Kawasaki Z1000SX

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är lite nyfiken på vad som gör att man uppgraderar från Z1000SX. Är det bara kraften man är ute efter eller något mer? För mig känns Z1000SX som den perfekta hojen, möjligen att det vore lockande att uppgradera till 2020-modellen då den ökar bekvämligheten lite men annars vet jag inte varför jag skulle vilja byta. Men då har jag bara haft hojen 1 år också.

Jag kan bara svara för mig själv. Hade en Z1000sx 2014 som jag köpte ny. Var jätte nöjd med den på alla sätt. Men kände att jag haft den några år och var lite sugen på att byta.
Sen efter att provkört en H2SX så kunde jag inte låta bli. Inte bara för att den har mycket mer effekt den känns liksom en nivå högre. Givetvis mycket pengar men.......
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Hej jag har fått oregelbundna "slag" från bakpartiet på min 2014.
Har väldigt svårt att lokalisera vad det kan vara, känns som det kommer mer vid gaspådrag. I låga växlar.

Känns som ett lager, men vart börjar jag leta?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej det låter som kedjan,, några länkar är kass , kan kännas som slag i rumpan /fotpinnar,
byt kedja /drev så ska du se att dt går mjukt, ( lager mindre troligt . mera ett ständigt malande )
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Inne på min fjärde säsong av 1000SX -17 och undrar om ni andra tycker att era "hugger" / "tar" väldigt snabbt vid gas. Alltså väldigt känslig vid början av gaspådrag. Hade inte gjort något om den va lite mjukare.

Gick det där att förstå :va

Är det något som kan justeras?

Jämfört med min BMW är det stor skillnad.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Inne på min fjärde säsong av 1000SX -17 och undrar om ni andra tycker att era "hugger" / "tar" väldigt snabbt vid gas. Alltså väldigt känslig vid början av gaspådrag. Hade inte gjort något om den va lite mjukare.

Gick det där att förstå :va

Är det något som kan justeras?

Jämfört med min BMW är det stor skillnad.
Något du alltid märkt eller som börjat senare? Tycker min är väldigt mjuk

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Hej
en ecu flash som inte stänger av soppan helt vid gasavslag så blir det såå mjukt (kan få lite mer hk också:lol:lol ) ,,kolla med marko Fast bikes ,du hittar honom här på sp (under säljes ecu om du inte hittar honom)
 

Tornebjer

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2014
Ort
Tullinge
Hoj
RF900, EXC350
Byte innerben, framgaffel.
Delar med mig lite, så kanske andras framtida frustration kan bli mindre.
Min Z1000SX-12 (6000mil) fick läckande p-boxar i början av våren, vilket var en aning förvånande - då dessa läckte och byttes i maj-19.
Verkstan tog in den igen, för att se om det fanns skäl till nya läckaget.
Inget fel hittades, nya p-boxar monterades - som började läcka efter några mil.
Verkstan tog in den igen och konstaterade stt det var små repor på innerbenet. Inget djupt, men små och många - klassiskt när man kört mycket vinter med salt & sand tydligen.
Så nytt innerben behövdes.
Nu efter tre månader började även andra innerbenet läcka (var rätt väntat).
För mig var det förvånande att innerbenen slets på det sättet.
Men nu är det åtgärdat, och till fullt rimligt pris. Så all heder åt verkstan.
Någon annan som varit med om samma fel?
Jesper
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
hej det låter som kedjan,, några länkar är kass , kan kännas som slag i rumpan /fotpinnar,
byt kedja /drev så ska du se att dt går mjukt, ( lager mindre troligt . mera ett ständigt malande )

Ja efter lite mer felsökande när man har gått brevid hojjen lyssnat o kollat så verkar det vara kjedjan. jag kolla även på kvällen igår hur spänd den var och det skiljde sig väldigt mycket mellan vissa partier på den så det är la dags!

Inne på min fjärde säsong av 1000SX -17 och undrar om ni andra tycker att era "hugger" / "tar" väldigt snabbt vid gas. Alltså väldigt känslig vid början av gaspådrag. Hade inte gjort något om den va lite mjukare.

Gick det där att förstå :va

Är det något som kan justeras?

Jämfört med min BMW är det stor skillnad.


Min upplevs med lite huggig kan jag säga. kör en 2014.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Spännde om kjedjan, det löste slagen som jag hört. Men det är nog dags att byta kjedjan ändå.

Men som en följdfråga någon som har erfarenheter om dreva om maskinen samtidigt vad går ni till när ni
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej jag kan hjälpa dej med byta framdrev ,har muttermaskin typ lastbil som lossar framdrevet ,
som brukar sitta riktigt hårt
hällingsjö ligger bara ett par mil utanför gbg ,har du aldrig fikat på källarbacken? /ingotappen i hällingsjö
mvh christer
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det har alltid varit så att den är känslig på gasen jämfört med andra hojar jag har och haft så säkert inget fel.

Kan också rekommendera Marko på Fast Bikez. Han flashade min 2012a och den går mycket mjukare och är lite vassare. :tummenupp
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Någon som vet om kedjeskydd/hugger är samma på 2019 och 2020 modellerna? Har hittat ett snyggt i kolfiber men det står att det passar upp till 2019 (funderar på om de bara inte uppdaterat sin websida?..)
FB_IMG_1593851841955.jpg
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Inne på min fjärde säsong av 1000SX -17 och undrar om ni andra tycker att era "hugger" / "tar" väldigt snabbt vid gas. Alltså väldigt känslig vid början av gaspådrag. Hade inte gjort något om den va lite mjukare.

Gick det där att förstå :va

Är det något som kan justeras?

Jämfört med min BMW är det stor skillnad.

Tycker det blev mkt bättre med 16t drev fram.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
hej jag kan hjälpa dej med byta framdrev ,har muttermaskin typ lastbil som lossar framdrevet ,
som brukar sitta riktigt hårt
hällingsjö ligger bara ett par mil utanför gbg ,har du aldrig fikat på källarbacken? /ingotappen i hällingsjö
mvh christer
+1 på den, kompisen höll på att bryta sönder verktygen när han bytte på sin första gången :tummenupp
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
hej jag kan hjälpa dej med byta framdrev ,har muttermaskin typ lastbil som lossar framdrevet ,
som brukar sitta riktigt hårt
hällingsjö ligger bara ett par mil utanför gbg ,har du aldrig fikat på källarbacken? /ingotappen i hällingsjö
mvh christer


Ja det har vart uppskattat.

Får beställa hem delarna först bara :tummenupp:banana

Edit: la till quote
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Någon som har bra tips på mods? Jag har en 2012 med:
- Givi sidoväskor med inbyggd belysning
- Oxford värmehandtag
- Powerbronze handskydd
- Kawa komfortsadel
- 12v uttag
- Mobilhållare
- Acra slipons
- ECU flash

Hade helst velat öka effekten och/eller minska vikten. Några tips?
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Helloj! precis köpt mig en Z1000SX 2014 2080mil, full service bok. Har inte kört mer än 1 gång pga årstiden men kom över ett klipp på Youtube om att z1000sx har problem med koppling att man inte får tillräckligt med smörjning till lamellerna för att kopplingskorgen är felkonstruerad? och då har folk tagit ut hela korgen och borrat hål för att få bättre smörj och då har kopplingen fungerat mycket bättre. Stämmer detta?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Helloj! precis köpt mig en Z1000SX 2014 2080mil, full service bok. Har inte kört mer än 1 gång pga årstiden men kom över ett klipp på Youtube om att z1000sx har problem med koppling att man inte får tillräckligt med smörjning till lamellerna för att kopplingskorgen är felkonstruerad? och då har folk tagit ut hela korgen och borrat hål för att få bättre smörj och då har kopplingen fungerat mycket bättre. Stämmer detta?

Grattis till en grym hoj! Har också läst det på flera andra forum och flera i denna tråden har påtalat det. Symptomen är oftast:
- Kopplingen surrar/rasslar lätt när man står med neutralen i och inte håller inne kopplingen
- Det kan hugga lite från kopplingen i lägre farter, speciellt när man precis startat motorn
- Man kan ibland få ett missljud vid högbelastningen, till exempel start i backe

Det är så hojen är. Det är ingen fara och kopplingen kommer hålla länge. Har inte läst om någon som faktiskt haft en rasad koppling på den motorn. Du kan sova lugnt, 100%
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Grattis till en grym hoj! Har också läst det på flera andra forum och flera i denna tråden har påtalat det. Symptomen är oftast:
- Kopplingen surrar/rasslar lätt när man står med neutralen i och inte håller inne kopplingen
- Det kan hugga lite från kopplingen i lägre farter, speciellt när man precis startat motorn
- Man kan ibland få ett missljud vid högbelastningen, till exempel start i backe

Det är så hojen är. Det är ingen fara och kopplingen kommer hålla länge. Har inte läst om någon som faktiskt haft en rasad koppling på den motorn. Du kan sova lugnt, 100%

Tack för snabbt svar. Ett ljud hör jag helt klart när N är i och hojen står på tomgång. Drar jag in kopplingen slutar de. Men de är inte så jätte högt ljud. Min vän var över igår och lyssnade och han sa att det var helt normalt ljud eftersom alla delar rör sig med utan koppling intryckt dvs korgen snurrar med motorn så han hävdar att det ska låta lite än när du håller in kopplingen. Men det rasslar inte i alla fall. Jag har bara kört den en gång och hugger gör den tycker den, är lite ryckig i växlarna alltså just vid utsläpp av kopplingen efter en växling.

Har planer på byta till helsystem, ecu flash och kn filter men blir lite orolig av allt de där läsandet jag hittade och efter mina noteringar på min egna cykel.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top