Varför vann Stoner?

MC Doktorn

Guest
Intressant fråga eftersom det spekuleras om att det beror på allt från materialet till personen.

Skulle materialet uteslutande ha en betydelse borde man inte då se Lorenzos insats som enastående medan Pedrosa, Dovizioso ochSimoncellis insatser vara väldigt mediokra med tanke på att Stoner hade samma fabriksmaterial.
Detta visar att föraren spelar en signifikant roll!

Ingen kan väl tveka om att föraren har en avgörande betydelse även om Ducati i årets Motogp har det sämsta materialet, men hur kommer det sig att både Rossi och Hayden kör sämre varvtider än vad Stoner gjorde på äldre likvärdigt material 2010?

Även detta visar att föraren spelar en väldigt avgörande roll.

Eller är det lycklig slump för Casey att just HRC passar hans körstil väldigt bra och att Ducati passar Rossis körstil väldigt dåligt?

En sak man noterat angående Stoner är att han gjort relativt få misstag men ändå den som sett ut att ligga närmast gränsen och som Casey bekräftade när han sa I thought to myself, we haven't been able to take any risks all season, this is the time to take one and see what we can do angående sista varvet på Valencia.

Tolkar man det har det funnits en reserv av marginal som dom andra inte haft och man minns bla detta som han själv nämnde som väldigt avgörande i årets kamp om titeln.

Passeringen av Lorenzo på yttern i Laguna Seca.

http://www.youtube.com/watch?v=ELwpShNQ2I4
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag tror Casey väger som en fluga, kör som en gud, och har en hoj som är "perfekt" och som endast behöver rattas av rätt person för att vara "vinnarhojen". Casey is the shit. Dock om Rossi idag vore på samma hoj, och on par i varvtid så skulle jag tro att Rossi vinner för Stoner känns fortfarande inte helt mogen och att fajter avstår han gärna ifrån. Eller kan det bero på att man aldrig ser honom fajtas, för han ligger redan 2-3 kurvor före alla andra.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Stoner och Honda var det bästa paketet, pungt!

Med framgång får man självförtroende och gör de där små små sakerna rätt där ute på banan, på nåt sätt så håller man sig på rätt sida gränsen och det går fort utan att man kör skiten ur sig själv och cykeln.

Du som själv tävlat vet ju hur det är när man förösker ta i och pröva 1 miljard ändringar på hojen för att försöka få bättre varvtider. Även Rossi är mänsklig till viss del :D, tror nog att även hans problem har satt sig i huvudet.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
tycker det ser ut som lorenzo får tilstymmelse till bakhjulssläpp vid 8sek och kanske släpper av lite samtidigt som stoner satsar fullt och brett i kurvan och då skjuter om ? skicklig tur? (i just detta fallet).

sen ang skicklighet vs material, ja du det kan man bara gissa om men jag tror motivation spelar in också, tycker stoner verkar klart hungrigare än tex rossi?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det är just dessa frågor som är så tråkiga att diskutera på detta forum.

I 9 fall av 10 tycker de flesta att Rossi är gud och kan vinna på vilket material som helst. När någon annan vinner är det enbart hojens förtjänst.

I min värld är det en kombination av duktig förare, bra team och givetvis en bra motorcykel som ger en världsmästare.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Han har ett bra material som han kan förklara hur han vill ha justerad,, sen tror jag han kan fokusera på uppgiften som många andra inte kan eller inte bryr sig om
När han sitter på hojen på startgridden så skiter han i kameran och gömmer sig bakom skärmen på kepsen, smågrejer kanske men det är smågrejer som avgör på denna nivå.
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Dock om Rossi idag vore på samma hoj, och on par i varvtid så skulle jag tro att Rossi vinner för Stoner känns fortfarande inte helt mogen och att fajter avstår han gärna ifrån. Eller kan det bero på att man aldrig ser honom fajtas, för han ligger redan 2-3 kurvor före alla andra.

Som stort fan av Stoner kan jag väl erkänna att Rossi är bättre i närkamper än Stoner. Det samma gäller för övrigt Lorenzo. Men det spelar ju mindre roll när Stoner är så snabb att de andra inte kommer ifatt honom.

Stoner är snabbast men inte nödvändigtvis bäst i alla situationer. Om han får det till att stämma med inställningarna så spelar det mindre roll hur bra de andra är i närkamp. För de kommer ändå inte ifatt Stoner.

När det gäller materialet så verkar det som om Hondan har haft bra driv ur kurvorna. Kanske en kombination av bra elektronik och växellådan som redan har nästa växel i. Jag tror inte att Hondan har haft ett massivt effektövertag. I så fall borde väl skillnaden i acc ha bestått även i höga farter. Jag tycker att det har sett ut som om skillnaden i acc har minskat med farten. Å andra sidan så tycker jag mig ha sett under hela säsongen att Yamahan har varit bättre i inbromsningarna. Det var ju väldigt tydligt i Valencia där Spies plockade nästan hela försprånget som Hondan hade tagit ut på rakan redan i första inbromsningen på start/mål rakan.

Som det sedan har skrivits åtskilliga gånger på forumet så tycker jag att Stoners bedrifter (vinster) förra säsongen på Ducatin bara understryker hans talang.



Mina 5 cent...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som med alla mästare så är det totalpaketet som avgör. Hoje, däck, team och förare. I år var kombinationen Stoner-Honda starkare än Lorenzo-Yamaha. Inte svårare än så då Yamahan uppenbart var strået sämre än Hondan. Förra året var Hondan inte riktigt lika bra och Stoner är vassare än Pedrosa och Dovizioso.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Frågeställningen borde istället vara.
Varför har Stoner vunnit så LITE som han ändå gjort?

Hade han suttit på en yamaha eller honda tidigare i karriären så hade han nog haft ett par titlar till i kungaklassen....
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Frågeställningen borde istället vara.
Varför har Stoner vunnit så LITE som han ändå gjort?

Hade han suttit på en yamaha eller honda tidigare i karriären så hade han nog haft ett par titlar till i kungaklassen....

Håller inte riktigt med om det. Stoner är bra, men han är ingen "fighter". Kommer han fri och kan köra sitt eget race längst fram så är han dock outstanding. Han har dock många år kvar att motbevisa min åsikt.

Vad gäller trådens frågeställning sa anser jag att svaret är:

Han var den bäste föraren med den bästa hojen och teamet i år.

Fattar inte var TS vill ha ut f.ö. men verkar ha en förkärlek för att älta saker och ting i evighet.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Håller inte riktigt med om det. Stoner är bra, men han är ingen "fighter". Kommer han fri och kan köra sitt eget race längst fram så är han dock outstanding. Han har dock många år kvar att motbevisa min åsikt.

Fighter eller inte. Med en bättre hoj hade han kommit loss oftare och haft enkla segrar. Behövs inte fightas när man är ensam i ledning :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fighter eller inte. Med en bättre hoj hade han kommit loss oftare och haft enkla segrar. Behövs inte fightas när man är ensam i ledning :)

Förvisso, men i ett mästerskap som MotoGP ska ingen få vara ensam i ledningen, i en perfekt värld, och enligt min åsikt. :)

I mästerskapet just nu verkar det vara pengar som styr, och Honda har mest av den varan. Yamaha går på knä (skrotar sitt WSBK-team för att vara kvar i MotoGP?), Suzuki vill inte satsa, Kawasaki har dragit sig ur och Ducati verkar aldrig ge upp utan att verka inse att de är en liten firma i jämförelse...
Då ska vi inte nämna Bridgestone som enligt mig aldrig producerat ett däck som är bäst i klassen men ändå får vara "hovleverantör".

Fortsätter det som nu har vi ingen "kungaklass" om ett par år anser jag. Vad hade vi i senaste loppet? 16 startande, där kanske 4-5 var tippade på andraplatsen, och 11 i mål?

Nej, fritt antal testtimmar, fritt däcksval, kanske HK-tak, så kanske, bara kanske, kan det bli liv i klassen igen.

F*n, alla elitklasser bjuder ju på solklart bättre räjsing än GP just nu. :huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att han hanterar en hoj som om den vore hans förlängda ryggrad.

Han är måhända ingen fighter men han är outstanding på att plocka ut varje millimeter av hojens gränser.
 

Niitraam

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Steninge
Hoj
Honda RS125R
Jag tycker Yamahan har sett mer lättkörd ut än Hondan, speciellt vid inbromsningar och i tekniska partier. Vad jag sett har Hondan egentligen bara varit överlägsen just vid hårda accelerationer, vid toppfart ser Yaman ut att hänga med rätt bra.

Stoners hårda körstil passar perfekt på Honda (lite samma med Simoncelli och Pedrosa), medans Dovis lite mjukare stil gör hojen mer svårkörd. När Stoner tog förra titeln körde han också på en hoj som gick fort men verkade behöva köras väldigt aggressivt i kurvorna. Och det är ju hans stil så inte så konstigt att det går bra för honom på en sån hoj.

Jag är inget Stoner fan på långa vägar, nästan tvärt om, men man måste ju inse att motorcykeln kör inte sig själv. Även om den var relativt överlägsen i händerna på Casey, märkte man ju på dem andra förarna som åkte fabrikshonda att dem åkte inte ifrån vare sig Lorenzo eller Spies ens i närheten av så som Stoner åkte ifrån hela fältet.

Nää, Stoner + Honda = en vinnande kombination 2011! Ser verkligen fram emot nästa säsong! Dock inte lika mycket som man gjorde för ett tag sedan... Addio, ce manchi!
 

wainright

Wainright
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Ljungby
Hoj
ducati 999
Svaret på frågan är för att han bäst, den som vinner är bäst.
Det visade har för ett år sedan då han var snabbast på testet!
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Vilken diskution o frågeställning...Stoner är en mästare på o satsa på det materialet han har...!
Han var världsmästare även på Ducati o hanterade den hojen som ingen annan kunde, han hade grymma kast o vobbel ut ur många böjar som man inte såg någon annan ha.....men han höll i...det gör honom ett snäpp bättre.
Sedan som någon sa...framgång föder själförtroende o det krävs för medgångar...!
Stoner är en kunglig förare o har också haft turen att vara skadefri...o självklart har han också haft bra material...därför vinner han 2011 !
 

MC Doktorn

Guest
Som stort fan av Stoner kan jag väl erkänna att Rossi är bättre i närkamper än Stoner. Det samma gäller för övrigt Lorenzo. Men det spelar ju mindre roll när Stoner är så snabb att de andra inte kommer ifatt honom.

Stoner är snabbast men inte nödvändigtvis bäst i alla situationer. Om han får det till att stämma med inställningarna så spelar det mindre roll hur bra de andra är i närkamp. För de kommer ändå inte ifatt Stoner.

När det gäller materialet så verkar det som om Hondan har haft bra driv ur kurvorna. Kanske en kombination av bra elektronik och växellådan som redan har nästa växel i. Jag tror inte att Hondan har haft ett massivt effektövertag. I så fall borde väl skillnaden i acc ha bestått även i höga farter. Jag tycker att det har sett ut som om skillnaden i acc har minskat med farten. Å andra sidan så tycker jag mig ha sett under hela säsongen att Yamahan har varit bättre i inbromsningarna. Det var ju väldigt tydligt i Valencia där Spies plockade nästan hela försprånget som Hondan hade tagit ut på rakan redan i första inbromsningen på start/mål rakan.

Som det sedan har skrivits åtskilliga gånger på forumet så tycker jag att Stoners bedrifter (vinster) förra säsongen på Ducatin bara understryker hans talang.



Mina 5 cent...

Precis.
Angående materialet Yamaha vs Honda förklarade Lorenzo att det i princip var omöjligt att hänga med Pedrosa i utgångarna vilket man tydligt sett men även att han tagit in flera gånger i inbromsningar.

Det Stoner verkar ha saknat är just situationen att köra taktiskt då det är jämnt, han rycker sätter upp ett tempo som ingen klarar och vinner med 7 sekunder.
I man mot man situationer var Rossi outstanding där man minns speciellt förmågan att avgöra på sista varvet.

Men Stoners talang understryks av det han lyckades med Ducati som Rossi inte ens är i närheten av och det har dessutom blivit pinsamt uppenbart. När dessutom näst bäste förare inte var HRC understryker det detta faktum ännu mer.

Jag tror VR bäst före datum är passerat och därför blir jag kallad för Rossi hatare av expert analytikerna som tillhör föroreningen våga hata Stoner :hihi.

MotoGp med 800 kubikare har blivit tråkigare eftersom som kör på rad som om det bara finns ett ideal spår.

Tror ändå att 2012 kommer erbjuda mer av den "gamla" sortens racing med flera spårval och mera kamp man mot man ocn Stoner kommer få det tuffare med fler som kommer utmana.

Tror att förare som Spies, Hayden, Rossi kommer gynnas av det nya reglementet medan förare som Pedrosa kommer tappa.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Off T.

Men är det bara jag som tycker att WSBK är 3 ggr roligare än MotoGP?

I övrigt håller jag nog med kören. Stoner är magi på att vara snabb, men han ger ärligt talat inte särskilt rolig racing då han inte hanterar närkamperna som Rossi, eller ännu hellre Melandri som är min nya närkampsguru.
 

Mick

CashMoneyBrotherhood
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stortorp
Hoj
Suzuki Gsxr 750, Husaberg Fe 450 och en Ciao
Off T.

Men är det bara jag som tycker att WSBK är 3 ggr roligare än MotoGP?

I övrigt håller jag nog med kören. Stoner är magi på att vara snabb, men han ger ärligt talat inte särskilt rolig racing då han inte hanterar närkamperna som Rossi, eller ännu hellre Melandri som är min nya närkampsguru.

Mmm...tänk Melandri på en schysst styrning i Motogp. Vore nåt det:yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top