Kawasaki Z1000SX

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Helloj! precis köpt mig en Z1000SX 2014 2080mil, full service bok. Har inte kört mer än 1 gång pga årstiden men kom över ett klipp på Youtube om att z1000sx har problem med koppling att man inte får tillräckligt med smörjning till lamellerna för att kopplingskorgen är felkonstruerad? och då har folk tagit ut hela korgen och borrat hål för att få bättre smörj och då har kopplingen fungerat mycket bättre. Stämmer detta?

Jag hade tidigare en likadan som du köpt också från 2014. Har aldrig tidigare hört om något problem med kopplingen.
Köpte min ny och körde ca2500 mil hade aldrig någon tendens till problem med kopplingen.
Använde den till allt från små rundor hemma till resor till alperna och stads/kö krypkörning i 35° funkade till allt.
En av de bästa motorcyklar jag haft.

Mitt stående tips till alla som köpt en Z1000SX är att byta framdrev till 1 kugg större. Blir grymt stor skillnad
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för snabbt svar. Ett ljud hör jag helt klart när N är i och hojen står på tomgång. Drar jag in kopplingen slutar de. Men de är inte så jätte högt ljud. Min vän var över igår och lyssnade och han sa att det var helt normalt ljud eftersom alla delar rör sig med utan koppling intryckt dvs korgen snurrar med motorn så han hävdar att det ska låta lite än när du håller in kopplingen. Men det rasslar inte i alla fall. Jag har bara kört den en gång och hugger gör den tycker den, är lite ryckig i växlarna alltså just vid utsläpp av kopplingen efter en växling.

Har planer på byta till helsystem, ecu flash och kn filter men blir lite orolig av allt de där läsandet jag hittade och efter mina noteringar på min egna cykel.
Du har inget att vara orolig för, allt funkar precis som det ska. Bara att köra på! Du har köpt en grymt kvalitetssäker hoj
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tänkte lägga ut en liten blänkare.
Kommer lägga ut min Ninja 1000 sx 2020 till försäljning nu i vår pga olycka (inte med mc'n).
Grön och bra (läs dyrt..) utrustad, har både sport - och touringpaket.
Specialsydd sadel, 16t drev fram, 400 mil och superskick.
Är någon intresserad så får ni gärna höra av er, hojen finns i Sthlm.
Vad tänkte du för pris? Jag antar att du inte vill ha en fullutrustad 2012a i inbyte om lusten skulle falla på igen? :)
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Vad tänkte du för pris? Jag antar att du inte vill ha en fullutrustad 2012a i inbyte om lusten skulle falla på igen? :)
Nej, byte är inte aktuellt tyvärr. Bröt ryggen i dec så jag kommer att ta en paus tills jag är helt återställd.
Känns onödigt att bara ha den stående då tänker jag.
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
tjenare.

är lite intresserad av 2020 års modellen. ser att tjänstevikten ligger på 235 kg. alltså 5 kg mer än den äldre modellen och då har denna även bara en ljuddämpare. nån som vet vart dom har fördelat ut den vikten som borde vara nästan 10 kg då?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
tjenare.

är lite intresserad av 2020 års modellen. ser att tjänstevikten ligger på 235 kg. alltså 5 kg mer än den äldre modellen och då har denna även bara en ljuddämpare. nån som vet vart dom har fördelat ut den vikten som borde vara nästan 10 kg då?
Det är inte rimligt att de bara tagit bort en ljuddämpare. Den nya enkla ljuddämparen väger naturligtvis mycket mer än en av de dubbla. Sen har hojen lite mer elektronik och givare som väger mer. Själva grundkonstruktionen är densamma och jag har svårt att se hur du kommer märka någon skillnad på 5kg tjänstevikt för en sporttourer. Bara att köpa!

Om du sätter på ett helsystem så lär den väga betydligt mindre än den gamla.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bytte däck på hojen idag. Från Michelin Pilot Road 3 till Road 5. Vilken skillnad! Från att ha varit väldigt trögstyrd och man fått brotta ner den i kurvorna så faller den in fint nu. Rekommenderas!

Har kört med Road 5 på tidigare hojar också. Håller länge och grymt bra grepp i regn.
 

zeddo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2021
Hoj
Triumph Daytona 650 2005
Ni som kör denna maskin, hur skyddad ifrån vind är man med originalrutan? såg denna pärla hos en ÅF tidigare idag och har typ youtubat sedan dess :). Verkar vara en härlig touringmaskin. Jag kör idag en nakenhoj och börjar bli lite trött på fartvinden. Nog för att kurviga landsvägar fungerar optimalt men nån gång så ska man ju ut på europavägar och köra oxå. Provkörde en z900 vars motorkaraktär jag gillade skarpt.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ni som kör denna maskin, hur skyddad ifrån vind är man med originalrutan? såg denna pärla hos en ÅF tidigare idag och har typ youtubat sedan dess :). Verkar vara en härlig touringmaskin. Jag kör idag en nakenhoj och börjar bli lite trött på fartvinden. Nog för att kurviga landsvägar fungerar optimalt men nån gång så ska man ju ut på europavägar och köra oxå. Provkörde en z900 vars motorkaraktär jag gillade skarpt.
Du skulle kanske provkört "pärlan" istället, då hade du vetat själv. Inte sant ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är klart att du har rätt, tar tillbaka hela frågeställningen. Trevlig helg på dig :)
Jag hade en sx av första generationen, och den Var dugligt skydd. Inte bra som en gw eller andra hojar med en hel vägg, men långt bättre än en nakenhoj.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Det är klart att du har rätt, tar tillbaka hela frågeställningen. Trevlig helg på dig :)
Tack detsamma, hojar upplevs så väldigt olika beroende på hur man är skapad, det som är perfekt för mig kan vara helt otänkbart för dig.
Iväg till handlaren igen och testa "pärlan" men var beredd på att du vill ha den med dig hem, och då kan det kosta.....
 

zeddo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2021
Hoj
Triumph Daytona 650 2005
Tack detsamma, hojar upplevs så väldigt olika beroende på hur man är skapad, det som är perfekt för mig kan vara helt otänkbart för dig.
Iväg till handlaren igen och testa "pärlan" men var beredd på att du vill ha den med dig hem, och då kan det kosta.....
ja där har du en poäng, man inser ju att man behöver flera hojar för att täcka alla behov :).
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
ja där har du en poäng, man inser ju att man behöver flera hojar för att täcka alla behov :).
De flesta hojarna med upprätt körställning gör inte bort sig någonstans om vi ska vara ärliga, har själv sett BMW gs/gsa i vit grupp (snabbaste) runt år 2000 och dom blev inte frånåkta (knutstorp).
Andra hojmodeller har sina begränsade användningsområde där det går utan problem. Varför inte ta steget fullt ut och titta på Versys 600 eller 1000 ?
Gick själv från Tuono till KTM 1290 Super Adventure och stortrivs :))))))
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ni som kör denna maskin, hur skyddad ifrån vind är man med originalrutan? såg denna pärla hos en ÅF tidigare idag och har typ youtubat sedan dess :). Verkar vara en härlig touringmaskin. Jag kör idag en nakenhoj och börjar bli lite trött på fartvinden. Nog för att kurviga landsvägar fungerar optimalt men nån gång så ska man ju ut på europavägar och köra oxå. Provkörde en z900 vars motorkaraktär jag gillade skarpt.
Jag kom från nakenhoj så för mig var det natt och dag. Jag kan köra hur långt som helst på mim sx. Tycker vindskyddet är klart godkänt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det beror på hur lång man är.
När jag (är 189cm) hade min -14 så körde jag alltid med rutan i nedersta läget hade jag den högre så fick jag turbulens då luftströmen träffade mitt på hjälmen. Tycker det funkade bra förövrigt väldigt trevlig och rapp motorcykel
 

zeddo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2021
Hoj
Triumph Daytona 650 2005
De flesta hojarna med upprätt körställning gör inte bort sig någonstans om vi ska vara ärliga, har själv sett BMW gs/gsa i vit grupp (snabbaste) runt år 2000 och dom blev inte frånåkta (knutstorp).
Andra hojmodeller har sina begränsade användningsområde där det går utan problem. Varför inte ta steget fullt ut och titta på Versys 600 eller 1000 ?
Gick själv från Tuono till KTM 1290 Super Adventure och stortrivs :))))))
Har kikat på Versys oxå men gillar inte looken på den om jag ska vara ärlig och det spelar större roll än vad jag inser. Har sett en del videos med hojen du kör och den verkar ju riktigt nice. :)
 

zeddo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2021
Hoj
Triumph Daytona 650 2005
Det beror på hur lång man är.
När jag (är 189cm) hade min -14 så körde jag alltid med rutan i nedersta läget hade jag den högre så fick jag turbulens då luftströmen träffade mitt på hjälmen. Tycker det funkade bra förövrigt väldigt trevlig och rapp motorcykel
Vad kör du nu?
 

zeddo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2021
Hoj
Triumph Daytona 650 2005
Jag kom från nakenhoj så för mig var det natt och dag. Jag kan köra hur långt som helst på mim sx. Tycker vindskyddet är klart godkänt.
Jag antar att man blir rätt härdad när man kör nakenhoj, har kört 35 mil i ett svep utan problem. Jag vill ha möjlighet att ta med packning och använda våra europavägar i större utsträckning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top