Trafikförs.föreningen

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Fick idag en sur räkning på nästan 900:- och jag fattar inte varför?
Naturligtvis så är det kö till transportstyrelsen, vad annars :huvet .
Väl famme så förklarar iaf en trevlig människa att ägarbytesdatumet gäller från dagen man fyller i (förutsatt att det ankommer TSP inom ett visst antal dagar), men avställning i samband med ägarbytet registreras inte förens brevet kommer TSP tillhanda :va .
Och eftersom det tydligen tog posten 4 dagar att leverera brevet så blev det 4 dagar a' 214 riksdaler till trafikförsäkringsföreningen :gnissla

Så nu vet jag varför, även om jag fortfarande inte fattar hur i he-vete man kan ha (eller varför man skulle ha) olika datumregler för ägarbyte / avställning när det kommer in på samma lapp.

Jaja, nu fick jag iaf gnällt av mig lite :glömdet
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Du är inte ensam om att fundera på det!
Dom är inte speciellt förhandlingsvilliga heller, så att... tyvärr

Mats
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
När någon icke statlig gör så här kallas det för bedrägeri.När någon statlig organisation däremot gör detsamma kallas det för lag och ordning.Slutsumman blir att lag och ordning enligt staten är en form av bedrägeri som man godkänt i detta sammanhang för att inte göra folket alltför upprörda.Ansök om hyresbidrag och milersättning som Juholt vetja ... :D
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Det handlar antagligen om att man kan bli ägare bakåt i tiden (dvs datumet på lappen gäller) oavsett när pappret kommer in till transportstyrelsen (åtminstone inom 14 dagar).
Men man ska inte kunna komma på efter en vecka att "oj, jag glömde försäkra bilen" och då skicka in en avställning bakåt i tiden för att slippa straffavgiften.
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Åkte på samma gerj för nåt år sen. Det var bara att ringa trafikverket och be dom flytta fram ägarbytet en vecka, inga problem alls ;) testa med att vara trevlig när du ringer, det brukar göra susen
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Åkte på samma gerj för nåt år sen. Det var bara att ringa trafikverket och be dom flytta fram ägarbytet en vecka, inga problem alls ;) testa med att vara trevlig när du ringer, det brukar göra susen

Fast åker inte den tidigare ägaren på smällen då istället? Om han nu anmält till sitt FB att han sålt hojen och avslutat försäkringen från det datum du köpte den.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Åkte på samma gerj för nåt år sen. Det var bara att ringa trafikverket och be dom flytta fram ägarbytet en vecka, inga problem alls ;) testa med att vara trevlig när du ringer, det brukar göra susen
Det borde ju nästan bli lite trist för föregående ägare vars försäkring sades upp i samband med ägarbytet ;)

Fast åker inte den tidigare ägaren på smällen då istället? Om han nu anmält till sitt FB att han sålt hojen och avslutat försäkringen från det datum du köpte den.
Men vad fan :mad:
 
Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Vet precis vad du menar.
Ringde Transportstyrelsen när jag skulle ställa av och frågade om detta. Det tog mig många "va" och "förtydliga gärna det där" till den trevliga damen på andra sidan innan det gick in i huvudet på mig. Kunde liksom inte sätta mig in i det då jag knappt hört något så dumt tidigare.

Det är PRECIS lika idiotiskt vansinnigt och urbota asdumt som påminnelseavgiften på trängselskatten.

De spelar på folks bekväma sida för att kunna tjäna mer pengar.

Ur deras synvinkel: Supersmart

Ur konsumenternas synvinkel: Bedrägeri

:kulspruta Transportstyrelsen
 

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
Ähsj, det är goa gubbar och gummor där på transportstyrelsen, utbetalar 800:- varje år till mig för "Återbetalning körkortsavgift" har gjort det sedan jag fick lappen -98, fan vet varför dock.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, trött blir man!
Men det verkar ju som om ända sättet att komma runt detta är att INTE ställa av i samband med ägarbyte? Eftersom man inte på förhand kan veta när posten behagar att leverera brevet? Eller så skall den förre ägaren ställa av den innan han säljer den ? Eller så löser man en försäkring a 10.000, väntar på ägarbytespappren och sedan skickar in om avställning.

Jaja, skiten e betalt och ett brev till trafiksäkerhetsverket ligger skrivet och väntar på ett frimärke.

Ha det gott alla!
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Ja, trött blir man!
Men det verkar ju som om ända sättet att komma runt detta är att INTE ställa av i samband med ägarbyte? Eftersom man inte på förhand kan veta när posten behagar att leverera brevet? Eller så skall den förre ägaren ställa av den innan han säljer den ? Eller så löser man en försäkring a 10.000, väntar på ägarbytespappren och sedan skickar in om avställning.

Jaja, skiten e betalt och ett brev till trafiksäkerhetsverket ligger skrivet och väntar på ett frimärke.

Ha det gott alla!

Man löser problemet genom att klura ut hur lång tid det tar för brevet att komma fram, sedan lägger man på 2 extra dagar. Alltså på avställningsdatumet.

Dvs, datumet som står på lappen när den kommer till Transportstyrelsen är i "framtiden". Du får betala några dagars extra försäkring men jämfört med 214 kr/ dag är det Kaffepengar.

Det är helt okej att göra så enligt Transportstyrelsen. Frågade dom om detta specifikt.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har gjort det nu några gånger och......lär mig aldrig :)

Nåja:
Smidigast måste väl ändå vara att: säljaren gör på nätet en avställning samma dag som ägarbyte och inskickande av papper sker?

Ähsj, det är goa gubbar och gummor där på transportstyrelsen, utbetalar 800:- varje år till mig för "Återbetalning körkortsavgift" har gjort det sedan jag fick lappen -98, fan vet varför dock.

Ett tips: lägg undan pengarna. Är det en fel utbetalning och upptäcker detta så garanterat dom kräver tillbaka pengarna.....
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har för mig att man kan teckna/säga upp försäkringen några dagar innan eller några dagar senare så slipper man riskera avgiften från TFF. Några dagars försäkring blir säkert billigare.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top