KTM 690 Duke 2012

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Är extremt sugen på nya Duken till nästa säsong. Har endast kört motarder innan (690 SMC, 660 o.s.v.) men är sugen på nåt som man kan köra lite längre på och dessutom kunna cruisa motorväg utan att varva sönder hojen! Enda jag tvekar på är just hojens förmåga att köra motorväg samt om jag blir besviken på prestandan efter att man kommer från tidigare nämnda hojar?

Skulle gärna vilja höra lite från er som har hojen innan man drar ut på en provkörning! :)
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
IMHO: Det är ingen hoj att åka långt/länge på. Allt över 80km/h handlar mer om att hålla i sig än att njuta av åkningen. Mao, det suger getballe att åka motorgata. :gnissla
 

Ghrogg

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Nope
Ligga och pressa motorväg är väl inte Dukens starka sida, men 15 mil var inga problem för mig. Kurviga småvägar och liknande är däremot riktigt skoj!
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Hallå! Nån som vet om ergo Seat är högre än standard dynan? Tycker den är i lägsta laget för mig.
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Har läst en del om nya duken nu, och är riktigt sugen, men min åtf har ingen hemma :/
Men hur är den i storlek? visst är det då som en fullstor mc? tycker den ser så liten ut på bild, men måtten jag läst så har den ju både högre dynhöjd samt längre hjulbas än många andra nakna modeller. mina 181cm ska väl få plats? Den går ju att göra så sjukt läcker! :D
ktm-690-duke-track-8.jpg
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Jag är 183 och sitter hyffsat. Men det är liiite så att det känns som man åker runt på en moppe... :rolleyes:
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Jag är 183 och sitter hyffsat. Men det är liiite så att det känns som man åker runt på en moppe... :rolleyes:
Okej, kul du svarade, ja har funderat på hur lång du kan vara då jag sett din avatar :D
Men känns den mindre än tex cb1000r, fz1 osv?
 

Ghrogg

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Nope
Jag är 1,86 och tycker det funkar bra, fast ska beställa de bakåtflyttade fotpinnarna. Då borde det bli kanon!

Btw, har en katersättare om någon är intresserad. Leovince's variant. PM isf!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Ni som ägt era duke 2012 ett tag nu. Vad tycker ni om dom? Inga problem med abs eller elen i övrigt?
På tidigare 690 var det problem med fukt och plastpartiklar i mätarhuset. Måste prova en när säsongen drar igång. Tidigare ägt 690 sm och 690 smc.
Nu får man ju en beggad 2012 för under 60k :)
 
Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
- ABS:en kan få för sig att något är fel och kopplar ur sig. Det löser man oftast genom att bara "starta om" hojen.

- Ibland tvärdör den på låg växel med lågt varv. Bara starta igen.

- Ibland startar instrumentering om sas. Men motorn dör inte och allt fungerar till synes normalt.

Du kan få pröva min i vår.
 

MRost

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2013
Ort
Södermalm
Hoj
2013, KTM 690 Duke
Ägt min sen i somras och är riktigt nöjd.

Den blev mycket bättre när Akra och katalysatorn försvann, så nu sitter det ett rakt rör bara:)
Sen kan jag rekommendera att sätta dit en styrbox för att ändra O2 sensorn, gör hojen mycket mer lättkörd på alla varvtal(ryckigheten försvinner nästan)

Planen till våren är att lacka om och sätta dit lite kolfiberdaler samt att sätta in Powerparts cam.



Ni som ägt era duke 2012 ett tag nu. Vad tycker ni om dom? Inga problem med abs eller elen i övrigt?
På tidigare 690 var det problem med fukt och plastpartiklar i mätarhuset. Måste prova en när säsongen drar igång. Tidigare ägt 690 sm och 690 smc.
Nu får man ju en beggad 2012 för under 60k :)
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hej,

Nu har jag blivit med en 690 duke -12.
Någon som sitter på reparationsmanualen för lc4a motorn med nya toppen? (690 smc-r å duke från och med -12)

Undrar egentligen bara om det är samma moment för att dra fast vipparmarna som på de tidigare 690 motorerna.

Håller på med 2k mila servicen och shimsar ventilerna.

EDIT: 12NM äre!

Läste i manualen att absen stänger av sig om man typ wheelar? när framhjulet börjar snurra saktare än bakhjulet så tappar absen synk och man måste slå av å på tändningen.

Är det så i verkligheten? har ju inte kört någon duke ännu.
 
Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Ägt min sen i somras och är riktigt nöjd.

Den blev mycket bättre när Akra och katalysatorn försvann, så nu sitter det ett rakt rör bara:)
Sen kan jag rekommendera att sätta dit en styrbox för att ändra O2 sensorn, gör hojen mycket mer lättkörd på alla varvtal(ryckigheten försvinner nästan)

Planen till våren är att lacka om och sätta dit lite kolfiberdaler samt att sätta in Powerparts cam.

Vilken styrbox? *nyfiken*

Läste i manualen att absen stänger av sig om man typ wheelar? när framhjulet börjar snurra saktare än bakhjulet så tappar absen synk och man måste slå av å på tändningen.

Är det så i verkligheten? har ju inte kört någon duke ännu.

Japp, händer ibland, bara å stänga av och slå på igen. :tummenupp
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Ägt min sen i somras och är riktigt nöjd.

Den blev mycket bättre när Akra och katalysatorn försvann, så nu sitter det ett rakt rör bara:)
Sen kan jag rekommendera att sätta dit en styrbox för att ändra O2 sensorn, gör hojen mycket mer lättkörd på alla varvtal(ryckigheten försvinner nästan)

Planen till våren är att lacka om och sätta dit lite kolfiberdaler samt att sätta in Powerparts cam.

Tog loss katten när jag bytte olja, satan vad den vägde mkt, kändes nästan som 10 kg.
Vart köpte du röret?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Vilket försäkringsbolag har ni? Och vilken typ av försäkring? Hel/halv ? Avställningsbar?
Å vad får ni pynta?
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Idag Svedea, ej avställningsbar, ca 8000:- (hel)

I maj när jag kan byta Bilsport & MC, ej avställningsbar, ca 6000:- (hel)

30+ Stockholm, Låst garage på natten.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Idag Svedea, ej avställningsbar, ca 8000:- (hel)

I maj när jag kan byta Bilsport & MC, ej avställningsbar, ca 6000:- (hel)

30+ Stockholm, Låst garage på natten.

Glöm inte kolla trygg hansa. Typ 6.3k för mig. Hel och Avställningsbar.

Väntar bara på ny kedja nu sedan kan jag ta en provtur om vädret tillåter.

Ställt ventilerna. Nya olja + filter. Nya tändstift + luftfilter. Nytt bak å Framdrev.

Fixat gängpaj vid ena oljefiltret med helicoil gänginsats.
Samt bytt slangklämmor på kylsystemet, läkte lite på ett ställe.

Skall byta bromsvätska och borde byta olja i framgaffeln.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top