Yamaha R1 -01 med andningshjälp

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hur varm blir wg-stången? Den ligger precis an mot min kylarslang...

Har även funderat vidare på min idé att slippa retur i tanken. Har tänkt bygga en liten catchtank på nån dl bara. Vad tror ni om det? Ska lägga upp några bilder snart när jag fått dit turbon, oljeslangar och kylare.

Mvh Tomas

Stången blir riktigt varm . Catchtank inge bra , Det blir för liten volym och blir för varmt bränsle

( Bensinen vi har tål inte värme )
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
IMG_1026.jpgIMG_1029.jpgIMG_1032.jpgIMG_1035.jpg

Har skruvat dit lite kylare å slangar å grejjer. Satan va trångt.

Vad tror ni om min kylarslang som ligger mot wg-stången? Jag har en likadan slangbit som jag prövat elda på med en tändare. Den verkar tåla mycket värme så vet ej om jag ska testa köra lite lugnt och se vad som händer. Går det inte får jag ha någon att svetsa dit en rörbit just förbi stången.

Sen tog jag lös de 4 gummianslutningarna från luftburken som jag tänkte använda mot plenumet, hoppas det funkar bra.

Hur grov returledning från turbon bör man ha? Jag har en 12mm slang just nu, känns som att det ska räcka?

Mvh Tomas
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det brukar aldrig funka med orginalgummin mot plenum , Dessa är oarmerade och brukar bli för sladdriga när dom blir varma och med laddtryck brukar dom glida loss

Jag skulle INTE åka med WG stången mot en gummislang sådär Försök få dit en rörbit
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Det brukar aldrig funka med orginalgummin mot plenum , Dessa är oarmerade och brukar bli för sladdriga när dom blir varma och med laddtryck brukar dom glida loss

Jag skulle INTE åka med WG stången mot en gummislang sådär Försök få dit en rörbit

Okej, då blir det att stoppa dit en rörbit, lika bra det. Har likaså beställt en bit alu.

Däremot tror jag dom brukar köra med originalgummin, tror t.o.m. marklund har gjort det. Ska dubbelkolla. Annars får jag köpa en bit armerad.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Förresten andersson, gör du intercoolers?

Just ja , Ja glömde svara på PM om detta

Nej tyvär , Det är ju Marklund som har dessa ellement

Jag har hjälpt en del att svetsa anslutningar på ellement köpta av Mcxpress , Men det verkar ju vara att gå över ån efter vatten i detta fallet


Peter


Ps dom kanske inte laddar dessa motorer så mycket

Förmodligen klarar dom väl 0,6 - 0,7 men det känns lite
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Nu har jag fått ett plenum tillbockat och borrat lite hål för trattarna så nu blir det till att svetsa anslutningar och se om den ryms under tanken...

Gjorde även min första alusvets igår. Var riktigt kul men klart svårare än rf. Skarvade på kylanslutningen med ett rör så inte wg-stången ligger mot kylarslangen. Blir nog ac/dc nästa svets :)

Ska försöka ta lite kort imorrn. Nu ska jägern fram! Trrevlig helg!
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Nu är det dags för plenumbygge. Tips mottages gärna! Hade fått hjälp att bocka till ett plenum som jag tyckte blev bra men det tyckte inte tanken så det blev att klippa och klistra lite grann. hade även hittat 69mm rostfrirör som jag trodde skulle passa rakt av men det gjorde det inte. Fick förvisso dit det med våld men blev inte bra så Noc svarvade ner dom till knappt 66mm och det blev mycket bättre. Nu håller jag fortfarande på att anpassa plenumet efter tanken. Tror att jag bara behöver kapa lite av sidorna sen ska tanken gå dit :)
Förresten, sinne vad rf drar sig! Punktade bara dit allting men den ena plåten höll ju på att rulla ihop sig. Får nog kapa till massa bitar och staga upp innan jag helsvetsar allting.

Har även hunnit fixa anslutningar till tanken. Tyckte det blev bra. Får se hur det funkar i praktiken.
Tog bort bensinkranen och gjorde en egen platta i rostfritt som jag borrade upp efter hålen i tanken. Sen tog jag två m6 skärringskopplingar med bockade stolpar och använde som skruvar. Dom två anslutningarna hade jag tänkte använda som retur då hålen är så pass spea. Till matningen tog jag en m10 skärringskopplingen och svetsade dit och sen drog jag dit allting med nå locktite jag hittade som skulle tåla bensin, och hör å häpna, det var tätt direkt!

IMG_1044.jpgIMG_1045.jpgIMG_1048.jpgIMG_1050.jpgIMG_1052.jpgIMG_1054.jpg
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Händer inte så fasans mycket. Väntar på nå grejjer till insugsjiggen så ska jag svetsa anslutningarna färdigt. Sen har jag beställt en IC som kommer efter påsk någon gång. Under tiden blir det att dra lite soppaledningar och göra sånt där småfix, laddtrycksmätare osv. Så förhoppningsvis blir det lite körning i sommar!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Han som ska göra den där jiggen verkar vara en slö jävel.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Sådär ja, var ett tag sen men nu hoppas jag det ska hända lite saker.

Gjorde klart plenumet idag. Tycker det blev hyffsat, får se hur det funkar i praktiken. Kortet är taget med mobilen då kameran blev kvar i Teneriffa :)

Hoppas Marklund har min Ic klar snart så ska vi nog få fart på grejjerna i sommar!

Mvh Tomasplenum.jpg
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
I helgen har jag hunnit med en del. Var och hämtade ic, luftfilter och div. slang hos Marklund i fredags. Så igår satt jag dit intercoolern och drog lite slang och mixtra på och svor litegrann. Idag var jag och fixade nya bultar till kopplingen och drog ihop den med nya hårdare fjädrar så den ska palla med. Så nu har jag kvar att göra ett avgassystem och dra soppasystemet och placera laddtrycksmätaren någonstans, sen går den nog och starta hoppas jag.

På tal om avgassystem, finns det någon tumregel hur man placerar en lambdasond?

Mvh Tomas

IMAG0092.jpgIMAG0098.jpgIMAG0101.jpgIMAG0108.jpg
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Nu har jag provstartat. Startade direkt och gick bra. Dock upptäckte jag sen när jag stängt av den att det rinner olja ut ur avgashuset. Torkar jag bort det rinner det bara dit ny. Är det bara kasta bort den eller är det värt renovera? Känns i alla fall bra att den starta och att inge ventiler tog i kolvarna när jag ändrat kamtider :)

Får väl se hur länge det dröjjer innan man får fara och prova den. Måste väl fixa en annan turbo först och främst...

Här är en liten mobilkamerasnutt när jag startar. Att den låter som en 240 utan avgassystem är för att det inte är något avgassystem än.


Mvh Tomas
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Här en bild på avgashuset. På bilden har jag precis torkat ur det och det har redan börjat rinna dit ny olja. Nog ska väl turbon hålla tätt fastän motorn är avstängd. Jag har inte haft igång den så länge så vet ej hur den beter sig när den är igång.

IMG_1559.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vad har du för höjdskillnad mellan oljenivå i motorn och turbinaxeln? Eller du har returpump?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Vad har du för höjdskillnad mellan oljenivå i motorn och turbinaxeln? Eller du har returpump?

Mätte ungefär då den står på depåstöd men ca. 5cm får jag det till. Jag har inte returpump men om än man har det ska det väl inte rinna när motorn är avstängd?
 
Last edited:

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Jag antar att det rann fastän motorn var avstängd för att den hade hunnit fylla upp avgashuset. När jag tog bort turbon låg det säkert 1/2 dl olja kvar.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Vad har ni för erfarenhet av Kina-turbos? Har hittat ny 19t för 3500 med 12 månaders garanti. Är det värt att chansa på en sån eller är man dumsnål?

Tog isär min turbo och axeln glappar ganska friskt och det var mycket metallflisor där den tätar mot avgashuset. Antar att den är färdig. Det är en beggad kinaturbo jag har men jag vet ju inte hur förra ägaren har kört med den.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top