Fixa kärvande bromsok

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej!

Som rubriken lyder har jag ett krävande bromsok som ska fixas. Sitter inte helt fast än, men det är ju dags att göra något åt det innan det händer.

Min fråga är, vad använder man bäst för att smörja kolven, så den kommer gå lätt in och ut igen? 5-56 och inget mer än det? Eller något annat mirakelmedel?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du plockar isär oket och smörker kolven med vanlig olja, typ 10W40. Det har jag gjort på ett antal bromsok och det fungerar prima.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du plockar isär oket och smörker kolven med vanlig olja, typ 10W40. Det har jag gjort på ett antal bromsok och det fungerar prima.

Tack!

Men plockar isär? Menar du typ pumpa ut kolven, droppa lite olja på den, trycka in den, pumpa ut den, lägga ett par droppar olja till, trycka in den och så vidare? Eller man ska demontera hela oket ner i minsta beståndsdel?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Bromsvätska dot 4 eller 5.1 funkar prima att smörja upp bromsok med.
Detta rekommenderas av de flesta tillverkare idag.
Använd inte 5-56 eller wd40 eftersom det kan göra att gummi packningarna i oket börjar svälla vilket leder till att du får dela oket och byta alla packningar istället.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Bromsvätska dot 4 eller 5.1 funkar prima att smörja upp bromsok med.
Detta rekommenderas av de flesta tillverkare idag.
Använd inte 5-56 eller wd40 eftersom det kan göra att gummi packningarna i oket börjar svälla vilket leder till att du får dela oket och byta alla packningar istället.

Tack!

Då låter jag nyinköpta burken med 5-56 stå oanvänd ett tag till. :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ta ur kolvarna och gör rent,smörj upp med bromsvätska eller lägg på lite bromscylinderfett och montera ihop igen om kolvarna glider lätt då.

Kärvar det trots detta köper du en repsats,kan även investera i honingsverktyg till oken om du vill,kostar inte mycket,efter detta är oken som nya.......då börjar du säker störa dig på pumpen istället......neverendingwork! :)
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ta ur kolvarna och gör rent,smörj upp med bromsvätska eller lägg på lite bromscylinderfett och montera ihop igen om kolvarna glider lätt då.

Kärvar det trots detta köper du en repsats,kan även investera i honingsverktyg till oken om du vill,kostar inte mycket,efter detta är oken som nya.......då börjar du säker störa dig på pumpen istället......neverendingwork! :)

Att plocka ut kolvarna låter krångligt. :gnissla Räcker det inte att smörja medan kolven sitter i oket? Det är ju inte så att de sitter tokfast och inte rubbar sig, utan mest bara glider lite trögt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bromsar skall ENDAST smörjas med bromsvätska eller special bromscylinderfett som är silikonbaserat. Plocka inte ur kolvarna i onödan, pumpa dem en bit ut och rengör med alkohol(tröd) eller bräkleen och tandborste, smörj och tryck tillbaka....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att plocka ut kolvarna låter krångligt. :gnissla Räcker det inte att smörja medan kolven sitter i oket? Det är ju inte så att de sitter tokfast och inte rubbar sig, utan mest bara glider lite trögt.
Det beror ju alldeles på hur fräsch ytan på kolvarna är. Jag plockade ut alla kolvarna på gixxern i somras, gjorde rejält rent, polerade och monterade ihop. Jävulen vilken skillnad det blev! Men då va dom inte rengjorda sen dom lämnade Japan heller...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Bumpar tråden då jag har liknande fråga.

Har plockat loss ett ok som kärvar och försöker få ut kolvarna då jag köpt renoveringskit. Däremot verkar kolvarna sitta rätt bra. Enligt manualen skulle det gå att köra med tryckluft i luftningsledningarna så köpte en burk på biltema men kolvarna rör sig inte en millimeter. Håller för där banjobulten sitter med tyg runt tummen men känner hur tummen trycks bort och sen sprutar det bara olja ur luftningsledningen. Kan man köra 5-56 eller liknande iom att jag ändå ska byta packningar?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ska du sätta tryck på kolvarna, (tryckluft?) så duger det inte med ett ryck så att du kan hålla emot med tummen..
En bromskolv med diam 30mm har en yta på 7cm2
Har du ett riktigt tryck i röret, säj 7bar så trycker det med 7x7 kg -> 50kg på kolven DÅ börjar det arta sig.
Och du har för länge sen lämnat "kunna hålla för med tummen"..
Äger själv ett spec verktyg för att dra ut bromskolvar, en tång med omvänd funktiom som trycker utåt så man kan greppa på insidan av kolven.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bumpar tråden då jag har liknande fråga.

Har plockat loss ett ok som kärvar och försöker få ut kolvarna då jag köpt renoveringskit. Däremot verkar kolvarna sitta rätt bra. Enligt manualen skulle det gå att köra med tryckluft i luftningsledningarna så köpte en burk på biltema men kolvarna rör sig inte en millimeter. Håller för där banjobulten sitter med tyg runt tummen men känner hur tummen trycks bort och sen sprutar det bara olja ur luftningsledningen. Kan man köra 5-56 eller liknande iom att jag ändå ska byta packningar?

Hahaha, ja man behöver tryckluft men en burk tryckluft från biltema fixar inte det. Inte av något annat märke heller. Jag brukar trycka ut kolvarna med en cykelpump, sätt igen banjoskruven med något, jag brukar använda ett gammalt tändstift med M10 gänga. Stiften brukar ha en stigning på 1mm men även om stigningen på banjoskruven är 1,25 så går det utmärkt att handdra ett tändstift. Sen lossar på luftnippeln (alltså inte ta bort den helt) och tillsätter tryckluften från cykelpumpen!! Tryckluft på burk kan du inte använda ens om du dränker den i 5-56.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ska du sätta tryck på kolvarna, (tryckluft?) så duger det inte med ett ryck så att du kan hålla emot med tummen..
En bromskolv med diam 30mm har en yta på 7cm2
Har du ett riktigt tryck i röret, säj 7bar så trycker det med 7x7 kg -> 50kg på kolven DÅ börjar det arta sig.
Och du har för länge sen lämnat "kunna hålla för med tummen"..
Äger själv ett spec verktyg för att dra ut bromskolvar, en tång med omvänd funktiom som trycker utåt så man kan greppa på insidan av kolven.

Det låter ju helt sjukt. Jag förstår om det ska behövas 50 kg när man bromsar men 50 kg bara för att röra kolven i cylindern? Menar du nu när det rostat fast att 50 kg ska behövas?

Finns det liknande verktyg att få tag på eller ska jag smörja med bromsolja och montera tillbaka oket för att pumpa med bromspedalen istället?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det låter ju helt sjukt. Jag förstår om det ska behövas 50 kg när man bromsar men 50 kg bara för att röra kolven i cylindern? Menar du nu när det rostat fast att 50 kg ska behövas?

Finns det liknande verktyg att få tag på eller ska jag smörja med bromsolja och montera tillbaka oket för att pumpa med bromspedalen istället?
Om det behövs 50 kg för att bromsa, dvs för att flytta kolven när man bromsar, och kolven har rostat fast så betyder det kanske att det behövs mer än 50 kg för att flytta den fastrostade kolven ?

Jag brukar ta loss ett bromsok i taget (fram) plocka ur bromsbeläggen och trycka ut kolvarna med bromshandstaget. Dvs bromsa, upprepade gånger.
Rör sig inte en kolv, tryck in den helt genom att sätta en planfil ner mellan kolvarna och sedan vrida runt (som en skruvmejsel) då trycks två kolvar in (=lossnar) och sedan brukar det vara lättare pumpa ut dom med bromshandtaget.
Lite pilligt.
Du har redan fått en del råd om rengöring, tex tandborste och bromsvätska, brukar smörja mina med silikonbromskolvfett. Finns på Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Bromscylinderfett-361826/
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Känner mig lite förvirrad nu. Är oken verkligen gjorda så att det är omkring 50kg friktionsmotstånd i normalfallet? Eller missförstår jag vad ni försöker säga?
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Låt oss säga att man testar detta trick med cykelpumpen och bara kolven på ena sidan hoppar ut men den andra sitter bestämt kvar och bara rört sig någon millimeter. Är det tillbaka in med den och försöka igen tills båda kommer ut?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
, brukar smörja mina med silikonbromskolvfett. Finns på Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Bromscylinderfett-361826/
Hej vad är skillnaden på detta förutom priset? Tänkte kolla hejdarna mina när ni nu skriver så fint å tipsar.
[/QUOTEhttp://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Silikonfett-36592/]

Vet inte. I bästa fall klarar det fettet som är avsett för bromskolvar högre temperatur innan det sprider sig till bromsbeläggen. När jag fått till det torkar jag av allt överflödigt fett från bromskolvarna, bromsoken.
Innan bromsbeläggen åker dit igen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känner mig lite förvirrad nu. Är oken verkligen gjorda så att det är omkring 50kg friktionsmotstånd i normalfallet? Eller missförstår jag vad ni försöker säga?

Nej, kolvarna rör sig lätt när allt är OK. Du kan trycka in en kolv i oket med fingret när allt är OK.
MEN HAR DEN FASTNATT, "ROSTAT" FAST :huvet

Normalt sticker på kolvarna ut lite ur oket. Rör sig inte en kolv brukar mitt knep vara en planfil mitt emellan och vrida till som med en skruvmejsel så båda kolvarna åker in helt. Sedan pumpa med bromshandtaget, de kommer ut, tryck tillbaka, osv
till slut har det alltid gått att få ut dem (hittils).
Biltema har ett verktyg för underlätta
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromskolvsverktyg-191515/
med flera
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Broms
Och JULA (så man slipper min amatörmässiga vrida runt fil för trycka in kolven ! :) )
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/bromsverktyg/bromskolvsverktyg-613000/
Och för honing när man fått ut kolven och gummiringarna...
http://www.swedol.se/ve-71803.html
Och lite tips om hur man gör. När man VET !
http://www.instructables.com/id/Motorcycle-Brake-Caliper-Repair/step4/Un-sticking-the-pistons/
 

Bifogat

  • LossaBromskolv150322.PNG
    LossaBromskolv150322.PNG
    15.3 KB · Visningar: 362
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kanske är jag en försiktig general men något så viktigt (inte svårt men livsviktigt) som en bromsrenovering kanske bäst görs tillsammans med en erfaren mek-kompis första gången?

Om oket är begåvat med en yttre avskrapare/smutsskydd, kan det med fördel tas bort innan man trycker ut kolven. Det kan gå tungt genom den om det korroderat innanför...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top