
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:D Jag tror att speciellt Andreas som har en egenbyggd HD lackad av "FLICKAN" (motivlackare) skulle bli ruggigt nöjd med lite benvit färg på sin gröna pearl och bladguld :hihi
Nä, funderar på ett partytält... men det verkar inte vara direkt säsong för sånt just nu :va
Vi har ett kallutrymme som jag nog kan använda under julhelgerna, så får väl bygga nåt med lite reglar & plast och så slänga in en kupevärmare.
Japp... ah, man vet aldrig vad som händer... när jag är i farten :rolleyes:, men nån gång måste ju lite färg på grejerna så det inte börjar rosta.
Idag gjorde jag iaf en hugger, så inte all skit åker rätt in gasarna när man är ute o tutar..

Började med ett gammalt "ämne" som fräschades upp och fick lite bättre passform.
Klippte även till en bottenplatta som ska fästas i svingen, 4 rejäla bult ska väl hålla grejerna på plats.
12 18 hugger 2.jpg 12 18 hugger 1.jpg

Sen fick jag för mig att jag skulle ha en rygg, utseende men också för stabiliteten...
Handknacka med en huggmejsel som blev tillslipad med en rundning... trots det så lyckades jag naturligtvis klyva plåten :huvet men, men inte värre än att det gick att loppa ihop igen
12 18 hugger 3.jpg 12 18 hugger 4.jpg

Sen mäta o rikta in grejerna och ihop med allt
12 18 hugger 5.jpg 12 18 hugger 6.jpg

Inte direkt linjerat, hjulet hänger på sned... efter lite justering och ett par hjälpande händer så såg det riktigt bra :)
12 18 hugger 7.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Snyggt men när det är så tight till hjulet så skulle jag sätta ett par stag små nätta duger gott för den där kommer allagånger att åka emot däcket tror jag som iförsig inte har tallat på grejerna. Men de har en förmåga att lyckas röra sig mer än man tror.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skitfint Zäta! Jag var ute i mitt garage idag och hämtade farsans julklapp (ett stort sätt med massa borrar)
Men jag lyfte inte ens på skynket till hojen.:( Jag skäms lite, men mitt klämda finger är i alla fall på bättringsvägen verkar det som så snart ska jag ta mig i kragen igen.

Hur bred är din sving och vilken diameter har svingaxeln? Funderar på om en sådan skulle kunna passa på min SR, den ger ju ett lite biffigare intryck.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag hade egentligen inte tänkt att ha stag, men du kan säkert ha rätt i att det rör sig mer än man tänkt sig...
Får se vad jag kan hitta på... jag var lite inne på att lägga en plåt ovanpå, i någon form av mönster.. ( :D nu får Kawa spader), och sedan låta den gå ner på svingen närmare hjulcentrum... hmm, får göra en pappmall.
Fast den tanken blev lite ersatt av ryggen som går längs med skärmen.
Tanken är ju att så snart som möjligt bli klar med all svets så jag kan öppna spackelburken :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, va fan säger man...btw..slängde ihop en hugger. :kulspruta Z
Du e grym Zäta..älskar ryggen, kanske lite lång.

Jag brukar sätta reglar i taken, byggplast ner och coupé-fläkt som du säger.

Twin: Inget lönt att prova ? Lära sig den hårda vägen...?
Läste en blogg där de hävdar att det funkar..
Kolla under aluminium på länken: Wiki
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Skitfint Zäta! Jag var ute i mitt garage idag och hämtade farsans julklapp (ett stort sätt med massa borrar)
Men jag lyfte inte ens på skynket till hojen.:( Jag skäms lite, men mitt klämda finger är i alla fall på bättringsvägen verkar det som så snart ska jag ta mig i kragen igen.

Hur bred är din sving och vilken diameter har svingaxeln? Funderar på om en sådan skulle kunna passa på min SR, den ger ju ett lite biffigare intryck.

Gott att fingert är på bättringsvägen!

Tackar, jag tar ett par mått nästa gång jag är i garaget.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Kawa!
Ja nåt åt det hållet får det bli... fast vi har typ 5 meter i takhöjd, så nån variant.
Fasen, jag är sååå sugen på att få gå loss med färgpickan.. så jag kommer GARANTERAT att glömma svetsa fast nåt fäste :D och få göra om.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja prova gärna, hårda vägen är bäst! Det har bara blivit svart slagg kvar när jag provat. Och mina ganska hyfsat välinformerade lärare och mentorer har alltid sagt: går icke. Värm alltis bitarna till 150-200 grader bara. Alu behöver svettas ut eventuella orenheter innan svetsning, annars blir det bara porer.. ursäkta för OT teknikprat i din tråd Z! :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:)
Inga problem, jag lär mig ju lite jag också :tummenupp
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Zäta!
Vilket jävla jobb du har gjort, envis som jag vet inte:)
Hur som haver är du grymt duktig! :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Det värmer att höra!
// Z
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Farsan har en gammal xj600, den är dock i ganska fint skick. Men man är sugen på att sätta kapen i den:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det är ju inte den vanligaste hojen att bygga på, men man behöver ju inte gå så långt som jag gjort med min.
Men vill du bolla ideer o tankar... så har jag ju gjort de flesta misstag man kan , tror jag.... och på tal om tankar, så ligger det ju några halvfärdiga i garaget till XJ :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hoppas du får användning för de bara.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ozeo: japp, det ska jag försöka se till!

Annars har det inte blitt mycket gjort i garaget sista dagarna, fick iaf fräst till ett par vinklar som huggern ska sitta i och brännt fast dom i svingen, så nu är nog fasen allt som måste, svetsat o klart.
Så Kawa... ..........du ligger före :tummenupp

Men men, har inte legat på latsidan, julklappar o julmat...
Och kvällen till ära har man rullat 2,5 kg köttfärs och stekt upp samt fixat julskinkan... ja, den sköter sig ju själv
Naturligtvis så får man avsluta med en bärs och en köttbullemacka :D

12 20 köttbullar bra bild.jpg 12 20 skinka 1.jpg

12 20 skinka 2.jpg 12 20 öl o macka.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Du verkar vara lika vass i köket som i garaget...! :)
Inga funderingar på att modda ugnstermometern men lite mässinginlägg o gälar :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Du verkar vara lika vass i köket som i garaget...! :)
Inga funderingar på att modda ugnstermometern men lite mässinginlägg o gälar :D

Det man tycker är skoj har man ju en tendens att hålla på med och lära sig lite om :)
:hihi gälar ....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top