Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Problemet med att kapa är att den har formen av ett ägg :va ... typ .. så jag tror att det är lättare att göra en ny ... och det gör inget :D jag gillar att banak på en plåt

Jag bröt till ett par bitar förut, vi får se vad det kan bli ... återkommer i ärendet :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Du är fan stenhård Zäta ! :Bugar
Imponerande att du kör på tills du är 100% nöjd...men förra kutsen var ju skitfin ?! :va
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tjing
Tackar
Jo, den är kanon men jag tyckte inte att den passade med tanken.
Men nu jävlar, nya tag :D

Böjt till en ovandel som viks ner/fram, ska försöka vara noga med alla inpassningar
2 11 cuts 1.jpg 2 11 cuts 2.jpg

Hittat formen på första sidan, börjar nedifrån och bygger en bas, att matcha in sida 2, alltid lika jävligt, men har valt att INTE nästa fast första sidan innan även andra är klar
2 11 cuts 3.jpg 2 11 cuts 4.jpg

Båda sidorna tillverkade, nu fininpassning och sedan nästa fast ena sidan..
2 11 cuts 5.jpg 2 11 cuts 6.jpg

Båda sidorna på plats. Imorgon blir det till att leka med lite olika former på biten som saknas
2 11 cuts 7.jpg 2 11 cuts 8.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Så, en lååång dag till ände, men nu sitter cutsen där :hihi
Även den här blev lite klumpig, men för stunden så är det denna som gäller iaf. Formen blev bra på det stora hela, sidorna blev "relativt" lika, faan vad bökigt det är att göra sida nr2 :va

4 11 cuts 3.jpg 4 11 cuts 5.jpg

4 11 cuts 6.jpg 4 11 mockup 1.jpg

4 11 mockup 2.jpg 4 11 mockup 5.jpg

4 11 mockup 3.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, nu har du fan fått till det !
Är det där tänkt att bli små "gälar" där på cutsen...? Det vore retro !

4%2011%20mockup%205.jpg

Rock on,
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Danke !!
Jag funderade på nån form av "luftintag" eller gälar, men inte som du ritat, hmmm det var snyggt ... men tanken (nu när det får plats) är att jag ska ha batteri och massa elgunk där inne... kanske kan bygga nån fejkgallerlösning? för visst fasen hade det varit coolt. Men i denna regntäta landsdel så lär väl hela cutsen bli vattenfylld :va
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Utseende går alltid före funktion ! :rock
Gör dem "fejk" om du vill men med lite finess får du till en bra ventillation för batteri och el.
Tex. genom att sätta lufthålen i ovankant..
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Utseende går alltid före funktion ! :rock
Gör dem "fejk" om du vill men med lite finess får du till en bra ventillation för batteri och el.
Tex. genom att sätta lufthålen i ovankant..

Ja nu satte du en massa griller i skallen, precis hemkommen från kvällspasset :rolleyes:
Jag ska försöka bocka in kanten så att fronten ¨på cutsen går att skruva fast. Skruvarna tänkte jag fösta bakom gallren :D

Rita upp och såga kanten jämn, bocka in kanten, men nu efter att man fått griller i huvet om att ha gaaller i cutsen.... så blev det plötsligt en 10 - 15 timmars knackande till ... man tackar KawaA :hihi
5 11 cuts 1.jpg 5 11 cuts 4.jpg

Donatornät i form av papperskorg står till vänster, kladdet på frontenstycket visar ungefär vad jag tänkt ... men man får kanske dra ner dem en bit till ser jag nu...
5 11 cuts 3.jpg
 

Bifogat

  • 5 11 cuts 2.jpg
    5 11 cuts 2.jpg
    201.1 KB · Visningar: 109

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Haha, nu menade jag ju inte att du ska fälla in ventluckor från Lindab i hojen.
Snarare modellen med "gälar".
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Haha, nu menade jag ju inte att du ska fälla in ventluckor från Lindab i hojen.
Snarare modellen med "gälar".

Jag misstänkte det, kunde bara inte låta bli :krama

Men idag fick nån form av religös uppenbarelse. Gick förbi hojen, hela bakdelen borttagen ....
FAAAN, jag ska inte ha nån cuts, bara en rövlapp på en pinne, fi fan vad snyggt!!
Men nu har jag ju lagt typ 25 timmar på nya cutsen .... jaja ... vem vet vad som händer.
Gubbarna i garaget trodde nog jag käkat flugvamp :D

11 6 cuts 1.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ha...ha...jag visste det ! Ville bara plantera ett litet frö...men du låg säkert sömnlös hela natten och klura :hihi
Been there...done than..

Men fan va vad det passar bra...det blir ju apcoolt ! (som du ritat på plåten)
Tänk dig ett liten sadel med som går upp mellan gälarna (svart) alt. en delad sadel med bara en kudde mellan gälarna (röd). Kanske även ett litet luftintag i på ovandelen.

Du som är grym på plåtarbete...tänk dig att vika in kanterna ca 1 cm runt gälarna. Dvs så det blir en 1 cm djup tunnel in i intaget och sedan sitter det ett lite grövre ribbat galler bakom ? (tigsvetsa 1 mm rundstavar till galler, sedan polera/lacka) Det blir en asfrän detalj som man fastnar för direkt !

5%2011%20cuts%203.jpg

Go Zäta go....:yoparty

PS...va fan...inte lapp på pinne...nej..no...no....gälar Zäta, Gälar !!!
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Kan inte släppa detta !
Du har en grymt unik hoj på G.....du är grym på plåtarbete...det måste ju framhävas av ditt bygge !
Lappsadel på pinne har ju varenda kotte !

Behåll cuts och tank...jobba lite med annat tex. motor och snegla på hojjen då och då...sen hittar du den rätta "tweeken". Tycker du är på helt rätt spår och det kommer blir grymt fint när du tänker vidare på baklykta, sadel mm.

Men men...it´s your bike...du bestämma !

Jag sover på saken Zzz...z...z....
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
INGEN LAPP PÅ PINNE!:huvet:7peta
Lyssna nu på fisken och arnold!:D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag kan ju bara inte låta bli att smittas av din entusiasm :)
Jag slet som en idiot med cutsen idag, vek in kanten, klippte till en plåt med 99 passform (100 lär det aldrig bli :)) , slipa o fila.... skulle sen "bara" svetsa fast en läpp som frontstycket kan vila mot... satan vad det inte ville sig :huvet
Så nu ser den "nästan perfekta" rundningen-skarven ut som ett mindre världskrig :rolleyes:
Orkade inte ens ta en bild av skiten ... men du har nog rätt....

MEN en utmaning till er grabbar :D
Hur många har en del av sin MC på vardagsrumsväggen ??? Som dessutom sambon GILLAR :D

Så här kan man göra med en cuts ....

6 11 lampa 1.jpg 6 11 lampa 2.jpg
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag har också haft delar av min MC som utsmyckning i hemmet!:banana

Med betoning på HAFT...:hihi

Vad kör du för lampa där bakom?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
HAFT :hihi

Nån IKEA lampa, satt en kvadratisk vitfrostad glasskiva med en utbuktning på.... innan barnen lekte "STAR WÅÅÅRS" .... nu kan de leka bäst de vill, den här ska mer än lasersvärd för att ta kål på :D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En får tacka o bocka själv, det var bara trevligt! Önskar jag hade haft mer tid bara, men det kommer fler tillfällen, hoppas på att vara hemma en längre period snart..
Och provläggningen gick fint, telefonen verkar gå att laga, så det är bara fint här! Keep on knacking in the free world!
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top