Paris- Är det kul?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Att maten och vinet skulle suga är inte rätt.

Strunta i att käka längs med dom vanliga turiststråken. Leta upp ställen som ser ruffiga ut, och med "endast" fransmän som sitter och käkar. Där är alltid mycket folk. Då får ni garanterat utsökt fransk husmanskost, och dicker gott vin, till en rimlig peng.
Sen sitt ner varsomhelst och njut en latte eller cappoccino och titta på folk. Bara var, det r så Paris skall avnjutas, speciellt vid denna årstiden. Sen finns ju faktiskt den franska synden kvar, som en extra krydda...

Jag har samma erfarenhet från andra ställen, bakgatans mat är bäst! Sedan har jag läst att en RIKTIG italienare ALDRIG dricker cappuchino efter 1200, cappuchino är BARA till frukost! Basta! Efter 12 är det espresso (eller expresso som det heter på Cafe de Paix) som gäller.
Är det samma som gäller i Paris? Man vill ju inte göra bort sig????
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har samma erfarenhet från andra ställen, bakgatans mat är bäst! Sedan har jag läst att en RIKTIG italienare ALDRIG dricker cappuchino efter 1200, cappuchino är BARA till frukost! Basta! Efter 12 är det espresso (eller expresso som det heter på Cafe de Paix) som gäller.
Är det samma som gäller i Paris? Man vill ju inte göra bort sig????
Beställer du en cappuchino (Café au lait) efter 11:00 så får du en konstig blick och en croissant "to go" :fakta

Äh, skit i fransmännen, de tycker vi är konstiga oavsett hur vi beter oss. Deras service-mind har dock enligt mig ett oförtjänt dåligt rykte, jag har aldrig blivit dåligt behandlad eller ignorerad under mina vistelser i Frankrike. Fransmännens (den yngre generationens) engelskakunskaper är också betydligt bättre nu, ja, taxichaffisar undantaget då.
Sen är det nog så att Paris är Paris och inte Frankrike (så tycker i alla fall en hel del fransmän).
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att maten och vinet skulle suga är inte rätt.

Strunta i att käka längs med dom vanliga turiststråken. Leta upp ställen som ser ruffiga ut, och med "endast" fransmän som sitter och käkar.


Vi bodde i Passy (defnintivt oturistigt), och hatar turiststråk båda två (vilket var anledningen till att vi avverkade Eiffel/Triumphbågen/Louvren/Sacre Couer/Notre Dame/Moulin Rouge/promenadgenom Mont Martre på totalt ca en halvdag.

Jag står ändå fast vid att maten sög. Runt 250 för en köttbit gav kvalitet jämförbar med ett Sibylla-kök. Däremot är ju maten i Paris fantastisk, men det är priserna också. Nästa gång äter vi hemsnickrade baguetter ett par dar, och tar en 3000 kronors-middag den tredje för marginalen.

HÄR har vi en kille med koll!!!!! Hur många tjejer har du i din omedelbara omgivning? Gillar ditt uttryck med "husfridsshopping"! Även ditt övriga resonemang vittnar om livskunskap, att samla poäng för framtiden är ju det som gäller! Dessutom, med fru och tre tjejer på 15, 13 och 6 så är Mozz röst inte mycket värd!
När vi åkte till New York för ett år sedan löste jag det på ett elegant sätt genom att jag shoppade på Ebay INNAN vi åkte, så på hotellet låg en framgaffel, kedja, bakram, koppling, in alles 26 kg metall och plast med Yamahas stämgafflar överallt. Detta medförde att jag var SÅÅÅÅÅÅ lugn och fin, när kvinnor ville "bara slinka i den här affären, 5 minuter MAX!!!" så var det med ett leende jag sa "Jamen såklart!!", sladdade tvärs över gatan till ett cafe för en kaffe, och när sällskapet en timma senare kommer ut med något skamset i blicken kunde jag säga "Jamen vad kul att ni har trevligt!" JAg hade ju redan shoppat loss! Kan rekommenderas!!!


Haha.. Tack :Bugar

1 endaste tjej.. Men hon är diagnostiserad shoppoholic av olegitimerade läkare (mig) så det är viktigt det där.

New York :tummenupp


Ditt problem är ju att en honmandelarmöblermed är betydligt mer benägen till dåligt samvete och därmed går med på vad som helst om hon får shoppa, och dessutom skyndar sig lite iaf. Tonårstjejer vågar jag inte ens tänka på :gnissla :tyckasyndomsmiley


Nu har jag ju ingen koll på er budget, eller intresse för mat & vin. Men det jag kan rekommendera är att hålla igen rätt hårt (se ovan) några dar för att kosta på er EN riktigt lyxig kväll. Vi fick en kompis på flyget ner (Parisare) som gav oss en hel del tips, och träffade ytterligare några väl där nere (bl.a. ett helt galet konstnärspar varav båda var världskända (i konstvärlden), hon var gift, han var dödskär i henne, hon hade ytterligare en älskare som kom och hämtade henne därifrån vi träffade dem och de hade nån form av märkligt förhållande som tydligen hållt på i 15 år - real life Paris-love story).

Kontentan är att Paris ÄR fantastiskt, och ett besök på någon Michelin-restaurangerna är värt pengarna, om än på bekostnad av några mediokra "mätta magen" restaurang-besök. Men som sagt, det hänger lite på hur intresserad man än av mat & vin.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Beställer du en cappuchino (Café au lait) efter 11:00 så får du en konstig blick och en croissant "to go" :fakta

Äh, skit i fransmännen, de tycker vi är konstiga oavsett hur vi beter oss. Deras service-mind har dock enligt mig ett oförtjänt dåligt rykte, jag har aldrig blivit dåligt behandlad eller ignorerad under mina vistelser i Frankrike. Fransmännens (den yngre generationens) engelskakunskaper är också betydligt bättre nu, ja, taxichaffisar undantaget då.
Sen är det nog så att Paris är Paris och inte Frankrike (så tycker i alla fall en hel del fransmän).

Vad händer om man beställer en Cafe Americano då? Som ju är som en svensk kopp kaffe fast godare!
Hur säger man "En kopp Cafe Americano med en skvätt mjölk" på Franska???

Och apropå mina oexisterande franskakunskaper.... du menar alltså att man kan försöka prata franska??

Vi bodde i Passy (defnintivt oturistigt), och hatar turiststråk båda två (vilket var anledningen till att vi avverkade Eiffel/Triumphbågen/Louvren/Sacre Couer/Notre Dame/Moulin Rouge/promenadgenom Mont Martre på totalt ca en halvdag.

Jag står ändå fast vid att maten sög. Runt 250 för en köttbit gav kvalitet jämförbar med ett Sibylla-kök. Däremot är ju maten i Paris fantastisk, men det är priserna också. Nästa gång äter vi hemsnickrade baguetter ett par dar, och tar en 3000 kronors-middag den tredje för marginalen.




Haha.. Tack :Bugar

1 endaste tjej.. Men hon är diagnostiserad shoppoholic av olegitimerade läkare (mig) så det är viktigt det där.

New York :tummenupp


Ditt problem är ju att en honmandelarmöblermed är betydligt mer benägen till dåligt samvete och därmed går med på vad som helst om hon får shoppa, och dessutom skyndar sig lite iaf. Tonårstjejer vågar jag inte ens tänka på :gnissla :tyckasyndomsmiley


Nu har jag ju ingen koll på er budget, eller intresse för mat & vin. Men det jag kan rekommendera är att hålla igen rätt hårt (se ovan) några dar för att kosta på er EN riktigt lyxig kväll. Vi fick en kompis på flyget ner (Parisare) som gav oss en hel del tips, och träffade ytterligare några väl där nere (bl.a. ett helt galet konstnärspar varav båda var världskända (i konstvärlden), hon var gift, han var dödskär i henne, hon hade ytterligare en älskare som kom och hämtade henne därifrån vi träffade dem och de hade nån form av märkligt förhållande som tydligen hållt på i 15 år - real life Paris-love story).

Kontentan är att Paris ÄR fantastiskt, och ett besök på någon Michelin-restaurangerna är värt pengarna, om än på bekostnad av några mediokra "mätta magen" restaurang-besök. Men som sagt, det hänger lite på hur intresserad man än av mat & vin.

Jag tar till mig allt detta! Min roll i denna resa blir nog att se till att alla kommer med flygen i tid, bara det kräver sin man! Sedan ska jag helt enkelt bara jazza med i några dagar, ha en bra bok i bakfickan (jag har just ´köpt "Ride like hell!" om hur Ford skulle vinna Le Mans på 60-talet. Passande:)) och sitta och vänta på tjejerna. Det blir fint!
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad händer om man beställer en Cafe Americano då? Som ju är som en svensk kopp kaffe fast godare!
Hur säger man "En kopp Cafe Americano med en skvätt mjölk" på Franska???

Och apropå mina oexisterande franskakunskaper.... du menar alltså att man kan försöka prata franska??

Cafe Americano au lait (au lait = med mjölk) Italia = Con leche :tummenupp


Vi pratar iofs lite franska båda två.. Men höll oss till 99,5% till Engelska och det gick superbra även i områden där turister inte hör hemma. Nästan bättre där för de tyckte det var lite kul med oss till skillnad från i t.ex Mont Martre där de förmodligen är rätt less på felaktiga beställningar (som i alla andra turisttäta områden världen över).

Hälsningsfraser är bra:

Bonjour m´selle, parlez vous anglais? 99% "ja" på det sen är det engelska.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Cafe Americano au lait (au lait = med mjölk) Italia = Con leche :tummenupp

Bonjour m´selle, parlez vous anglais? 99% "ja" på det sen är det engelska.

Fifan, här har vi ju allt man behöver! Kanske med tillägget

- Ett glas rött tack!
- En öl tack!

Una cerveza sil vous plait? Bierra? Bier?
Un vin de maison?:confused::va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fifan, här har vi ju allt man behöver! Kanske med tillägget

- Ett glas rött tack!
- En öl tack!

Una cerveza sil vous plait? Bierra? Bier?
Un vin de maison?:confused::va

"Una" och "serveza" är spanska ;)

Un (låter som ett stön) = en/ett
Bier [bi:jäär] tror jag att jag säger iaf, kanske är fel? = öl

Maison är typ slott, så det blir lite konstigt om du inte kan hänvisa till vilket slott du vill att vinet ska komma ifrån. Typ - Un vin de maison Chandon sil vous plait.

Men på äliit.. Ni klarar er kanon på "Bonjour monsieur - Can I have a beer please... merci"

Du har ju tillgång till bibliotek (hoppas jag, annars är skolan kaos) och där finns säkert nåt enkelt lexicon med lite fraser och så. Det är typ "vad kostar den här?" och hälsningsfraser man behöver kunna för att ha en bra resa.

Är nog betydligt värre om man ska hyra bil och åka runt i Provence elller så. Youghurt-tanterna pratar nog bara franska.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag skulle nog vilja dubbla antalet filer haha :död

Nånstans därimellan iaf :)

Jag var helt fascinerad där, att se trafiken genom den "rondellen" var typ 10 ggr roligare än att se stenklumpen i mitten tyckte iaf både jag och tjejen..

Skönaste var en turistbuss som stannade halvt på tvären nånstans i mitten av allt och läste kartan, en stund senare stannade en taxi med nosen rätt in mot kanten och parkerade - för att ta en cigg och stacka i telefon. :gnissla
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
"Una" och "serveza" är spanska ;)

Un (låter som ett stön) = en/ett
Bier [bi:jäär] tror jag att jag säger iaf, kanske är fel? = öl

Maison är typ slott, så det blir lite konstigt om du inte kan hänvisa till vilket slott du vill att vinet ska komma ifrån. Typ - Un vin de maison Chandon sil vous plait.

Men på äliit.. Ni klarar er kanon på "Bonjour monsieur - Can I have a beer please... merci".

Kalas! Nu kör vi!:tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Finns en skön restaurang som heter Entrecote. De serverar bara entrecote med pommes och bea. Riktigt god :)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Rätt lätt att få tag i örter där nere.. just sayin

lär fördriva tiden iaf

Finns en skön restaurang som heter Entrecote. De serverar bara entrecote med pommes och bea. Riktigt god :)

Been there done that,

Minst 10 olika sorters bea såser och dom tillagar köttet den precis hur du vill,

Inte den finaste men fyfan va gott och kaloriefyllt

När va du där senaste? förra året hade dom både entrecote, och några soters fina köttpizzor och mycket mer tillbehör,

Sjukt lätt att hitta, vit byggnad med röda draperier o en uteservering,

Finns en lemonad butik i närheten som smakar gudomligt, vet bara
en butik i malmö som säljer den i hela sverige,
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
När vi åkte till New York för ett år sedan löste jag det på ett elegant sätt genom att jag shoppade på Ebay INNAN vi åkte, så på hotellet låg en framgaffel, kedja, bakram, koppling, in alles 26 kg metall och plast med Yamahas stämgafflar överallt. Detta medförde att jag var SÅÅÅÅÅÅ lugn och fin, när kvinnor ville "bara slinka i den här affären, 5 minuter MAX!!!" så var det med ett leende jag sa "Jamen såklart!!", sladdade tvärs över gatan till ett cafe för en kaffe, och när sällskapet en timma senare kommer ut med något skamset i blicken kunde jag säga "Jamen vad kul att ni har trevligt!" JAg hade ju redan shoppat loss! Kan rekommenderas!!!

haha, kungligt, du e min idol,:Bugar såååå ska man ju göra såklart :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
haha, kungligt, du e min idol,:Bugar såååå ska man ju göra såklart :tummenupp

Faktiskt var det lite kul; när vi kom så sken receptionisten upp och sa "Ah, Mr Mossberg, our mailman will be delighted by your arrival. His storage room is full from your very large packages"
Och det blev han!:)
Och jag fick köpa en ny VÄLDIGT stor väska; en förpackad framgaffel blir JÄTTEstor!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
"Una" och "serveza" är spanska ;)

Un (låter som ett stön) = en/ett
Bier [bi:jäär] tror jag att jag säger iaf, kanske är fel? = öl

Maison är typ slott, så det blir lite konstigt om du inte kan hänvisa till vilket slott du vill att vinet ska komma ifrån. Typ - Un vin de maison Chandon sil vous plait.

Men på äliit.. Ni klarar er kanon på "Bonjour monsieur - Can I have a beer please... merci"

Du har ju tillgång till bibliotek (hoppas jag, annars är skolan kaos) och där finns säkert nåt enkelt lexicon med lite fraser och så. Det är typ "vad kostar den här?" och hälsningsfraser man behöver kunna för att ha en bra resa.

Är nog betydligt värre om man ska hyra bil och åka runt i Provence elller så. Youghurt-tanterna pratar nog bara franska.
Beställa öl gör man bäst med skånsk dialekt :D Typ:

"Bonjour. Un bjäärrr (skorra rejält på ärren) si vo pläät" och därefter "Parlez vous anglais?" på det får man som sagt oftas "Oui" och sen är man hemma.

Bonjour och merci ska man använda flitigt men bonsoir till kvällen och bonne nuit till natten förstås. Börja inte med engelskan direkt utan visa att du försöker, dom lär fatta att du inte pratar franska när du uttalat ditt första bonjour.

Franskt vin skall man ge fan i att försöka sig på, det är lättare att lära sig periodiska systemet inklusive atomnummer än deras distrikt och vinklasser. Låt de komma med ett bra förslag men kolla priset först. Som nån sa, Paris är svindyrt, 8 - 9 € för en Stella är inget att häpna över.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Väldans vad du reser mkt Moss! När ska du komma och hälsa på mig i Flurkmark då? Eller är det för långt...
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag hade nog tagit tåget (RER tror jag) ut till Versailles och gått runt där en eftermiddag, slottet är fint men det är parkerna som är häftigast - sinnessjukt stort och otroligt fint. Kostar ingenting heller, vilket är bra enligt mig.

Köp med lite vin, jordgubbar, ost o baguetter och ha en picknick vid spegeldammen framför slottet.

Låter fjompigt men är vädret bra så är det faktiskt en stor upplevelse..

http://www.chateauversailles.fr/homepage
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Franskt vin skall man ge fan i att försöka sig på, det är lättare att lära sig periodiska systemet inklusive atomnummer än deras distrikt och vinklasser. Låt de komma med ett bra förslag men kolla priset först. Som nån sa, Paris är svindyrt, 8 - 9 € för en Stella är inget att häpna över.


Jag är som sagt lite vinnörd, och har hyfsad koll på distrikt och klassificeringar. Men i Paris var det bara dyrt och dåligt (de svindyra ställena undantaget).

Lägger man 40€ på en flaska i Paris, Sverige, London och New York så är Paris avgjort sämst vin för pengarna. Dessutom saknade servitörerna totalt känsla för att vilja hjälpa till, och husets vin var alltid "jättegott"! :brinnerup


Just det.. Eftersom ingen sagt det än så är det värt att poängtera att Parisare överlag är supertrevliga, men serveringspersonal är helt hjärndöda och saknar totalt servicekänsla, och ju närmre turiststråken man hamnar, desto värre blir dem!
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
de bygger trafiken innifrån i rondelerna,därför denna kaos.
testade en kul kommentar när jag frågade en fralla om vad det var vi tittade på,truimfbågen svarade han och jag kontrade med:
gud vad fint tyskarna byggde överallt,finns det fler minnesmärken?
jättelång mening på franska sa han innan han gick.....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top