KTM 690 Duke 2012

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Glöm inte kolla trygg hansa. Typ 6.3k för mig. Hel och Avställningsbar.

Intressant. Jag har samtliga övriga försäkringar (huset, bilen, liv) hos TH. Men när jag kollade med dom när jag köpte hojen (maj 2012), så var de HUTLÖST dyra... Får väl kolla igen.


Ställt ventilerna. Nya olja + filter. Nya tändstift + luftfilter. Nytt bak å Framdrev.

Fixat gängpaj vid ena oljefiltret med helicoil gänginsats.
Samt bytt slangklämmor på kylsystemet, läkte lite på ett ställe.

Skall byta bromsvätska och borde byta olja i framgaffeln.

WTF?! Hur långt har du kört? HUR har du kört? :va

Min har gått 1200 mil lite drygt och utöver vanlig service (ventilkoll, men krävde ingen justering) så har jag fått byta en packning i framgaffeln.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Intressant. Jag har samtliga övriga försäkringar (huset, bilen, liv) hos TH. Men när jag kollade med dom när jag köpte hojen (maj 2012), så var de HUTLÖST dyra... Får väl kolla igen.




WTF?! Hur långt har du kört? HUR har du kört? :va

Min har gått 1200 mil lite drygt och utöver vanlig service (ventilkoll, men krävde ingen justering) så har jag fått byta en packning i framgaffeln.

Hehe har gjort 2000mila service nu.
Jag har inte kört en mil med hojen.

Hojen har gått som körskolehoj i ca 2000 mil (sedan 2012 när skolan köpte den ny)

Verkstaden har även bytt ena packningen i gaffeln som garantiåtgärd.

Gaffeloljan blir riktigt skitig på en säsong vet jag av erfarenhet.

Skulle vilja ha tag i reparationsmanualen för hojen men hittar den inte på nätet.
 
Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Hehe har gjort 2000mila service nu.
Jag har inte kört en mil med hojen.

Hojen har gått som körskolehoj i ca 2000 mil (sedan 2012 när skolan köpte den ny)

Verkstaden har även bytt ena packningen i gaffeln som garantiåtgärd.

Gaffeloljan blir riktigt skitig på en säsong vet jag av erfarenhet.

Skulle vilja ha tag i reparationsmanualen för hojen men hittar den inte på nätet.

Ah, det förklarar saken. Ja, många hojar gick till körskolor. Vet att DinMC sålde 5-6 stycken till en.

Hoppas du fick den för ett bra pris :D

Ok, varför? (oljan)

Ja, har letat efter den där manualen också, no luck. Säg till om du finner den. :tummenupp
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hehe har gjort 2000mila service nu.
Jag har inte kört en mil med hojen.

Hojen har gått som körskolehoj i ca 2000 mil (sedan 2012 när skolan köpte den ny)

Verkstaden har även bytt ena packningen i gaffeln som garantiåtgärd.

Gaffeloljan blir riktigt skitig på en säsong vet jag av erfarenhet.

Skulle vilja ha tag i reparationsmanualen för hojen men hittar den inte på nätet.

Jooråå priset var bra :tummenupp

Liksom oljan i motorn blir den väldigt skitig, men motorn har filter.
Gaffeln saknar ju helt filter som kan fånga upp små partiklar som sliter och försämrar funktionen i gaffeln.

Har mailat lelles ang rep manualen, hittade det här dokumentet: http://www.ktmshop.se/documents/2791_690_DUKE__WHITE_EU_2012_Rep_manual.pdf
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hej undrar om ni haft problem med vakum i tanken?

Märkte att jag hade det efter min provkörningstur.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Blåst i alla avluftningshål idag och inget var tätt. Får se hur det artar sig helt enkelt.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Jag kör original än så länge. Har dock en ny kedja (orange såklart) och ett större drev bak liggandes (tror det är 3 kugg större).
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag kör original än så länge. Har dock en ny kedja (orange såklart) och ett större drev bak liggandes (tror det är 3 kugg större).
Okej, skall köra min hoj lite innan jag bestämmer mig.
På de 4 milen jag kört hittills verkar den lite över drevad.

Blir isf ett 15 drev fram.
 
Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Okej, skall köra min hoj lite innan jag bestämmer mig.
På de 4 milen jag kört hittills verkar den lite över drevad.

Blir isf ett 15 drev fram.

Jag kör en hel del motorväg, så är lite tveksam till hur jag ska göra.

Ja, 1 kugg ner fram motsvarar väl 3 kugg upp bak va?

Vilka är fördelarna/nackdelarna med att ändra fram respektive bak?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag kör en hel del motorväg, så är lite tveksam till hur jag ska göra.

Ja, 1 kugg ner fram motsvarar väl 3 kugg upp bak va?

Vilka är fördelarna/nackdelarna med att ändra fram respektive bak?
Tror det är något sådant 1 kugg ner ger.

Nackdelen som jag förstått det är att mindre framdrev fram sliter mer på kedjan. nu är ju 15kugg fram fortfarande rätt stort. så frågan är hur mkt det sliter i praktiken.

"nackdelen" med att gå upp bak är att originalkedjan inte alltid är tillräckligt lång.

Med de få mil jag kört så känns det som att 6an är en ren överväxel som bara lämpar sig i motorvägsfart.

Har du provat att varva ur hojen på 6an? Orkar motorn dra hela vägen eller är utväxlingen för hög?
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Tror det är något sådant 1 kugg ner ger.

Nackdelen som jag förstått det är att mindre framdrev fram sliter mer på kedjan. nu är ju 15kugg fram fortfarande rätt stort. så frågan är hur mkt det sliter i praktiken.

"nackdelen" med att gå upp bak är att originalkedjan inte alltid är tillräckligt lång.

Med de få mil jag kört så känns det som att 6an är en ren överväxel som bara lämpar sig i motorvägsfart.

Har du provat att varva ur hojen på 6an? Orkar motorn dra hela vägen eller är utväxlingen för hög?

Njae... Har ju kört hojen på bana (Gelleråsen som har en lång raksträcka). Har väl kommit upp i 180 som mest där, och det var i slutet på rakan. Sen är jag ju kass, så hade väl inte bästa utgånghastigheten. :rolleyes:

Kör ju som sagt en del motorväg och med hänsyn till komfort och förbrukning så vet jag inte om jag vill dreva om.
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Njae... Har ju kört hojen på bana (Gelleråsen som har en lång raksträcka). Har väl kommit upp i 180 som mest där, och det var i slutet på rakan. Sen är jag ju kass, så hade väl inte bästa utgånghastigheten. :rolleyes:

Kör ju som sagt en del motorväg och med hänsyn till komfort och förbrukning så vet jag inte om jag vill dreva om.

Har genomfört utväxlingen på växellådan mot min gamla 690 smc 2008 och den är identisk med duke 2012an.

SMCn hade 16:42 orginal. Det var en perfekt drevning på den hojen tycker jag.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Kört en tank med hojen nu. Inget mer vakum i tanken.
Jävligt gött med abs måste jag säga. Bara å bromsa utan å tänka på hur mycket man vågar bromsa när det e kallt i backen.

Tycker den e högt drevad. Motorn går tungt om man ligger på 5an i 70 typ. 6an känns som en ren överväxel.
Kommer testa 15:40 eller 16:42 framöver.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Kört en tank med hojen nu. Inget mer vakum i tanken.
Jävligt gött med abs måste jag säga. Bara å bromsa utan å tänka på hur mycket man vågar bromsa när det e kallt i backen.

Tycker den e högt drevad. Motorn går tungt om man ligger på 5an i 70 typ. 6an känns som en ren överväxel.
Kommer testa 15:40 eller 16:42 framöver.


Läs den här trågen ang. drevning:

http://www.ktmforums.com/forums/duke/23994-varying-ratios-sprocket-changes.html

Kort version: 15/42 iz tha shit
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Läste du tråden?

Kan du motivera mera? (Jag har ingen aning, utan är nyfiken)

Vad innebär "surrig"?

S'not going to happen with the 15/42 set up 4'500 rpm sees 95km/h in sixth gear.

Surrig= den varvar mkt.

Har provat låg utväxling på en av hojarn tidigare och upplevde att växlarna tog slut för fort hela tiden.
I kurvor på banan var man helt plötsligt tvungen att växla mitt i kurvan för att man nådde varvstoppet.
 
Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
S'not going to happen with the 15/42 set up 4'500 rpm sees 95km/h in sixth gear.

Surrig= den varvar mkt.

Har provat låg utväxling på en av hojarn tidigare och upplevde att växlarna tog slut för fort hela tiden.
I kurvor på banan var man helt plötsligt tvungen att växla mitt i kurvan för att man nådde varvstoppet.

Jag förstår. Dom skrev ju även något om jämna tal som jag inte riktigt förstod, är det något du kan förklara? :rolleyes:

Du får gärna prova och återkomma. Jag har ett 42 (eller var det 43) liggandes, så är nyfiken.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top