Superstock 600cc regler i Svea Rike...

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Hej!

Har bara kört ett race på en Superstock 600cc och undrar vad som hänt dom sista två åren på denna front...

Menar om man nu får använda Quickshift andra Bromskivor + lite annat (bra att ha på) saker som gör att man kan kapa tider eller sättar på en extra vatten/olja kylare så motorn inte kokar, precis som i SBK där en olje kylare är mycket god investering.

Samt vad får man göra i typ Spanien?

Roger

Pro SBK #88
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Hör med Axxexs o Nordgrenracing, de kört en SST600 i SO + även varit nere på EM finalen på Albacete i år.

Frågar du mig så lusläs denna * [sid.20]

Fredrik

Pro SBK "Depåmoppe #2"
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Hör med Axxexs o Nordgrenracing, de kört en SST600 i SO + även varit nere på EM finalen på Albacete i år.

Frågar du mig så lusläs denna * [sid.20] :tummenupp

Fredrik

Pro SBK "Depåmoppe #2"

Angående Svemo-länken så har jag läst på sporthoj (tar inga ansvar för sanningshalten :rolleyes:) att det reglementet är feltryckt och inte alls stämmer. Exempelvis gällande att bromsskivorna måste vara original.
 

Bohmen

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2009
Ort
Tärnsjö
Hoj
Yamaha
Svemo har tryckt fel reglemente för SST600. :huvet
De är den engelska översättningen av IDM supersport reglementet som gäller.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Då så...kristallklart! :)

12. Brakes
Front and rear brake discs including their suspension may be changed but must fit the original calliper
and mounting. However, the outside diameter of the brake discs and the ventilation system must remain
as originally produced by the manufacturer for the homologated machine.

39. Ignition/engine control system
Ignition/engine control system/CDI may be modified or replaced.
It is permitted to use an ignition breaker device to optimize the gear shifting.

I Spanien gäller http://www.cevbuckler.com/en/reglamento.htm
 

Bifogat

  • Technical_Regulations_IDM_Supersport_2011.pdf
    164.3 KB · Visningar: 246
Last edited:

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Då så...kristallklart! :)

12. Brakes
Front and rear brake discs including their suspension may be changed but must fit the original calliper
and mounting. However, the outside diameter of the brake discs and the ventilation system must remain
as originally produced by the manufacturer for the homologated machine.

39. Ignition/engine control system
Ignition/engine control system/CDI may be modified or replaced.
It is permitted to use an ignition breaker device to optimize the gear shifting.

I Spanien gäller http://www.cevbuckler.com/en/reglamento.htm

Fan det är ju bättre att ha dig som "advisor" :) samt själv slipper kolla upp saker...

Tackar för detta dvs

Nu ska man bara vänta på suget ska komma igen för -Mc Körningen
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fan det är ju bättre att ha dig som "advisor" :) samt själv slipper kolla upp saker...

Visst är denne BigRed helt makalös! Har han något jobb, går han på stadens gator som en vanlig man??? Han har så mycket tid för racing-tjôt på SH!!!
Och vem är han, vet någon hur han ser ut? Han var inbjuden på en fika till mitt tält i somras men dök aldrig upp... Hemlighetsfull kille denne man, som uppenbarligen har ett racinghjärta lika stort som Axxexx! Många frågetecken....
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fan det är ju bättre att ha dig som "advisor" :) samt själv slipper kolla upp saker...

Tackar för detta dvs

Nu ska man bara vänta på suget ska komma igen för -Mc Körningen

SVEMO får ändra texten på licensbrickan till att "Jag erkänner att jag känner någon annan som äger full kännedom om gällande nationella och internationella regler och bestämmelser.. " :tungan :krama


Vad jag såhär kommer på vad som skiljde i reglerna här hemma mot EM var att vi var tvugna att byta tändningen. I EM måste man ha homologiserad tändning. Så vi bytte Ignijet till Hondas kit-tändning för den är finns med i homologiseringslistan. Hemma får vi byta kylare med men på EM skulle man ha std.

2008-2010 körde man Supersport på EM-finalen på Albacete. Men till i år körde man Superstock. Men man kallar klassen fortfarande för Supersport för att WSBK äger rättigheterna till namnet Superstock EM.

Antar som dom andra att du menar UEM-finalen när du frågar om "vad man får göra i Spanien"? För i Spanien kör man annars Moto2, Supersport, Superstock och säkert en massa andra klasser med 600cc.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sitter och funderar vidare över reglementet och tillåtna förändringar.

8. Front forks
Additonal surface treatments are allowed


När man nu lägger 15kkr på ett öhlinskit varför DLC/TIN behandlar man inte innerbenen. Original japanskt krom brukar inte vara särskilt halt...

9. Rear Swingarm
All components of the rear fork must remain as originally produced by the manufacturer for use on the homologated motorcycle (including chain adjuster). A rear wheel stand device may be added to the
rear fork by welding or by bolts. Any such device must have rounded edges (with a large radius). Attachments points for these devices
must be securely fixed to the fork. It is permitted to securely lock the brake calliper and bracket permanently in one position on the fork,
but the brake calliper itself may not be altered. A bore of up to 6,0 mm may be applied on the brake calliper to accommodate sensors.


Som jag tolkar det borde det vara fritt att ändra på hållaren för bromsoket. Både lätta men ffa ordna så att den sitter på plats vid hjulbyten. Rätt eller fel?


41 Exhaust
Wrapping of exhaust systems is not allowed except in the area of the rider' s foot or an area in contact
with the fairing for protection from heat.


Kerambehandling för att minska värmestrålningen då?
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
SVEMO får ändra texten på licensbrickan till att "Jag erkänner att jag känner någon annan som äger full kännedom om gällande nationella och internationella regler och bestämmelser.. " :tungan :krama


Vad jag såhär kommer på vad som skiljde i reglerna här hemma mot EM var att vi var tvugna att byta tändningen. I EM måste man ha homologiserad tändning. Så vi bytte Ignijet till Hondas kit-tändning för den är finns med i homologiseringslistan. Hemma får vi byta kylare med men på EM skulle man ha std.

2008-2010 körde man Supersport på EM-finalen på Albacete. Men till i år körde man Superstock. Men man kallar klassen fortfarande för Supersport för att WSBK äger rättigheterna till namnet Superstock EM.

Antar som dom andra att du menar UEM-finalen när du frågar om "vad man får göra i Spanien"? För i Spanien kör man annars Moto2, Supersport, Superstock och säkert en massa andra klasser med 600cc.

Funkar en honda orginal härva + en Dynojet på detta?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top