Vad ska man tänka på när man vinterförvarar sin mc?

ducatimonster

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Monster 620 ie -04
Hejsan!
Jag är helt ny med mc, köpte en Ducati Monster 620 ie -04 i somras och har kört ca 100 mil. Vet inte så mkt mer än hur man kör än så länge :tummenupp! Men vill nu ha lite råd om vad man ska tänka på inför vinterförvaringen? Har nu mc:n i varmt garage. Ska man byta olja, ladda batteri? Täcke på mc:? Smörja kedja etc? Har nu inte kört på en månad, men kommer ev köra till och från jobb om vädret tillåter då och då.
Tacksam för tips och råd!
Mvh Frida
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
DU SKA TÄNKA PÅ VÅREN!

Byt olja o filter. Fyll upp tanken. Tryck i lite extra luft i däcken. Tvätta av den noga. Är du petig så smörjer du inte bara kedjan, vad du mer ska smörja står i instruktionsboken. Skaffa en underhållsladdare, typ C-tek, kostar typ 500-600:- Väl investerade pengar, det går att knäcka ett friskt batteri på en vinter. Har du inte möjlighet att köra nåt under vintern, snurrar du på hjulen då och då så den inte står på samma fläck i flera månader. Är det smutsigt/dammigt i garaget slänger du givetvis på ett kapell eller ett täcke.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Finns väldigt gott om trådar som behandlar vinterförvaring, men kortfattat så är det inte så komplicerat egentligen.

Se till att ha full tank
Viktigast är att du tänker på att ställa undan motorcykeln ren och torr samt att du kört motorcykeln driftvarm sista turen.
Fyll upp lite extra luft i däcken (särskilt det som står på marken om du t ex använder depåstöd bak).
Plocka ut batteriet och och sätt det på laddning. Ett dygn räcker mer än väl om det inte är dåligt laddat från början. Sedan kan du sätta den på laddning till våren igen innan du installerar det på motorcykeln igen. En CTEK laddare är en bra investering. Kostar ca 700 kr på t ex Mekonomen.
Sätt ett överdrag över den om du vill slippa en dammig motorcykel till våren. Ett lakan fungerar fint om du förvarar den inomhus i torr miljö.

Byt olja om det är dags, beroende på när det gjordes sist och hur mycket du kört sedan dess.

Tänk så här. Det du gör innan du ställer av slipper du göra till våren när det är dags att ta ut motorcykeln igen :) Sedan är det ju onödigt att göra saker i onödan och elda för kråkorna. Det är nog inte helt ovanligt bland folk med motorintresse. :D
 

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Grattis till köpet, du har mycket kul att se fram emot! :tummenupp

Finns många skolor när det gäller vinterförvaring, alla har sina speciella knep... Så här tycker jag:

Eftersom hojen består till största delen av metall som ofta får för sig att oxidera eller rosta ska man motverka det genom att
- parkera i torr miljö (varmgarage låter bra)
- tvätta bort smuts
- byta till fräsch olja i motor
- smörja det som smörjas kan, ex kedja
- ställa batteri på laddning (ex med ctek-laddare) eller ladda några gånger under vintern
- man kan täcka över för att slippa få damm på sin pärla men det skall vara ett täcke som andas (måste inte vara goretex :))

När det gäller soppan är jag lite kluven. Många tycker man skall tömma ut all gammal bensin och fylla på nytt till våren. Andra tycker man skall tanka fullt för att inte tanken skall kunna rosta. Hur som helst är det nog smart att tömma förgasarna (om man har det) för att slippa avlagringar och gammalt mög som sätter igen. (Bensin är en färskvara.)

Glöm inte att gå ut till garaget och klappa den lite då och då. :krama
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ducati har insprutning på sina motorcyklar sedan många år tillbaka. Man behöver inte bry sig om att tömma några förgasare. Skulle heller inte oroa mig för att bensinen blir dålig på de få månader som motorcykeln inte används. Jag har aldrig haft några startproblem eller märkt tecken på att bränslet varit dåligt när jag startat motorcykeln på våren och kört slut fjolårets bensin första rundan på våren. Känns det bättre kan man ju välja att tömma tanken redan på hösten. Det är väl de två skolor som finns när det gäller den saken.
 

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Tokstaden
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
Att inte glömma den kvar ute som jag gjorde förra vintern :D

Batteriet dödade jag med :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
I min manual stod det att man ska ta loss batteriet och förvara mellan 0-35C om jag inte minns fel. Underhållsladdare är väl bra men jag tror det räcker med att ladda upp en gång inför vintern och sedan en gång på våren fast det beror väl på vad man har för batteri. (Edit: nja mitt nya batteri blev kasst 2:a vintern) Grannens två hojar har stått kallt i garage alla vintrar och det händer inte ett skit med batterierna medan andra dödat sitt.
Mina däck kommer att vila från hojens vikt men jag vet inte om det är nödvändigt. Fyll dem annars hårt som de andra säger.
Glykol kan ju vara bra att ha :) även om den står varmt fast det finns nog redan, men i rätt mängd?
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
När ni säger smörja kedjan. vad ska man använda sig av för smörjmedel om man ska göra det "rätt" ?

//Elias

Jag använder den här, den bästa jag har provat so far, kostade 99:-

Jag fattar inte det här med att envisas att plocka ur batteriet. Köp en C-tek, det medföljer en snabbkoppling, koppla in kablarna och dra kopplingen dit du vill ha den. Under sadeln eller till cutsen bak. Sen kommer du åt att koppla in laddaren på 5 sek vid behov. Varför krångla till det?
 

Bifogat

  • Chainwax.jpg
    Chainwax.jpg
    42.7 KB · Visningar: 288

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Det där med att underhållsladda tycker jag är lite överskattat. Ett nytt batteri från biltema går på ett par hundra och håller bra länge utan att bli underhållsladdat. Jag har en c-tec men kopplar bara in den några dygn mitt i vintern och inför uppstart. Denna vinter verkar inte bli så lång så änsålänge laddar jag under färd :)

Ibland har jag fyllt upp tanken och skvätt i lite 2-t olja för att smörja runt de sista milen. Annars är grundlig tvätt och smörj som behövs.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Jag fattar inte det här med att envisas att plocka ur batteriet. Köp en C-tek, det medföljer en snabbkoppling, koppla in kablarna och dra kopplingen dit du vill ha den. Under sadeln eller till cutsen bak. Sen kommer du åt att koppla in laddaren på 5 sek vid behov. Varför krångla till det?

Kan finnas många anledningar , jag tar ur mitt batteri pga saknar elurtag samt att hojen står i ett flerbilsgarage .
 

ducatimonster

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Monster 620 ie -04
Oj vad fint, så många svar! Nu blev jag genast motiverad, ska tvätta honom (ducatin) till helgen, tanka och smöja kedjan och köra honom lite kanske om vädret tillåter en sista gång.
Jag är ju som sagt helt ny med mc och här kommer kanske lite dumma frågor (då jag är kass på att mecka, gillar egentligen bara att köra), men vart pumpar man däcken, på mack som med bil? Hur mkt ska man pumpa i, står det i instruktionsboken? Jag har en batteriladdare som jag fick med (har använt den en gång då jag glömde lyset på och den inte startade efter det), men då fick jag ta ut batteriet och ladda det under ett dygn, sedan funkade den igen. Ska man ladda en gång nu och sedan låta batteriet vara i hojen eller utanför och sedan ladda igen till våren innan det sätts i?
Tack så mycket för bra och fina svar!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är ju som sagt helt ny med mc och här kommer kanske lite dumma frågor (då jag är kass på att mecka, gillar egentligen bara att köra), men vart pumpar man däcken, på mack som med bil?

Däcken pumpar du precis som bilen på en bensinmack

Hur mkt ska man pumpa i, står det i instruktionsboken?

Står i instruktionsboken hur mycket normalt däcktryck är. Pumpa i lite extra om du inte ska köra mer. Glöm sedan inte att kontrollera däcktrycket till våren innan du börjar köra igen. Köp en liten enkel lufttrycksmätare på t ex Mekonomen. Du kan även köpa en enkel fotpump ifall däcktrycket skulle visa sig vara lågt. Då slipper du köra med lågt lufttryck till närmsta mack. Pumpen kan du även använda till din cykel, fotboll och annat.

Jag har en batteriladdare som jag fick med (har använt den en gång då jag glömde lyset på och den inte startade efter det), men då fick jag ta ut batteriet och ladda det under ett dygn, sedan funkade den igen. Ska man ladda en gång nu och sedan låta batteriet vara i hojen eller utanför och sedan ladda igen till våren innan det sätts i?

Vad är det för laddare du fick med? En underhållsladdare eller en batteriladdare? Oavsett så räcker det att ladda upp det nu och sedan ladda upp det till våren igen om du inte har det monterat på motorcykeln. Tänk på att eventuellt larm och klocka drar ström om du låter det sitta monterat. Om du väljer att ha batteriet monterat på hojen bör du ha en intelligent underhållsladdare (T ex CTEK). Den är skonsam mot hojens elektronik och ska bryta underhållsladdningen om något fel uppstår på batteriet. I så fall kan du ha hojens larm aktiverat om du har ett sådant.

Tack så mycket för bra och fina svar!

Varsågod :tummenupp
 

jetson

Guest
Tvätta, tanka, upp på depåstöden, koppla ur batteriet, kapell på, sen är det bara supa ner sig tills det är vår.


Jag tjacka en CTEK på clas olson 499:-, finns på jula också tror jag.

MEN

Jag har ett AGM batteri tror jag, så då ska jag ha frostläget på va? För när jag testade att ha den på mc läget blinkade den bara, på frostläget lös fulladdat konstant. Men batteriet är splitter nytt för säsongen så jag kommer prova om det går att ladda nåt innan uppstart till våren, förmodligen behövs det inte men man vill ju känna att man inte köpte laddaren helt i onödan. Underhållsladdning är överskattat, koppla ur det sen ladda innan uppstart, det som dödar många batterier är att dom får jobba när dom är kalla så starta hojen om den är nerfrusen är inte rekommenderat tror jag. Förvara batterier kallt ska funka bra dock men man får inte glömma att låta dom bli varma innan dom ska jobba igen.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
När ni säger smörja kedjan. vad ska man använda sig av för smörjmedel om man ska göra det "rätt" ?

//Elias
Rikligt med sånt här är det bästa. Använd gärna en spackel och liksom bädda in kedjan i det.
 

Bifogat

  • DANA-Lithium-Grease-EP-2-UAE-For-export-Africa-America-India-Oman-Qatar-Saudi-Arabia.jpg
    DANA-Lithium-Grease-EP-2-UAE-For-export-Africa-America-India-Oman-Qatar-Saudi-Arabia.jpg
    168.6 KB · Visningar: 121

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bra tips till er som kör enstånkor......

Ställ kolven i topp (tdc) som man gör inför ventiljustering. Fördelen är att alla ventiler är stängda så fjädrarna avbelastas e de slipper va ihoptryckta i flera månader. Jag ställer alltid kolven i tdc även bara över natten om de är en kickstartad maskin för då är de så snabbt gjort,, bara kicka halvfort till där de går som tyngst = klart. Ännu enklare är de på enstånkor som man tagit bort autodekompen på för då kickar man bara tills de tar tvärstopp. Hojar med autodekomp och lite cubik kan va lite luddiga att hitta rätt tdc men man känner tillslut vart de tar mest stopp. Om man är osäker på om de är rätt tdc med kickmetoden så prova lägga i 3a (250cc crossar) 4an 5an 350cc +) och dra den tills hjulet låser på underlaget eller där de går som tyngst.

Om de är elstartad hoj lägg i 3an på 125-250cc crossar 4an alt 5a på större kubik och dra hojen tills bakhjulet låser typ tar tvärstopp eller går väldigt trögt då är alla ventiler stängda. Varför man inte bör ha 1-3a på större kubik hoj är för då låser hjulet bara av att dra runt kolven lite här o där i cylindern. Och lägger man i 5an på en 250är de svårt att känna när de går som tyngst .
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Nu blir Elias nog glad. Äntligen svar på tal!
EliasKetuly

Medlem


Reg.datum: 2011-11-20 22:15

Senaste aktivitet: 2012-01-22 :glömdet
Ha ha! Men hans fråga och svaret kanske kan skingra dimman för andra?

EDIT: Och vem vet. I smyg utan att logga in har han nog gått in här varje dag sedan den 22 januari 2012 och tittat ifall hans fråga blivit besvarad.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top