Yamaha R1 -01 med andningshjälp

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Så var det äntligen min tur att få fart på cykeln. Tänkte montera en mitsusnurra på min -01 r1.

Kommer nog dröja nån månad innan jag börjar på allvar, jobbar för närvarande på annan ort så har inte riktigt tid på helgerna. Istället kommer jag försöka samla ihop material och delar jag behöver. Ska även göra ett studiebesök hos mr Marklund.

I alla fall har jag en fråga till den samlade kunskapen här på forumet. Är det bättre kompsänka med en spacer än med flera packningar? Och vars köper man i så fall en spacer?

Kan man lägga spacern under cylindern istället för toppen? Borde bli samma funktion fast det borde hålla bättre mellan topp och cylinder? Det jag kan tänka mig är väl att kolvarna kommer gå längre ner i cylinderloppet men det kanske inte gör nåt?

Mvh Tomas
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
kan du inte ta upp hur du löser det med kam och kamkedja när du kompsänker?
Jag är nyfiken :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Din R1a har inga lösa cylindrar som du kan stoppa nån spacer under så det blir under toppen.

Ja då var ju saken klar. Har en thunderacemotor i delari garaget och den har lösa cylindrar så jag drog förhastade slutsatser:)

Jag ska försöka ta bra med bilder och förklara vad jag gör, blir lättare att få hjälp då också:)

Mvh Tomas
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fan ska hela socknen ha turbohoj nu? :va

Blir kul att följa. :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Tror ni man åker på att montera mindre drev? Har aldrig läst att nån har gjort det, brukar väl bara vara att montera ställbara kamdrev? Jaja, ska höra med Marklund hur dom brukar göra. Sen har ju Jonte (Noc) byggt på exakt samma hoj men jag tror han åker med standardkomp.

Hur som helst, det löser sig. Ska bara skruva ihop min thunderacemotor så jag inte har delar från 2 motorer liggandes:tummenupp

Mvh Tomas
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tror ni man åker på att montera mindre drev? Har aldrig läst att nån har gjort det, brukar väl bara vara att montera ställbara kamdrev? Jaja, ska höra med Marklund hur dom brukar göra. Sen har ju Jonte (Noc) byggt på exakt samma hoj men jag tror han åker med standardkomp.

Hur som helst, det löser sig. Ska bara skruva ihop min thunderacemotor så jag inte har delar från 2 motorer liggandes:tummenupp

Mvh Tomas

Mitt inlägg ang kamdreven var rent blaj! :D
Släpp det.
Ställbara kamdrev kan vara ett alternativ.
Allt beror ju på hur fet packning du ska ha.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, kamkedjan brukar väl ha tillräcklig "flex" via kamkedjesträckaren för att klara av höjningen, Hr Kid ville nog skoja till det lite:) De ställbara dreven används väl för att återställa kamtiderna efter höjningen. Du får räkna lite på hur tjock packning Du behöver för att sänka kompressionen till önskat värde. Lycka till:tummenupp

...Har aldrig läst att nån har gjort det, brukar väl bara vara att montera ställbara kamdrev? Jaja, ska höra med Marklund hur dom brukar göra...
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Beställt grejjer

Igår la jag en order på några toppackningar och ställbara kamdrev samt ett kitt för att ställa in kamtiderna. Får se när dom dyker upp, kommer från andra sidan pölen.

Så det närmar sig byggstart! Längtar tills jag får börja bygga lite och ta några kort :)

Ha en trevlig söndag, imorrn är det måndag igen...

Mvh Tomas
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Härligt att fler inser att vanliga motorer suger. :) Blir kul med fler turbomoppar i stan! Och det är inga problem att kompsänka med iaf 3 packningar, den extra längden finns i kamkedjan. Whaaa, Ptch! :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Råkade ringa åt Marklund och be han göra ett plenum åt mig :) Man har då inga problem med att placera sina pengar!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Eller att dra in dom heller. Tätast i byn.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top