Yamaha XJ 600 goes cafe

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jävlar i min lilla låda...här händer det grejer ! :tummenupp
Känns som plugger har gått ur och du kommer vidare riktigt ordentligt ! Är det CBR 900 fotpinnar som du fått på ? Fy fan va läckert det blir...vill se mer ! :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Kawa!
Ja, det känns som om det hänt lite :rolleyes:
Ja, från nån lite äldre Blade, gillade modellen skarpt.

Har åter slirat in på att låta tanken va utan botten, ha den som dummy, och bygga en mindre innuti, och då få plats med en massa andra prylar också under skalet... batteri, tändspolar annan el...
Den här tanken kommer ju att rymma typ 30-35 liter eller nåt :va
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Dummy tank låter ju som en kanon ide. Så slipper du ha mycket av elen synlig.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Instämmer med EST angående dummytank. Vad gäller färg så håller jag med om att silver och svart är lite väl vanligt. Dock är det klassiskt.

Jag har spånat på ett "universellt lacktema" för Yamaha hojar.

Guldiga fälgar, typ "gammelguld", lite som japanerna har på sina WRC-bilar.
Blå ram, mörk metallic eller matt beroende på stuket.
Vit tank, kåpor och skärmar.
Svart motor.
Sen varvar man med polerad alu med eloxerad och svarta detaljer, typ siffror och sådant.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Så dummytank är kanske en god ide då .... förutom att ha den som skattkista och gömma gamla lik under, så är en annan stor fördel att... jag lättare kan gå vidare, har såå j-a svårt att lämna nåt som jag inte är 100 nöjd med... det behöver absolut inte vara perfekt, men jag måste vara nöjd med resultatet!! Jag vet inte om det går att fatta va jag svamlar om :va

Hmm, det var många färger ... jag som gillar typ 1 färg (det är fö det jag gillar med choppers, de har ofta samma färg på ram och plåt) , nåväl, ska funderas på :tummenupp
Och ja, silver o svart ÄR snyggt ... o lite tråkigt o väldigt vanligt

Från början var ju mattsvart tanken men där fick nog EST mig att tänka om (det var lääänge sedan) :)

Var fö och inhandlade en liten färgspruta häromdagen... så NÅT ska målas :D
Även om det blir en del pulverlack osv...
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Utan större entusiasm gav jag mig på tanken igen. fram med träslägga och mothåll. Sidorna har ju buktat ut lite för mycket, och lite olika, dessutom var en sidan lite brantare vinklad än den andra... det var svårt att se när man höll på att bygga den, men lätt nu när man kan ta ett kliv tillbaks se på den från lite håll...

Så, bara å bita ihop och puckla på där man märkt ut, och buckligt blev det :)
11 19 tank 1.jpg 11 19 tank 2.jpg

Här syns tydligt hör höger sida (på bilden) vinklar ut ca 2 cm mer än vänstar, snitta bända o banka lite ...
11 19 tank 3.jpg 11 19 tank 4.jpg

Nu börjar grundformen ta sig, fortfarande en del skillnad på vä o hö "rygg", blir en utmaning att få ner dem på samma nivå och i samma linje...
11 19 tank 5.jpg

To be continued :D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan Zäta, det blir ju bra med den tanken...ska du verkligen fuska med en dummy ?
Du kan ju hålla upp bottendelen så du får plats med el under ändå. Snygga TIG-svetsar...du som svetst ?
Jag la mina första trevande strängar idag :tungan
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Va iväg en sväng till nu ikväll. Många bucklor blir det, faan va gott åh banka av sig lite :D
Sidorna har åkt in en bit, de är ju rätt konvexa och svårt att "krympa", men får jag till som tänkt kommer det att bli UBERSCHÖÖNT :rolleyes:
Du tänker typ halva tanken med botten för bensin och halva "tom" för el osv... har funderat lite på det, nja kanske är bästa varianten.
TIGen funkar bättre o bättre i mina händer. Twintorsk här på SH har lagt hälften ungefär och jag resten, han tog sig tid och visade mig lite tips å så, efter det så flöt det på betydigt bättre.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nädu, jag tror du får bygga en till tank Zäta.:glömdet:D
Skämt å sido, det ser fint ut. Angående tanken så kan ju en "halvtank" var en bra lösning.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:hihi You never know

Nä, i grunden är jag nöjd med den nuvarande, nog är den bra bucklig nu, men inte bortom räddning (tror jag) :va
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Yepp, det är så jag menar...men det räcker du har ca 5 cm plats under.
Vill du ha plats för batteri så gör tex främre utrymmet lite större. När du gör allt i plåt så tycker jag det skall vara "the real deal". Det är ju inte så mycket jobb kvar :D

Rock on Zäta
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
The rock is on, metal in my hands and metal in my ears :yoparty

Har några bilder på tanken men tror jag väntar lite med att visa dem... det här kan gå hur som :3freak
Och japp, jag kapade till en "mellanvägg" som skall in i tanken och så kommer tunneln att möta denna. Så främre ca 40 cm blir bensinföråd och bakre 20 blir till el o batteri osv...
Färgsättning har klurats på... är just nu inne på Rallys förslag men skippar nog guldfälgar och blå ram.
Men benvit (eller nåt, kanske lite svag lutning åt vaniljsås :va ) med pistagegrönt som kontrastfärg. Så all plåt och ram blir vitt och så detaljer i grönt? Kanske broms-OK och lite sånt blir i guld / svart, vad tros?

Kvällen ägnades iaf åt nåt så vansinnigt tråkigt som rengöring... FY FAN vad mycket skit som satt i/runt dämparen, och alla andra små j-a veck i de regionerna, krävde både avfettning, stålborste och en massa svordomar... nu ör det lite renare, och en del sitter på hojen igen (provisoriskt). Lyckades få till en blånagel också :glömdet
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tror bestämt att diabetikern är sugen på glass.:D Vanlijsås och pistage.:va
Vit och brunt, som en Newcastle Brown kanske.:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Vit o brunt är inte heller fy skam ....
//Z
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Idag så blev det inte mer gjort än att en kopp kaffe slank ner i garaget :rolleyes:
Men en sväng till färgaffären och kollat lite kulörer blev av iaf, prover på några vita (benvit/beigevit), pistagegröna och en brun nyans fick följa med hem :)
Bor ju också granne med en tygaffär, så ett par bitar av vitt och brunt konstläder hamnade i påsen tillsammans med "ployester vadd :va " ... nu ska det testsys :rolleyes: (nån dag, sadeln är ju inte tillverkad än)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Zäta...se bra till att du inte får en basäng med bensin i framänden av tanken som inte kan rinna ut.
Om du inte sätter bensinkranen fram...
Annars får du lira lite bakhjul för att få ur sista ur tanken :) Men det hade du säkert koll på..

När jag hör klassisk Yamaha tänker jag alltid rött/vitt/svart...det röstar jag på !

1979_yamaha_rd400e.jpg

Min hoj kommer nog får nedan färgsättning...men jag bygger ju en klon...Zäta freebasar :D

Kawasaki_Z1B_6.jpg

Rengöring = Ta med skiten och en flaska avfettning till en spolhall !
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kranen kommer ju att hamna "nånstans" på en låg punkt, och en slang kommer nog att få förbinda de båda "bassängerna" som kommer att bli...

Njae... jo, absolut klassiskt, men det kommer nog inte att vara så mycket Yamaha kvar (designmässigt)
Färgmässigt så tänker jag klassiska gamla jänkebilar ala 50-60 tal ... typ

Men jag har ändrat mig förr å andra sidan :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Igår kväll vart det garagekväll med gubbarna igen, alltid lika trevligt :tummenupp
Gav mig i kast med framvagnen, av med hjul och isär med styrkrona. Undre styrkronan kördes av med stålborste likaså det stöd som sitter mellan gaffelbenen i höjd med framskärmen. Övre kronan får smaka på färgborttagningsmedel vad det lider, den burken står ju naturligtvis hemma i källargaraget :va

Upp med ena gaffelbenet o fram med kapen o bort med fästet till skärmen, de sista mm slipades med handjagaren och resultatet blev kanon. Passade på att fila bort en del grader från gjutningen och började slipa ner lacken ..... :crash sicket j-a skitjobb. Ska nog åka och köpa runda sliptrissor, de borde ju lämna slipränder i bara en riktning så att de senare går att polera bort ... jo, tänkte nog ha polerade ben ... om de nu inte blir vita .. :va

11 22 delar.jpg 11 22 ben 1.jpg

11 22 ben 2.jpg 11 22 ben 3.jpg

11 22 ben 4.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jaha du Zäta...du har lite slipjobb framför dig ser jag :D

När du grovslipat färdigt är det bra nedan kvar..

* Slip med 600-papper
* Slip med 800-papper
* Slip med 1200-papper (gärna vått)
* Polertrissa med vax 1
* Polertrissa med vax 2
* Damma av och bling bling !

Här har du en av mina tidigare poleringar....kör hårt :hihi

before_after.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top