Garageförsäkring. Vilka bolag?

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Det där är jag riktigt osäker på. Skulle vara rätt praktiskt att inte behöva ha bilar/hojar försäkrade alls när de står i ett garage.

Senast i somras ringde jag och frågade angående stöldförsäkringar om skåpbilen skulle bli stulen med hojar i. Enligt försäkringsbolaget skulle alla fordon (dvs bilen och båda hojarna) ha en egen försäkring oavsett var de står.

Detta var längesen.
Jag har min hoj garageförsäkrad nu men fick även veta av ägaren till huset där den står att han har försäkring som skulle täcka eventuella stölder också. Inte för att det spelar någon roll då jag endast kan få ut en försäkring men det verkar fortfarande finnas sådana.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det där är jag riktigt osäker på. Skulle vara rätt praktiskt att inte behöva ha bilar/hojar försäkrade alls när de står i ett garage.

Senast i somras ringde jag och frågade angående stöldförsäkringar om skåpbilen skulle bli stulen med hojar i. Enligt försäkringsbolaget skulle alla fordon (dvs bilen och båda hojarna) ha en egen försäkring oavsett var de står.

Jag tror inte heller det där stämmer med hemförsäkringar. De har aldrig täckt fordon och rent logiskt kan man förstå varför. Kan ni tänka er vilka krav försäkringsbolagen skulle få på sig om det var möjligt?

Om ni transporterar er avställda motorcykel så kan ni inte räkna med att få någon ersättning. Varken från garageförsäkringen eller transportfordonets försäkring. Jag tror inte alla är införstådda med det.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
kollade precis hos if och trygg hansa det finns fortfarande som tilläggsförsäkring dock endast för mindre båtar.

Jag vet att det inte riktigt går att jämföra med registrerade fordon men men.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tror inte heller det där stämmer med hemförsäkringar. De har aldrig täckt fordon och rent logiskt kan man förstå varför.

Jag hade hojen oförsäkrad inne i lägenheten förra vintern.
Ringde runt till i princip alla bolag och frågade om hurvida hemförsäkringen täcker nånting.

Stöld var jag inte orolig för, men frågade mest för skojs skull vad som gäller om lägenheten t ex brinner ner.

Gemensamt svar från alla var att hemförsäkringen inte täcker fordon ö ht.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hade hojen oförsäkrad inne i lägenheten förra vintern.
Ringde runt till i princip alla bolag och frågade om hurvida hemförsäkringen täcker nånting.

Stöld var jag inte orolig för, men frågade mest för skojs skull vad som gäller om lägenheten t ex brinner ner.

Gemensamt svar från alla var att hemförsäkringen inte täcker fordon ö ht.

Det borde inte vara några problem att teckna en garageförsäkring trots att man förvarar den i sitt hem om man nu seriöst skulle vara orolig för brandrisken. Vore ju jäkligt surt om det började brinna i huset, även om den risken är rätt så liten. Säkert mindre stöldrisken ur ett enskilt garage om man skulle föra statistik på det. Förutsätter att det inte bor en pyroman i området.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det borde inte vara några problem att teckna en garageförsäkring trots att man förvarar den i sitt hem om man nu seriöst skulle vara orolig för brandrisken. Vore ju jäkligt surt om det började brinna i huset, även om den risken är rätt så liten. Säkert mindre stöldrisken ur ett enskilt garage om man skulle föra statistik på det. Förutsätter att det inte bor en pyroman i området.

Ja, självklart kan man ha en garageförsäkring som täcker det.
Jag svarade mest på inlägget hurvida hemförsäkringen täcker fordon.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
vintern 10/11
Husqvarna TE450 motard-08
Garageförsäkring Folksam 70 kr/mån
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag tror inte heller det där stämmer med hemförsäkringar. De har aldrig täckt fordon och rent logiskt kan man förstå varför. Kan ni tänka er vilka krav försäkringsbolagen skulle få på sig om det var möjligt?

Om ni transporterar er avställda motorcykel så kan ni inte räkna med att få någon ersättning. Varken från garageförsäkringen eller transportfordonets försäkring. Jag tror inte alla är införstådda med det.

Hos Bilsport & MC så räknas skåpbil som garage och hojen kan därför ha en garageförsäkring.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hos Bilsport & MC så räknas skåpbil som garage och hojen kan därför ha en garageförsäkring.

Där ser man, det kände jag inte till. Bilsport & MC är å andra sidan uteslutet för oss med sporthoj om man inte har en som räknas som klassiker. Enda bolaget jag inte kontaktat genom åren.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Länsförsäkringar var absolut billigast på garageförsäkring för min del.

~200:-/mån , Stockholm, 31 år.

Fick svar av länsförsäkringar idag. De försäkrar inte min hoj då jag tävlar på den. Fråga mig inte. Jag förklarade för dem att det var på avlyst område och att det inte hade med saken att göra då inte trafikförsäkring gäller där. Sensmoralen och inför nästa samtal.
Berätta inte att du har för avsikt att inte ställa på den igen och nämn för guds skull inte att du tävlar med fordonet.

Folksam skulle ge rabatt på garageförsäkringen om jag hade ABS på den när jag ringde dem igen. Jag undrade varför då det inte spelar någon som helst roll för en garageuppställning om den har abs eller ej.

Statistike talade till ABSens fördel fick jag som svar.

Jasså ni har fått många fler stölder på hojar utan ABS menar du?
Och då har ni räknat på hur många bågar som har ABS kontra inte har?

Inget svar. :va

Man 25 år
Yamaha r6 -08
Folksam 315 kr månaden

Vilken var din handläggare? Börjar tröttna på att jag får så olika svar och så dyrt för det första.

Gengsidige ville ha 1700:- mån

Salus ansvar tar inte emot den såvida den inte är påställd FÖRST.
Att jag kör lite med den och sedan ställer av den?!!??!



Det här börjar likna en jävla misär. Blir nog fan att skita i allt vad försäkring heter...

Seriöst??? vilka svin. Min gamla hemförsäkring täckte precis ALLT. Täckte i princip allt som stod på tomten.
Vad täcker den då? Vad brukar man ha i garage om inte fordon? Är det ens gamla gräsklippare man får ersättning för och kanske en kratta. :mad:

Jag tog den diskussionen också.
Täcker inga fordon. Varken cross eller minimoto.
Men dock åkgräsklippare.

Annat som täcks av "garageförsäkringen" som ingår i hemförsäkringen täcker smycken klockor mm. Sensmoralen. Ha hojen i vardagsrummet och smyckena i garaget.

Se upp dock. 10k är vanligt lösöre för garage. Folksam har dock 40k så det täcker min extra motor och annat lull lull som ligger till bågen där. Faktum är att om jag plockar ner hojen. Hävdar att det är reservdelar och utbytesdelar och om de snor det då så går det på garageförsäkringen. Dock inte ramen då det är själva fordonet.
Sing hallelulija!
 
Last edited:

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Hos Bilsport & MC så räknas skåpbil som garage och hojen kan därför ha en garageförsäkring.

Ja, för att uppfylla kraven på att hojen ska stå i garage/inomhus fungerade skåpbilen bra, men det jag/vi syftade på tidigare var att man fortfarande måste ha en försäkring på hojen. Garageförsäkring fungerar bra vid "transport" även hos andra försäkringsbolag jag varit i kontakt med.


Edit: Kanske ska tillägga att termen garageförsäkring(avställningsförsäkring) i mitt fall syftat på en försäkring men har på själva fordonet och inte garaget. Min hoj fick stå utomhus när den var avställd, men det kanske inte gäller alla bolag/försäkringar.

Garageförsäkring

En garageförsäkring är det samma som en avställningsförsäkring. Denna försäkring syftar till att de ditt fordon ett viss försäkringsskydd trots att det är avställt och ej får framföras i trafik. Innehållet i en garageförsäkring kan skifta men kan innehålla skydd för brand, stöld, glas, rättsskydd och vagnskada.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Låter helt vansinnigt om ni räknar efter. Det är ju mer än vad många betalar för en påställd helförsäkrad bil i innerstaden i Stockholm. För ett fordon som står avställt och inte används i ett förhoppningsvis säkert förråd/garage.

Ringde upp folksam idag. De har inte kvar offerten och skall nu ha 1800. Efter en stunds tjat får jag ett bud på 1500:-

När jag hänvisar till mitt tidigare pris och damen jag pratade med då så får jag som svar att han inte kan få fram det priset och att hon måste gjort fel. :confused:
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Jag ställde på min hoj hos Folksam (med avställningsbar försäkring) i mitten på Maj, körde i två veckor, (kostade mig typ 1000kr utav de 2000kr/mån de ville ha), när jag sen ställde av den blev den automatiskt avställningsförsäkrad för 350kr/mån
Man, 26år, Stockholms innerstad
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ringde Folksam idag och kollade upp garageförsäkringen. 135 kr/mån betalar jag. Bor centralt mitt inne i Helsingborg och har enskilt garage, men det senare påverkar inte premien alls.

Området har t om varit drabbat av ett par mc-stölder de senaste tre åren. Visserligen har de stått på gatan, men ändå.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Skruva av hjulen och lås fast ramen i ett golvankare, förvara hjulen någon annanstans.. skaffa sen ett GSM larm till garaget på novibo.com..

Kostar kanske 2000:- totalt men då får dom allt jobba om dom ska ta den..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Salus ansvar tar inte emot den såvida den inte är påställd FÖRST.
Att jag kör lite med den och sedan ställer av den?!!??!

Det brukar vara sådär. Den måste vara i trafik när de tar över den.

Jag ställde på min, bytte bolag, hade den påställd i knappt en vecka sen avställd.
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Försökte hitta en garageförsäkring till min racehoj i våras utan resultat...för att göra en lång historia kort så efter ca 5 samtal till LF med lika många olika säljare och ytterligare 3 samtal till andra bolag fick jag fram följande...

Bilsport & Mc försäkrar inte oreggade fordon

Trygg Hansa försäkrar inte oreggade fordon

LF försäkrar oreggade fordon men ENDAST cross, trial och speedway bågar och försäkrar INTE drag- och roadracing bågar, och på frågan varför var svaret att det bara är så..

När jag förklarade för dom att jag har alla mina andra försäkringar hos dom och undrade vad som händer om mitt hus/garage brinner ner med hojen i (som uppenbart har nån form av värde och är i min ägo) hur dom då ersätter den, var deras enkla svar att ENDAST en trafikförsäkring ersätter ett motorfordon och för att få det måste fordonet vara inreggat. Samma gällde t ex en åkgräsklippare... Hur fan dom nu får ihop det..?
Denna infon kommer från en av deras sälgchefer

Folksam orkade jag inte ens ringa
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top