Simoncellis olycka, död och konsekvenser

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det finns så mycket att skriva om detta att en egen tråd verkar lämpligt.

Jag tror vi har sett Rossi starta sitt sista race. Att döma av repriserna jag har sett är det Rossis framhjul som träffar Simoncellis huvud. Kanske spelar det ingen roll, men Rossi var i högsta grad inblandad i dödsolyckan och kommer förstås vara traumatiserad av det här för all framtid. Om man dessutom lägger på problemen han har haft med Ducati så är det lätt att se hur belastningen på kort sikt måste vara enorm. Jag tror att han kommer avbryta säsongen och dessutom tala om att han avbryter sin karriär. Tror inte på något slags hyllande av Simoncelli genom att fortsätta tävla och försöka vinna.

Era reflektioner?

Det kommer kanske fler vinklar och varianter av förloppet senare, men den här är den tydligaste jag kan hitta nu.

http://youtu.be/SndlGLghhH8
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Finns ju redan 2 trådar om denna olycka, en i minneslunden och slutet av den i tråden om racet,
varför skapa en ny där det skall gissas och spekuleras i huruvida andra åkare som håller på med
samma sport kommer fortsätta eller inte?

Känns lite smaklöst att börja spekulera i såna saker, iallafall nu och
definitivt inte i en egen spekulationstråd.

My 5 cents.

RIP Sic
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Finns det ingen video som visar vad tusan som gör att Simoncelli kommer 45 grader in på banan.
Man kan ju gissa på att han gör en lowsider och får grepp igen, men det skulle ju vara intressant att se vad som hände...

Finns ju redan 2 trådar om denna olycka, en i minneslunden och slutet av den i tråden om racet,
varför skapa en ny där det skall gissas och spekuleras i huruvida andra åkare som håller på med
samma sport kommer fortsätta eller inte?

Känns lite smaklöst att börja spekulera i såna saker, iallafall nu och
definitivt inte i en egen spekulationstråd.

My 5 cents.

RIP Sic

minneslunden ska inte innehålla diskussioner iaf, racetråden är väl mer till för resultat och diskussion om vem som vinner osv, inte olyckor o dyl?
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Finns väl egentligen inget mer att tillägga angående olyckan.
FYI se "den andra tråden".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag läser inte minneslunden så jag ser gärna den här tråden. Skulle dock önska att någon gör en riktig länkning från youtube för jag kan inte se den utan att skaffa konto på youtube.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Finns väl egentligen inget mer att tillägga angående olyckan.
Som alltid: den som inte vill diskutera ämnet väljer en annan tråd.

Som en journalist frågade på intervjun efter olyckan: vet man något om varför hjälmen lossnade. Det gjorde man ju inte, utan det är som mycket annat något som kommer undersökas i utredningen som nu följer.

Men nog är det konstigt och otäckt att en hjälm lossnar just när den behövs. Inte riktigt den uppmärksamhet som AGV hade tänkt sig som Simoncellis sponsor.
 

Bifogat

  • marcosimoncelli_monster_2.jpg
    marcosimoncelli_monster_2.jpg
    30.9 KB · Visningar: 603
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Kort resume av förloppet, inget mer finns att säga.
Sic har ett rejält nerlägg, i samma sekund han touchar curbsen med
kroppen/hojen tappar däcken fäste och han halkar nästan av hojen,
sen får hojen mer fäste men i fel vinkel och då blir han påkörd av
edwards och rossi som inte kan göra nåt för att undvika olyckan.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=kzsTGIKuVEc 0:12 visar lite mer av vad som händer honom, han får släpp och glider på sidan ut ur bild från bautistat kamerasynfält iaf.
Iaf jag vill gärna veta det exakta händelseförloppet, och nu verkar ju det avklarat så over n out.
Vila i frid Super Sic
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Vad vill du med tråden? Vill du ha spekulationer om vem som var det "dödande framhjulet"?
Bara kraften från edwards framhjul kan ha fått några revben brutna som punkterar en lunga och ryggfrakturer, kanske tom nackfrakturer av whiplash effekten.... Det förstår alla som har sett kraschen. Men det göringen skillnad nu..
Men jag känner inte att det behövs spekuleras med det i dagsläget..

Tycker det räcker med att ngt väldigt hemskt hände idag och att väldigt många mår dåligt. Så kan man ta del av dom rapporterna sen om hur och vad som hände..

Samma sak gäller med rossi just nu, han kan nog inte ens tänka mer än bara på paniken han har för stunden över det som hänt. Så det visar sig också med tiden...
Han kommer nog också gå ut med info så fort han klarar det..
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
På den ivägrullande hjälmen såg det ju ut som att hakremmen hade lossnat från ena sidan. Om den inte hade gjort det så borde rimligen förutsättningarna för en lycklig utgång varit väsentligt bättre.

Känns som att dimensionering av hakremsinfästning ingår i någon godkännandestandard för AGV som för alla andra fabrikat, men gissningvis följer en "Lex-Sic" med högre ställda krav på den detaljen.

I övrigt... :( :( :(
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Varför göra det till ett speculationsämne??
Låt honom vila i frid.
Låt de sörjande sörja och låt det va....
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Känns som att dimensionering av hakremsinfästning ingår i någon godkännandestandard för AGV som för alla andra fabrikat, men gissningvis följer en "Lex-Sic" med högre ställda krav på den detaljen.

I övrigt... :( :( :(

Det kan ju också ha varit så att hjälmen fick en smäll med sådan kraft att det var bättre att remmen gick av.

Varför göra det till ett speculationsämne??
Låt honom vila i frid.
Låt de sörjande sörja och låt det va....

Människor funkar olika, en del behöver prata, andra vill inte det. Men nånstans måste ändå vi som är aktiva i sporten lära osa av olyckorna, hur tragiska de än må vara. Kunde något gjorts annorlunda, kunde någon utrustningsdetalj utformas annorlunda och hjälpa till i liknande situationer i framtiden.

Om det är nåt SuperSic är värd är det väl ändå att hans död kan hjälpa till att förhindra någon annans i framtiden. Så vill ni inte diskutera, håll er till de andra trådarna och låt de som vill diskutera göra det; både för att ta lärdom och som sorgearbete.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Klart det ska diskuteras. Spekulera kring händelseförloppet kan vi kanske skita i men spekulera kring huruvida Rossi kommer lägga av eller inte är ofrånkomligt och intressant.

Kan tråden hållas på en bra nivå har den helt klart ett syfte.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Varför göra det till ett speculationsämne??
Låt honom vila i frid.
Låt de sörjande sörja och låt det va....


För det första så finns det 2 st trådar redan, först den sedvanliga tråden om helgens motogp race. Men även där tycker jag att det är lite osmakligt i att spekulera om detaljer när det bara är gissningar när något såhär tragiskt har hänt.
Sen finns det en tråd i "minneslunden" där man endast beklagar eller uttrycker sorg.
Så att det blir en till tråd om vad som skedde med hela situationen med Simoncellis krasch och hans död motsätter jag mig inte men varför fylla den tråden med gissningar och spekulationer innan det kommit någon riktig fakta?
Det kommer att komma fram fakta och ange då källorna och länka gärna..


Att hjälmen fick ta emot en oerhört stor kraft och åkte av huvudet är ju inte svårt att se. Sen exakt hur och vad som hände kommer nog fram i utredningen.. Mer vet vi inte och är ganska onödigt att spekulera om.
Tror inte att någon har tillräckligt med info om vad som hände med hjälmen och hela situationen men den biten kommer nog också att vara en del av utredningen..

Tycker jag..
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men nog är det konstigt och otäckt att en hjälm lossnar just när den behövs. Inte riktigt den uppmärksamhet som AGV hade tänkt sig som Simoncellis sponsor.
Hjälmar för små barn (cykel) har normalt ett grönt spänne. Spännet visar med sin färg att det vid stor belastning öppnar innan barnets hals / nacke skadas. Eller barnet stryps av hakbandet. Min spontana reaktion av att hjälmen slits av var "där dog han" pga av skada på halsen.
Eller har MC-hjälmar också krav på att hakbandet ska släppa vid så stor belastning att man undviker skada på hals / nacke? I så fall vid vilken kraft ska hakbandet brista / släppa?
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top