80-talshojar!!

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag måste säga att jag är lite avundsjuk på er som fick vara med på 80-talet, hojåkningen verkade så mycket roligare då än nu. Dels det som tråden handlar med dessa effektstarka osofistikerade hojar som kanske inte gick så fort, men var jäkligt kul att köra.

Men ni som körde hoj på 80-talet verkar också varit hårdare och än dagens ynglingar som visserligen bombar bulten, men bara om det är onsdag och solsken. Nattliga race tokiga upptåg inne stan om ljusa sommarkvällar låter väldigt roligt, men det kanske för alltid ett minne blott?
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag måste säga att jag är lite avundsjuk på er som fick vara med på 80-talet, hojåkningen verkade så mycket roligare då än nu. Dels det som tråden handlar med dessa effektstarka osofistikerade hojar som kanske inte gick så fort, men var jäkligt kul att köra.
Undertecknad här vägra inse att man blir äldre -:gnissla
håller mig kvar i 80'talet,om än den allra sista delen av det med min CBR 1000f :yoparty
(Lustig nog tyckte jag t o m den var asful när den släpptes) :D

Nattliga race tokiga upptåg inne stan om ljusa sommarkvällar låter väldigt roligt, men det kanske för alltid ett minne blott?
Nja,men nu är det MAX 40 km/t inne i stan samt att många vägar inne är res. för endast buss SK bussfil och sedan är det dom man inte får köra igenom vissa tider på dygnet (23 - 05)
lustigt nog fre/lör :huvet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
DevilsChild jag håller med,
hade jag varit kläckt några (5?) år tidigare hade jag fått köra 80-talshojarna medan de ännu var moderna. Nu blev det bara några år med 125:a på 80-talet.


Är det någon som läst tidningen förresten?
De hade nog prickat in ungefär de hojar som var väntade, tycker jag. Kul var att de hade med några profiler i
hoj-Sverige, men kunde inte Gunnar Dackevall fått varit med?
Skön tillbakablick, eller vad säger ni?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kvinnor och motorer.. För några år sedan hörde eller läste jag om någon som diskuterat bilmotorn med sin flickvän, han förklarade hur motorn fungerade och bland annat hur bränslet exploderade i cylindrarna(har för mig det var någon ljuddämpardiskussion eftersom tjejen inte förstod varför det lät så mycket när ljuddämparen var trasig).. I samma ögonblick som han nämnde explosionerna hade hon blivit blek och frågade om det verkligen skedde explosioner inne i motorn, när det gick upp för henne att det verkligen var så hade hon vägrat sätta sig i en bil igen.. Om hon verkligen aldrig satte sig i ett fordon med förbränningsmotor efter det förtällde inte storyn..

Vet inte om jag har fel men jag tycker att allmänbildningen kräver att man, på ett ungefär, vet och förstår hur en explosionsmotor/förbränningsmotor fungerar. Hela vårat moderna samhälle bygger ju på detta sedan dryga 100 år.

Inte så att jag tycker alla ska kunna byta kamaxlar men inte fan kan man bara sitta och blogga om Big Brother och komma undan med det?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Vet inte om jag har fel men jag tycker att allmänbildningen kräver att man, på ett ungefär, vet och förstår hur en explosionsmotor/förbränningsmotor fungerar. Hela vårat moderna samhälle bygger ju på detta sedan dryga 100 år.

Inte så att jag tycker alla ska kunna byta kamaxlar men inte fan kan man bara sitta och blogga om Big Brother och komma undan med det?

Är nog tur för alla mekaniker och servicekillar/tjejer att alla inte är så jättepraktiskt lagda. Men visst, håller med om att den historien känns lite väl kryddad! :D
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
80 talet var lite speciellt många sätt -
men även intensivt :)

Är det någon här inne som minns dom för dåtiden's stora tekniska innovationer mellan de olika märken........

Själv minns jag mycket att Suzuki (GSX 750 E/EF) Lade ner "mycket jobb" på att man nu skulle ha 16" framhjul för lättare kurvtagning :gnissla

(Om det är ok skriva så i denna tråden -
annars får mod. ta bort inlägget
)
 

sportbike

Guest
80 talet var lite speciellt många sätt -
men även intensivt :)

Är det någon här inne som minns dom för dåtiden's stora tekniska innovationer mellan de olika märken........

Själv minns jag mycket att Suzuki (GSX 750 E/EF) Lade ner "mycket jobb" på att man nu skulle ha 16" framhjul för lättare kurvtagning :gnissla

(Om det är ok skriva så i denna tråden -
annars får mod. ta bort inlägget
)

Singelstötdämpare bak var på modet, Suzuki Full Floatex eller nåt och Kawasaki Unitrak till exempel.
Antidive fram var också en nyhet som funkade sådär.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Singelstötdämpare bak var på modet, Suzuki Full Floatex eller nåt och Kawasaki Unitrak till exempel.
Antidive fram var också en nyhet som funkade sådär.

Singeldämpare var dock ett frakmsteg när det väl började fungera.
Yamaha lyckades ju från början på sina geggmoppar, varpå alla andra skulle göra likadant.
Det blev sämre.
Husqvarna envisades länge med dubbla öhlinare.
Det funkade (tycker jag) bättre än samtliga singeldämpare.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Deltabox-ramen var väl en bra landvinning.
Hojar med ordentlig helkåpa.
Dubbla lysen fram.
Massiv viktbantning jämfört med konkurrenterna (GSX 750R -85).
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
80 talet var lite speciellt många sätt -
men även intensivt :)

Är det någon här inne som minns dom för dåtiden's stora tekniska innovationer mellan de olika märken........

Själv minns jag mycket att Suzuki (GSX 750 E/EF) Lade ner "mycket jobb" på att man nu skulle ha 16" framhjul för lättare kurvtagning :gnissla

(Om det är ok skriva så i denna tråden -
annars får mod. ta bort inlägget
)

16" hjul var Suzuki inte ensam om, Gpz 900, Fj 1100, tom Bimota svamlade på med 16" hjul
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jo, det var ju i Classic Bike - 80 talsdrömmar som man nu återigen mindes de där värstinghojarna som gjorde folk till kungar i kvarteret i min ungdom.När man var femton år och de stylade genom stadens centrum på bakhjulet så att all form av bakljusbelysning ibland försvann i ett moln av plastsplitter.Allt i en tid när nakenhojar fortfarande dominerade över sin mer kåpinklädda syskon.

Kawasaki Z900 OCH Z1000 som med tiden ersattes av de positivt beryktade GPZ versionerna.



Där Honda ändå tog hem segern med sin CBX.En hoj som på sin tid enligt sunt förnuft var omöjlig med sin monstermotor men ändå så kom den rullandes där på vägen.Ja, vilka minnen.



Så när man då en gång i tiden lämnade mopedstadiet och blev sexton år så var ju en lejongul Honda CB 125 K5 från sjuttiotalet som passade plånboken en ren dröm bland övriga moppekompisar.Tyvärr gick dessa 125or mer som trimmade mopeder även om ljudet var klart inspirerande med ett två till ett system som läckte lite här och där och tillförlitligheten inte var den högsta även om det stod Honda på tanken.



För övrigt har man i Classic Bike 80 talsdrömmar gjort en riktig blunder.Var är t ex någon av de miljoner tillverkade Honda CB 750, 1000 och 1100 från 80 talet i detta nummer !?.Fy skäms ... Classic Bike.Därför lägger jag här upp en av åttiotalets mer kända Honda modeller, Honda CB 1100 Bol D`or.Den fick folk att tappa andan på detta åttiotal.

 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
80 har återuppstått!!

Hej
Visst var det goa stunder i början av 80 talet när alla åkte in till Sveavägen vid 22 å satt på muren tills man var tillräckligt många för att hitta på något skoj... varje kväll!!

Idag så finns Sporthoj, FB .. å många bildar små gäng som åker ett par timmar på onsdagar å sedan droppar man hem vid 22... det var bättre förr!!

Men i somras så fiskade jag lite i cyber världen å se vad som hände, helt plötsligt så åkte man inte hem utan avslutade med att åka till Donken vid 22 tiden.. 80tals flugan är på nytt född, är det inte underbart!!
Visserligen bara onsdagar men va fan desto mera folk!!

Nu på 2000 talet har alla kamera - perfekt nu finns det alla möjligheter att föreviga upptågen.
Spana in tråden: :kär
http://www.sporthoj.com/forum/showt...lt-vill-se-500-Hojar-vid-Donken-p%E5-onsdagar!!

Å hojen som jag puttrar runt på denna kväll är en Katana mullrar gott se filmen ;)

Vi ses en onsdag i vår!
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Ahhhh... Vilken känsla när man hämtade ut den sprillas från Huddinge Moped & MC. Premiärturen från stan till Borgholm tog 2 timmar och 7 minuter. Kändes som om man köpt en långdistansraket. Importerad från USA för att få lite roligare färgsättning.

Honda-CBR1000F-87-1.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Undrar hur snacket gick på 80 talet om 70 resp 60-talshojar. Förmodligen samma kommentarer, andra årtal och modellnamn bara.

Och får man inga brudar med hojen så är det med all sannolikhet inte hojens fel!


Det var mer surr om Trajjor/Norton och HD mot japshojjar, choppers mot caféracers etc.
"Jag äter hellre en burk mask än kör japansk mc" var en vanlig dekal på HD's.

En polare med Trajja vägrade stanna på Sveavägen.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top