Kawasaki Z1000SX

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hur stor skillnad är det i komfort mellan en -14 och uppdatering sedan 2017. Det sägs ju att den ska ha lite bättre touringegenskaper, vindskydd och skönare säte t ex. Är det något som märks?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag var idag och testade en 2018 under 1½ timme ungefär. Det tog bara några minuter innan jag satt och skrattade högt i hjälmen och hade hela tiden ett stort leende. När man kommer från en FJ1200 så blir det en enorm kontrast. Nu förstår jag vad folk menar med att bromsar är dåliga på gamla hojar, även om jag tyckt att mina varit bra efter service och nya bromsslangar. Här kan man ju faktiskt slängas över styret märkte jag när jag applicerade mina vanliga bromsverkan. Grymt imponerad av den.

En silvrig kan jag hämta om ungefär 3 veckor :banana:banana:banana
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hur stor skillnad är det i komfort mellan en -14 och uppdatering sedan 2017. Det sägs ju att den ska ha lite bättre touringegenskaper, vindskydd och skönare säte t ex. Är det något som märks?

Det är ganska små skillnader, kåpan skyddar lite bättre, sätet är lite bekvämare (men det diskuteras friskt om det ändå är bekvämt) och framförallt är tekniken uppdaterad med bl a kurv-ABS och avsevärt förbättrat lyse.
Men den har behållit alla goda egenskaper från tidigare generationer.
Men också de, enligt mig, rätt urusla originaldäcken. Kräng av dem fort som ögat m de sitter på och gå upp till 55-profil bak så kommer du ha en avsevärt mycket trevligare maskin. Och du behöver inte ändra något i tekniken för att få det att funka, allt funkar precis som innan du bytte däck.
Att sedan -17 är grymt snygg är ännu ett pl
us på kontot om du frågar mig.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det är ganska små skillnader, kåpan skyddar lite bättre, sätet är lite bekvämare (men det diskuteras friskt om det ändå är bekvämt) och framförallt är tekniken uppdaterad med bl a kurv-ABS och avsevärt förbättrat lyse.
Men den har behållit alla goda egenskaper från tidigare generationer.
Men också de, enligt mig, rätt urusla originaldäcken. Kräng av dem fort som ögat m de sitter på och gå upp till 55-profil bak så kommer du ha en avsevärt mycket trevligare maskin. Och du behöver inte ändra något i tekniken för att få det att funka, allt funkar precis som innan du bytte däck.
Att sedan -17 är grymt snygg är ännu ett pl
us på kontot om du frågar mig.

Jag har hört att det just är i regn som däcken är dåliga, håller du med om det? Några att rekommendera? Har gillat Michelin PR på min nuvarande hoj.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har hört att det just är i regn som däcken är dåliga, håller du med om det? Några att rekommendera? Har gillat Michelin PR på min nuvarande hoj.

Bytte till Pirelli Angel GT förra våren på min ZX-17, nöjd så här långt.
Tror fler här i ZX-tråden lagt på Pirelli Angel GT.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bytte till Pirelli Angel GT förra våren på min ZX-17, nöjd så här långt.
Tror fler här i ZX-tråden lagt på Pirelli Angel GT.

Jag har kört på AngelGT på en Z1000SX och trivdes bra med dem. Körde originaldäcken, sportsmart, qualifier 2, roadsmart och AngelGT på den och av dem var qualifier rent hemska, resten var ok.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
På hojen jag testade i helgen tyckte jag inte det var något problem med originaldäcken i 2 plusgrader.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag har hört att det just är i regn som däcken är dåliga, håller du med om det? Några att rekommendera? Har gillat Michelin PR på min nuvarande hoj.

De (Bridgestone Battlax) var dåliga på lite olika sätt, dels hade de kortast livslängd av de däck jag haft på hojen hittills, dels var de väldigt känsliga för ojämn asfalt men framförallt var de dåliga på att ge mig tydlig information om vad de höll på med.
Efter de gick jag upp till 55-profil och satte på Pirelli angel GT, de var suveräna, även i regn.
Ändå valde jag att byta till Michelin road 5 när det var dags för nytt byte och de var minst lika bra, kanske ännu lite bättre när det är blött.
Originaldäcken fick vara med i 600 mil, Pirellidäcken höll över 800 mil och de nuvarande har hittills gått 600 mil och de har nog ett par hundra mil kvar innan det är dags att byta igen.
Det viktigaste med däcken tycker jag är att de verkligen ger info till mig som förare om vad som händer och det tycker jag att både Pirelli och Michelin gör riktigt bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De (Bridgestone Battlax) var dåliga på lite olika sätt, dels hade de kortast livslängd av de däck jag haft på hojen hittills, dels var de väldigt känsliga för ojämn asfalt men framförallt var de dåliga på att ge mig tydlig information om vad de höll på med.
Efter de gick jag upp till 55-profil och satte på Pirelli angel GT, de var suveräna, även i regn.
Ändå valde jag att byta till Michelin road 5 när det var dags för nytt byte och de var minst lika bra, kanske ännu lite bättre när det är blött.
Originaldäcken fick vara med i 600 mil, Pirellidäcken höll över 800 mil och de nuvarande har hittills gått 600 mil och de har nog ett par hundra mil kvar innan det är dags att byta igen.
Det viktigaste med däcken tycker jag är att de verkligen ger info till mig som förare om vad som händer och det tycker jag att både Pirelli och Michelin gör riktigt bra.

Personligen tycker jag Pilot Road känns lite diffusa när man pressar lite, inte för att det är dåligt grepp eller nåt i dem, och i vått är det ju rent allmänt det bästa gatdäcket så ett ypperligt däck. Räcker ganska länge med om man inte pangar på för mycket. :hihi
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Mina Angel GT höll 1740 mil...
Drivpaketet höll 1500 mil.
Varken däck eller drivpaket var tokslut vid byte.
Då kör jag ändå som SMC-instruktör då och då.


Sent from my camp fire with smoke signals
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mina Angel GT höll 1740 mil...
Drivpaketet höll 1500 mil.
Varken däck eller drivpaket var tokslut vid byte.
Då kör jag ändå som SMC-instruktör då och då.


Sent from my camp fire with smoke signals

På min Z1000SX tror jag att det var blankslitet vid 1200. :hihi
Min Shiver sliter inte alls lika mycket på sin uppsättning AngelGT. :va
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Personligen tycker jag Pilot Road känns lite diffusa när man pressar lite, inte för att det är dåligt grepp eller nåt i dem, och i vått är det ju rent allmänt det bästa gatdäcket så ett ypperligt däck. Räcker ganska länge med om man inte pangar på för mycket. :hihi

Jaså, där ser man hur olika man kan uppfatta saker. Jag känner mig heltrygg med road 5:eek:rna. Är det kanske skillnad på pilot road och road 5, eller menar vi samma?
Annars är det som med det mesta, det är olika vad man tycker om och hur man upplever saker. :krama
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Mina Angel GT höll 1740 mil...
Drivpaketet höll 1500 mil.
Varken däck eller drivpaket var tokslut vid byte.
Då kör jag ändå som SMC-instruktör då och då.


Sent from my camp fire with smoke signals

Vad märkligt, mitt drivpaket mår finfint efter mer än 2000 mil men däcken.... De vill inte leva med mig utan väljer att skiljas millimeter efter millimeter.
Men mitten på däcken är alltid fräscha, det är sidorna som ger upp, framför allt fram.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaså, där ser man hur olika man kan uppfatta saker. Jag känner mig heltrygg med road 5:eek:rna. Är det kanske skillnad på pilot road och road 5, eller menar vi samma?
Annars är det som med det mesta, det är olika vad man tycker om och hur man upplever saker. :krama

Det var ett tag, så tror det var pilot road 3. :hihi
Och det var inte så att jag inte kände mig trygg med däcken, tvärtom de var ytterst kompetenta
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Vad märkligt, mitt drivpaket mår finfint efter mer än 2000 mil men däcken.... De vill inte leva med mig utan väljer att skiljas millimeter efter millimeter.
Men mitten på däcken är alltid fräscha, det är sidorna som ger upp, framför allt fram.

Jag skulle nog kunna köra ett bra tag till på det drivpaketet. Knappt märkbart slitage på drev och kedja. Det blev dock byte samtidigt som däcken. Konstigt nog är det framdäcket som slits mest även för mig.


Sent from my camp fire with smoke signals
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Hej behöver liter råd angående inköp av z1000sx.

Jag kollar på två stycken objekt på blocket just nu en 2011 och en 2014 båda har gått väldigt lite och ser väldigt omhändertagna ut.

Men jag vet att det gjort en del förbättringar på 2014 års modell men är det värt en högre inköps peng jämfört med 2011 modellen?

Edit: Jag är av tyngre modell så bra dämpare är nog prioriterat, läste här i tråden att 2014 är uppgraderad där.
 
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Hej behöver liter råd angående inköp av z1000sx.

Jag kollar på två stycken objekt på blocket just nu en 2011 och en 2014 båda har gått väldigt lite och ser väldigt omhändertagna ut.

Men jag vet att det gjort en del förbättringar på 2014 års modell men är det värt en högre inköps peng jämfört med 2011 modellen?

Edit: Jag är av tyngre modell så bra dämpare är nog prioriterat, läste här i tråden att 2014 är uppgraderad där.

Största skillnaderna är att den 2014 fick två effektlägen att välja mellan (typ full effekt och regnläge), bättre stötdämpning bak (bla enklare justering av fjäderförspänningen) och bättre lösning för packväskorna.

Jag kör själv en -11 och är jäkligt nöjd med den.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Största skillnaderna är att den 2014 fick två effektlägen att välja mellan (typ full effekt och regnläge), bättre stötdämpning bak (bla enklare justering av fjäderförspänningen) och bättre lösning för packväskorna.

Jag kör själv en -11 och är jäkligt nöjd med den.

Ser en 2013 nu på blocket med mer mil på mätaren, är det något man skall vara uppmärksam på för modellen när man kollar in den?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser en 2013 nu på blocket med mer mil på mätaren, är det något man skall vara uppmärksam på för modellen när man kollar in den?

Har inte hört om några typiska fel på dem, möjligtvis fjädern till sidostödet men jag hade aldrig några problem med något på min. De bara går och går. Ja, förutom den lite slappa fjädringen bak på första generationen, men det är inget problem om man inte pressar hojen.
Originaldäcken kan tydligen upplevas lite knepiga i låg fart, nya däck gör underverk för hur hojen beter sig så känns den lite off i låg fart är det antagligen bara något sånt. Jag eldade upp mina originaldäck så fort att jag inte minns hur de kändes. :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top