KTM 690 Duke 2012

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag förstår. Dom skrev ju även något om jämna tal som jag inte riktigt förstod, är det något du kan förklara? :rolleyes:

Du får gärna prova och återkomma. Jag har ett 42 (eller var det 43) liggandes, så är nyfiken.
Vad skrev dom om jämna tal?

Jag kapade min nya kedja kort så enda möjligheten jag har är att köra 15 fram.

Om du har drevet är det ju bara att slänga på det :) orginal kedjan borde räcka. 42 eller 43 är ju på inga sätt någon extrem drevning så hojen kommer inte tokvarva på motorvägen.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap

Aha. Han menar att vinkeln på kedjan i förhållandet till bakdrevet ändras om man går ner fram. Och det i sinn tur påverkar hur bakfjädringen jobbar.
Om man kör med ståldrev påverkar det accelerationen eftersom det blir mer ofjädrad massa som måste röra på sig.

Om man går upp bak får kedjan mer kugg som greppar och det gör att det blir mindre slitage på drivlinan.

har svårt att tro att jag skulle känna skinnad på hur fjädringen jobbar med 15 drev fram mot 16 men vi får väll se :)
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Hej,

Jag funderar på att skaffa mig en duke 690(2012-) och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag var nämligen och provkörde en för någon vecka sedan vilket gav mersmak men samtidigt lite oro.

Mina ändamål med hojjen skulle isf. vara pendling(1-2mil), helgåka samt en och en annan längre resa(Norden/Europa med AutoZug).

Tidigare erfarenheter: Bandit, Daytona 675

Det som gav mig lite oro var vibrationerna. Det är ju klart att en stånka vibrerar lite mer än andra motorer men detta var lite mer än vad jag väntat mig. Provkörningen blev inte så lång och jag hann inte testa motorväg men jag kände att detta skulle kunna bli ett problem vi längre körningar. Är det någon här som dragit iväg på en längre tur som har några erfarenheter? Att växla upp och lägga sig på låga varv skulle kunna funka men det kändes som det gick tungt och den blev lite sluggish i responsen?

I övrigt verkade det som en rolig och schysst hoj. Är det något särskilt man bör titta efter/ha i åtanke vid beg. köp eller ägande av denna hoj?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hej,

Jag funderar på att skaffa mig en duke 690(2012-) och har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag var nämligen och provkörde en för någon vecka sedan vilket gav mersmak men samtidigt lite oro.

Mina ändamål med hojjen skulle isf. vara pendling(1-2mil), helgåka samt en och en annan längre resa(Norden/Europa med AutoZug).

Tidigare erfarenheter: Bandit, Daytona 675

Det som gav mig lite oro var vibrationerna. Det är ju klart att en stånka vibrerar lite mer än andra motorer men detta var lite mer än vad jag väntat mig. Provkörningen blev inte så lång och jag hann inte testa motorväg men jag kände att detta skulle kunna bli ett problem vi längre körningar. Är det någon här som dragit iväg på en längre tur som har några erfarenheter? Att växla upp och lägga sig på låga varv skulle kunna funka men det kändes som det gick tungt och den blev lite sluggish i responsen?

I övrigt verkade det som en rolig och schysst hoj. Är det något särskilt man bör titta efter/ha i åtanke vid beg. köp eller ägande av denna hoj?

Barnsjukdommarna som funnits på 690 verkar vara bortjobbade. Tidigare var det problem med fukt /trasig display i mätarhuset.

Den första nya lc4an (ktm 690 sm) hade 500mil serviceintervall. Nu är lc4an uppe i 1000 mils intervall.

När du kommer från rad 4/3a kan jag förstå att du tycker det vibrerar.
Personligen tycker jag vibarna är minimala men då är jag van vid stånka.

Duken är högt drevad så den känns sluggig om du kör på för hög växel. Tex 6an i 110.

Har inte gjort några långkörningar men ser inte att det skulle vara något problem på denna hoj :)
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Jag har pendlings/långkörningsvana med denna hoj. Jag har 5 mil enkel väg mellan hemmet och jobbet. Och det är inget roligt alls. :fakta

Har även gjort enstaka resor på runt 10 mil enkel. Och det blir inte roligare än ovan. :rolleyes:

Så att ta hojen på semester, aldrig i livet. I så fall ska man inte åka mer en ett par mil och sen stanna.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det som arkey är orolig för är helt för en stor stånka.

Det finns en orsak varför inte den enkla motorn har blivet någon större succe i bilar , båtar och motorcycklar. Orsakerna är vibrationer, smalt användbart varvtalsregister.

Man kan idag bygga så kompakta vätskekylda mc motorer med 2-3-4 cylindrar och samtidigt vinna så mycket i minskade vibrationer och brett varvtalsregister. Speciellt twinnen är naturlig efterträdare till stånkan såsom t.ex mt07, er 6.

Ytterligare problem är emmisionskraven på buller och avgasrening. Där krävs kraftiga ljuddämpare och kat. för att ta hand om den stora avgaspuff som kommer varannat varv.

Även för hög utväxling (drevning) är ett trix för att klara olika emisionskrav. Vet att många trafikskolor kör 15 /40 för att underlätta för eleverna.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag har pendlings/långkörningsvana med denna hoj. Jag har 5 mil enkel väg mellan hemmet och jobbet. Och det är inget roligt alls. :fakta

Har även gjort enstaka resor på runt 10 mil enkel. Och det blir inte roligare än ovan. :rolleyes:

Så att ta hojen på semester, aldrig i livet. I så fall ska man inte åka mer en ett par mil och sen stanna.

Kallar du det långkörning? :)

Kört 30mils dags turer på kurviga vägar med min 690 smc.
Då kändes det e rumpan.

En 690 duke är ju rena rama touringsoffan i gemförelse :)

Slutsatsen är väll att alla människor har olika definition av vad som vibrerar och vad som e skönt att köra på.
 

jw1978

Ny medlem
Gick med
25 May 2014
Ort
Kardis
Hoj
2013 KTM 690 duke
Här kommer min input om ktm 690 duke 4. Jag köpte en förra sommarn årsmod 2013. Angående vibrationerna så var de värre när cykeln var ny, men efter ca 50mil blir vibrationerna det betydligt snällare (tror inte de beror på vana) montera sedan en fresco de cat pipe vilket öppnar vägarna (givet) för motorn och det i sin tur gjorde att motorn gick än snällare angående vibrationerna. Tycker cykeln är väldigt snäll på vibrationer, runt 7-8000 varv (typ max varv) känns det lite i sadeln i övrigt går den mycket fint. Nog om det. Jag har monterat en GIVI rutan, bästa investeringen tycker jag gör cykeln till en bra allround hoj. Jag kör mest landsväg mina turer är typ minst 20mil per resa som mest har jag kört nära 70mil på en dag! GIVI rutan är kanon jag är 180cm och rutan styr bort fartvindsluften från 90% av överkroppen, träffar min hjälm ungefär mitt på. Näst bästa investeringen var nog KTMs ergo dyna, skönare att sitta på. Du kan röra dig runt mycket bättre och en annan sak, wheeelisar blir en barn lek. Dynan flyttar viktfördelningen en aning och det går massor på wheeelisidan. Montera för nån dag sen ett 15t dämpat fram drev, blev lite piggare och nu orkar hojjen varva ur på 6an. Var uppe i 190kmh rätt enkelt (GIVI rutan tar vind) ändå är jag 93kg tung och med rätt slapp allväderskläder. Jag tycker med dessa mods gör KTM 690 duke 4 till en kanon bra hoj, nästan ett måste vid mycke landsvägs körning. Till lång resor kommer jag utrusta med mindre topbox/väska och gärna mindre sido boxar typ ktms egna. Det finns andra långfärds hojjar men ingen lika roligt och allround som duke 4. Men jag är inte så super petig angående komfort på långa resor heller, de e bara att mata :) Nu sitter jag och tittar på slipon (så får jag ett helsystem) och powercommander 5 med auto tune. Sen är jag rätt njöd! Kört nu ca 500mil byt bakdäcket vid 450mil och bytt motorolja och filter 2ggr. Inga fel alls går som en klocka.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Ni som satt på decat. Har ni mappat om den också?
Om så, behöver man en PowerCommander för det? Vore ju smutt att slippa dom tusingarna.
Om inte, vad kostar en vanlig omapp? Man kanske kan dra ner en mapp och plugga in själv?

Sjukt sugen på en duke690, men decat och slipon är ett måste isf. Vill kalkylera kostnader innan jag slår till.
 

hbdykab

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Här kommer min input om ktm 690 duke 4. Jag köpte en förra sommarn årsmod 2013. Angående vibrationerna så var de värre när cykeln var ny, men efter ca 50mil blir vibrationerna det betydligt snällare (tror inte de beror på vana) montera sedan en fresco de cat pipe vilket öppnar vägarna (givet) för motorn och det i sin tur gjorde att motorn gick än snällare angående vibrationerna. Tycker cykeln är väldigt snäll på vibrationer, runt 7-8000 varv (typ max varv) känns det lite i sadeln i övrigt går den mycket fint. Nog om det. Jag har monterat en GIVI rutan, bästa investeringen tycker jag gör cykeln till en bra allround hoj. Jag kör mest landsväg mina turer är typ minst 20mil per resa som mest har jag kört nära 70mil på en dag! GIVI rutan är kanon jag är 180cm och rutan styr bort fartvindsluften från 90% av överkroppen, träffar min hjälm ungefär mitt på. Näst bästa investeringen var nog KTMs ergo dyna, skönare att sitta på. Du kan röra dig runt mycket bättre och en annan sak, wheeelisar blir en barn lek. Dynan flyttar viktfördelningen en aning och det går massor på wheeelisidan. Montera för nån dag sen ett 15t dämpat fram drev, blev lite piggare och nu orkar hojjen varva ur på 6an. Var uppe i 190kmh rätt enkelt (GIVI rutan tar vind) ändå är jag 93kg tung och med rätt slapp allväderskläder. Jag tycker med dessa mods gör KTM 690 duke 4 till en kanon bra hoj, nästan ett måste vid mycke landsvägs körning. Till lång resor kommer jag utrusta med mindre topbox/väska och gärna mindre sido boxar typ ktms egna. Det finns andra långfärds hojjar men ingen lika roligt och allround som duke 4. Men jag är inte så super petig angående komfort på långa resor heller, de e bara att mata :) Nu sitter jag och tittar på slipon (så får jag ett helsystem) och powercommander 5 med auto tune. Sen är jag rätt njöd! Kört nu ca 500mil byt bakdäcket vid 450mil och bytt motorolja och filter 2ggr. Inga fel alls går som en klocka.

Du råkar inte ha en bild på skönheten ?
 

hbdykab

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ni som satt på decat. Har ni mappat om den också?
Om så, behöver man en PowerCommander för det? Vore ju smutt att slippa dom tusingarna.
Om inte, vad kostar en vanlig omapp? Man kanske kan dra ner en mapp och plugga in själv?

Sjukt sugen på en duke690, men decat och slipon är ett måste isf. Vill kalkylera kostnader innan jag slår till.

Inget att fundera på bara att slå till en helt underbart rolig hoj, som har karaktär:)
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Inget att fundera på bara att slå till en helt underbart rolig hoj, som har karaktär:)

Haha, ja. Den ser ju grym ut. Har inte provkört någon än. Men den fyller i stort sett alla krav jag har.
Vill bara ha ett hum om vad det skulle kosta för att decatta den, för ljudet är ju natt och dag utan catten.
 

hbdykab

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Haha, ja. Den ser ju grym ut. Har inte provkört någon än. Men den fyller i stort sett alla krav jag har.
Vill bara ha ett hum om vad det skulle kosta för att decatta den, för ljudet är ju natt och dag utan catten.

Jag ställde samma fråga i i ett annat forum då svarade en så här:


Finns tre varianter så vitt jag vet, Numero Uno: Fresco de-cat pipe = Rakt rör, no bullshit, Ungefär tusen spänn. Dos: Leovince de-cat pipe = Lite katalysator kvar men forfarande bra ljud, 1500kr give or take. Tres: Akrapovic "de-cat pipe" fortafarande katalysator på men låter ändå bra, kostar nog va de kostar. Dyraste alternativet.

Skulle kört på första alternativet just för att det är billigast och låter mest! :p
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Men behöver man mappa om den, om man sätter på decat?
Det känns så, rent spontant. Tvivlar på att den ska gå med rätt blanding då.

Och vad kostar det isf? Kan man mappa orginalboxen eller måste man köpa en powercommander? Då är vi uppe i lite mer än tusen spänn :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är lite sugen på en Duke 690, såg att DinMC i Sollentuna har 2 stycken inne till bra pris. Grejen är att de båda har gått en bit, den ena 2700 mil och den andra 3600 mil. Är det nåt att yvas över eller håller de? :confused:

Ska tilläggas att de är före detta körskolehojar så de bör vara servade enligt bok.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top