Kawasaki Z1000SX

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag har tuggat runt länge på min gamla RF900R, som jag förvisso gillade.
Men det var tid att få något mer lättsvängt & en aning mer upprätt sittställning på.
Kollade KTM1190R, FZ1S, XSR900.
Men av olika anledningar som: får dåligt vrid, jobbigt utan kåpa efter ett tag, svindyr försäkring - så blev det test av Z1000SX, och provkörningen gav rejält med mersmak! :)
2012 är den från, och har packväskor & slipon & lite annat lulllull, som kan vara trevligt!

Jag hade en -12:a tidigare och det finns snabbfästen att köpa till packväskorna som är riktigt smidiga att sätta på (tar bara några sekunder) och som inte syns att de kan sättas på när man inte använder dem.
Men de måste köpas från Givi direkt, tror inte de säljs i Sverige. Jag hittade i alla fall inga när jag skulle köpa.

Men FZ1S är väl en trevlig kåpförsedd maskin annars?

- - - Updated - - -

Jag har tuggat runt länge på min gamla RF900R, som jag förvisso gillade.
Men det var tid att få något mer lättsvängt & en aning mer upprätt sittställning på.
Kollade KTM1190R, FZ1S, XSR900.
Men av olika anledningar som: får dåligt vrid, jobbigt utan kåpa efter ett tag, svindyr försäkring - så blev det test av Z1000SX, och provkörningen gav rejält med mersmak! :)
2012 är den från, och har packväskor & slipon & lite annat lulllull, som kan vara trevligt!

Jag hade en -12:a tidigare och det finns snabbfästen att köpa till packväskorna som är riktigt smidiga att sätta på (tar bara några sekunder) och som inte syns att de kan sättas på när man inte använder dem.
Men de måste köpas från Givi direkt, tror inte de säljs i Sverige. Jag hittade i alla fall inga när jag skulle köpa.

Men FZ1S är väl en trevlig kåpförsedd maskin annars?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jaha, en dubbeluppdatering av samma inlägg. :va
I wonder why, my dear Watson....
 

Tornebjer

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2014
Ort
Tullinge
Hoj
RF900, EXC350
Det finns så många trevliga hojar, man skulle behövs minst fem i taget i garaget!
Jag behöver växla slipon till orginal vid montering av packväskorna, så det är inte så kvickt gjort ändå. Mindre än en timme, men inte på tre minuter direkt...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns så många trevliga hojar, man skulle behövs minst fem i taget i garaget!
Jag behöver växla slipon till orginal vid montering av packväskorna, så det är inte så kvickt gjort ändå. Mindre än en timme, men inte på tre minuter direkt...

Om du vill lägga en rejäl slant så har akrapovic slipons till den som går att köra med och ha sidoväskor samtidigt.
 

Tornebjer

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2014
Ort
Tullinge
Hoj
RF900, EXC350
Skruvar hellre nån timme ett par ggr/år, blir en vettig timpenning ett antal år framåt jämfört med ett acrapovic! :)
Om jag inte hade haft något slipon alls så hade jag nog övervägt det, men nu får detta sitta kvar ett tag.
 

Tornebjer

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2014
Ort
Tullinge
Hoj
RF900, EXC350
Ulvhamne - när jag bläddrar igenom tråden så ser jag bilder på din, som är väldigt lik min. Undrar om det är din gamla jag införskaffat? (LTNxxx)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ulvhamne - när jag bläddrar igenom tråden så ser jag bilder på din, som är väldigt lik min. Undrar om det är din gamla jag införskaffat? (LTNxxx)

Japp, det är nog min.
Sitter det en liten röd nürburgringlogga framför märkesloggan på vänster sida så är den definitivt min gamla. :D
 

Tornebjer

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2014
Ort
Tullinge
Hoj
RF900, EXC350
Trevligt!
Den verkar väl omhändertagen och går finfint, ska fortsätta att vårdas så!
Nu behöver jag boka in några bandagar i sommar oxå, så vi får lära känna varandra ordentligt! :)
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Hej........

Jag har en Vxl.indikator på min som verkar "Sova" ?:va:va Den verkar inte "hänga med" riktigt i växlingarna??
Det blir en slags fördröjning............. -lite jobbigt) I övrigt är det inga problems med växlingarna.

Någon som som haft samma tendens?

Eftersom jag köpte den beggad,,,,,,,,,så har jag inget att jämföra med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej........

Jag har en Vxl.indikator på min som verkar "Sova" ?:va:va Den verkar inte "hänga med" riktigt i växlingarna??
Det blir en slags fördröjning............. -lite jobbigt) I övrigt är det inga problems med växlingarna.

Någon som som haft samma tendens?

Eftersom jag köpte den beggad,,,,,,,,,så har jag inget att jämföra med.

En del växelgivare använder mätvärden som kräver att man driver bakhjulet för att kunna visa vilken växel som är ilagd, då blir det en fördröjning..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vet inte om jag ställt frågan här tidigare, men i allafall:

Av ren nyfikenhet undrar jag hur mycket sporthoj är det i sporttourern Z1000SX? Hur snabb/kul är den på bana? Tänker mig att om man på hemvägen från Alperna som vanligt skulle slinka in på Ringen, i vilket härad är SX:en då en hoj att lägga snabba varv? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inte om jag ställt frågan här tidigare, men i allafall:

Av ren nyfikenhet undrar jag hur mycket sporthoj är det i sporttourern Z1000SX? Hur snabb/kul är den på bana? Tänker mig att om man på hemvägen från Alperna som vanligt skulle slinka in på Ringen, i vilket härad är SX:en då en hoj att lägga snabba varv? :)

Det beror nog mycket på vilken modell av den. Första, 2011-2013 är begåvad med en slapptask till bakdämpare, så den blir lite gunghästig när man pressar den, de satte dit bättre fjädring 2014 så den är bättre då.
Man känner vikten när man bänder runt den, men det går att tchuffa på rätt bra med den om man inte bryr sig så hårt om att det gungar lite. :hihi
Går man hårt på gasen genom böjarna så hjälper lyftet från kedjan att avlasta dämparen med så den är sjukt mycket mer stabil under ordentlig gas genom kurvor.
Senaste generationen har jag inte kört, men den lär förhoppningsvis vara bättre på precis allt. :hihi
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det beror nog mycket på vilken modell av den. Första, 2011-2013 är begåvad med en slapptask till bakdämpare, så den blir lite gunghästig när man pressar den, de satte dit bättre fjädring 2014 så den är bättre då.
Man känner vikten när man bänder runt den, men det går att tchuffa på rätt bra med den om man inte bryr sig så hårt om att det gungar lite. :hihi
Går man hårt på gasen genom böjarna så hjälper lyftet från kedjan att avlasta dämparen med så den är sjukt mycket mer stabil under ordentlig gas genom kurvor.
Senaste generationen har jag inte kört, men den lär förhoppningsvis vara bättre på precis allt. :hihi

Vad kul, det låter som att det är en komplett semesterhoj!

Just detta att det går att använda en hoj även utanför dess egentliga användingsområde är jag lite fascinerad av. Gärna då att "sportkonvertera" en SX, VFR, FZ-1S, o likn, eller åt andra hållet att touringpimpa valfri sporthoj.
Vad skulle man kunna göra med en SX för att få den mer sport/banvänlig?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad kul, det låter som att det är en komplett semesterhoj!

Just detta att det går att använda en hoj även utanför dess egentliga användingsområde är jag lite fascinerad av. Gärna då att "sportkonvertera" en SX, VFR, FZ-1S, o likn, eller åt andra hållet att touringpimpa valfri sporthoj.
Vad skulle man kunna göra med en SX för att få den mer sport/banvänlig?

Byta bakdämparen primärt, iaf på de första, antagligen på övriga med. Gaffeln är hyfsat kompetent, så man kan leva med den. Sedan måste man byta avgaseriet, för det väger så in i helvete mycket, och skrapar i rätt tidigt. Grenrör för att bli av med jättelådan till kat, och högre dragna slipons än solfjädrarna som sitter på original. Bromsarna är bra, men man kan nog behöva byta beläggen när det börjar gå fort, för de är inte valda med prestanda vid hög temp som första, andra eller ens tredje hänsyn. :D
Vikten och fjädringen är de största problemen på bana, och det är ju bara att byta fjädring och banta vikten på lätta sätt.
Det är svårt att sänkas styret speciellt mycket, eftersom att det tar i plast och tank och massa annat som är onödigt jobbigt att flytta ur vägen, men det finns lättare eftermarknadsclipons som är lite lägre om man vill.

Och vill man köra fortare än vad de moddarna gör så är det nog bättre att skaffa en banhoj. :hihi
 

Jokar

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2018
Ort
Bromma
Hoj
Z1000sx 2018
Har en 2018. Funderar på att montera Akrapovic Megaphone Slip-On.. någon som har någon erfarenhet av detta ?.. kör inte med väskor
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Fick testmonterat tankväskan,
Får väl se om man kommer iväg på ngn längre tur någon gång :D
Än så länge har det varit knapert...

IMG_2043.JPGIMG_2044.JPG
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Det är en Givi. Köpt på Johans Mc.
Hade den till en Triumph en gång i tiden.
Fick bara byta fästbricka till Kawa.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top