Kawasaki Z1000SX

Mats1000

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Nu är utrustningen genomgången och klar, nytt visir och nya däck inköpta, service inkl. däcksbyte beställt till 1 april.

Nu är det bara vädret som ska hålla i sig och då är det inte långt bort till premiär... :banana
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Idag så bestämde jag mig och köpte en ny silverfärgad Z1000SX :). Känns som ett mer vuxet val än en ZZR som jag även funderade på.
Får se om det är väder så jag kan ta premiärturen till helgen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Idag så bestämde jag mig och köpte en ny silverfärgad Z1000SX :). Känns som ett mer vuxet val än en ZZR som jag även funderade på.
Får se om det är väder så jag kan ta premiärturen till helgen

:tummenupp
Ja, självklart är det väder till helgen. :D
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Startade upp hojen för första gången efter vintervilan och den hoppade igång direkt. Synd att det är isigt och jävligt fortfarande här uppe... Men snart, så!
 

Mats1000

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Nu är första starten och en kortare premiärtur avklarad i strålande solsken :)
Startade direkt på första försöket :tummenupp
Service och däcksbyte på tisdag sedan är det i full gång, dock med försiktighet upptäckte jag idag med allt grus som ligger kvar på vägarna...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Härligt! Ja, fanken vad de vräkt ut grus i vinter med all halka. Här uppe fick de frakta in extra grus från grannkommunen... Hoppas de är lika bra på att ta upp gruset efter sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Härligt! Ja, fanken vad de vräkt ut grus i vinter med all halka. Här uppe fick de frakta in extra grus från grannkommunen... Hoppas de är lika bra på att ta upp gruset efter sig.

Äsch då, vi har redan haft snabelbilen ute här, mer grus efter det ökets framfart än vad det lagts på under hela vintern. Ligger ett par cm i drivorna vid på/avfarterna från E18 här vid enköping. Jätteskoj när jag kom hem från jobbet igår och bakhjulet bara spann. :gnissla
 

Mats1000

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Ja, det gäller att man tar det lite lugnt nu i början med gruset så att man inte ligger ikull redan innan säsongen börjat på riktigt :(
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Körde premiären i lördags jag med, kanonväder! Men jösses vad bilisterna är ovana med oss hojar. 2 gånger fick jag (panik) bromsa för utåkande bil i korsning. Ha extra-ögonen och beredskap med er så här i början av säsongen!!

Men sjukt va kul det var!
 

Mats1000

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Sjukt kul är det. Körde en riktig tur idag efter att servicen gjordes i veckan. Håller med om att man verkligen får hjälpa bilister att upptäcka oss.
"Hjälpte till" på en möhippa också. Kidnappade den blivande bruden för en kortare MC-tur för att sedan lämna av henne tryggt och säkert till tjejgänget för vidare äventyr :tummenupp
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Nån som bytt till stålomspunna bromsslangar på sin SX? Märker man tydlig skillnad? Funderar på att pula dit det fram då jag tycker det kunde vara aningen bättre känsla där.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Ja, då var äntligen hojen väckt ur vinterdvalan. Visserligen bara en 2-milasväng hem till garaget men oj så skoj! Blir mer körning i helgen!
Gaaaz.jpg
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Nån som bytt till stålomspunna bromsslangar på sin SX? Märker man tydlig skillnad? Funderar på att pula dit det fram då jag tycker det kunde vara aningen bättre känsla där.

Öhh... Tänk att det har jag inte ens reflekterat över... Kommer väl göra det nu när du väckt tanken, tack för den ;)
Min gissning är att du inte kommer känna så stor skillnad, om ens alls. Var inte det en grej på 80-talet då man inte hade slangar med samma spec som idag? Jag ser inte många stålomspunna idag iaf. Men som sagt, jag kan ha fel o har egentligen ingen aning... :)
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Är det nån av er som sneglat lite otroget på ZZR 1400:an? Jisses vad jag tycker den är fin (Performance Sport - modellen)!
Jag kan verkligen sakna motorkaraktären och det otroligt sköna draget/vridet i min gamla ZX12:a. Som ett lok rullandes på ett spår i långa kurvor med lite fart...
Tänk om man hade råd att ha 2, för SX har sånt jag älskar och inte vill va utan...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Öhh... Tänk att det har jag inte ens reflekterat över... Kommer väl göra det nu när du väckt tanken, tack för den ;)
Min gissning är att du inte kommer känna så stor skillnad, om ens alls. Var inte det en grej på 80-talet då man inte hade slangar med samma spec som idag? Jag ser inte många stålomspunna idag iaf. Men som sagt, jag kan ha fel o har egentligen ingen aning... :)

Var så god! Det var så lite, så. :)

Ja, jag vet inte. Jag hade det på min gammelbandit och jag tyckte den var lite vassare i bromsarna än den 1250 jag hade efter den men det kan ju bero på många saker. Inte samma bromsar alls, ju.

Har kollat lite på andra forum och det verkar vara blandade åsikter, allt från Guds gåva till bromsarna till ingen skillnad alls.

Hittade HEL-slangar för en vettig penning och sen kan jag ju byta själv eller låta någon byta åt mig. Well, det får nog vänta ett tag, tror jag.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det nån av er som sneglat lite otroget på ZZR 1400:an? Jisses vad jag tycker den är fin (Performance Sport - modellen)!
Jag kan verkligen sakna motorkaraktären och det otroligt sköna draget/vridet i min gamla ZX12:a. Som ett lok rullandes på ett spår i långa kurvor med lite fart...
Tänk om man hade råd att ha 2, för SX har sånt jag älskar och inte vill va utan...

Jag har provkört en ZZR1400, och måste säga att det är lite samma motorkaraktär som i SXen, fast ZZRen bara matar på som SXen gör på de första 2-3 växlarna genom alla växlarna, det tar liksom aldrig slut på flås. :näsblod Den har en sportigare och aggresivare sittställning med, och känns lite tyngre i låga farter, men är å andra sidan stabil som ett lok i högre farter.
Hade ZZRen inte haft den fronten den har hade jag nog köpt en sån istället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var så god! Det var så lite, så. :)

Ja, jag vet inte. Jag hade det på min gammelbandit och jag tyckte den var lite vassare i bromsarna än den 1250 jag hade efter den men det kan ju bero på många saker. Inte samma bromsar alls, ju.

Har kollat lite på andra forum och det verkar vara blandade åsikter, allt från Guds gåva till bromsarna till ingen skillnad alls.

Hittade HEL-slangar för en vettig penning och sen kan jag ju byta själv eller låta någon byta åt mig. Well, det får nog vänta ett tag, tror jag.

Misstänker att det beror lite på hur man vill använda hojen. SXen har ju ett helt fantastiskt stort spann på ägare, en del som bara vill ha en lite sportigare tourer för en billig peng och fiser runt och luktar på blommor för det mesta, till de som vill ha en hoj som går att använda till vardags, men kör bana med den.
De förstnämda lär ju inte märka någon nämnvärd skillnad medan det för de sistnämda mer eller mindre är krav på att uppgradera bromsar och fjädring.
 

Mats1000

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Jag bytte till stålomspunna bromsslangar på min förra VTR 1000 F från orginalslangar som suttit på sedan 1997. På den blev det en stor skillnad. Bromsen blev mycket mer precis och exakt med en helt annan känsla. Slangarna köptes på S-racing om jag inte minns helt fel (kan ha varit Bikersneed också).

Hur stor effekt och skillnad det blir på en relativt ny SX vet jag inte. Jag kan tänka mig att en stor del av skillnaden på min gamla VTR kan ha berott på att det var ganska gamla orginalslangar som jag bytte från.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top